Vutters herstarten

Vutter weer voor de klas, is geen goedkope oplossing. Naast de VUT kan die immers gewoon wit bijklussen. Vinden die vutters logisch want ze hebben voor de VUT betaald, denken ze. Maar de collega’s die nooit met de VUT zullen mogen hebben op grote schaal bijgedragen aan deze regeling. Dus krijgt een vutter salaris (veel periodieken) boven op zijn vut-inkomen
Ik heb al zo’n Vut-collega gehad. Hij kwam terug, kreeg salaris en zijn vut liep gewoon door, zei hij zelf. (Naast de VUT mag je gewoon bijverdienen i.t.t. ander uitkeringen.) Daarnaast maakt hij ook nog afspraken over vakanties tijdens schoolweken en vrijstelling van extra activiteiten met de directeur. Allemaal fijn voor deze aardige kerel, maar minder voor de andere collega’s.
Eruit is eruit en niet via de achterdeur naar financiele zekerheid en via de voor deur weer bijverdienen.
Misschien is het toch wijzer te investeren in jongere collega’s die nog jaren lang volop willen meedraaien. Beter voor het onderwijs en beter voor de werknemer.

8 Reacties

  1. andere mogelijkheden versterkt onderhandelingspositie
    Hier zie je hoe het hebben van alternatieven – voor een vutter: gewoon doorgaan met tuinieren – je onderhandelingspositie enorm veel goed kan doen …..

    Wat kunnen we daaruit leren voor de reguliere docenten?

    • Schoolleiders maken alternatieven – maar welke?
      Mark Peletier schreef:
      >Wat kunnen we daaruit leren voor de reguliere docenten?

      Daaruit kunnen we leren dat schoolleiders er alles aan doen om te voorkomen dat zittende of aankomende docenten looneisen stellen. Is er een tekort aan goede eerstegraders, d.w.z. vakinhoudelijk goed opgeleide en tot lesgeven bevoegde academici? Dan laten we gewoon tweedegraders (ex-havo) hun plek innemen (en we verzwijgen dat voor de ouders en de leerlingen), we laten gewoon gepensioneerden hun plek innemen (ongeacht hun kwaliteit), en we laten gewoon onbevoegde, onbekwame en nauwelijks begeleide zij-instromers hun plek innemen. Bovendien zorgen we ervoor dat de tekorten en de onderwijsresultaten van eerstegraders onder de pet worden gehouden, zodat niemand hun meerwaarde zichtbaar maakt. Beter één gepensioneerde eerstegrader laten bijverdienen (en niet eens zoveel, gezien het feit dat hij toch al een riant, op schaal 12 gebaseerd pensioen geniet) dan tien eerstegraders die looneisen stellen.

      De gepensioneerde VUT-ter heeft inderdaad alternatieven. De startende, universitair opgeleide en post-academisch geschoolde eerstegrader met hart voor onderwijs heeft die ook, zij het wat minder. Als die dan helaas gebruik maakt van die alternatieven, en er dus een tekort aan goede eerstegraders ontstaat in het voortgezet onderwijs, dan huurt men on(der)bevoegden in.

      Wat zou BON daar nou van vinden?

  2. Bijverdienen ?
    Als je met FPU bent mag je bijverdienen tot 90 % van je laatstgenoten salaris (of tot 100 % als je voor 1-1-2006 met FPU bent gegaan). Lees verder…

    Dus voor mensen die langer doorgewerkt hebben en op hun 62ste + 5 maanden met FPU zijn gegaan (100 % FPU) bestaat helemaal niet de mogelijkheid om betaald door te werken.

    Overigens: er is toch blijkbaar een probleem ? Waarom dan zulke zure opmerkingen, historica ? Als er vroeger te veel werk was draaiden we overuren (en betaalden extra pensioenpremie, waar je niets van terugziet), netto was dat een schamel loon. Nog vroeger werden overuren dubbel betaald i.v.m. de hoge belastingschaal. Is allemaal wegbezuinigd. Nu werkt niemand meer over in het onderwijs.

  3. vutters hebben schaal 12
    Als een school mij schaal 12 betaalt ben ik als niet-vutter graag bereid wat extra lesuren voor mijn rekening te nemen. Daar hoef je geen VUTters voor lastig te vallen, voor schaal 12 zijn talloze mensen graag bereid bij te springen, lijkt me zo 😉

    • Alleen
      de eerstegraads VUTters die voor de HOS al in het onderwijs werkten hadden schaal 12. Overigens staat nergens dat deze VUTters weer schaal 12 krijgen voor de lessen die ze gaan draaien. Het kan heel goed zijn dat de schoolleiders ze alleen willen als ze het voor schaal 10 (of minder) willen doen.

    • Uitgelachen vanuit Benidorm
      Precies!
      Bovendien: op meerdere scholen waar ik gewerkt heb, heb ik docenten die eigenlijk al waren uitgetreden, soms zelfs mensen van boven de 65, zien terugkomen voor bijv. los invalwerk, altijd in deeltijd. Dat betekent dus dat er sowieso al getapt wordt uit het beschikbare reservoir. Schoolleiders die nog met iemand doorwillen, en docenten die nog doorwillen, weten elkaar nu ook al echt wel te vinden.

      Maar laat ze op die ministeries maar tegen de lamp lopen; misschien is dat daar, in plaats van uitgaan van steekhoudende argumenten en gezond verstand, wel de normale gang van zaken om elkaar duidelijk te maken dat dingen echt niet haalbaar zijn en dat het écht geen andere kant op kan dan hervorming, uitgavenverhoging, of in het ergste geval: het accepteren van kwaliteitsverlaging.

      In de krant las ik de maatregel die een aantal schoolleiders in gedachten had om met het docententekort om te gaan: hun docenten laten overwerken. Ja, natuurlijk, dát is de oplossing: nog eens extra roofbouw gaan plegen op de mensen die er nog wél zitten.

      • De wal keert het schip ook niet meer.
        Em70 schreef: “Laat ze op die ministeries maar tegen de lamp lopen; misschien is dat daar, in plaats van uitgaan van steekhoudende argumenten en gezond verstand, de normale gang van zaken om elkaar duidelijk te maken dat dingen echt niet haalbaar zijn”.

        Dat is nu juist het tragische. Schoolleiders doen er alles aan om te voorkomen dat ze tegen de lamp lopen. In een een-tweetje van minister en schoolleiders werd vorig jaar afgesproken dat op beunhazerij geen straf meer staat. Sterker nog, dat scholen beunhazerij niet langer hoeven te melden. Het staat schoolleiders volkomen vrij om de neef van de broer van de conciërge in te zetten in het tweedegraads wiskundeonderwijs, en volgens (mijn contact met de) Inspectie zelfs in het eerstegraads wiskundeonderwijs.

        Immers, de bevopegdheidseis en de vakafhankelijkheid van de tweedegraads bevoegdheid zijn komen te vervallen (dus elke tweedegrader gymnastiek mag *formeel* natuurkunde geven in vwo-3) en het inzetten van een onopgeleide, onbevoegde en desnoods onbekwame eerstegrader in vwo-6 hoeft niet langer bij de Inspectie te worden gemeld – die er ook niet langer op controleert. De facto is het ‘beschermde’ beroep vogelvrij.

        Onder die voor schoolleiders gunstige omstandigheden is het onmogelijk om ’tegen de lamp te lopen’. Steekhoudende argumenten en gezond verstand doen er al lang niet meer toe, en lamploperij nu ook niet meer. De leerlingen zijn er de dupe van.

Reacties zijn gesloten.