Discussie iPad scholen mist realiteit

Commentaar op ‘iPadscholen’ mist realiteit.
Leendert-Jan Veldhuyzen – 14/04/2013

De intrede van iPads op scholen is niet meer te stoppen vanwege het simpele feit dat mobiele devices niet meer weg te denken zijn uit het leven van de jongeren van nu. De vraag naar het leerrendement van deze apparaten zegt meer over het onderwijs dan over de techniek zelf.

In zijn artikel in de Volkskrant van 13 april zet Tonie Mudde vraagtekens bij de gevolgen voor de leerprestaties van leerlingen bi het gebruik van iPads. Mudde gaat hier echter volledig voorbij aan het gegeven dat mobiele devices met alle voor- en nadelen onderdeel zijn van het leven van jongeren. Jongeren zijn de hele dag online, vaak alleen onderbroken door de tijd dat ze op school zitten. Het ‘gevaar’ dat leerlingen door het werken met iPads meer beslissingen moeten nemen (wel doorklikken of niet) biedt de leraar meer kans om het maken van die keuzes bewuster te maken. Jongeren van nu krijgen de hele dag meer impulsen dan generaties hiervoor. Het beheersen van die impulsen is ook een opdracht aan het onderwijs. Het kan niet zo zijn dat scholen als een soort Amish-omgeving achterblijven in de tijd. Leerlingen leren nu vaak al meer buiten school dan daar binnen. Simpelweg omdat het in de school te langzaam gaat en te weinig uitdaging biedt aan de potentie van deze generatie. Natuurlijk valt nog veel te leren en veel te verbeteren. Het accent leggen op ‘boeken op de iPad’ of remidiale apps voor het wegwerken van individuele achterstanden is niet genoeg. Het gaat uiteindelijk om het totaal aan mogelijkheden die de techniek te bieden heeft. Feitelijk kunnen alle oude methoden vervangen worden door de techniek en vele nieuwe methoden kunnen worden toegevoegd. Daarbij zijn twee uitgangspunten cruciaal om te beseffen: 1. De iPad is niet de oplossing voor alles (maar kan vaak wel helpen) en 2. De implementatie van techniek in het onderwijs is een ontdekkingsreis die nog lang niet ten einde is. Er moet nog veel ontdekt worden en daarbij zal eerst en vooral ontdekt worden wat niet werkt. Door te weten wat niet werkt komen we steeds dichter bij methoden die wel werken. Zoals Albert Einstein zei: ‘Anyone who has never made a mistake has never tried anything new”. (zoals de goede man ook zei: ‘The only thing that interferes with my learning is my education’).
Stoppen met de implementatie van techniek in het onderwijs is geen optie. Het naar deze tijd brengen van ons onderwijs is de uitdaging en de plicht van elke docent.

44 Reacties

  1. Ik vind hier veel te simpele

    Ik vind hier veel te simpele redeneringen.
    Die uitdaging kennen we. toen leerlingen voor het eerst kennismaakten met het fenomeen televisie, gingen we die apparaten niet meteen voluit als leermiddel inzetten. Toen ze allemaal een iPod hadden, was dat ook geen aanleiding om maar te denken dat we nu te weinig uitdaging zouden geven, als we die niet in de klas gebruikten..

    In de school moet geconcentreerd worden gewerkt. Daarom laat je allerlei apparatuur niet toe. Of mondjesmaat toe.

    Of boeken (oude methoden) zo nodig vervangen meoten worden is maar de vraag. Kinderen lezen ook boeken. Enig onderzoek wijst er ook op dat vandaaruit makkelijker en beter geleerd wordt, dan met  aandachtvretende heen en weer swipen naar allerlei filmpjes. 

    En is de school te langzaam? Juist het moeizaam lezen, herlezen, opzoeken is nodig om te leren. ICT heeft de neiging  kinderen te gemakkelijk bewusteloos door de stof te laten glijden, zonder dat ze iets opnemen.

    Gaandeweg, dat ben ik met Veldhuyzen eens, kun je eens bekijken of gericht inzetten van een iPad zinvol is. Maar laten we niet uit het oog verliezen dat een te enthousiast binnenhalen, zoals de Hond dat wil doen, allerlei ongewenste neveneffecten heeft. Met de hand schrijven bijvoorbeeld is ook een vaardigheid die niet afgeleerd moet worden.

  2. Het is inmiddels een sleetse

    Het is inmiddels een sleetse discussie geworden, daar heeft u gelijk in.

     

    Kunt u toelichten uit welke hoedanigheid u spreekt? Heeft het iets met het Breedbandnetwerk Onderwijs Amsterdam (BOA) te maken? Of dat bekende fruitmerk?

     

    In een interview lees ik dat u aanhanger bent van het opleiden tot de vaardigheden van de 21e eeuw. Voor welke beroepen leiden deze vaardigheden op? Denkt u dat iPads (of een andere 'tablet') zonder toetsenbord een leidende rol gaan spelen? Vanuit uw muziekachtergrond: heeft de introductie van de CD of iTunes u tot een andere wijze van onderwijs geven gebracht?

     

    Ouders hebben de grondwettelijke vrijheid – mensenrecht – het 'hoe' van het onderwijs voor hun kinderen te kiezen: Montessori, Jenaplan, Vrije School, of anderszins ('bijzondere scholen') . Hetzelfde geldt voor het gebruik van tabletcomputers ipv boeken. Vrijheid blijheid heet dat.

     

    En als laatste: arme Einstein. Als natuurkundige terecht gekomen in het citatenboek van onderwijshervormers.

     

     

     

  3. Deze discussie is, met

    Deze discussie is, met dezelfde deelnemers en dezelfde argumenten eerder op onze site gevoerd: www.beteronderwijsnederland.nl/forum/de-argumenten-tegen-de-nijpels-tablets-op-een-rij

    Een aspect verbaast me steeds opnieuw: ik hoor nooit dat iemand die weinig ziet in iPads deze apparaten op school wil verbieden. Ik hoor wel dat voorstanders het willen verplichten. BON is nooit opgericht omdat we tegen verandering zouden zijn. BON is opgericht omdat we tegen het verplicht en over de volle breedte invoeren van vernieuwingen zijn die niet bewezen werken. BON pleit voor hoog opgeleide leraren met een flinke professionele vrijheid. Hoe kan het zijn dat deze uitstekende leraren niet als vanzerlf de beste keuzes maken voor wat betreft didactiek en gebruik van middelen?

    Kennelijk hebben pleiters voor "verplichte" iPads weinig vertrouwen in de leraar, of, en dat is ernstiger, weinig vertrouwen in het product iPad, maar menen dat om andere redenen toch te moeten promoten.

  4. @ Phlippens, @ 1-1-2010

    @ Phlippens, @ 1-1-2010

    Precies zo is het  –  het verschkil tussen vluchtig en grondig.

    Overigens zei Einstein nog veel meer, met name dit : genie is 1 procent inspirantie en 99 procent transpirantie. Maar dat komt de IT-evangelisten niet uit, het is niet modieus, er zit geen geld in en het maakt geen winst.

  5. Vermoeidheid slaat toe: CD

    Vermoeidheid slaat toe: CD-apparaat of iPod. 😉  De boodschap is duidelijk… 😉

  6. Ik schrijf in mijn

    Ik schrijf in mijn hoedanigheid als rector van het Berlage Lyceum in Amsterdam, bestuursvoorzitter van Openbaar Primair Onderwijs Oegstgeest, vice-voorzitter van de MacScholenGroep en ja, bestuurslid van Breedband Onderwijs Amsterdam (BOA). Ik pleit niet voor het verplicht invoeren van tablets op alle scholen, laat elke school en dus ook elke leerling/ouder zelf zijn of haar keuze maken. En nogmaals: de iPad is niet de oplossing voor alles, een goed boek blijft altijd een goed boek. Zoals een goede leraar altijd een goede leraar is -met of zonder iPad. Mijn stelling is alleen dat deze vormen van techniek waar we ons nu zo druk over maken of het wel of niet goed is, binnen niet al te lange tijd -of misschien al lang-  algemeen onderdeel van het leven van onze jongeren is. Daarmee is het onzinnig om te negeren of in de hoek van kansloze onderwijsvernieuwingen te zetten.

    @BON; als jullie kritische commentaren een podium bieden, zal je voorstanders -zoals ik- ook blijven treffen. Dat lijkt mij alleen maar goed om de discussie levend te houden.

     

  7. Ik schrijf in mijn

    Ik schrijf in mijn hoedanigheid van rector van het Berlage Lyceum Amsterdam, bestuursvoorzitter van Openbaar Primair Onderwijs Oegstgeest, vice-voorzitter van de MacScholenGroep en ja, bestuurslid van Breedband Onderwijs Amsterdam (BOA). Ik pleit niet voor het verplicht stellen van tablets op alle scholen. Laat elke school en daarmee elke leerling/ouder vooral zelf zijn of haar keuze maken. Nogmaals: een iPad is niet de oplossing voor alles. Een goed boek blijft een goed boek, zoals een goede leraar -met of zonder iPad- een goede leraar blijft. Mijn punt is alleen dat de techniek waar wij ons nu zo druk over maken of het wel of niet goed is voor het onderwijs binnen niet al te lange tijd -of misschien al lang – algemeen onderdeel is van het leven van jongeren. Daarmee is het onzinnig om te negeren of weg te zetten als kansloze onderwijsvernieuwing.

    @BON: Als jullie kritische schrijvers een podium bieden, krijg je ook discussie. Dat lijkt me erg gezond. Er valt nog veel over te leren.

  8. @LJVeldhuyzen

    @LJVeldhuyzen

    Natuurlijk schrijft u nergens dat  iPads verplicht ingevoerd moeten worden, maar u heeft het wel over scholen als Amish omgevingen. De huidige docent heeft zelf een smart-phone, kinderen in de leeftijd van zijn leerlingen, een interactief TV/computer homenetwerk thuis en heeft tijdens zijn studie al op allerlei manieren kennis gemaakt met ICT. De huidige docent is net als de huidige advocaat, bakker, manager, politieman of fysiotherapeut een man of vrouw van deze tijd en rijdt niet met strohoed op met paard en wagen naar school. 

    Ik pleit niet voor of tegen ICT of iPads, ik pleit ervoor om dat aan de hoogopgeleide docent over te laten. Dan zullen we zien dat bepaalde toepassingen als vanzelf de school in komen en dat dat bij bepaalde andere toepassingen niet gebeurt. Beter eigenlijk: het zal verschillen per leraar, per klas en per vak. Evidente vooruitgang drijft vanzelf boven. 

     

  9. Kauwgum is ook een algemeen

    Kauwgum is ook een algemeen onderdeel van het leven van onze jongeren. Lijkt me geen argument.

     

    @ sassoc. Bij uw citaat van 'Einstein' gaat bij mij een lampje branden… (check). Einstein lijkt op Churchill. Hem worden eveneens citaten in de schoenen geschoven. Het doel van citeren lijkt veelal te zijn dat een spreker zijn verhaal gewicht wil toekennen. Als het een prachtcitaat is, eerst checken. Zaken willen ook wel eens uit de context gebruikt worden. Oppassen dus. [opmerking in algemene zin]

  10. Maar uw hoofdargument

    Maar uw hoofdargument argument dat iets de school in moet omdat "algemeen onderdeel van het leven van onze jongeren is" deugt niet. Er is veel, heel veel dat onderdeel van dat leven is en dat we nooit in de school zullen toelaten – of mondjesmaat.
    Of bepaalde apparaten of hulpmiddelen in de school gebruikt moeten worden, bepaalt de leraar inderdaad. En het is interessant om te blijven volgen wat er op dat gebied goed lukt en wat niet. Maar er moet natuurlijk niets geforceerd worden. Maar daar zijn we het over eens.

    Als Macbezitter, die de talloze mogelijkheden van dat apparaat of andere i-Dingen gebruikt vanaf het eerste uur, heb ik weinig aanvechting om iPadscholen te stimuleren. Leerlingen zijn blij als ze uit die sleur kunnen komen in de veilige, rustige omgeving van de school. Trouwens, ik ook.

  11. Gek is dat: over de inhoud

    Gek is dat: over de inhoud van een ict-programma hoor ik weinig. Kennelijk is ict zonder meer goed omdat ict 'modern' is en ons zou doen ontsnappen aan een ámish'maatschappij. Een vergelijking die we gerust als holle retoriek kunnen beschouwen. Het traditionele onderwijs was ook nooit zomaar voor 'het boek'.  Het ging natuurlijk altijd om de inhoud van het boek. Opdrachten als 'lees dat maar in dat en dat hoofdstuk, heb ik altijd als didactisch waardeloos beschouwd. De stof moet tot leven worden gebracht en alleen  een levend persoon kan dit bewerkstelligen.

    Om dezelfde redenen slaagde iets als de papieren geprogrammeerde instructie ook nooit helemaal, ondanks de goed doordachte opbouw. Ict beschouw ik als een geprogrammeerde instructie maar dan nu op het schermpje.

     Ik heb open gestaan voor het werken met computerprogramma's maar zag toch heel veel mankementen bij zulk werken. De vrijblijvendheid was b.v. een groot nadeel, maar ook het totale gebrek aan een goede uitleg van de leerstof die aansluit oefenen en herhalen wordt zelfs op de computer net zo saai als bij het traditionele huiswerk maken.

    Internet leidt tot hap-snap onderwijs, en heeft zelfs niet eens meer een goed doordachte leergang als uitgangspunt. Hierdoor verwordt elk leren tot het dagelijks consumeren van het nieuws; men neemt het tot zich, maar echt eigen wordt het niet, noch wordt het ingebed in een groter goed doordacht programma.

    Het gaat niet om 'het boek' of 'ict' als zodanig. Het gaat natuurlijk om de inhoud van het gebodene. Een plattitude die nochtans noodzakelijk blijkt bij dwepers die alle ict als het nieuwe volmaakte leren beschouwen.

    De vergelijking met de amish vind ik zeer tendentieus en mist elke grond.

    Ik heb ook al snel dia's gebruikt, of films, of t.v. programma's, maar lang niet al die middelen bleken te voldoen aan mijn  didactische eisen. Ik moest dus steeds een keuze maken uit al die middelen en dat kostte veel tijd vooraf. Tijd die steeds minder werd gegeven vanwege de van overheidswege verplichte overlegstructuren en administratieve verplichtingen.

    Ict is niet vanzelf didactisch in  orde. Liever zou ik iets willen horen over de inhoud van dat ict!

  12. @moby

    @moby

    Toch is het niet geheel onlogisch om het over ICT te hebben, los van de inhoud. ICT is op kenmerkende aspecten anders dan een boek of een leraar. Precies zoals een film op kenmerkende aspecten anders is dan een boek en de radio anders is dan de TV.

    Maar het gevolg van het op die manier naar onderwijs kijken, is dat de deelnemers aan de discussie ook eerder onderwijskundigen dan vakdocenten zijn. Daarbij komt dat ICT het in principe mogelijk maakt om 1 op 1 te communiceren met de leerling: er is een tweerichtingscommunicatie mogelijk tussen de leerstof en de individuele leerling, en dat kan simultaan met verschillende leerlingen tegelijk. Dat is  echt nieuw in vergelijking tot de leraar of de diaprojector. Het past ook nog eens in de trend van onderwijs op maat en helpt dus in het gevecht tegen de klassikale leraar. Natuurlijk is informatie veel toegankelijker geworden dankzij ICT en ook dat is een generiek aspect dat los van specifieke inhoud besproken kan worden. Ook hier zijn natuurlijk de ons bekende nadelen aan te koppelen, vooral als allerlei onderwijsvernieuwers gaan beweren dat hiermee de rol van de lerar ernstig zou veranderen: hij zou geen kennis mer over hoeven te dragen.

    Uit eigen ervaring constateer ik echter dat ICT binnen wiskunde en natuurkunde ook veel nadelen heeft en in het algemeen lijkt te zorgen voor oppervlakkig leren in korte concentratiespannen in plaats van diepzinnig en geconcentreerd lang en zorgvuldig nadenken.

    Kortom: ik vind de discussie op generiek niveau wel degelijk relevant, ik denk ook dat ICT op allerlei plekken in het onderwijs een rol speelt en wellicht zelfs in de toekomst meer zal spelen. Dat speelt ICT bij mij thuis ook. Ik heb alleen bezwaar tegen het promoten van ICT om de ICT en tegen de onwil of onkunde om de grote nadelen in te zien. Helaas komt daar ook bij dat er allerlei commerciele argumenten een rol spelen: niet alleen bij ICT in het onderwijs, maar zo'n beetje bij elk onderwijs-onderwerp. 

  13. @ Moby en anderen :

    @ Moby en anderen :

    Daarmee is alles gezegd, O Moby (vocatief)  : Internet leidt tot hap-snap onderwijs.

    Overigens, ik twijfel wel bij dat 1 op 1 communicerende onderwijs, als de aantallen leerlingen gaan ntoenemen (en dat doen ze :  "schaalvoordelen en zo" ; schooldirecteuren en zielsverwanten hebben nog rekenen-oude-stijl geleerd !).

     

     

     

  14. Men zou wel gek zijn als men

    Men zou wel gek zijn als men de potentie van een i-pad als lesmiddel niet probeert vast te stellen. Zoiets moet dan gebeuren zoals het vaststellen van de pro’s en de con’s van een nieuwe therapie in de geneeskunde plaats vindt. Proefpersonen en een controlegroep wordt dan vertaald in experimenteerscholen en controlescholen. Daar waar i-pad-leren duidelijk beter is dan traditionele leermethode kan de nieuwe methode in de plaats van de oude komen. De afweging hoeft niet bij iedere beoordeler tot hetzelfde conclusie te leiden. Men werkt immers met subjectieve gewichten. Ook daarom mag een nieuwe methode niet aan alle scholen opgelegd worden. Als men voor een experiment met kinderen voor elk kind toestemming van de ouders verkregen moet worden moeten de onderzoekers hun uitkomsten wantrouwen. Ik kan mij bij voorbeeld niet voorstellen dat ouders met begaafde kinderen die kinderen naar een experimentele middenschool gestuurd hebben. Dat nekt de betrouwbaarheid.

    Uit kostenoogpunt kan zo’n onderzoek het beste op Europeesch niveau plaats vinden.

     

  15. Lobbyen bij wie en hoe?

    Lobbyen bij wie en hoe?

     

    2012: "Apple's lobbying efforts in Washington D.C. were scaled back 13 percent in 2012 to $2 million, a sum below many of the iPhone maker's peers." en "Topics included taxation and the repatriation of profits housed overseas, education and the use of digital textbooks in schools, and the environment and EPEAT standards."

    appleinsider.com/articles/13/02/18/apple-reduced-federal-lobbying-to-2m-in-2012
     

    2009: "New lobbying disclosures from the U.S. House of Representatives show that Apple spent $390,000 in Q2 2009 on attempts to influence leaders. Issues included tax codes, education funding, stimulus grants and broadband penetration."

    appleinsider.com/articles/09/08/24/briefly_apple_lobbies_government_fifth_ave_store_sales_booming

     

    Apple's lobbying efforts were "spread out pretty thinly over a wide range of issues," Elmer-Dewitt noted, citing the company's LD-2 Disclosure Form from the U.S. House of Representatives. Topics included taxation and the repatriation of profits housed overseas, education and the use of digital textbooks in schools, and the environment and EPEAT standards.

    Apple's lobbying efforts were "spread out pretty thinly over a wide range of issues," Elmer-Dewitt noted, citing the company's LD-2 Disclosure Form from the U.S. House of Representatives. Topics included taxation and the repatriation of profits housed overseas, education and the use of digital textbooks in schools, and the environment and EPEAT standards.

    Apple's lobbying efforts were "spread out pretty thinly over a wide range of issues," Elmer-Dewitt noted, citing the company's LD-2 Disclosure Form from the U.S. House of Representatives. Topics included taxation and the repatriation of profits housed overseas, education and the use of digital textbooks in schools, and the environment and EPEAT standards.

     
     PO-raad

    www.poraad.nl/content/veel-aandacht-voor-ict-ontwikkelingen-onderwijs 

     

    ThiemeMeulenhoff

    www.schooltas.net

    www.schooltas.net/ www.schooltas.net/ 

  16. Sorry bijdrage mislukt. Was

    Sorry bijdrage mislukt. Was niet te zien op mijn tekst. Wel goed:

     

    Lobbyen bij wie en hoe?

     

    2012: "Topics included … education and the use of digital textbooks in schools, …"

    appleinsider.com/articles/13/02/18/apple-reduced-federal-lobbying-to-2m-in-2012

     

    2009: "Issues included …, education funding, stimulus grants and broadband penetration."

    appleinsider.com/articles/09/08/24/briefly_apple_lobbies_government_fifth_ave_store_sales_booming

     

    PO-raad

    www.poraad.nl/content/veel-aandacht-voor-ict-ontwikkelingen-onderwijs

     

    ThiemeMeulenhoff

    www.schooltas.net

     

      

  17. Begeleiding: https:/

    Begeleiding: edseminars.apple.com/seminars/index.php

     

    Een man die de lobby-praktijk kent zegt:

    “Tip ook voor Malmberg: ga eens kijken in Zuid Korea bij het min v.onderwijs en Samsung en kijk of je hun concept kunt meenemen naar Nederland. Wie weet Samsung met een lease konstrukt en dan in een keerd oorpakken. .bezuinigen, er is geen geld is mij te gemakkelijk.. slim aan de slag, cultuuromslag bij uitgevers en scholen. DOEN!”

    www.onderwijsvanmorgen.nl/schoolboeken-verbannen-uit-klaslokalentweakers.net/nieuws/75427/zuid-korea-gaat-tablets-invoeren-in-onderwijs.html

     

  18. Wat was er VOOR het boek? Eh.

    Wat was er VOOR het boek? Eh.. eh.. eh..

    Bestaat 'het boek' al niet net zolang als dat men inziet dat je verschillende geschriften (kleitabletten wellicht) kunt bundelen?! Dat bundelen was en is nu juist de kracht tot vandaag de dag.

    Bundelt ICT ook? Dat wordt minder vanzelfsprekend. Internet is eerder een grote afvalbak met rijp en rot op de grote hoop. Boeken selecteerden vooraf de informatie, bundelden deze tot een handzaam overzicht, en gaven daarmee ook een handzaam overzicht over de stof.

    Doet internet dat ook? Dat is natuurlijk zeer de vraag. Voor leerlingen die stof nog verkennen, is er geen touw aan vast te knopen, aan al die rijpe en rotte internet-informatie die op de grote afvalberg ligt.

    Ik zie het nut van het boek NIET tot het verleden behoren; net als radio NIET tot het verleden behoorde toen de taivai z'n intrede deed. Echt dom om 'het boek' vanwege de digitale versie van datzelfde boek,  te willen afschaffen. Want dat boek bood en biedt het grote voordeel van het overzicht en de logische opbouw. Twee elementen die het enkele schermpje voor mij,  helemaal missen!

  19. Inkijkje in het Brusselse

    Inkijkje in het Brusselse lobbycircuit:

    www.alter-eu.org/sites/default/files/documents/Dodgy-data.pdf, met p. 18: Apple is niet als lobby-organisatie in het ‘transparency register’ opgenomen, terwijl Apple wel lobbyt in het Brusselse, en www.thefreelibrary.com/APPLE+EUROPE+OPENS+EU+CORPORATE+OFFICE+IN+BRUSSELS-a017188896.

     

    Bedreigd hippybedrijf Apple valt Android (OS; Google; open source code; Linux) aan op octrooien. Samsung (Android) grootste tabletconcurrent van Apple.

     

    “Today I went to another large store that sells tablets. In Maplin, all 10 tablets on display use Android; none uses Windows or iOS. At PC World, Android is vastly ahead of the rest (about an order of magnitude ahead) Apple hardly gets shelf space and I took a video to prove it, one in each store. As long as patents are kept out of it, nothing can stop Android.

    techrights.org/category/Apple (Techrights, 13 april 2013), en.wikipedia.org/wiki/Android_(operating_system)#Copyrights_and_patents

     

    Conclusie: op de zo geweldige ‘apps’ na, wanneer zal men lachen om de iPadscholen als ouderwetse 'Amish'-scholen? 😉

  20. Herstel:

    Herstel:

    'Het enkele schermpje … mist.

    Maak ik van de gelegenheid gebruik om BON te wijzen op een dergelijke fout in een hoofdartikel. Ik las "Een groep verontruste VU-ers organiseren..".

    In groep 7 leerde ik de kinderen dat onderwerpen als 'een aantal', 'een groep', 'een paar' werden vervoegd als enkelvoud 3e persoon.

  21. Marc Bauerlein: Het gedrukte

    Marc Bauerlein: Het gedrukte woord leent zich beter voor het ontwikkelen van "a wiilingness to probe", "the capacacity for uninterrupted thinking" en "a receptivity to deep thinking" dan de I-pad. "Preserve a crucial place for unwired, unplugged, and unconnected learning." Bauerlein's suggestie: elke dag een uur "slow reading" in de klas. (Too dumb for complex texts: www.coreknowledge.org/mimik/mimik_uploads/documents/480/CKFSequence_Rev.pdf)

  22. @kersje

    @kersje

    Zeer juist: die ICT maakt uninterrupted learning een probleem. Daar waar in het verleden de noodzaak tot geconcrentreerd werken ook op school voor iedereen duidelijk was, is dat de laatste decennia sterk verminderd. Geconcentreerd werken werd vervangen door samenwerken, en bij samenwerken word je eigenlijk constant geïnterrumpeerd. Daar waar samenwerken het credo is, is lift ICT mee. 

    De vraag is waarom die verandering is opgetreden. Ik vermoed dat het te maken heeft met de verandering van de werkgelegenheid in Nederland (of breder). Het aantal managers, bestuurders en communicatiedeskundigen is enorm en die mensen hebben ook flinke macht/invloed. Juist in die beroepen wordt weinig geconcentreerd nagedacht, er wordt vooral vergaderd, gebrainstormd, gecontroleerd en verordeneerd.

    Bij andere beroepen is wel concentratie nodig. Een automonteur, een programmeur, een fysicus of arts, allemaal beroepen waarbij je werkelijk iets moet kunnen, waarbij je werkelijk geconcentreerd moet zijn om dat te leren en waarbij je het nodig hebt ook in je werk die concentratie te kunnen opbrengen. Het zijn de beroepen waar de managers geen affiniteit mee hebben. Het is het door de beleidsbepalers "vergeten" Nederland. Vergeten omdat de beleidsmakers een kaste vormen die redelijk gesloten is, met mensen die allemaal rap van de tongriem gesneden zijn, direct (moeten) kunnen reageren in een discussie of bij een daling van de aandelenkoers. Men ziet die "competenties" als de competenties van de toekomst, want zelf zijn ze er rijk mee geworden, veel rijker dan die slimme jongen in hun klas die naar de TH ging.

    Zolang leeghoofden en blaaskaken het voor het zeggen hebben in de echte wereld zal ook het onderwijs worden ingericht volgens de noden van deze figuren. Waarschijnlijk menen ze nog dat ze hiermee het goede bereiken ook, niet alleen voor hunzelf. 

  23. Mooie tekstpassage in artikel

    Mooie tekstpassage in artikel van Bauerlein (@ kersje):

     

    "Complex texts aren't so easily judged. Often they force adolescents to confront the inferiority of their learning, the narrowness of their experience, and they recoil when they should succumb. Modesty is a precondition of education, but the Web teaches them something else: the validity of their outlook and the sufficiency of their selves, a confidence ruinous to the growth of a mind."

     

    Voorgaand citaat doet me denken aan het streven 'subjectivisme' boven – epistomologisch – 'objectivisme' (niet bedoeld: Ayn Rand) te stellen. Het draait om de individuele 'kennis'beleving van het individu. Deze onderwijsmode komt tot uiting in 'lifelong learning', sociaal constructivisme, enzovoort, en vernietigt daardoor 'objectieve' kennis (waarvoor de 'traditionele' leraar nodig is). Het hoogst haalbare schijnt te zijn je bij het leren goed te voelen. Geef het kind een goed gevoel, en het komt goed met dat kind, zoiets. Deze ideologie blijkt een wonderlijke zelfdestructie van de westerse wereld te zijn. De ware democratisering komt daar waar autoriteit, tradities en nationaliteiten overboord zijn gegooid. Op dit moment bevinden we ons op het breukvlak van de utopie. De utopie is disfunctioneel geworden. Dit zien we zowel op nationaal als EU-niveau.

     

    Inspiratiebronnen: en.wikipedia.org/wiki/Frankfurt_School#Critical_theory_and_the_critique_of_ideology , en lees tevens: www.beteronderwijsnederland.nl/content/het-nieuwe-leren-kritisch-en-positief  of www.beteronderwijsnederland.nl/content/de-nieuwe-mens

  24. Politiek oppositionele

    Politiek oppositionele stromingen lijken elkaar te vinden in de heersende onderwijsideologie. Aan de ene kant de internationale marktmacht waarbij het consumentisme – een individuele beleving – zonder grenzen wordt beleden (denk aan de iPad, geleid door internationale ondernemingen; materialisme), en aan de andere kant de progressieve stroming die gelijkheid en democratisering nastreeft (denk aan socialisme, geleid door politieke klasse; historisch materialisme). Beide stromingen propageren individuele ontplooiing. Bij de ene is de opdracht consumentisme, bij de andere – ook ideëel – gelijkheidsstreven. Delen de sociale partners de heersende onderwijsideologie? 😉

     

    We hebben weer een paars kabinet (minus D66): de combinatie van (economisch en politiek) liberalisme met (internationaal) socialisme. De sociale partners hebben elkaar gevonden. In beginsel is D66 als felle EU-proponent niet meer nodig, omdat we zo ook de afslag internationaal socialisme in EU volgen – één 'level playing field' voor banken en bedrijfsleven; herverdeling van welvaart binnen de EU. Dit is in het belang van het internationale bedrijfsleven dat één grote afzetmarkt voor producten zoekt. Het is voor bedrijven van buiten de EU eenvoudiger geworden overnames voor vergroting internationale marktmacht te doen. Hoe kunnen we de dodelijke omhelzing in het onderwijs van bedrijfsleven met politieke stromingen doorbreken?

     

    Internationale organisaties als Wereldbank, UNESCO, OESO, en EU propageren als 'onafhankelijke' bovennationale verbanden dezelfde onderwijsfilosofie. Ik heb eerder aangetoond dat deze organisaties onder meer gesouffleerd worden door het internationale bedrijfsleven. Er lijkt consensus te zijn: levenslang leren met ICT en door middel van sociaal constructivisme. De ultieme gelijkmaker (en lucratief voor het bedrijfsleven; PPS; NPM). Hoe bereiken we de politieke elite? Het werkt niet zonder de door 'spreadsheet managers' opgejaagde leraren. Wanneer keert de ratio bij de utopisten terug? Pas als het geld op is?

  25. Om aan te tonen dat de

    Om aan te tonen dat de vernieuwers ongelijk hebben moet men kunnen blijven aantonen dat men het zelf beter doet. En daarvoor is het weer nodig om naar eigen inzicht verder te mogen gaan. Onderdeel van de strijd om de inrichting en uitvoering van het onderwijs is dus het recht om afwijkend onderwijs te mogen geven. De ultieme vorm daarvan is alleen maar beoordeling op resultaten en een onderwijsprogramma waarvan de resultaten goed meetbaar zijn. Voor zo’n programma is onderwijs volgens de BONse beginselen voor de meeste leerlingen uitstekend.

  26. Terwijl de consumenten / zich

    Terwijl de consumenten / zich ontplooiende burgers hun individueel beleefde gevoel volgen, is de bestuurderselite – in wisselende samenstelling – blijven bestaan. Velen voelen zich niet (meer) vertegenwoordigd (en doen daar veelal weinig aan behalve kreten op het web). 'Animal Farm'. Waar ligt de macht?

     

    In opkomst in het onderwijs zijn 'publiek private samenwerking' (PPS) en 'new public management'  (NPM). In 'Animal Farm' zitten inmiddels alle middenpartijen. Juist vanwege de individualisering is een internationale elite oppermachtig. De democratie – een illusie? – lijkt te worden uitgehold. Lobbyen is in geld uit te drukken (zie het rapport van 'alter-eu' een paar 'comments' geleden). Het bedrijfsleven en de institutionele actiegroepen (denk aan de Postcodeloterij) bepalen ('adviseren') in EU-expertgroepen het discours. Het houdt zichzelf in stand. De EU-bureaucratie schrijft het op. De Europese Commissie draagt het lidstaten op. Het Europese parlement – wie voelt zich vertegenwoordigd? – plaatst kanttekeningen (vaak ook via lobby van gestolde belangen).

     

    De burger, (de vrijheid van) het onderwijs, staat buiten spel. Hoe kunnen we ons laten horen als het om Het Nieuwe Leren ('lifelong learning') met ICT gaat? O ja, BON. 😉 Robert-Jan Simons is nog actief. Zijn activiteiten passen precies in de internationale onderwijsideologie (en worden goed gesubsidieerd). Laat de lange termijnbelangen van de jeugd, en ons land (dat klinkt eng, boe) prevaleren boven de korte termijnbelangen van de 'octopus' 😉  : politiek, bestuur, beleidsmakers en bedrijfsleven. De geschiedenis hoeft niet herschreven te worden. Die is er al. HNL werkt niet.

    www.nso-onderwijsmanagement.nl/over-nso 

  27. @17. april 2013 – 16:41 |

    @17. april 2013 – 16:41 | Malmaison

    (cit.)

    – –  om aan te tonen dat de vernieuwers ongelijk hebben moet men kunnen blijven aantonen dat men het zelf beter doet. En daarvoor is het weer nodig om naar eigen inzicht verder te mogen gaan. Onderdeel van de strijd om de inrichting en uitvoering van het onderwijs is dus het recht om afwijkend onderwijs te mogen geven  – –   voor zo’n programma is onderwijs volgens de BONse beginselen voor de meeste leerlingen uitstekend.

     

    Commentaar @ mailmaison :

    Ik begrijp dit eigenlijk niet goed. Er is in de sector neutraal-bijzonder onderwijs genoeg ruimte voor van-het-standaard-model afwijkende scholen. Verwar dat niet met confessioneel onderwijs.

    Zelfs de Inspectie, die robot-arm van "de minister" is daar accomodabel. Beide, de minister en haar Inspectie, hebben het voordeel van onbenbul aan hun kant. Met een doordacht idee sta je daar stevig. Waarom gebeurt het dan niet ?  

     

    Waarom daar niet beginnen ?  

    Ik zie daar eigenlijk wel een probleem : BON is niet enthousiast te krijgen voor dit idee, endosseert dit idee niet, althans gaat er niet met kracht van overtuiging ahteraan. Daarom gebeurt er niks  –  het blijft bij forum geklaag (dat overigens vaak, ja meestal, wel terecht is).

    In dit forum zit geen kracht van initiatief (wel kracht van analyse, overigens). De BON-executive begint er kennelijk niet aan  –  het beginselprogramma stopt voordat uitvoering begint.

    Hopen op die een of twee BON-getrouwen in de TK  –  ijdele hoop imo. Er gebeurt niet iets in de sfeer van school oprichten. Het gebeurt hier niet  –  als het moet gebeuren, dan elders ; maar waar ?  

  28. @malmaison

    @malmaison

    Beste mal, misschien moet je het idee volgen van Maurice statistiek. Die had al snel door dat hij geen i-pad schooltjes op kon richten dus hij heeft een of ander omhooggevallen tuttebel die ook nog eens directeur is van een basisschool die onder de 'nieuwe' opheffingsnorm van 100 leerlingen zou gaan vallen, overtuigd dat de enige mogelijkheid om veel leerlingen te krijgen de oprichting was van de i-pad school voor de toekomst. Maurice kan zijn gang gaan en als hij het goed doet ook nog een lekker centje aan overhouden en zijn 'newconomie' nieuw leven inblazen. Gaat dat ten koste van het onderwijs? Dat weet Maurice niet, want daar heeft hij geen kaas van gegeten maar dat is ook niet nodig in het Nederlandse onderwijs waar zo stilaan meer onbevoegde en onbekwame docenten en managers rondlopen. 

    Dus beste malmaison, probeer eens om een basisschool zo ver te krijgen om achter jouw ideen te gaan staan. En dan moet je het hebben over héél véél meer leeringen voor de school, dus ook meer geld enzo. Niet te veel over de kwaliteit van het onderwijs lullen want daar hebben de heren en dames directeuren geen oren naar, dat is bijzaak. EN o ja, niet vergeten te vermelden dat het pesten afneemt, de kinderen dan beter voorbereidt zijn op de toekomst ( geef er maar een draai aan waarom dat zo is), de inspectie achter het plan staan ( voor die wakker geworden zijn, ben je drie jaartjes verder), en het dan elke dag mooi wer is en het zonnetje schijnt, ook in de winter. 

    EN als de directeur dan vraagt wanneer hij de vruchten gaat plukken van jouw innovatieve idee doe je zoals Maurice Statistiek en geef je als antwoord: ' met Sint Juttemis' of  'in het jaar dat Pasen op een maandag valt' ( allebei goed voor het bijzonder onderwijs. Voor het openbaar onderwijs moet het iets worden in de zin van 'als de kippen tanden krijgen' en wat ook goed werkt 'in het jaar dat de uilen preken'. Vooral met dat laatste heeft Maurice succes op succes gehaald. 

    En vergeet niet beste mal, het gaat dus NIET om de kwaliteit, het gaat om een school te overtuigen het te doen, daarna komt de kwaliteit wel. 

     

  29. Geruststellend dat OCW de

    Geruststellend dat OCW de vakbekwaamheid van leerkrachten niet als eis heeft gesteld:

     

    “De CV zal voldoen aan de eisen die de wet aan het geven van opvang en onderwijs in Nederland stelt. We verwachten situaties aan te treffen waarin de wet thans niet voorziet. Hoe lesbekwaam is een virtuele leerkracht? Moet deze een bevoegdheid kunnen overleggen? Hoe regelen we de aansprakelijkheid voor werknemers in deze situatie? Wij zullen er voortdurend aan werken om structurele oplossingen te vinden voor de zaken die wij ontmoeten. Vanaf het begin zal vanuit de open source instelling worden gehandeld. Veel van de communicatie zal via het internet lopen.”

    p.12, 13, ‘De juridische huishouding’ in het O4NT onderwijsconcept.

    o4nt.nl/wp-content/uploads/2013/01/o4nt_onderwijsconcept.pdf, via o4nt.nl/documenten en mobile.twitter.com/o4nt

     

    De openheid van zaken omtrent de vaardigheden van de 21e eeuw kan ik waarderen:

     

    “Denk aan het 21st Century project dat Kennisnet samen met jongeren, scholen en het bedrijfsleven heeft uitgevoerd (innovatie.kennisnet.nl/category/skills) of aan het Amerikaanse initiatief Partnership for the 21st Century. Een samenwerking tussen de Amerikaanse overheid en bedrijven als Apple, Microsoft, Dell, Cisco en de National Education Association (www.p21.org).”

    p. 2 noot 2, in het O4NT onderwijsconcept.

    o4nt.nl/wp-content/uploads/2013/01/o4nt_onderwijsconcept.pdf

     

  30. “Kerndoelen primair onderwijs

    "Kerndoelen primair onderwijs

     

    Vaardigheden 21eeeuw (communicatie, samenwerken, ICT-geletterdheid, Creativiteit, Kritisch Denken, Probleemoplossingsvaardigheden, Sociale en Culturele vaardigheden)

    Via de iPad vindt er een integratie plaats tussen opdoen kennis en (digitale) vaardigheden binnen en buiten de school."

    p. 19/42 van ‘Presentatie van het schoolmodel’, via o4nt.nl/documenten

    **

     

    "Op 12-jarige leeftijd

    Heeft leerling zich ontwikkeld op de zeven terreinen van de vaardigheden van de 21eeeuw.

    Heeft leerling zijn eigen talenten ontwikkeld, of die wel of niet behoren tot de kerndoelen of de vaardigheden van de eenentwintigste eeuw.

    Heeft zich sociaal-emotioneel ontwikkeld

    zijn de kerndoelen en referentieniveaus van het Primair Onderwijs bereikt."

    41/42 van ‘Presentatie van het schoolmodel’, via o4nt.nl/documenten

    **

     

    "Maandelijks “Gameday”

    37/42 van ‘Presentatie van het schoolmodel’, via o4nt.nl/documenten

     

  31. Ik dacht, Sassoc, ook aan het

    Ik dacht, Sassoc, ook aan het onderwijs ná de basisschool. Elke middelbare school moest de basisvorming invoeren. Als sommige scholen zouden hebben kunnen voortgaan met een programma dat vanaf het begin op het na zes jaren behalen van het VWO-diploma gericht is zou je de prestaties van scholen mét en scholen zónder basisvorming met elkaar hebben kunnen vergelijken

      en naar mij voorkomt kunnen vaststellen zónder basisvorming tot betere eindexamenuitkomsten leidt. Ik denk ook dat als scholen hun leerlingen bij de moderne talen zouden opleiden tot het vertalen van teksten de uitdrukkingsvaardigheid van de leerlingen in het Nederlands omhoog zou gaan en de leerlingen genoeg kennis van de vreemde taal zouden bezitten om op eigen kracht later mondelinge vaardigheid in de vreemde taal zouden kunnen verwerven. Men zou kunnen vaststellen dat leerlingen die het examen rekenen voor de middelbare shool vóór de toelating tot de middelbare school  met succes afgelegd hebben veel gemakkelijker wiskunde leren. Of er wordt juist vastgesteld dat vroeger leren om goed te rekenen niet helpt bij het onder de knie krijgen van wiskunde. Met het niet toestaan van dissidente scholen vermijden onderwijshervormers dat hun mislukte wrochtsels opvallen.

  32. @18. april 2013 – 2:13 |

    @18. april 2013 – 2:13 | Malmaison

    (cit.) Ik dacht, Sassoc, ook aan het onderwijs ná de basisschool. Elke middelbare school moest de basisvorming invoeren.

    (cit.)  als scholen hun leerlingen bij de moderne talen zouden opleiden tot het vertalen van teksten de uitdrukkingsvaardigheid van de leerlingen in het Nederlands omhoog zou gaan

     

    Het geldt voor beide : primair (PO) en secoundair (SO) onderwijs,

    Overigens hadden we (in de bijzonder-neutrale sector) niet veel "last" van de verplichte basis-vorming in het SO. In de Montessori- Jenaplan- en Vrije Scholen die ik heb leren kennen, werd de situatie doeltreffend ondervangen, vooral door vaklessen (extra uren dus) s' middags voor leerlingen-die-dat-wilden  –  feitelijk een vervroegde vorm van  selectie met het oog op latere eindexamens, en altijd op voorwaarde van actieve inzet (instemming dus) van de leerlingen. Die blokken extra vaklessen begonnen wat later dan de leeftijd van 12 jaar.  Er werd behoorlijk meer cognitief gerichte inspanning van de leerlingen voor verlangd, maar altijd op individueel-vrijwillige basis. Die selectie bepaalde ondertussen wel het verdere leerfase-verloop in de bovenbouw. Eigenlijk niet anders dan wat de gymnasia ook nu nog steeds doen.

    Is er tijd verdaan ? Ongetwijfeld. Toch, voor zover zichtbaar, zijn er in de groepen oud-leerlingen van die vier soorten SO (in hun later leven dus) geen effecten van vertraging te zien, die te wijten zijn aan de basisvorming/SO ; ook in hun tertiaire leerfasen niet (universiteit en dgl). Ik denk echter dat die resultaten eerder het gevolg zijn van de selectie die toch al plaats vindt bij de keuze voor Montessori-scholen, Vrije Scholen of Gymnasia  –  die vindt al heel vroeg plaats, door motivatie, zeker ook gestimuleerd door ouders. 

     

    Dat alles laat onverlet dat er een gigantische verbetering in de efficiency van onderwijs te bereiken valt door grondige (fundamentele) hervorming van doorgaande leerlijnen, PO overgaande in SO als één geheel  dus.

    Het principe daarvan is veel bekender geworden, nu gezinnen met babies en jongde kinderen een tijd overzee doormaken. Kinderen die routinematig meer-talig opgroeien, hebben minder moeite in het SO met het leren van taal-finesses (syntax, idioom, locale varianten). Het viel altijd al op dat kinderen, die vroeg met enigerlei actieve muziekbeoefening begonnen, op latere leeftijd meer gedifferentieerde fases van muziek-beheersing gemakkelijker assimileren. Voor wat betreft rekenen (en dus : de latere wiskunde en logica), geldt hetzelfde. Dan zijn er tenslotte ook de kruisverbanden tussen rekenen, taal, muziek, beweging ; waarover bekend is dat de leer-effecten elkaar versterken.

     

    Dat betekent voor de praktijk veelerlei ; een paar voorbeelden :

    [1] Kinderen op kleuterleeftijd leren een vreemde taal (i.c. het begin van -) spelenderwijs, dat is : zonder extra moeite. Dit in tegenstelling tot het moeizaam woorden-lijstjes leren in de basisvorming. De leerfase basisvorming is jaren te laat om efficient aan vreemde talen te beginnen. Met i-Pads en andere flauwkul haal je dat nooit meer in.

    [2] Latijn, russisch, chinees (d.w.z het elementair begin van deze -) assimileren kinderen veel beter als ze heel jong zijn  :  2,3 of 4,5 tot 6,7 jaar. In de leeftijd van basisvorming gaat dat vreselijk moeizaam. Gevolg : inefficient leerfase in de basisvorming, verlies aan leer-tijd en leer-inspanning, verminderd leervermogen, note bene door een suffe systeemfout.

    [3] Voor rekenen geldt iets dergelijks. Idealiter zou leren rekenen gelijk op moeten gaan met taal en muziek ; feitelijk gebeurt dat ook, maar zonder dat het gezien wordt als leer-moment. Voor een baby (motion, beweging leren beheersen) en kleuter (leren rekenen) zijn die elementen immers met elkaar vervlochten. Voor wie goed kijkt : je kunt het zelfs zien !

    [4] Als dit alles juist is, dan kan de efficiency-winst in de SO-fase gigantisch zijn :

    – voor bollebozen-gymnasiasten : eindexamen-vertalen uit het latijn en grieks op 15 jarige leetijd (certificaat), en daarna (bovenbouw leerfase dus, de room op de taart) klassieke cultuur, europese historie, sociologie, ecnomie, maatschappijleer  –  alles op eindexamen-nivo ;

    – voor ambachtelijken : de eindexamen-fundamentalia (inclusief talen, wiskunde) en daarna (bovenbouw fase)  werkstukken, omringende kennis, als boven ;

    – voor andere orientaties, overeenkomstige argumentering.

     

    Facit : dat zal allemaal nooit over de hele linie ,lukken : teveel weerstand, teveel sukkels, teveel
    Haags onbenul ; teveel onderwijsonbenulondeskundigen, overdaad aan manasjers. Helaas ook te veel besoignes op de werkvloer ook ; angst, gezapigheid, zelfs gevestigde belangen.

    Vandaar dus het idee om het dan maar op elk plaatselijk nivo te gaan doen, nieuwe school of gekaapte school, en van binnenuit de vermolming te gaan saneren.

    Wel een soort sysyphus-arbeid, en precies hoe dat zat weten dan weer diegenen die het gymnasium een goed hart toedragen  –  of gewoon iedereen die tegen de bierkaai vecht (de meesten). En natuurlijk ook iedereen met een i-Pad en bijbehorend abonnement  –  voorzover gegoochelde  informatie betrouwbaar is en blijft (en daarover blijf if gigantesk skeptisch, zie China, Rusland, denHaag, Staphorst, de televisie en dokter Swaab). 

  33. Debat: innovatieve

    Debat: innovatieve experimenteerruimte onderwijs, 12 april 2012

    publitiek.nl/debat/innovatieve_experimenteerruimte_onderwijs_12-04-2012 

     

    Innovatieve experimenteerruimte onderwijs (33.116)

    "Wet van 5 juli 2012 tot wijziging van enkele onderwijswetten om te voorzien in een brede en duurzame grondslag voor innovatieve experimenten (Innovatieve experimenteerruimte onderwijs)." (inwerkingtreding: 1 januari 2013)

    www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33116_innovatieve, en www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/viv9fx20yxxi 

  34. @  18. april 2013 – 2:13 |

    18. april 2013 – 2:13 | Malmaison

    (cit.)   Of er wordt juist vastgesteld dat vroeger leren om goed te rekenen niet helpt bij het onder de knie krijgen van wiskunde. Met het niet toestaan van dissidente scholen vermijden onderwijshervormers dat hun mislukte wrochtsels opvallen.

     

    Er zal vast wel ergens & ooit een klungel (hooggeleerd of van iets mindere hoogte) te vinden  zijn die zal bewijzen dat vroegtijdig goed rekenen leren niet helpt bij wiskunde leren. Dergelijke sufferds bestaan nu eenmaal overal, statistisch gezien (ook een wiskunstig vak), het rekenequivalent van breinige Swaab en kwistige Dawkins, het biologisch equivalent van kanker of van een sociologische mierenhoop, of gewoon een kleuterjuf die vloeiend engels "kent" en dus onderwijst  –  de zittende minister van on-derwijs is al een onwijs treffend example. Dus zo bang voor abberatie ben ik niet, het zit in het systeem om het fout te doen ; dat ziet immers iedereen, kwestie van je systeem-analyse goed doen. 

     

    Aan de andere kant geloof ik niet dat het zó eenvoudig is : onderwijshervormers die dissidente scholen niet toestaan. dHaag is een multitaskende composthoop van benul en onbenul. Ik denk eerder dat dHaag, deze moinister en het hele zootje daar, oprecht beangstigd is (sort of) door [1] allereerst de reken-analyses wat het kost (cente, cente), [2] politieke krakeel, [3] genuine on-derwijskundig on-vermogen, [2] een falend, verkeerd gericht maar toch oprecht besef van verantwoordelijkheid voor de goede zaak.   

  35. Bij toeval stuitte ik op de

    Bij toeval stuitte ik op de volgende tekstpassage in het parlementaire debat van 12 april 2012 (interessant om het gehele debat te lezen; iedere partij belijdt het eigen dogma):

     

    "Daarnaast houdt de Inspectie van het Onderwijs toezicht op die experimenten. Uiteraard worden er ook voorwaarden gesteld aan de experimenten. Ze moeten zijn gericht op het verbeteren van de kwaliteit, de toegankelijkheid en de doelmatigheid. Ze mogen niet langer dan zes jaar duren en niet tot studievertraging voor de leerling of de student leiden. Al met al zijn wij dus positief over dit wetsvoorstel. Een laatste argument ervoor is nog dat de VVD-fractie zeer openstaat voor innovatie en vernieuwing in het onderwijs. Daarom zijn bijvoorbeeld op instigatie van onze fractie de resultaten van de topdialoog "ICT-innovatie in het onderwijs" aangenomen door de vaste Kamercommissie voor Onderwijs. Naar de mening van mijn fractie is er nogal eens gebrek aan vernieuwingsdrift in het onderwijs. Daarom is het ook van belang om de experimenten die wel worden uitgevoerd, een solide wettelijke basis te geven, waardoor het gemakkelijker wordt om ze in elkaar te timmeren. Op die manier wordt al met al ruimte gecreëerd om nieuwe ideeën te testen die, als ze succesvol blijken, ten goede zullen komen aan het Nederlandse onderwijs door ze in de wet op te kunnen nemen."

    – Ton Elias, VVD

    publitiek.nl/debat/innovatieve_experimenteerruimte_onderwijs_12-04-2012 (zie twee 'comments' geleden), en zie ook genoemd in bijvoorbeeld zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33116-5.html. Leden van European e-skills association, eskillsassociation.eu

     

    Partijgenoten Neelie Kroes (EU-commissaris digitale agenda) en Afke Schaart (vh KPN en Tweede Kamer, nu EU-lobby Microsoft) springen een gat in de lucht. Toeval? Experimenteren, prima. Graag niet ten koste van de toekomst van kinderen, terughoudend, en op kleine schaal (gedragen door een bredere kring dan bestuurders en politici, dwz ook ouders en leraren), en geen 'one size fits all' 'top down' beleid (daar was uw partij toch niet van?). Het gaat om publiek geld. Denk aan invoering (EU-)competenties in MBO's om te begrijpen wat ik bedoel. Waarom moet een school als een fabriek worden behandeld? Ieder jaar introductie van een nieuwe saus? Kortetermijndenken is passé, en hoogst destructief gebleken. 

     

  36. Een experiment met een BON

    Een experiment met een BON-achtige school zal waarschijnlijk direct worden afgeschoten. Niet innoverend genoeg en niet 21-ste eeuw. Duurzaam is dat onderwijs wel, maar dat telt dan eventjes in dit geval plotseling niet mee.

  37. Ton Elias is een alom erkend

    Ton Elias is een alom erkend onbenul inzake onderwijs. Hij is de VVD woordvoerder terzake, wat niet garandeert dat hij fundamentele kennis van zaken heeft over onderwijs, of over iets anders. Elk aandacht aan deze man gewijd is aandacht verspild.

    Neelie Kroes, net zo, weet niet wat onderwijs is ; weet wel weer van IT monopolies. Ze was ooit CEO van dat economen-schooltje in N'rode ; dat zich (dankzij haar inzet) sedertdien universiteit mag noemen ; maar dat nog altijd niet is en ook nooit worden zal.

     

    Dat proza over Elias wijst er overigens op (wat ik hierboven al eens zei) dat "de politiek" zich "ernstige" zorgen maakt over de staat van onderwijs, niet noodzakelijkerwijs aangetriggerd door belanghebbende industrie, anders dan door indirect gegenereerde kul argumenten zoals "onze" IT toekomst-afhankelijkheid ; gefundenes Fressen, we wdeten dat allang uit de krant, door de televisie, vanwege de banken en, oho,  overheid. Niks bijzonders. Wel een vette baan voor Elias : steeds maar weer die argumenten oprakelen die we al kennen.   

     

    Trouwens : waar is het gat in de lucht ? En mag dat dan zomaar, zonder vergunning : een gat in de lucht aanbrengen ? Is het een legale constructie ? Of zitten de illuminati of Al-Quaeda er achter ? Weet de AIVD ervan ? Die zeggen niks.  

     

  38. Toevoeging: techrights

    Toevoeging: techrights.org/2009/06/05/microsoft-lobby-in-europe (zie Apple met Vodafone, gigaom.com/2013/01/28/a-brief-guide-to-tech-lobbyists-in-europe

     

    De vaardigheden van de 21e eeuw ('21st century skills') in de vorm van O4NT iPadschool en de begrippen bij de EU-kerncompetenties overlappen elkaar gedeeltelijk. In andere versies gaan ze nagenoeg gelijk op. Toeval? Zoals gezegd werkten bij de ontwikkeling van de vaardigheden van de 21e eeuw (VS) bekende IT-bedrijven – vnl. Microsoft, Intel, Cisco – mee. Bij de gedachte dat ICT-vaardigheden in het onderwijs – in de vorige eeuw als concept ontwikkeld – nodig zijn heb je uiteraard IT-bedrijven nodig. Waarom heeft het bedrijfsleven invloed op de inhoud van het onderwijs gekregen? In de EU speelt hetzelfde.

     

    "Vaardigheden 21e eeuw: communicatie, samenwerken, ICT-geletterdheid, creativiteit, kritisch denken, probleemoplossingsvaardigheden, sociale en culturele vaardigheden." [zie 6 'comments' geleden; O4NT]

    www.p21.org/overview en atc21s.org/index.php/about/what-are-21st-century-skills

     

    te vergelijken met

     

    "In alle acht kerncompetenties spelen de volgende begrippen een rol: kritisch denken; creativiteit; initiatief; probleemoplossend vermogen; risicobeoordeling; beslissingen nemen."

    www.voion.nl/downloads/333278e7-74f2-48ce-b866-7669501a5b15 , www.caop.nl/kenniscentrum/detailweergave/thema/europa/entiteit/nieuws/details/een-leven-lang-leren-vergt-competenties-bij-leerlingen-en-leraren.html, of via www.onderwijsarbeidsmarkt.nl/web-dossiers/levenlang-leren-van-leerlingen-en-leraren

     

    Leerlingen dienen basisvakken ('Bildung') te leren en nog geen mini-bedrijfje – of andere organisatie – te spelen. Beroepsvaardigheden zijn niet eenvoudig te generaliseren (en toetsen). De school is geen goedkope beroepsopleiding. Leeft men om te werken of werkt men om te leven? De 'kenniseconomie' is tot dusver een farce (of was dat juist de bedoeling? ;). Geeft de vergrijzing een legitimatie om de hoofden en harten van de jeugd op te eisen? Gaan werkgevers naar opkomende economieën waar men nog weet wat – goedkoop – werken is? Ik meen dat de ingeslagen onderwijsweg (beroepsvaardigheden) een zelfdestructie van de westerse wereld is, ondanks de aanlokkelijke economische overwegingen. Van een middel is het hysterische doel gemaakt.

Reacties zijn gesloten.