Zadkine + Albeda = Vakcolleges?

Zadkine Albeda combLogo full.jpg

Een opmerkelijk bericht op het NOS-journaal zojuist. De Rotterdamse ROC'S Zadkine en het Albeda College gaan fuseren en worden dan zelfstandige 'mbo-colleges' bijvoorbeeld voor techniek, zorg en ICT.

Meer ook in de Volkskrant, die overigens minder stellig is dan het bericht van het NOS-journaal.

Jet Bussemaker,  CNV Onderwijs en ook Manja Smit van de SP (Radio 1, dit is de dag) hebben inmiddels positief gereageerd.

18 Reacties

  1. “Er kan wel op management

    "Er kan wel op management worden bezuinigd als het komt tot kleinere mbo-colleges"

    Was het niet een hoofdreden voor de fusies in de onderwijswereld dat er op management kon worden bezuinigd als het kwam tot grotere eenheden? Efficiëntie, kostenbesparingen enzo?

  2. @hendrikush

    @hendrikush

    Dat geeft maar weer eens aan dat managementstheorie nog nauwelijks enige zinvolle kennis heeft opgeleverd. In zichzelf is dat niets nieuws natuurlijk. Wijsheid uit die hoek kunnen we gewoon plaatsen onder stapelwetenschap. Maar uit de managementstheorie is ook dat nieuwe leren voortgekomen. Een manager word je niet door boeken te lezen maar vanuit productgericht samenwerkend projectmatig leren. Omdat die managers zo'n hoge status hadden leek de manier waarop managers leren ook wel geschikt om bruggen te leren bouwen of leraar te worden.

    Die idioterie heeft niet alleen de manier waarop organisaties worden bestuurd geruïneerd, maar heeft ook de nodige collateral damage in het onderwijs  tot gevolg gehad.

    Ik probeer me voor te stellen wat een bergen geld we nu gaan overhouden als dat inzicht doordringt en het managementcircus wordt afgebouwd. Wat een rust ook. Kunnen we gewoon weer les gaan geven.

  3. Van FD.nl: 

    Van FD.nl

    ‘De beweging die wij nu verkennen is een erkenning dat we te ver zijn doorgeschoten in de complexiteit van de organisaties,’ aldus Anja van Gorsel, de baas van het Albeda College.

    Beter laat dan nooit?

  4. En bovendien wordt de

    En bovendien wordt de verspillende concurrentie weggenomen. Concurrentie in het onderwijs slaat echt helemaal nergens op. De enigen die er beter van worden zijn de reclamejongens, de drukkers en de gadgetverkopers (dit wordt wel betaald van geld dat voor onderwijs bedoeld is).

    Een school moet gewoon een goed product leveren. Is het niet goed (genoeg) dan moet de inspectie op inhoudelijke (en niet op bureaucratische) argumenten een draai om de oren uitdelen. Concurrentie levert geen verbetering, maar wel (veel) meerkosten op.

  5. Op de website van ROC Albeda

    Op de website van ROC Albeda is wat meer informatie te vinden. Zo staat er bijvoorbeeld expliciet:

    Zij willen zich omvormen tot kleinere, gespecialiseerde ‘MBO Colleges’ met zelfstandige besturen.

    Dat bleef in het volkskrant artikel enigzins vaag, maar het lijkt dus inderdaad de bedoeling dat deze MBO Colleges geheel zelfstandig zullen zijn en niet bijvoorbeeld als faculteiten in een universiteit zullen zijn.

  6. Mooi bericht ; maar die

    Mooi bericht ; maar die scaling down is nog altijd strikt onvoldoende : 19,000 leerlingen, gemiddeld over 7 vestigingen ("scholen")  =  2,700 leerlingen per school, en dat in gefocussede opleidingen.

    Dat zal ongetwijfeld kosten-effectief zijn voor goedkope massa-opleidingen zoals voor gemeente-kantoor-ambtenaartjes of reis-adviseurtjes, waar het er allemaal niet zo exact op aankomt ; of voor boekhoudertjes, belastingadviseurtjes, media  boys, omroepertjes en andere publiekelijke kletskoek-baantjes, waar het van wemelt : "leuk" is daar sleutelwoord.

    Voor loodgieter, timmerman, electr0technicus, bouw, waterbouw, scheepvaart, laboratoria, mechanische of chemische techniek, is een (gemiddelde) school-eenheid van 2,700 leerlingen (of ook maar 1,700) nog veel te groot. Dat valt allemaal goed uit te rekenen, maar dat interesseert mega-bestuurders maar matig.

    Die jongens en meisjes in de ijle bestuurslucht van Zadkine en Albeda in Rotterdam (of ook elders, InAmsterdam niet uitgezonderd) :  hebben die met hun poten in  de modder gestaan ? Hebben ze hands-on ervaren en geleerd wat klassikaal en vak-technisch leren in de praktijk is ? Wat er voor nodig is ? Of zijn ze rank-and-file gerezen in het bubbelbad-management ? Arist0teles en de opwaardse druk in bad, zoiets. Multatuli, geciteerd :   – –  die is door gebrek aan zwaarte omhoog gevallen  – – 

    Zadkine + Albeda  ->  dat worden vakcolleges ? Laat je niks wijsmaken. Iets met eerst zien en pas lang daarna geloven.

  7. Het lijkt er op dat een van

    Het lijkt er op dat een van onze wensen verhoord gaat worden. Er is echter wel iets waar we alert op moeten zijn. Als je in het verleden in die regio een economische mbo opleiding wilde volgen, dan kon je (neem ik aan) kiezen uit Albeda en Zadkine. Nu lijkt er nog maar één meao te komen. Hoe kleinschalig de verschillende mbo colleges zijn en of er iets te kiezen zal zijn is nog onduidelijk. Toch denk ik dat dit een flike vooruitgang kan zijn tov de huidige situatie

  8. @ mark79  – –  het lijkt dus

    @ mark79  – –  het lijkt dus inderdaad de bedoeling  – –

     

    Zie mijn reactie eerder (hierboven). Het zou mooi zijn. Ik twijfel ook niet echt aan de meeste in- of uitwendige oprechtheid van bestuurderen.

    Maar er iets met vossen, die wel hun haren en niet hun streken  – –  (invullen naar believen). En, dit, van Elsschot, greciteerd : 

    – –  want tussen droom en daad
    staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
    en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren 
    – –

    Wat hier wordt gesuggereerd is een complete, radikale omrichting van de inrichting van onderwijs. Tweede suggestie : het ministerie stuurt aan op kleinere individuele onderwijs-eenheden.

    Het één is (gezien de hang naar meer concentratie, meer controle, grotere eenheden) onwaarschijnlijk. Weliswaar neemt de druk in het publieke domein toe (zie de NRC van gisteren : Topinkomens publieke sector). Het andere is nog onwaarschijnlijker. Het ambtelijk denken is nog lang niet toe aan kleine autonome eenheden, zoals optimaal zou zijn voor onderwijs   –   dat botst (zo denkt iedereen) met de "nodige" controle. In de financiele sector, veel omvangrijker, lukt die controle nog lang niet : het systeem als oneigenlijk argument, plat gezegd : zootje. In de liefhebberij-sector (waartoe ik, ietwat provocerend, onderwijs reken) is de druk minder (minder geld, meer prestige), zijn de vooruitzichten langere termijn en "daarom" schijnbaar minder urgent  –  de bestuurder-baasjes weten dat als geen ander, het gaat daar om "principes", overtuiging, behouden ; en ook om geld.

    Maar het zou wel mooi zijn ! 

  9. Scholen zouden, Hinke,  best

    Scholen zouden, Hinke,  best net als fabrikanten kunnen concurreren. En ook bij fabrikanten controleert de overheid of de geleverde producten aan eisen van deugdelijkheid en veiligheid voldoen. Er is een garantieperiode van minimaal 2 jaar en meestal een week bedenktijd bij dure aankopen langs ongewone weg. Het punt bij de scholen is dat voor zover er concurrentie is die alleen maar aan de zijkanten, collatoraal plaats vindt; een school moet “leuk” zijn: “het instituut met de hartelijke leraren”, extra sport, internationale uitwisselingen, veel excursies en vooral “moderne onderwijsmethoden”. Geen enkele school adverteert met efficiënte leermethoden die zich manifesteren in bewijsbaar betere resultaten zoals dat b.v. uit de eindexamenresultaten zou kunnen blijken. De schoolbesturen zijn sowieso niet in de eerste plaats concurrenten maar oligopolisten die via hun belangenorganisatie, de VO-raad, voor hun monopolie opkomen. Hinke heeft gelijk dat de huidige “concurrentie in het onderwijs" echt helemaal nergens op slaat en de enigen die er beter van worden  de reclamejongens, de drukkers en de gadgetverkopers zijn. Een intellectuele ambiance maakt voor mij wel degelijk deel uit van wat een school zou kunnen bieden. Ik wou dat er een school was die dat aanbood en tevens wist waar te maken. Voor VMBO-scholen zou iets soortgelijks kunnen gelden.

  10. In eerste instantie wist ik

    In eerste instantie wist ik niet hoe ik dit bericht moest duiden.
    Samengaan (40.000 leerlingen!) om uiteen te kunnen vallen?  Betekent dat niet een hoog torenend superbestuur op afstand dat nauwelijks aanspreekbaar is en dat kan schuiven met mensen en materiaal: een voorbeeld van  met intensieve menshouderij?

    En die uitschakeling van concurrentie? Is het bestaan van alternatieven in de buurt nu juist niet goed voor ouders en leerlingen die willen kiezen? Kan een leraar die op een school niet door een deur kan met zijn afdelingsmanagers dan nog uitwijken naar een school die hem beter past?

    Ik ben er niet rouwig om dat we in het havo-vwo-onderwijs nog verschillende scholen naast elkaar hebben. Ik zag in het bestuur van twee ervan die 10 km van elkaar lagen. Ze hadden ieder hun eigen sfeer en eigen aanpak. De conrectoren overlegden en kwamen op ideeën. Dat leek mij alleen maar rijkdom. 

  11. @  hierboven : 9. januari

    @  hierboven : 9. januari 2013 – 12:11 | sassoc

    Mooi bericht ; maar die scaling down is nog altijd strikt onvoldoende : 19,000 leerlingen  – –

     

    Correctie : het zijn samden 40,000 leerlingen. Dat maakt die opspitsing nog veel bizarder : gemiddeld 5,700 leerlingen per (nieuwe) school. Veel te groot.

     

    Mooi dat het gebeuren gaat. Slecht dat die nieuwe scholen  nog zóó groot blijven. Zelfs als de technische scholen wat kleiner zijn dan het gemiddelde, zijn ze nog altijd veel te groot  –  dit soort onderwijs is sterk individu georientreerd, derhalve kleinschalig. Meao's kunnen groter zijn (en met meer specialisatie richtingen), maar ook dan is het gemiddelde nog altijd véél te groot .  

  12. Van Zijl, voorzitter MBO-Raad

    Van Zijl, voorzitter MBO-Raad,  laat in Trouw weten dat het voorbeeld van Rotterdam niet richtinggevend is voor andere opleidingen. Eindhoven bijvoorbeeld gaat heel goed.   En dat er geen sprake van is dat we terug gaan naar hts enzovoorts. Want leerlingen leren nu veel meer : "je leert niet alleen een vak, je wordt ook weerbaar gemaakt tegen de steeds veranderende eisen van de samenleving". Dat is de argumentatie om door te gaan met de heilloze lege competenties die leiden tot demotivatie.
    "Leren vissen" lijkt me een uitstekende competentie om je voor te bereiden op werkloosheid.

  13. Dat er bij het InHolland

    Dat er bij het InHolland-stukje hierboven 0 reacties staan, verbaast me niets. Je kunt daar namelijk niet reageren.

  14. Ze willen wel megabestuurder

    Ze willen wel megabestuurder blijven en optisch verschillen aanbrengen. Gebeurt nu al op grote schaal door een voormalige 'werkmaatschappij' of 'locatie' opeens College te noemen. Verder weinig verschillen hoor, maar de dure bovenbazen blijven zitten.

    Van Zijl zojuist op de radio over de geweldige voordelen die grootschaligheid zou bieden. Helaas vroeg de interviewer niet naar voorbeelden, want ik geloof helemaal niet dat die er uberhaupt zijn.

  15. Het is weer een variant op de

    Het is weer een variant op de Echternachprocessie. In dit geval wel twee stappen vooruit. Maar vervolgens drie stappen achteruit. 
    Gelukkig werd het hier en daar al doorgeprikt, en zelfs vannacht op BNR door de internet-gelovige Sywert van der Lienden. Die heeft een vader met een bedrijf waar geconstateerd werd dat de competenties totaal incompetente mensen haaden opgeleverd. Dus voor Sywert mocht het competentiegerichte onderwijs wel verdwijnen.
    Van de andere kant heb ik dezelfde veelbelovende jongeheer pas geleden nog in een pleidooi gezien voor ict-gericht onderwijs. Die mag dus ook op bedevaart naar Echternach.

  16. En Van Zijl doet zaken met

    En Van Zijl doet zaken met CBEgroepshoofd Olaf McD: maatschappelijk ondernemen bij de PvdA. Ondertussen is er vast nog geen antwoord van Slagter op de open brief van Hans Duivestijn. Normen en waarden bij het CDA: de norm is waar je mee weg kunt komen.

Reacties zijn gesloten.