Raad v State advies kwaliteit in verscheidenheid hoger onderwijs

oranje_raad_van_state.jpg

Zie hier:

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft advies uitgebracht over het wetsvoorstel kwaliteit in verscheidenheid hoger onderwijs. Het voorstel is een uitwerking van het advies van de Commissie Veerman over de toekomst van het hoger onderwijs. De voorgestelde wijzigingen hebben betrekking op meer selectie bij aankomende studenten en op meer verschillen tussen opleidingen in het hoger onderwijs. Ook is met het wetsvoorstel beoogd de promotiestudent in het hoger onderwijs in te voeren en het verschil in titels tussen hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs (wo) af te schaffen, voor zowel bachelor- als masteropleidingen. De regering heeft het wetsvoorstel op 18 januari 2013 bij de Tweede Kamer ingediend. Daarmee is ook het advies van de Raad van State openbaar geworden.

3 Reacties

  1. En niets staat de benoeming

    En niets staat de benoeming van de rekenlectoren tot professor meer in de weg. De toekomst telt? Reken er maar niet op.

  2. Dat begrijp ik wel. Hoe kun

    Dat begrijp ik wel. Hoe kun je als je de "skills van de 21e en 22e century" niet in huis hebt, nog als professor functioneren?

  3. De groep Veerman en de

    De groep Veerman en de adviseurs van de Raad van State zijn het er over eens dat er meer ruimte moet komen voor excellente studenten. Vandaar mijn voorstel voor

    Een onverwijld uitvoerbaar excellentieplan

    Het leerplan VWO zit nog vol overblijfselen van de basisvorming met gelijkheidsstreven, keuze-uitstel en leren leren in plaats van leren. Die restanten zouden opgeruimd kunnen worden. Een aantal scholen heeft in de onderbouw hoogbegaafdenklassen en dat komt er op neer dat de leerstof van een bepaald leerjaar wordt samengeperst in 4 dagen per week in plaats van vijf. Die uitgespaarde dag kan gebruikt worden om de onderbouw voor goede VWO-leerlingen tweejarig te maken.

     

    Mijn voorstel:

    Leerlingen mogen de CITO-eindtoets al in groep 7 afleggen. Wanneer een leerling daarvoor slaagt of door de school geschikt bevonden wordt mag een leerling zich in groep 8 voorbereiden op een toelatingsexamen voor het excellentie-programma van een VWO-school of een VWO-afdeling van een scholengemeenschap. Wat op het toelatingsexamen getoetst wordt moet een grote voorspellende waarde hebben. Zinsontleding en Lonesomjoe’s rekenen zouden er deel van moeten uitmaken. Het onderbouwprogramma wordt vervolgens in 2 jaar voltooid, al dan niet met extra’s. Het zou goed zijn als de excellente leerlingen (dat wil hier zeggen de leerlingen van de excellentiestream VWO) in de bovenbouw extra vakken zouden kunnen volgen die het kiezen van de juiste universitaire studie vergemakkelijken. Excellente leerlingen die na 5 jaar VWO-onderwijs slagen voor het VWO-eindexamen hebben dan nog één jaar tegoed. In een aansluitend jaar zou hun middelbare school hen kunnen voorbereiden op een toelatingsexamen voor een excellentie-programma van een universiteit.

    Het zou fijn zijn als excellente leerlingen vanaf de eerste klasse VWO ook een programma van echte, lonesome’se wiskunde zouden kunnen volgen. Het liefst in plaats van het huidige. wiskundeprogramma en anders er naast.

Reacties zijn gesloten.