Bergen onderzoek: geen nieuws, slecht nieuws

Kinderen lezen_450x200_899943_11533756.jpg

Via twitter werden we nog eens een keer herinnerd aan de slechte leesvaardigheid van onze leerlingen. Geen nieuws, dat wisten we al en ook het hier genoemde onderzoek is al eerder op ons forum besproken. Twintig procent van de leerlingen van het voortgezet onderwijs is onvoldoende in staat de teksten die op school worden aangeboden met begrip te lezen. Aangezien goed kunnen lezen de belangrijkste basisvoorwaarde voor onderwijs is, zijn de gevolgen hiervan over de gehele breedte van het voortgezet onderwijs eenvoudig rampzalig.

De databank van Taalunieversum.org die de samenvatting van het betreffende onderzoek ontsluit, levert nog veel meer. Hij bevat op dit moment 1627 samenvattingen van onderzoekspublicaties vanaf 1969 op het gebied van het Nederlandse taalonderwijs. In die ruim 1600 onderzoeken staan ongetwijfeld belangrijke zaken, maar het opmerkelijkst is nog dat het ons niet lukt om ondanks ruim 35 onderzoekspublicaties PER JAAR over de afgelopen 44 jaar onze kinderen fatsoenlijk te leren lezen.

Geen nieuws, slecht nieuws.

 

2 Reacties

  1. We moeten zo’n bericht in een

    We moeten zo'n bericht in een belangrijke context plaatsen. Die context is dat er tientallen jaren lang hele volksstammen deskundigen zich intensief met het basisonderwijs hebben bemoeid, met als grootste doel: beter onderwijs. Ik heb het zo gehoord toen ik aan een schoolbegeleider vroeg waarom er plotseling schoolbegeleiding nodig was, terwijl we het voordien zonder begeleiding wisten te redden. Het antwoord was dat het traditionele onderwijs te veel zwakke lezers afleverde. En te veel functionele analfabeten.

    Sindsdien hebben talloze hoogopgeleide deskundigen zich behoorlijk bemoeid met de gang van zaken in het basisonderwijs (tegen behoorlijke vergoedingen waarbij het salaris van juf of meester verbleekte).

    En wat zien we nu …?

    Opdoeken die handel, denk ik dan maar populistisch. Vooral als ik las hoe mevr. Riek Kerkhof het leren lezen aanpakte in groep 3, in die zalige tijd voordat de Grote Bemoeizucht begon toe te slaan.

  2. Als het maar modern is

    Als het maar modern is

    Er zou in dit land veel ellende voorkomen zijn als voorstellen voor het oprichten van een islamitische school vanaf de jaren zeventig niet zomaar waren goedgekeurd, maar als moderne onderwijsfilosofie verantwoord hadden moeten worden (geschreven door Hans levering, emerituslector algemene padagogiek in Bijzonder Onderwijs moet ook bijzonder zijn (NRC 190713)).

    Er zijn sterke aanwijzingen dat vooral allochthonen veel baat hebben bij ouderwets onderwijs. Desondanks wil Levering Islamitische scholen een moderne onderwijsfilosofie opleggen.

Reacties zijn gesloten.