Examen Nederlands inhoudsloos. Vak moet op de schop

MC_450x200_492545_88044264.jpg

Uit de VolkskrantHoogleraren Nederlands van alle universiteiten vinden het eindexamen Nederlands beneden de maat en inhoudsloos. Het examen draagt op geen enkele wijze bij aan de kennis van taal of taalvaardigheid. Dat schrijven de hoogleraren maandag in een brief aan de Tweede Kamer

Het eindexamen is alleen te maken 'door alle kritische vaardigheden uit te schakelen'. Daarom is een ingrijpende herziening van het examen en dus het schoolvak hard nodig, schrijven ze.

Men is verbijsterd over taloze onduidelijke meerkeuzenvragen waarop verschillende antwoorden mogelijk waren en dat uitdrukkelijk wordt vermeld dat spelling en grammatica niet mogen worden beoordeeld in de open vragen.

BON pleit al langer voor meer betrokkenheid van de academische vakdiscipline bij het schoolvak, in dit geval Nederlands. We zijn blij met dit duidelijke signaal van de hoogleraren, die overigens gesteund worden door veel leraren, en hopen dat de hoogleraren het hier niet bij zullen laten, maar er voor zullen zorgen dat de betrokkenheid van de universiteit bij het middelbaar onderwijs en de lerarenopleidingen wordt bevorderd. Bij teveel schoolvakken komt de invulling vooral van didactici en onderwijskundigen terwijl de rol van de vakwetenschap in vergelijking met vroeger zeer sterk is verminderd. Eerder schreven Presley Bergen en Karin den Heijer een artikel in het FD dat hier naadloos bij aansluit. De brief van de hoogleraren bevestigt onze zorgen: Het onderwijs in taal heeft sinds enkele jaren de hoogste prioriteit. Naar ons oordeel is dit terecht. We hebben echter grote twijfels of de opleiding tot het huidige eindexamen iets bijdraagt aan de daadwerkelijke kennis van taal of de taalvaardigheid van de leerlingen. Tegelijkertijd staat het onderzoek naar taal en tekststructuur in Nederland op een internationaal zeer hoog niveau. Het is jammer dat hiervan niets doordringt tot het examen. (Nadruk van redactie)

4 Reacties

  1. De Volkskrant van gisteren

    De Volkskrant van gisteren schrijft dat volgens een woordvoerder van het College voor Examens (tegenwoordig laten dit soort instellingen zich voornamelijk zien en horen middels woordvoerders) de constructie van tentamens 'niet eenvoudig' is. "De reacties laten zien dat het menig deskundige bezighoudt". Dat doet me toch een beetje denken aan de bakker die zijn misbaksel verdedigt met te zeggen dat brood bakken niet eenvoudig is en menig deskundige bezighoudt.

    En wat houdt die deskundigen bezig? De vraag naar de betrouwbaarheid van meerkeuze vragen t.o.v. open vragen. Deskundige Sanders beweert in de Volkrant van vandaag dat het bij examens in de eerste plaats om betrouwbaarheid gaat. Meerkeuzevragen zijn de meest objectieve methode, zegt hij. Dat blijkt uit onderzoek. Maar deskundige Van Gelderen zegt dat onderzoek naar de vergelijkbaarheid van open vragen en meerkeuzevragen nooit tot een conclusie heeft geleid.

    Ik, geen deskundige, denk  dat het beoordelen van open vragen, essayvragen e.d. meer deskundigeheid, vooral kennis en bekwaamheden met betrekking tot het desbetreffende vak,  van de beoordelaar vergt maar anderzijds veel meer mogelijkheden biedt om gerichter, breder en diepgaander te toetsen. Dat kost meer tijd en geld waarvoor je kwalitatief betere tentamens krijgt.

    Door zo de nadruk op de betrouwbaarheid van meerkeuzevragen te leggen trek je eigenlijk het beoordelingsvermogen van neerlandici in twijfel met en twijfelachtig methodisch argument. Tegelijktijd ben je goedkoper uit. En dat zou dan allemaal niet ten koste van de kwaliteit gaan, die natuurlijk voorop staat. zegt het ministerie.

     Het College voor Examens levert vervolgens een wanproduct af en geeft de schuld aan de opdrachtgever. waarna de deskundigen weer met elkaar slaags raken. Het onderwijs is de dupe. Maar er gaat ook nog wel eens wat goed. Ik zeg het er maar bij.

  2. Ik heb hier al eerder betoogd

    Ik heb hier al eerder betoogd dat ik al jaren er weet van heb dat het examen niet deugt. Leraren Nederlands hebben mij dat vaker meegedeeld. 
    Maar waarschijnlijk zijn ze nooit massaal in opstand gekomen, omdat leraren Nederlands zich uit de naad werken met nakijkwerk en aan het eind van het schooljaar toch wel blij zijn dat een belangrijk deel van het examen technisch wordt nagekeken. Ik zou dat voor mijn vak nooit geaccepteerd hebben, maar ik heb makkelijker praten.

    Laten we hopen dat er nu maatregelen worden genomen.

    En laten we ook hopen dat er eindelijk eens een machinevrij examen wiskunde wordt ingesteld, zonder eindeloos gebabbel in de opgaven. 

    Maar ik vrees dat er nog veel water door de Rijn moet lopen en nog grotere gebieden moet overstromen, voor er eindelijk eens iets aan gedaan wordt.

  3. Interessante brief van Sicco

    Interessante brief van Sicco de Jong in verband met dit onderwerp in de Volkskrant van zaterdag.

    Citaat: "Men acht betrouwbaarheid van de methode belangrijker dan de stof die bevraagd moet worden. Ons onderwijs, van peuter tot student, gaat ten onder aan de methodolatrie: de aanbidding van de methode."

  4. Vandaag (10 juni) een

    Vandaag (10 juni) een prachtig artikel van Aleid Truijens in de Volkskrant over deze thematiek. Zou er dan eindelijk opstand uitbreken?

Reacties zijn gesloten.