Bussemaker: minder pretstudies in mbo

Pretstudies_450x200_1205207_15686665.jpg

NRC bericht dat minister Bussemaker minder en specialistischer mbo-opleidingen wil; desnoods loting voor populaire mbo-opleidingen met geringe baankans. Aan de ander kant wil ze investeren in technische mbo-opleidingen die samenwerken met bedrijven in zogenaamde centra voor innovatief vakmanschap.

BON kan zich vinden in de wens om het aantal studenten van mbo-opleidingen waar nauwelijks werk voor te vinden is, in te perken, maar betreurt het dat de minister de oorzaak van het ontstaan van dergelijke opleidingen verder onbesproken laat. De enorme toeloop naar dergelijke opleidingen wordt voor een groot deel veroorzaakt door de kwantitatieve bekostiging van het mbo en de doorgeschoten autonomie van de besturen. Dat zorgt voor prikkels die leiden tot het binnenhalen van zoveel mogelijk studenten, het organiseren van zo goedkoop mogelijk onderwijs en het verstrekken van zoveel mogelijk diploma's. Het is voor besturen veel aantrekkelijker om studenten mbo-communicatie op te leiden dan studenten electrotechniek. Ook vormen de op te richten centra voor vakopleidingen de zoveelste loten aan de al topzware en voortwoekerende struiken van de onderwijsperiferie. Goed opgeleide mbo-docenten hebben hun eigen netwerk van mensen uit het lokale bedrijfsleven en de informatieuitwisseling kan ook wel zonder dergelijke centra. Het geld dat daaraan besteed wordt, zou beter in de klas gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld door juist die goede docenten aan te trekken en de gelegenheid te geven hun werk te doen. In plaats daarvan kiest de minister voor nog meer organisaties en is de wet over professionele autonomie van docenten nog steeds niet vastgelegd. Het lijkt dat de minister wel de juiste doelen nastreeft, maar daarvoor middelen inzet die het tegendeel dreigen te bereiken. Zij lost weliswaar de probeempjes aan de "voorkant" op maar de oorzaken vindt men in grote problemen aan de "achterkant." 

9 Reacties

  1. Dat een minister of

    Dat een minister of staatssecretari bepaalde en soms zelfs juiste doelen nastreeft, maar daarvoor middelen inzet waarmee het tegendeel bereikt wordt was vanaf het begin van de grote naoorlogse onderwijsvernieuwingen meer regel dan uitzondering. Minister Bussenmakers is duidelijk een traditioneel onderwijspolticus en de tsunami van onderwijsvernieling raast verder.

  2. Dan moet je ook  basale eisen

    Dan moet je ook  basale eisen stellen aan de toekomstige leerlingen van opleidingen waar wel vraag naar is in het bedrijfsleven zoals bv. administratie, electrotechniek, weg en waterbouw of installatietechniek wat betreft de Nederlandse/Engelse taal, rekenen en wiskunde zodat docenten enigszins kunnen waarmaken wat hun opleiding behelst. Dan weten VMBO-scholen ook waar hun V voor staat. Maar ja, moet dan de resterende 88% allemaal hun heil zoeken in de zorg?

    Mies van den Nieuwenhuizen

  3. Los van allerlei oneigenlijke

    Los van allerlei oneigenlijke belangen en argumenten en van perverse prikkels is het voor mij volkomen onduidelijk waar in Nederland een min of meer toekomstzekere werkgelegenheid bestaat of kan worden gecreëerd. Op loonkosten zullen we altijd achterlopen bij opkomende landen (tot die landen zelf niet meer opkomend zijn en worden vervangen door nieuwe opkomende landen). Dat betekent dat arbeid die verplaatsbaar is gemakkelijk verdwijnt. Dat zou niet erg behoeven te zijn, want we werken om te leven en niet andersom en de mechanisering en automatisering heeft veel arbeid overgenomen, ware het niet dat het kennelijk economisch niet bestendig is om in die situatie te berusten: we moeten kennelijk een blijvend oplopende productiviteit nastreven en economisch rendabel werk verzinnen. Zo zijn we dus in Nederland goed geworden in het bedenken van Big Brother TV formats en xtc feesten met veel biet. Daar kan fors geld mee verdiend worden, maar slechts door een kleine groep mensen en zeker niet voor de duizenden studenten die per jaar in "media of communicatie" afstuderen.

    Verder zijn we goed in procedures fabriceren en afvinklijsten ontwerpen, implementeren en controleren: we hebben dus hele blikken managers nodig die, nu nog, goed verdienen.

    Zoals bekend hebben we in Nederland het beste en meest vooruitstrevende onderwijs, dus voor onderwijskundigen is nog steeds voldoende emplooi: je moet daarin blijven investeren om de voorsprong te behouden. Vandaag de bergen geld naar de apssen en cbe-groups van deze wereld.

    Welke arbeid is niet verplaatsbaar en/of niet mechaniseerbaar? Precies: de zorg en het onderwijs. Niet zo vreemd dat daar op uitvoerend niveau de lonen al jaren zeer onder druk staan.

    Dat de overheid allerlei moeite heeft gedaan om kennisgebieden aan te wijzen waarin we als Nederland willen excelleren is wellicht aardig bedoeld, maar heeft niets te betekenen als de cloud van internationale eigenaren van een willekeurige high-tech in Nederland gevestigde onderneming besluiten dat 4 chinezen goedkoper zijn en directer beschikbaar dan 1 Delftenaar, zeler als je besluit je lab in China te zetten.

    Zolang volkomen onduidelijk is waar we in Nederland langdurige (duurzame 😉 werkgelegenheid kunnen creëren is er nauwelijks een beroepsopleiding die wel tot werk leidt.

  4. Onderwijs is voor een groot

    Onderwijs is voor een groot deel wel degelijk verplaatsbaar. Nakijken kan gebeuren door iemand in India (de leerling werkt op een PC of scant het handgeschreven werk); moet dan wel in het Engels natuurlijk… En docent-via-internet is ook mogelijk. Dit geeft natuurlijk slechter onderwijs, maar het is duidelijk dat goed onderwijs niet belangrijk is. Alleen de kinderopvang functie van onderwijs is niet verplaatsbaar.

  5. Geniaal Mark,

    Geniaal Mark,

     

    Kinderen thuis onder de hoede van een slecht Engels sprekende "nanny" uit een ontwikkelingsland achter de computer onderwijs krijgend, begeleid door een doia (docent op internet afstand).

     

    Laten we het wel onder ons houden. Het zal niet het eerste gekke idee zijn waar anderen dik belegde boterhammen aan verdienen

  6. @mies: kun jij ergens mee

    @mies: kun jij ergens mee onderbouwen dat er voldoende werkgelegenheid in de door jou genoemde elektrotechniek, weg- en waterbouw of installatietechniek zal komen?

  7. @Hinke. Ik woon in Brabant.

    @Hinke. Ik woon in Brabant. Mars, de Amerikaanse fabrikant, schreewt om niveau 4 operators met een opleiding in de elektro of metaal. Bij Mars willen ze eigenlijk de oude MTS-er.Voor installatietechniek wil het bedrijfsleven vooral mensen met een niveau 4 opleiding die vervolgens de MIT opleiding moeten gaan volgen in deeltijd. De praktijk bij hen, de theorie op school. De toeleverende ROC's leveren veel gediplomeerden af die schromelijk tekort komen op het gebied van rekenen en wiskunde waardoor deze vervolgstudie onmogelijk wordt voor de leerlingen.Dat is stuitend voor deze afgestudeerden van ROC's.  En al jaren roept het management dat de doorstroom naar het HBO is geborgd. Dat laat verder onverlet dat veel oude MEAO en MTS functies zijn weg-geautomatiseerd. Mijn conclusie op het gebied van waar het heen zou moeten op ROC's is dan ook: liever minder maar goed dan wat nu geldt: heel veel van hetzelfde niets.

  8. – Waar staan die vacatures?

    – Waar staan die vacatures?

    – Wat investeert Mars zelf in de opleiding van die broodnodige medewerkers, of verwachten ze dat de samenleving naar hun wensen alle onderwijs verzorgt?

  9. Minder ‘pretstudies’ ? Ik

    Minder 'pretstudies' ? Ik merk er helemaal niets van. Dat kan alleen als de ROC's niet meer betaald worden voor het aantal inschrijvingen, maar dat daar sturingsinstrumenten aan te pas komen. Als je alleen roept dat je minder pretstudies wilt en vervolgens géén beleid daarop maakt, dan gebeurt er gewoon niks.

Reacties zijn gesloten.