Hbo-communicatie-opleidingen onder de maat

communicatie-opl onder de maat_small.jpg

 

Het gaat niet goed in de wereld van de hbo-opleidingen communicatie. Dat concludeert de vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) na onder meer bestudering van correspondentie tussen betrokkenen uit het communicatiewerkveld. Het gaat om actoren zoals hbo-instellingen, visitatiecommissies, beroepsverenigingen en andere individuele beroepsbeoefenaars. Ook verkreeg BON het rapport van Commbat “over het communicatieonderwijs in Nederland”. Commbat heeft het rapport samengesteld op grond van de gespreksresultaten van een aantal bijeenkomsten met deelnemers afkomstig uit onderwijsinstellingen (docenten, studenten en bestuurders van hbo-instellingen), met mensen uit de praktijk, overheid, zelfstandigen en anderen uit het werkveld.

Hoewel in het rapport meer tussen de regels is te lezen dan ín de regels, zou datgene wat wel concreet is beschreven al genoeg aanleiding moeten zijn de noodklok te luiden. Zo is onvoldoende afgebakend wat tot het communicatievak gerekend kan worden, de kennis wordt niet bijgehouden en de taalbeheersing van studenten laat te wensen over. Het is met name het gevolg van het competentiegericht onderwijs dat grote schade heeft aangericht. Studenten hebben een onrealistische kijk op de praktijk: velen denken als communicatiemanager aan de slag te zullen komen maar in werkelijkheid mogen ze blij zijn als ze ergens communicatiemedewerker worden. Zij zijn goed in het visueel presenteren maar zij krijgen op de hogeschool inhoudelijk te weinig mee. De Eindhovense hogeschool Fontys is een positieve uitzondering. Maar ook daar kan het beter.

Funest voor de beroepsgroep is dat iedereen zich communicatiespecialist mag noemen waardoor het onderscheid tussen goed opgeleide professionals en amateurs ontbreekt. Dat is niet vreemd omdat niet vaststaat wat het eindniveau moet zijn: de meeste hbo-instellingen doen maar wat. Jan en alleman kan communicatie studeren en de meesten halen te gemakkelijk het diploma waardoor deze opleiding een pret- en modestudie is geworden.

Uit het bedrijfsleven kreeg BON verontrustende signalen dat stagiaires communicatie van hbo-instellingen vooral ingezet worden voor eenvoudige uitvoerende werkzaamheden vanwege hun geringe kennis. Ook kregen wij klachten over het erbarmelijk niveau van het Nederlands in scripties; over de inhoud wilde men het niet eens hebben.

Zie bijlage