De leugens van CBE groep en Olaf McDaniel

Een knappe column van McDaniel.

In Nederland besteden we erg veel geld per leerling aan onderwijs, maar hebben we desondanks matige leraren die in de vorige eeuw leven.

Je vraagt je af waar al dat geld naar toe gaat als je weet dat Nederlandse leraren de meeste uren lesgeven en dat nog eens aan de grootste klassen ook. Die vraag stelt McDaniel natuurlijk niet, want dat geld gaat naar hemzelf en zijn vriendjes.

Jet Bussemaker: doe iets aan de schaamteloze zelfverrijking en onderwijsvernieling van dergelijke mensen en hun clubjes.

11 Reacties

  1. De heer McDaniel geeft wel

    De heer McDaniel geeft wel een erg selectieve voorstelling van zaken.Hij zegt het wel niet met zo veel woorden maar de teneur van zin stukje is toch  duidelijk dat Nederlandse leraren overbetaald worden en te lui zijn om zich bij te scholen. De beloningen van managers en bestuurders en de kosten die dat met zich meebrengt blijven zorgvuldig buiten beeld. En ook de verhouding binnen deze groep tussen belonen en presteren. Ik denk niet dat er veel leraren tegen verplichte bijscholing zijn mits dat maar niet het volgen van allerlei maffe cursussen betreft.

    BON pleit al lang voor verbetering van de vakinhoudelijke kwaliteit van de lerarenopleidingen. Dat had McDaniel ook wel eens mogen vermelden.Of bedoelt hij dat niet?

  2. Lerarenregister

    In Pée-Pée heb ik proberen duidelijk te maken dat de CBE groep des duivels is omdat zij langs geen kanten wat te maken krijgen met het lerarenregister. Ten minste tot nu toe. Nu wordt alweer met een kanon op een mug geschoten als we de docent de mug mogen noemen. Zijn het niet de donkere dagen voor de oorlog die de CBE graaiers ons voorschotelen dan zijn het wel de luie, onderbevoegde en onbevoegde en bevoegde en bekwame kortom álle docenten die de onderwijsvernieling tegen houden. Weer een drogreden en wat voor eentje. Bedoeling is natuurlijk om de goudmijn die 'bijscholing voor het lerarenregister' heet in handen te krijgen. Niet eerder zullen deze praatjesmaker, die niet meer verspreiden dan ranzige lucht als ze hun grote mond opentrekken, stoppen met een hele beroepsgroep weg te zetten als bruinhemd, lui geteisem en wat nog meer zal volgen. 

    Marja heeft de onderwijscooperatie beschermd en laten oprichten met als doel het lerarenregister, waar BON in eerste instantie tegen was ( zie algemene ledenvergadering 2010), voor elkaar te krijgen. VO raad en CBE groep zouden met alle plezier dat registertje in handen willen krijgen, liefst gratis voor niks want dan kan het grote graaien beginnen. 

    En ja ik ben ook nieuwsgierig of Jet ( waarom denk ik altijd rettekettetteteketet hierachter) zal zwichten en zoals reeds eerder gebeurde het lijstje aan de hoogstbiedende ( en dat kan ook met hele mooie maar vernietigende theorietjes uit de dikke duim) zal verpatsen. Op dat moment wordt het redde wie zich redde kan, vrouwen en kinderen eerst. 

    J.J. 

  3. Nascholing

    McDaniel gebruikt wat vage, algemene termen, maar af en toe wordt hij concreet zoals in de volgende zin:

    Onze buitenlandse experts waren verrast over het feit dat er in al onze onderwijs CAO’s gemiddeld 10% van de werktijd is gereserveerd voor nascholing onder werktijd en dat daar maar mondjesmaat in de praktijk gebruik van gemaakt wordt.

    Twee opmerkingen hierover:

    McDaniel ziet nascholing als iets dat je ergens bij een ander instituut doet (APS of zoiets). Dat iets is dan in veel gevallen een onnozele cursus waar door de school fors voor betaald wordt. Deskundigheidsbevordering, dat is de CAO benaming, kan op vele manieren. Veel tijd zal b.v. gaan zitten in het bijhouden van vakliteratuur.

    Het laatste onderzoek naar werkdruk is al ruim 10 jaar oud. Wat daarin o.a. naar voren komt is dat er zoveel tijd in andere zaken gaat zitten, dat een leraar nauwelijks tijd heeft voor deskundigheidsbevordering. Dan nog maakt een leraar meer uren dan de 1659 van de CAO.

    Klaas Wilms

     

  4. CBE doet ook in “High

    CBE doet ook in "High Performance Schools" (HPS). Deze doen uiteraard aan belangrijke zaken zoals:

    • Creating a culture of change
    • Excellent education
    • Extraordinary leadership
    • High performance professionals
    • Focus on students achievement
    • Creating public value

    De bijbehorende schoolleiders nemen twee jaar lang zitting in een "Navigatieroom": een integrale serie bijeenkomsten waarin u samen met andere schoolleiders leert hoe u uw eigen school kunt ontwikkelen tot een High Performance School. 

    Volgens DIT BERICHT zijn twee van deze scholen uitgenodigd om begin 2013 naar de USA te komen. Ze zijn "als enige uit Europa" uitgenodigd, maar misschien bestaat HPS niet in andere landen of is dat erg slecht gedacht?

    Wie nieuwsgierig is naar welke scholen een HPS zijn komt van een koude kermis thuis: een deelnemerslijst staat nergens op de site, wel een nogal vaag kaartje met wat stippen. Evenmin is duidelijk wat het worden van een HPS kost. Dat kan nooit goedkoop zijn, want het grachtenpand van de CBE Group (Herengracht 250, er zijn slechtere adressen) moet toch ook betaald worden.

  5. Het geklets van meneer

    Het geklets van meneer McDaniel laat voor mij twee conclusies open: ofwel meneer McDaniel is slecht op de hoogte, ofwel hij is kwaadschiks. En volgens mij is meneer McDaniel goed op de hoogte.

    Meneer McDaniel ziet graag causaliteit in temporele opeenvolging: "We gaven veel meer uit aan onderwijs. Maar er wordt nu meer geklaagd over het niveau. Meer geld helpt dus niet". Natuurlijk, het regent en de straten worden nat. Dat heeft meneer McDaniel goed gezien. Knap.

    En daar houd ik hem graag aan. "Er wordt veel meer geld besteed aan niet-lesgeven [http://bit.ly/TE6gZ5] en de zeggenschap van niet-lesgevenden over wat er in de klas gebeurt is groter geworden. Maar er wordt nu meer geklaagd over het niveau. Meer geld voor niet-lesgeven en meer zeggenschap van al die niet-lesgevenden helpen dus niet".

     

    Kortom, "it's time for a change" om met Bill Clinton te spreken. Maar wat voor change? Dat valt te bezien.

    Leraren krijgen het in ieder geval niet cadeau van meneer McDaniel. Die denkt de kwaliteit van lesgevenden te verhogen door hen naar zijn pijpen te laten dansen. 'Verplichte permanente educatie'. En wie levert de goedbetaalde educatieve tredmolens waarin onze leraren omwille van de goede zaak moeten plaatsnemen? Juist.

    Al draagt een mens een stropdas en een Britse naam, het is en blijft de vraag wat we met zijn adviezen zullen doen.

  6. Ik had precies dezelfde

    Ik had precies dezelfde overweging gemaakt. Ben benieuwd wat de Leiderdorpse PvdA hiervan vindt. Zal eens vragen hier in Oegstgeest.

  7. Ook het empoweren filmpje met

    Ook het empoweren filmpje met McD is inmiddels weg van youtube geloof ik. Make shi(f)t happen. Met welke klus is McD bezig voor de MBO raad trouwens?

  8. de klus waar hij mee bezig is

    de klus waar hij mee bezig is? Simpel, uitvogelen hoe er voor het MBO een lerarenregister in elkaar gebokst kan worden. 

Reacties zijn gesloten.