KNAW: “Informaticaonderwijs moet veel beter”

FloppiesKNAW_359109_5500.jpg

De Volkskrant: "Het onderwijs in digitale informatie en communicatie in havo en vwo moet volledig op de schop. Er moet een nieuw, verplicht vak komen in de onderbouw van havo en vwo om 'digitale geletterdheid' na te streven. Daarin moeten scholieren inzicht krijgen in de impact en de risico's van digitale communicatie. Daarvoor pleit de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) dinsdag in een advies aan het ministerie van Onderwijs."

Het advies zelf vindt u op de website van de KNAW

BON herkent de constatering van de KNAW dat jongeren vaardig zijn met smartphones en social media, maar verder vaak weinig inzicht hebben in de achterliggende technische, commerciële en communicatieve concepten en effecten of zich bewust zijn van de maatschappelijke en persoonlijke gevolgen of dat ze in staat zijn de verkregen informatie naar de juiste waarde te schatten. Het is goed dat de KNAW hiermee tegenwicht geeft aan hen die jongeren zien als "digital natives" die van nature perfect zouden passen in de huidige informatiemaatschappij. 

Of en op welke manier hieraan in het onderwijs aandacht besteed moet worden, vergt nadere studie: waarom de onderbouw van havo/vwo, waar moeten de lesuren vandaan komen, welke inhoud en in welke mate moeten andere schoolvakken hierbij betrokken worden? 

 

25 Reacties

  1. Kritisch omgaan met

    Kritisch omgaan met informatie?

    Kijk eerst eens naar de knip/plak werkstukken die (groepjes) leerlingen presenteren als bewijs van hun kunnen en kennen.

    Zolang docenten rommel accepteren omdat leerlingen er zoveel tijd, zorg en aandacht aan hebben besteed is er in alle vakken nog veel werk aan de winkel. De motiverende werking van een veelheid aan werkstukken is ook twijfelachtig.  Besteed een (groot) deel van die tijd maar aan 'gewoon les' geven. Pas op een fundament van goede basiskennis ontstaat het vermogen van kritisch oordelen.

  2. Ach ja, anti-rooklessen, pro

    Ach ja, anti-rooklessen, pro-homolessen, gezonde voedinglessen, en nu 'omgaan met je tools'-lessen.
    Het gaat inderdaad om goede inhoudelijke lessen (zeker in mijn vak maatschappijleer, gelukkig alleen in de bovenbouw) die leerlingen zoveel bagage meegeven dat ze zin van onzin kunnen onderscheiden.
    Voorlichtingslesjes gaan het ene oor in en het andere uit. Die beklijven niet, omdat ze niet zijn ingebed in een kennisstructuur die vasthoudt wat belangrijk is en zich steeds verder uitbreidt.
    Voorlichting over homoseksualiteit heb ik nooit expliciet gegeven (er ontbrak ook de tijd voor in de twee uurtjes waarin je veel kennis en expertise moet opbouwen). Wel vroeg ik aan mijn klassen "wie van jullie is homo of lesbo?". Omdat natuurlijk nooit iemand zijn hand opstak, liet ik ze uitrekenen zonder grafische rekenmachine hoeveel leerlingen in een klas van 32 onder die noemer zouden vallen bij een percentage van tussen 5 en 10 procent. En legde ik uit dat het ook voor veel mensen tijd kostte om zekerheid te ontwikkelen over hun identeit. Bovendien vroeg ik dan waarom nooit iemand zijn of haar hand opstak. Dat tussendoor.
    Omdat dat in de les was ingebouwd, had dat veel meer effect dan een propagandapraatje.

    En zo is het ook met hun houding over de kwaliteit van bronnen op het internet. Tussendoor laten zien dat google op het profiel gerichte keuzes maakt, dat Wikipedia een mooie bron is, maar dat die op verschillende lemma voor de moderator welgevallige informatie gaf, werkt op den duur beter dan lesjes waarin de helft van de leerlingen zich vervelen en zich storen aan voorspelbare wijze lessen.

  3. Mijn eerste indruk van de

    Mijn eerste indruk van de voorgestelde inhoud (blz 34-37) van het advies) is positief. Het gaat iha om serieuze, niet gehypte onderwerpen waarvan de kennis 20 jaar geleden relevant was en dat over 20 jaar nog steeds zal zijn.

    Ik vraag me wel af of de voorgestelde tijdinvestering (een jaar lang 2 uur per week voor de onderbouw) voldoende diepgang toelaat. 

  4. Het KNAW advies critisch

    Het KNAW advies critisch nagekeken   –   ik vind het behoorlijk in elkaar gezet, ook de target leeftijdfase is OK. Het advies heeft fundamenteel karakter, heel anders dan homo-lessen, antirokerij of ander socio-spul (deze opmerking komt niet voort uit homo-adversie of rook-pro of anti-socio, of hyp-angst).

    Het KNAW advies :

    geciteerd :  – –  brede, compacte inleiding tot digitale geletterdheid   – –   tweede aanbeveling is het keuzevak informatica voor de bovenbouw grondig te vernieuwen

    raakt de kern van het it-probleem in relatie tot "jongeren", het relateert bpovendien aan de juiste leeftijdsfase. En, interessant ook : het voldoet toch aan het BON-verlangen om het onderwijs op fundamenteel inzicht (hier v.w.b. it) te bouwen ?

    Eerst leren hoe het werkt, van daaruit leren weten, pas daarna toepassingen doorzien. Dat is net als de BON-cruisade inzake wiskunde   –  de fundamentele basis oefenen, herhalen, en pas lang daarna gaan "zeuren" over toepassingen en toegepaste situaties.

    Wat "jongeren" nu overkomt (geciteerd : – –  jongeren vaardig zijn met smartphones en social media, maar verder vaak weinig inzicht hebben  – –

    doet me sterk denken aan hoe vroegere generaties (en eigenlijk nog wel veel !) omgingen met sexuele ervaring, breinaalden-abortus incluis   –   dat dat veel beter kon, is de winst van 30, 40, 50 jaar maatschappelijke ombuiging. Het KNAW-it advies gaat over net zoiets.

     

    Een voorbehoud : het valt wel op dat in de KNAW commissie, die het advies geproduceerd heeft, geen figuren zitten met inzicht of doorblik in fundamentele didactiek. Daarop te reageren, en aanvulling te bepleiten, daar zou BON goed aan doen  –  om aldus dit soort onderwijs fundamenteel te verankeren. 

     

  5. Ik zie een allegaartje,

    Ik zie een allegaartje, inderdaad zonder didactisch verband. Ik heb de fragmenten gelezen, maar die inbedding in de 21th century skills – serieus?
    De positieve kanten komen inderdaad in andere vakken meer consequent en meer op zijn plaats aan de orde.

  6. Bedoelt de KNAW dit?

    Bedoelt de KNAW dit?

    .
    Kerncompetentie voor een leven lang leren (2006): nr. 4 – ‘Digitale competentie’ (uit: Lissabonstrategie 2000-2010) 
    .
    "Digitale competentie omvat de vertrouwdheid met en het kritische gebruik van technologieën van de informatiemaatschappij voor het werk, in de vrije tijd en voor communicatie. Zij wordt onderbouwd door basisvaardigheden in ICT: het gebruik van computers om informatie op te vragen, te beoordelen, op te slaan, te produceren, te presenteren en uit te wisselen, en om via internet te communiceren en deel te nemen aan samenwerkingsnetwerken." (p. 7)

    ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/ll-learning/keycomp_nl.pdf, Uitwerking: ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/basicframe.pdf, overzicht: www.europa-nu.nl/id/vi8ui2savzva/com_2005_548_kerncompetenties_voor

    ***

    ICT-bekwaamheid leraren in wet? (voorstel PvdA, 28 jan 13)

    www.kennisnet.nl/themas/ict-bekwaamheid/nieuws/pvda-ict-bekwaamheid-van-leraren-in-de-wet/

    ***

    Digitale Agenda voor Europa

    'Propose digital literacy and competences as a priority for the European Social Fund regulation (2014-2020)' (commission, key action 10).
    ec.europa.eu/ceskarepublika/pdf/press/ks7ec1.pdf, p. 26 (27 in pdf), www.europeanbusinessreview.eu/dossier.asp?cid=21 , www.microsoft.eu/default.aspx?tabid=200.

    .

    EU Education and training monitor 2012, 6.3 ICT skills, p. 35-36 (‘one of the Europe 2020 flagship initiatives’), www.kennisbanklevenlangleren.nl/art/uploads/bibliotheek/1353487652_Education_and_training_monitor_2012.pdf  (via: www.kennisbanklevenlangleren.nl)

    .

    21st century skills [slideshow] www.newskillsnetwork.eu/doc/1322

  7. Natuurlijk moet je op je qui

    Natuurlijk moet je op je qui-vive zijn.  Sympathisant draagt daar de nodige achtergronden voor aan.

    Maar los daarvan. (Bijna) elk vak dat in het recente verleden geïntroduceerd is in het onderwijs, kende kwaliteitsproblemen. Als een vak niet duidelijk voortkomt uit een wetenschappelijke discipline, ontbeert het meteen een vaste structuur en wordt het niet gevoed door nieuwe wetenschappelijke inzichten. De leraren die het vak moeten geven, missen een samenhangende vakmatige ondergrond, er zal dan veel gebeunhaasd worden. En die interne samenhang, die opbouw, is de basis van elk vak door de jaren heen. Het kost vele kostbare jaren waarin er onverantwoord wordt geëxperimenteerd  met leerlingen om een begrippenapparaat te ontwikkelen. Dat kunnen alleen wetenschappelijk opgeleide leraren die in de school aan het werk zijn.
    Bovendien moet het geadopteerd worden door die wetenschappers, die niet alleen nieuwe inhoudelijke verworvenheden kunnen doorgeven en die – als dat nodig is, en dat is vaak nodig in de concurrentieslag met andere vakken – voor het vak lobbyen. Er is dan ook een toevloed van studenten uit die wetenschap mogelijk, en die masters zorgen voor de nodige kwaliteitsimpulsen. Uit de wisselwerking tussen hun schoolpraktijk en hun wetenschappelijke achtergrond kunnen vervolgens methodes van niveau worden geschreven.

    Zo zagen we het vak "verzorging' steeds verder verkommeren. Waar het nog met een bepaald niveau bestaat, is het ondertussen geadopteerd door biologen. ANW is net als CKV een vak in grote problemen. Elk moment kan zo'n vak verdwijnen. Indertijd, toen het vak 'verzorging' op het programma gezet moest worden, kreeg ik als vakdidacticus bezoek van voorvechters, die wat losse gedachten hadden, maar geen helder idee hadden hoe het er precies uit moest zien. Dat kon ik ze ook niet vertellen. Het miste bij introductie elke samenhang. Leerlingen voelden dat aan en ze namen het ook niet serieus.

    Dit nieuw beoogde vak heeft alles in zich om het te laten mislukken. Zeer diverse leraren, uit allerlei hoeken, niet in een duidelijke discipline opgeleid, die een manusje-van-alles moeten worden omdat er zoveel verschillende elementen op hun bordje terecht komen. Geen duidelijk academische discipline die zich geroepen voelt het vak te ondersteunen. Het zal wat kosten om dat vak op de rails te zetten. En continuiteit is niet gegarandeerd. Dat gaat verkeerd aflopen.

  8. OESO en Wereldbank

    OESO en Wereldbank (ontwikkelende landen) denken er het volgende over:

    .

    Chapter 7: The Knowledge-Based Economy and Lifelong Learning; 7.3 The four pillars of the knowledge economy; 7.3.1 Pillar 1 – Information and infrastructures

    .

    “International organisations, such as the OECD and the World Bank, have major programmes promoting digital technologies in education. According to the World Bank reports (2003), technology is the means for reaching more learners, as well as paving the way for the entry of a new range of private providers into the provision of learning, such as the large transnational firms and organisations, such as Cisco Learning Systems, Microsoft, Phoenix International. Most significantly, private providers are viewed as having the capability to transform education in low-income countries, while the role of the state is to ensure that “risk averse and liquidity or wealth constrained learners and companies do not under-invest in learning” (ibid.: 78).”
    (p. 120, i.e. p. 153 pdf in: Department for International Development (DFID; British Government, led by a cabinet minister), ‘Globalisation, education and development: Ideas, Actors and Dynamics’, nr. 68, 2007 www.dfid.gov.uk/r4d/PDF/Outputs/PolicyStrategy/ResearchingtheIssuesNo68.pdf (via www.dfid.gov.uk/R4D/Output/175024/Default.aspx)

     

    – World Bank (2004b) Technology in Schools: Education, ICT and the Knowledge Society, available at siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/278200-1099079877269/547664-1099079947580/ICT_report_oct04a.pdf

     

     

    •  
  9. We halen de vooruitgang

    We halen de vooruitgang binnen via "the capability to transform education in low-income countries".

    Kinderen willen graag volwassen worden en dat bereik je door onderwijzers kinderlijke normen op te dringen. Arme landen willen graag het onderwijsniveau van rijke landen  bereiken en dat doe je door goed onderwijs te versjacheren aan informaticaboeren. Globale nivellering is de norm geworden waar de goeden onder lijden en waar de kwaden niets mee opschieten. 

  10. Informatica in het voortgezet

    Informatica in het voortgezet onderwijs

    www.informaticavo.nl/sponsors

    .

    Microsoft, ‘Youth, the key to Europe’s future’, Brussels, 22 January 2013

    .

    “During the high-level event ‘Youth, the key to Europe’s future’ governments, nonprofit organizations, businesses as well as the young generation will discuss how to empower youth and thus the competitiveness of the European Union. Investing in technology, skills & training is front and center to Europe’s ability to innovate, drive sustainable growth and enhance workforce employability.”

    .

    “These 300 million young people are right here in the European Union.” (2e YouTube, aan einde).

    .

    Met: EU commissaris onderwijs, MS jurist, vertegenwoordigers internationale jeugdfora, voorzitter MS Europe, OESO beleidsanalist, senior directeur onderwijs MS Europe, Letse onderwijsspecialist, jonge technologieondernemers, EU directoraat generaal werkgelegenheid, CEO’s IT ondernemingen, onderwijspolitici uit diverse landen,

    www.microsoft.eu/skills-and-education/events/youth-the-key-to-europes-future.aspx?xtatc=int-7,

    .

    “Memoranda of Understanding with three pan-European organizations; the European Youth Forum, Telecentre Europe and Junior Achievement – Young Enterprise”

    Persbericht, www.microsoft.com/presspass/emea/presscentre/pressreleases/January2013/01-22EuroYouth.mspx

     

     

     

  11. Het past in deze ideologisch

    Het past in deze ideologisch gekleurde uitgangspunten dat we in Europa net zoals in de VS al voor een deel gebeurd is, kneedbare, inhoudsloze werknemers ("employability") hebben die als flex-arbeiders op lage loontjes kunnen rekenen waardoor de concurrentie met het goedkope buitenland versterkt wordt. En dat zou in het vrije spel der internationale krachten alle economieën ten goede komen. Sympathisant wijst terecht op het lage niveau van de leerlingen in dat voorbeeldland.

    De compentologen zich voor dat karretje laten spannen terwijl ze in hun naïviteit dachten dat ze met hun werk konden bevorderen dat het onderwijs in handen van de jongeren zelf zouden komen. Een extreem liberaal mensbeeld: de jongere wordt als een zelfverantwoordelijk individu gedacht dat geen leraren meer nodig heeft maar het zelf wel uit kan zoeken. En tegelijkertijd een extreem liberaal economisch standpunt: alles ten dienste van de markt.

    In allerlei landen hebben politici daar hun oren naar laten hangen. De liberalen natuurlijk, maar ook de sociaal-democraten die nog steeds ideologisch de weg kwijt zijn. Ze doorzagen niet dat de OESO niet echt verstand heeft van onderwijs en dat de organisatie zich bediend heeft van een nieuw soort argeloze wereldverbeterende onderwijskundigen die bereid waren hand- en spandiensten te verlenen.  Door het ene na het andere rapport te produceren die op de bureaus van de ambtenaren en de politici terecht kwamen.

    In Nederland hebben we gezien tot welke rampzalige consequenties dat heeft geleid op het MBO. De rampen zijn zo duidelijk dat politici er nu schoorvoetend afstand van beginnen te nemen. Maar in de scholen zelf hebben de competentologen zich diep ingegraven. Die laten zich niet meteen buiten de deur zetten. (cgo wordt onder een andere naam vrolijk voortgezet).
    Ook in andere landen worden mensen wakker In Vlaanderen begint men zich te realiseren dat het verstandig is het Nederlandse voorbeeld links en rechts te laten liggen. In sommige Duitse deelstaten is het inmiddels zo vastgelopen dat werkgevers tot de ontdekking komen dat deze weg een doodlopende is (zie Wirtschafswoche van enkele weken geleden). In Frankrijk heeft Planche grote bijval gekregen van leraren die het aan den lijve hebben ondervonden. In de Tsjechische Republiek is nu een verstandiger minister van Onderwijs in functie. 

    Maar tegelijkertijd tieren de 21th century skills, waarin dezelfde uitgangspunten besloten liggen, welig. Daarin passen ook rapporten als het bovenhavige. Laten we niet de fouten die al gemaakt zijn nog eens herhalen.

  12. EU (kerncompetenties) – VS (

    EU (kerncompetenties) – VS ('21st century skills')

    .  

    • Danish Technological Institute, GHK Consultants, ‘Emerging Skills and Competences – A transatlantic study. EU-US Study for the European Commission.‘ (DG Education), DG EAC 2011

    .

    “On both sides of the Atlantic, institutions and industry representatives see key competences and/or 21st century skills as key to employability, regardless choice of study.”

    .

    “There are major similarities between 21st century skills and key competences for example regarding the role that industry has played a strong role in promoting broader skills and competences.” Résumé, p. 6 (p. 7 in pdf)

    ec.europa.eu/education/more-information/doc/2011/skills_en.pdf

    De lobby van grote bedrijven ('globalism') bij USA en EU (enz.) leidt ertoe dat iedereen tot arbeider zou kunnen worden opgeleid. Grote woorden als kritisch denken, creativiteit, innovatie en communicatie kunnen niet verhullen dat we met een bordkartonnen opzet van doen hebben. De nadruk ligt op 'skills'.

    .

    Nederland is meer dan een doorvoerland van goederen. Bepaalt het internationale bedrijfsleven de agenda van het onderwijs? Waar is de kritische zin? 'One size fits all' ideologieën geven inspiratie voor ('global') onderwijsbeleid: 'kenniseconomie'. Waar komen hoger opgeleiden terecht? (streven VS: 60%; EU 2020: minstens 40% van 30-34 jarigen, aantrekkelijke leeftijdsgroep). Ik denk niet in innovatieve, maar in administratieve banen. Creatief cijferen? 😉 En de echte innovatie? ('offshoring'?). Onderwijs is voor het leggen van een gedegen basis ('core knowledge'). Het bedrijfsleven heeft een deel van het trainingsbudget doorgespeeld naar het onderwijs ('skills').

     

     

  13.  

     

    • The Partnership for 21st Century Skills (P21)

    .

    Bestuur

    www.p21.org/about-us/p21staff

    .

    Geruststellend dat de voorzitter directeur is van 'Cable in the classroom', en het bestuur van P21 bezet wordt door mensen van Lego, softwarebedrijven, en een onderwijs ISP. 'Partnershop'?  Part           

     

    .

    Doel

    .

    “As the United States continues to compete in a global economy that demands innovation, P21 and its members provide tools and resources to help the U.S. education system keep up by fusing the 3Rs and 4Cs (Critical thinking and problem solving, Communication, Collaboration, and Creativity and innovation).”

    www.p21.org

    .

     

    “The Framework presents a holistic view of 21st century teaching and learning that combines a discrete focus on 21st century student outcomes (a blending of specific skills, content knowledge, expertise and literacies) with innovative support systems to help students master the multi-dimensional abilities required of them in the 21st century.”

    www.p21.org/overview

    .

    'Framework': een holistisch gezichtspunt voor iedereen (zeker in USA en EU, inclusief ‘globe’). Natuurlijk kan het onderwijs in bepaalde opzichten verbeteren. Moet dit 'global'? Nadruk op 'skills'? 'One size fits all'?  Ik wo

    Wat kan inclusief onderwijs toch mooi zijn.

     

     

    www.p21.org/about-us/p21staff 

     

    • Opzet
    • .
  14. Om ondoorgrondelijke redenen

    Om ondoorgrondelijke redenen heeft de vorige 'post' een eigen opmaak gecreëerd buiten de opzet van de maker om. Hoe gebruiksvriendelijk. 🙁 – Het is tijd voor een extra 'skills' training! 🙂

  15. POST ZOALS BEDOELD

    POST ZOALS BEDOELD

    • The Partnership for 21st Century Skills (P21)

    .

    Bestuur

    www.p21.org/about-us/p21staff

    .

    Geruststellend dat de voorzitter directeur is van 'Cable in the classroom', en het bestuur van P21 bezet wordt door mensen van Lego, softwarebedrijven, en een onderwijs ISP. 'Partnershop'?          

     

    .

    Doel

    .

    “As the United States continues to compete in a global economy that demands innovation, P21 and its members provide tools and resources to help the U.S. education system keep up by fusing the 3Rs and 4Cs (Critical thinking and problem solving, Communication, Collaboration, and Creativity and innovation).”

    www.p21.org

    .

    Opzet

    .

    “The Framework presents a holistic view of 21st century teaching and learning that combines a discrete focus on 21st century student outcomes (a blending of specific skills, content knowledge, expertise and literacies) with innovative support systems to help students master the multi-dimensional abilities required of them in the 21st century.”

    www.p21.org/overview

    .

    'Framework': een holistisch gezichtspunt voor iedereen (zeker in USA en EU, inclusief ‘globe’). Natuurlijk kan het onderwijs in bepaalde opzichten verbeteren. Moet dit 'global'? Nadruk op 'skills'? 'One size fits all'? 

    Wat kan inclusief onderwijs toch mooi zijn.

     

     

     

  16. ATC21S – Assessment &

    ATC21S – Assessment & Teaching of 21 st Century Skills

    .

    “ATC21S is an international research effort aimed at empowering students with the right skills to succeed in the 21st-century workplace.”

    .

    “Transforming education for the 21st-century is a global issue that requires a worldwide partnership among governments, educators, academics and industries to make a real and sustainable difference.

    .

    Led by the University of Melbourne, ATC21S is a worldwide collaboration sponsored by Cisco, Intel and  Microsoft.”

    atc21s.org/index.php/about/timeline (zie: ‘team’ en ‘acknowledgment’)

    .

    Vragen over sponsoring, en:

    .

    "We hope to have our recommendations completed in time to influence the next versions of PISA and SITES, slated to roll out in 2013 and 2015, and help countries prepare for these new assessments.

    atc21s.org/index.php/about/faqs, en www.microsoft.com/education/Pages/index.aspx  

  17. OECD, PISA, ‘Measuring

    OECD, PISA, ‘Measuring student knowledge and skills. A new framework for assessment’, 1999

    “The publication was prepared by the Statistics and Indicators Division of the Directorate for Education, Employment, Labour and Social affairs, principally Andreas Schleicher.” 

    [Schleicher zit o.m. in adviesraad voor ATC21S, atc21s.org/index.php/about/team].

    .

    “The design and implementation of the surveys, within the framework established by the Board of Participating Countries, is the responsibility of an international consortium led by the Australian Council for Educational Research (ACER). Other partners in this consortium include the Netherlands National Institute for Educational Measurement (CITO), (…).” 

    ‘the history of CITO’, www.cito.com/about_cito/history_of_cito.aspx

    .

    “The OECD/PISA frameworks, described below, have been developed by expert panels under the direction of the ACER. (…), the mathematics panel was chaired by Professor Jan de Lange of the University of Utrecht, (…). The frameworks were finally adopted by OECD governments, through the Board of Participating Countries.”

    p. 17

    www.oecd.org/edu/preschoolandschool/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33693997.pdf

     

  18. Center on International

    Center on International Education Benchmarking (NCEE), Netherlands

    .

    “In brief, Freudenthal believed that mathematics teaching should be heavily applied in nature. Rather than being focused on theory and divorced from real life, it should be based in real life and students should derive mathematical principles and procedures from real life rather than learn the principles first and then apply them. (…)”

    .

    “Freudenthal’s emphasis on having the student draw the principles of math from real life and on applying what he or she is learning to real life have carried over into other aspects of the Dutch curriculum, which is generally very well thought of among observers around the world.”

    www.ncee.org/programs-affiliates/center-on-international-education-benchmarking/top-performing-countries/netherlands-overview

     

     

  19. Cisco Connected Learning

    Cisco Connected Learning

    .

    ‘Transforming to 21st century pedagogy’.

    www.cisco.com/web/strategy/education/global_education/index.html#~edu

    .

    Global Education Leaders Program (GELP) .

    .

    ‘Education 3.0’: ‘21st century learning’.

    .

    Met: Cisco; The Bill and Melinda Gates Foundation; The Koshland Foundation, Innovation Unit; Promethean; Hay Group; Harvard Graduate School of Education; McKinsey & Co; Bridge; Asia Education Founcation.

    In July 2011, Cisco transitioned ownership and management of GELP to the non-profit organization, The Innovation Unit.

    gelponline.org[Londen; zie ‘steering group’].

    .

    “Cisco can help”, bijv. ‘global education’ (zie link)

    “Cisco's Connected Learning portfolio of products, services, and solutions enables you to improve student outcomes, increase efficiency, enhance safety and security, and expand research capabilities.” ,

    www.cisco.com/web/strategy/education/index.html

     

  20. Cisco, ‘Equipping every

    Cisco, ‘Equipping every learner for the 21st century: a white paper’, 2008

    .

    “A question often posed to us at Cisco is why the private sector is so invested in education. The answer is simple, but multifaceted.” [uitwerking in rapport]

    .

    “The core ideas were initiated by Cisco’s internal education strategists, but we have worked with many others to validate, develop, and refine them: including Sir Michael Barber, author of “How the World’s Best Performing School Systems Come Out on Top” (with Mona Mourshed, McKinsey, 2007); and Tony Mackay, director of the Melbourne-based Centre for Strategic Education. We have also consulted with CoSN, P21, and ISTE, which together represent a broad swath of expert opinion across the United States.”

    .

    Inhoudsopgave: The challenge; The high cost of low performance; Return on investment; System reform movement; A paradigm shift; Learners are changing; Employers need new skills; Can education adapt?; Collaboration and creativity; The Approach; Finding the path to 21st century learning; Holistic transformation; 21st century skills; 21st century pedagogy; Technology; 21st Century system leadership; The Vision: A global destination with local journeys; Next steps: a dialogue; End notes [literatuurlijst]

    www.cisco.com/web/about/citizenship/socio-economic/docs/GlobalEdWP.pdf (via: www.cisco.com/web/strategy/education/global_education/index.html#~edu)

     

     

  21. Science Business Innovation

    Science Business Innovation Board, ’Making industry-university partnerships work. Lessons from successful collaborations’, Brussel, 2012

    .

    “In 2008 Microsoft , Cisco and Intel agreed to launch an industry-university partnership with the University of Melbourne that set out to transform education for the 21st century. Their goal was to have a game-changing impact by first identifying the higher-order skills that students need for success in schools and in the workforce and then transforming the assessment and teaching of these 21st-century skills. The partnership, called ATC21S – Assessment and Teaching of 21st Century Skills – focuses on the critical skill sets for a global knowledge economy.” (p. 13)

    www.sciencebusiness.net/Assets/94fe6d15-5432-4cf9-a656-633248e63541.pdf, via www.sciencebusiness.net (Brussel; zie partners); opvatting over 'IP rights' bij case II (ach joh, niet belangrijk, geen onderzoek voor bedrijven; deze technische universiteit heeft publiceren niet op nr. 1 staan), p. 18

     

  22. OESO – oorsprong; economische

    OESO – oorsprong; economische doelstelling

    .

    “The OECD originated in 1948 as the Organisation for European Economic Co-operation (OEEC),(…), to help administer the Marshall Plan (…) by allocating American financial aid and implementing economic programs for the reconstruction of Europe after World War II, (…), the American recovery program in Europe was the most successful one that continued for the re-organization of OEEC to OECD. "

    .

    “In the 1950s, the OEEC provided the framework for negotiations aimed at determining conditions for setting up a European Free Trade Area, to bring the European Economic Community of the six and the other OEEC members together on a multilateral basis.” [daana: 'enlargement', enz.]

    en.wikipedia.org/wiki/Organisation_for_Economic_Co-operation_and_Development, en OECD, PISA, en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment

     

     

     

     

     

     

Reacties zijn gesloten.