Professionaliseren bij de CBEgroep (42 won’t do) en NIME?

Hoeveel heeft de leraar aan budget voor bijscholing per jaar? Minder dan wat een schoolleider op een dagje make shi(f)t happen verstookt bij de CBEgroep vermoed ik zo. Maar goed, lees eens hoe CBEgroepshoofd Olaf McDaniel het getal 42 uit zijn hoed tovert:

Analyse van Zadkine door de CBE Group

Is dat wat Pim Pollen bedoelde in zijn inmiddels verwijderde filmpje www.youtube.com/watch?v=mx_3vJPlqF0, waarin hij vertelde dat ze eruit waren en dat dat wel reden was voor een feestje? Toegegeven, het heeft wel eens langer geduurd om op 42 uit te komen. Toen zat de zaal ook vol.

Zijn de andere filmpjes ook weg? Kijk zelf maar:

Borrelpraat

Marja's videoboodschap staat er nog. Met de 25 miljoen op twee en een halve minuut. Daar lift de CBEgroep nog wel even op mee. Als duurbetaalde reisgids in een onderwijs universum waarin ook de tweede afgeleide van de entropie positief is.

Kijk ook eens hier trouwens:

www.mastersineducatie.nl/showsite.asp?map_id=10961&title=Partners

We lezen ondermeer:

"Ik wil collega's meekrijgen in de nodige veranderingsprocessen"

Tja. En dan is er nog (APS) de Onderwijssummit, op dinsdag de dertiende:

www.linkedin.com/groupItem?view=&type=member&gid=2023680&item=181736666&commentID=102750818&trk=eml-anet_dig-b_pd-pmr-cn&ut=3mqFWamh6wRBs1

 

1 Reactie

  1. goede zzp-ers gevraagd

    50 jaar geleden werd een leraar 2 keer goedgekeurd voor zijn taak: de eerste keer bij het verkrijgen van zijn onderwijsbevoegdheid, de tweede keer door de school waar hij zijn loopbaan als leraar begint. Daar kreeg hij dan na 1 of 2 jaar zijn vaste aanstelling. Is het nu echt nodig dat een leraar tegenwoordig gedurende geheel zijn loopbaan  regelmatig op op 2 wijzen beoordeeld wordt: door de schoolleiding op grond van zijn functioneren als leraar en via een beroepsregister. Het eerste type controle zou ook slechts uitgevoerd kunnen worden als de resultaten van de leerlingen van een betreffende leraar duidelijk onder die van de leerlingen van zijn collegae liggen. Een andere aanleiding voor controle zou zou het blijken van een ernstige wrijvingen tussen leraar en leerlingen. De controle via het beroepsregister richt zich vooral op geleide bijscholing van de leraar. Maar zou een externe onderwijsbevoegdheid niet moeten garanderen dat een docent zelf in staat is om zijn vak bij te houden? De school moet de docent natuurlijk niet zo zwaar belasten dat hij daar geen tijd voor heeft. Een leraar moet m.i. een zzp-er zijn die m.b.t. meerdere klassen de taak op zich neemt een klas in één schooljaar een bepaald kennispensum bij te brengen. De schoolleiding heeft hem daarvoor ingehuurd en controleert of het eindproduct OK is. Of de zzp-er wel of niet bijscholing heeft gehad zou haar niet moeten interesseren. Andere zienswijzen geven de schoolleiding en het bestuur veel te veel macht en maken daarmee het vak van leraar onaantrekkelijk. Het zal de zzp-er worst wezen of zijn bazen wel of niet naar dure bijscholingscursussen gaan. Maar hij wil wel voor behoorlijk werk behoorlijk betaald worden. En het parlement zou er voor moeten zorgen dat er aan de schoolleiding voor salaris en emolumenten waaronder cursussen niet meer geld uitgegeven wordt dan nodig is.Want lage lerarensalarissen zijn geen vruchtbare optie.

Reacties zijn gesloten.