CNV: “Nullijn onderwijs ook van de baan”

CNV Onderwijs bericht dat de nullijn ook voor het onderwijs van de baan is:

Het schrappen van de nullijn is onderdeel van het sociaal akkoord, dat werkgevers- en werknemersorganisaties donderdag bereikten, en waar het kabinet later op de dag mee instemde.Met het verdwijnen van de nullijn, komt er ook weer ruimte voor een Nationaal Onderwijsakkoord. CNV Onderwijs dreigde eerder uit het overleg te stappen over de bekostiging en modernisering van arbeidsvoorwaarden, als de nullijn niet van tafel zou gaan.

 

12 Reacties

  1. Het is duidelijk dat de

    Het is duidelijk dat de vakbonden met zo veel belanghebbenden rekening moeten houden  dat zij zich wel moeten beperken tot maatregelen die voor iedereen ongeveer hetzelfde zijn. Bovendien zijn het zowel de overheid als de werkgevers die uitmaken wat de mensen in het onderwijs verdienen mogen en zal een vakbond zich niet zo willen gedragen alsof haar topmensen op de stoelen van de parlementariërs zitten. Maar beter voor de onderwijsgevenden én ’s lands schatkist zou zijn als vastgelegd zou worden dat een veel hoger percentage van het budget waarover een school mag beslissen naar de leraren voor de klas moet gaan. De vakbonden zouden moeten eisen dat de parlementariërs leren turf steken. Als een turfsteker tenminste ook in staat is om een kleilaag weg te scheppen. Soms is het evident dat de beste manier van bezuinigen vergroting van de efficiency is, in dit geval van het verwijderen van overbodige mensen en taken, die vooral in een kleilaag te vinden zijn.

  2. Een variatie op de

    Een variatie op de doodlopende leerlijnen en doorlopende drempels in de rekenreferentiekaders van Anne van Streun naar ik mag aannemen. Het failliet van het onderwijs heeft meerdere kanten.

  3. 1.De oudere politieke

    1.De oudere politieke partijen hebben “geen zin” om de veranderingen in het onderwijs ongedaan te maken. Dan wordt weer in de spotlights gezet dat ze gefaald hebben.

    2.Politici en schoolbestuursleden vormen een congsi van mensen die elkaar steunen

    3.Te weinig ouders zijn er zich echt bewust van hoe belangrijk goed onderwijs voor hun kind en de nationale welvaart is. Zij lopen niet te weer tegen de holle praatjes van de politici en laten hun stemgedrag niet beïnvloeden door onderwijsbetreffende zaken. Ook nieuwe politieke partijen denken dat ze met het zich werkelijk inzetten voor goed onderwijs geen garen zullen spinnen.

    4.Het focus van de politieke rhetoriek ligt bij onderwijs op sociale rechtvaardigheid (herverdeling van geld en capaciteiten). Dat leidt tot oneigenlijk gebruik van het onderwijs en onrendabel veel aandacht voor de belangen van slecht op school presterende kinderen. Het onderwijs als geheel en speciaal het onderwijs aan goede leerlingen heeft daar zwaar onder te lijden.

    Onvolledige vermarkting van het onderwijs verhindert concurrentie en faillissementen waardoor de nadelen ervan de voordelen overtreffen.Toch wilde men geloven dat dat ook het onderwijs productiever gemaakt zou kunnen worden door scholen te besturen op dezelfde wijze as waarop bedrijven bestuurd worden.

    5.Het gebruik van een hoog in zijn leervak opgeleide docent die frontaal les geeft zou daarom afgelost moeten worden door een andere, minder arbeidintensieve onderwijsmethode waarbij het ook nog eens mogelijk moest zijn om die docenten te vervangen door laag opgeleide en dus goedkopere coaches in combinatie met computers. Omdat dit niet lukte liep het onderwijs steeds voller  met hoog opgeleide sleutelaars die zonder succes de leraren gingen aansturen alsof die laagopgeleide coaches waren en hen vervingen zodra dat kon door coaches die inderdaad in hun leervak slecht waren opgeleid.

    Vele politici dromen nog steeds op een wonder waarmee ze alsnog hun gelijk kunnen halen en er zijn nog steeds te weinig kiezers die hen wakker willen schoppen.

    De sloop van de heilige huisjes in Onderwijsdromenland zou geld vrijmaken om de mensen op de werkvloer beter te betalen

  4. Citaat :  

    Citaat :  

    CNV: "Nullijn onderwijs ook van de baan"

    Blijf dromen, de komende vier maanden kan het nog. Daarna is de koek op en de droom voorbij. Nullijn, mogelijk zelfs salaris-korting, meer flex, meer inflatie. Minder goed onderwijs. Simpel, kwestie van rekenen !

     

  5. Ik ben geen protestant, maar

    Ik ben geen protestant, maar keer toch graag terug naar de oorspronkelijke tekst. Het zal wel komen doordat ik filologisch geschoold ben. 

     

    En wat lezen we dan wel in dat 'sociaal akkoord'? Zie bit.ly/10T0wyp.

     

     

    Na een 'visie' en twee paragrafen over 'werk' lezen we in de laatste alinea van paragraaf vier iets over het budget in 2014. Er staat:

     

    "Naar het oordeel van de sociale partners zullen de door het kabinet in februari jl. gepresenteerde maatregelen met betrekking tot het overheidsbudget 2014 ter grootte van € 4,3 miljard (waaronder de nullijn voor de overheidssector en de zorg, de voortgezette crisisheffing voor werkgevers en de temporisering van de publieke uitgaven voor infrastructuur) het noodzakelijk herstel nu juist in de weg staan, en schade berokkenen voor de economie. Sociale partners vragen het kabinet aan de genoemde budgettaire maatregelen niet in te voeren."

     

    Ergo1: de nullijn is niet van de baan, de 'sociale partners' vragen slechts het kabinet om de nullijn niet te handhaven.

     

    Ergo 2: de nullijn zoals in dit akkoord genoemd betreft niet het onderwijs maar slechts 'de overheidssector en de zorg'. Aangezien leraren allang niet meer in dienst zijn van de overheid, staat hier op geen enkele manier duidelijk in de tekst dat 'de nullijn in het onderwijs van de baan is', zoals het CNV stelt.

     

    Vroeger werden leraren 'trendvolgers' genoemd: hen overkwam wat ambtenaren overkwam. Maar dat was in de tijd dat de schoolbesturen nog niet geprivatiseerd waren, en de onderwijssalarissen centraal geregeld waren. Dat is allang niet meer zo.

     

    Twee horden te gaan, dat is mijn conclusie. Het zou mooi zijn als die horden genomen worden. Maar ik ga niet bij voorbaat staan juichen om wat op papier nog een dooie mus is.

     

  6. Vandaag stemden de

    Vandaag stemden de regeringspartijen PvdA en VVD tegen, ja u leest het goed, tegen het expliciet en ondubbelzinnig afschaffen van de nullijn in het onderwijs (motie D66).

     

    Betekent dit nu dat mijn vermoeden bewaarheid wordt, de nullijn inderdaad niet van tafel is in het onderwijs, en het CNVO zich dus rijk rekende? Of betekent het dat PvdA en VVD er – naïef – op vertrouwen dat de tekst van het Sociaal Akkoord zich op magische wijze uitstrekt tot leraren en expliciet en ondubbelzinnig afschaffen dus onnodig is?

     

    Ik vind het hoe dan ook geen goed teken.

     

  7. Wordt dat bij de volgende

    Wordt dat bij de volgende verkiezingen dan de nullijn voor deze twee partijen als het aan de leraren ligt?

  8. @Philippens

    @Philippens

    Ik ben bang dat ook massa's leraren bij de vólgende verkiezingen zullen kiezen voor tv-debatwinnaars, ook als het winnaars zijn die niet uit het belang van goed onderwijs handelen.

     

    Verder: ook zónder nullijn kan het met de arbeidsvoorwaarden van docenten helemaal mis gaan. Want wie zegt dat scholen genoeg geld krijgen om salarisverhogingen uit te voeren? Dat krijgen ze nu ook al niet voor de functiemix en schaalinkorting. En wat doen ze dan: ze ontslaan een deel van de docenten, en laten de rest meer uren werken voor hetzelfde uurloon. Is een voltijdsbaan van 25 lesuren per week voor de meesten al veel te zwaar, zijn er nu al scholen die dit opvoeren naar 26, 27 of nog meer lesuren. Mijn rector vertelde me dat hij een school kende waar het financieel zó mis is dat ze er al 30 lesuren moeten geven. Hij vindt het zelf ook raar dat dat zomaar kan, dat daar dus kennelijk helemaal geen harde grens aan zit. Maar kennelijk worden docenten middels de CAO op dat punt helemaal niet beschermd. Voor 1 fte krijg je dus een vast salaris volgens de tabel, maar wat je daarvoor moet doen, ja, dat is zo rekbaar als elastiek. Mijn rector denkt ook dat, zodra de eerste school failliet dreigt te gaan, de overheid niet alleen díe school van extra geld zal voorzien, maar ook met meer geld voor alle ándere scholen over de brug zal komen. Daar geloof ik zelf helemaal niets van. Want waarom zou je ingrijpen als het daar nog niet is misgegaan?

     

    Het schijnt ook dat de zelfstandige gymnasia een brief hebben geschreven aan de minister om hun zorgen kenbaar te maken. Nou, wat zal dát een indruk maken: een brief! De enige taal die een regering, een parlement en een electoraat verstaan is natuurlijk een opstand: stakingen en demonstraties. En dát zal de vraag worden: hoeveel erger moet het nog worden voordat de docenten in opstand komen?

  9. Echo : (cit.) En dát zal de

    Echo : (cit.) En dát zal de vraag worden: hoeveel erger moet het nog worden voordat de docenten in opstand komen?

  10. @mark79

    @mark79

    Dank voor deze link!

    Op de gymnasia, en in ieder geval op mijn gymnasium, wordt dit entreerecht-probleem omzeild door er gewoon gezamelijk voor te kiezen dit anders te doen. Promotie naar LC of LD gaat gewoon op volgorde: wie het eerst tegen zijn LB- of LC-plafond zit, komt het eerst in aanmerking voor beoordeling voor een hogere schaal, en krijgt die hogere schaal zodra daar geld voor is. Daarmee worden enorm veel problemen binnen secties voorkomen.

Reacties zijn gesloten.