Verplichte rekentoetsen

rekentoetsen_ongeveer10_1012132_11684929.jpg

De minister heeft de Kamer gemeld dat de verplichte rekentoetsen nog geen consequenties mogen hebben voor het slagen van de leerlingen. Gezien de commotie is dat een begrijpelijk standpunt. 

Een verplichte rekentoets voor leerlingen die eindexamen vo doen, is natuurlijk een vreemde constructie. Rekenen leer je namelijk op de basisschool. Als je daarover aan het eind van de middelbare school nog een keer getoetst moet worden, is dat mosterd na de maaltijd. Ook is er op de rekenniveaus van de commissie Meijerink en de toetsen die daarvan zijn afgeleid nogal wat af te dingen. Bij de toetsen voor niveau 2F en 3F gaat het eerder om rekenpuzzeltjes dan om rekenen en deze niveaus formaliseren hierdoor de status van het realistisch rekenen.

Toch is de directe aanleiding voor het uitstel van de minister de pilot die met de rekentoetsen is gehouden. Op die pilottoetsen scoorden de leerlingen veel lager dan men had verwacht. De hele excercitie met de rekentoetsen heeft hiermee blootgelegd dat er nogal wat mis is met de rekenvaardigheid van onze kinderen, óók als ze getoetst worden met realistische toetsen. 

De conclusie uit dit alles is duidelijk: het rekenonderwijs moet op de schop. Niet in 5VWO, maar op de basisschool en ten minste de komende 15 jaar ook op de pabo. Toch is te vrezen dat de reparatiemaatregelen voornamelijk zullen bestaan uit invoering van speciale realistischrekenlessen in het voortgezet onderwijs. Meer realistisch gepuzzel op een te laat moment in plaats van degelijke rekenlessen in het daarvoor bedoelde basisonderwijs. Die extra rekenlessen voor het voortgezet onderwijs moeten worden ontwikkeld en docenten moeten worden opgeleid die te geven. Het wordt een markt voor precies dezelfde organisaties die het rekenonderwijs op de basisschool verprutst hebben.

Ten slotte kan het niet zo zijn dat deze rekentoetsen, waar straks voor de leerlingen veel van afhangt, ook na afname geheim blijven. Net als de eindexamens in het vo moeten de rekentoetsen direct na afname openbaar zijn. Dat het voor de ontwerpers van die toetsen een probleem is om telkens nieuwe contextopgaven te bedenken, toont eerder de gekunsteldheid van de realistische didactiek aan, dan dat het een reden is om het fundamentele recht op openbaarheid met voeten te treden. 

 

 

18 Reacties

  1. Verder valt op te merken dat

    Verder valt op te merken dat enerzijds rekenen door NVvW-bestuur/FI als wezenlijk anders dan wiskunde wordt gepresenteerd, dit vanwege de geheel eigen rekendidactiek (lees realistisch in de newspeak betekenis van het woord), terwijl anderzijds de realistische rekenexperts het middelbaar onderwijs en daarmee ook de wiskundelessen ingeloodst worden. www.beteronderwijsnederland.nl/forum/newspeak www.beteronderwijsnederland.nl/forum/middelbare-scholieren-rekenen-slecht-fi-bedankt

  2. Voor wie hier nieuw

    Voor wie hier nieuw binnenkomt en doorklikt: reacties in oude blogs begonnen vaak met de eerste woorden van de eerste zin in de kop. Die eerste woorden zijn verdwenen in de migraties van dit unieke forum. Daar is niets meer aan te doen. Verzin de woorden zelf. Bij een talig onderwerp als rekenen moet dit geen probleem zijn. Enig realiteitsbesef kan daarbij van pas komen.

  3. Wat een ontzettend slecht

    Wat een ontzettend slecht plan. Gaat het weer een jaar langer duren voor de algemene vakken serieus genomen hoeven te worden. Elke stok achter de deur is weer weg. 

    Het is mij allemaal iets te toevallig: eergister zie ik dat de MBO-raad 'schoolbreed' (huh?) aangeeft dat de eisen te hoog zijn en reeds de volgende dag neemt juf Bussemakers zo'n ingrijpende beslissing. Het is zo zielig voor de jongeren als ze aan eisen moeten voldoen. NEE juf Bussemakers, het is zielig als ze niet kunnen lezen en niet kunnen rekenen!

    Als men inderdaad vindt dat de eisen te hoog zijn is er een veel betere oplossing: deel beroepsdiploma's uit mét en zonder doorstromingsrechten. Da's de enige manier om te voorkomen dat een zwakke lezer van niveau 2 doorstroomt naar hogere niveaus en daarna zelfs recht op toegang tot het HBO heeft. Tsja, als ze dan nog niet kunnen rekenen of lezen / schrijven is het natuurlijk al helemaal zielig om ze dan nog te stoppen.

    Ik begrijp er echt niets van en ik ben zwaar teleurgesteld. 

     

     

  4. En erger, het is maar zeer de

    En erger, het is maar zeer de vraag of jouw doelgroep ooit echte rekentoetsen gaat krijgen. Alleen voor het VWO is OC&W tot de conclusie gekomen dat die nepcontextrekenmachinetoetsen echt niet konden.

  5. Onderwijskundige waarschuwt

    Onderwijskundige waarschuwt tegen wiskunde-onderwijs

    Bron: hetkind.org/2012/12/20/rob-martens-in-woord-en-beeld-school-dat-is-voor-als-ik-offline-ben

    Prof. Rob Martens, Hoogleraar Onderwijspsychologie:

    "In een gevangenis is men letterlijk de vrijheid kwijt, in strafkampen worden iemands kansen om zich competent te voelen geminimaliseerd en dat geldt ook voor wiskunde onderwijs".

     

    Kan Martens zelf wel rekenen? Hij vertelt ook:

    "Gemiddeld is een 18-jarige in Nederland al meer dan 4000 keer getoetst."

    Even een realistisch rekensommetje maken: laten we uitgaan van 250 schooldagen per jaar. Zelfs als iemand vanaf zijn 6e levensjaar iedere schooldag één keer getoetst is kom ik nog niet aan 4000. En Martens had voor deze opgave een rekenmachine kunnen gebruiken. Of de rekenhulplijn, zoals een tweede-kamerlid onlangs.

  6. Gevangenissen, ik schreef

    Gevangenissen, ik schreef erover in verband met de de module Dynamisch Modelleren. Powersim als het universum voor de wetenschap. Met anonieme peer review geaccrediteerd voor NLT. Onder de regie van de huidige FI-directeur, een van de ondertekenaars van de Boaler petitie:

    www.beteronderwijsnederland.nl/forum/when-academic-disagreement-becomes-harassment-and-persecution

    Meer over didacdudoctiek hier:

    www.beteronderwijsnederland.nl/content/de-toekomst-telt-tic-toc-dudoc

    Algemene achtergrond: www.few.vu.nl/~jhulshof/17.pdf

     

     

     

     

     

  7. Die zogenaamde commotie die

    Die zogenaamde commotie die ontstaan is: die komen van de MBO-raad (minder diploma's is minder inkomsten voor de ROC's) en het komt van instanties als het Freudenthalinstituut. 

    Iedereen ziet toch dat dit doorgestoken kaart is? Eerst melden anonieme zielige meisjes die zo graag in de zorg willen werken maar niet kunnen rekenen zich op dit forum, dan stuurt de MBO-raad een brandbrief en plotseling krijgt de staatssecretaris de ingeving om de invoering van de examens nog maar eens uit te stellen. Dat kan toch geen toeval zijn: dit was een bewust uitgedachte lobby!

Reacties zijn gesloten.