Voorbeeld-rekentoetsen voor de PABO

Voor wie het nog niet heeft ontdekt, er zijn minstens 2 complete toetsen met uitwerkingen online in te zien: pabotoetsen.webs.com/oefentoetsen.htm
Zo kan iedereen zich een beeld vormen van de gevraagde vaardigheden en het niveau.

Bij een van die 2 toetsen staan er ook wat vraagjes tussen die het ruimtelijke inzicht beogen te toetsen. Wat vinden jullie van vraag 4 van de 2de kenniscategorie?
Nog even los van het feit dat dat niets met rekenen te maken heeft vraag ik mij af ofdat je deze vraag met zekerheid kan beantwoorden, ik meen mij te herinneren dat ik in de CITO-toets ook eens een soortgelijke vraag heb gekregen toen ik deelnam.

3 Reacties

  1. rekenen voor de Pabo
    Dit zijn geen toetsen van het Cito. Ik meen dat om op de Pabo te kunnen blijven, de reken- en taaltoetsen voldoende moeten worden gemaakt, toetsen die door het Cito worden verzorgd. zie hier
    Het Cito geeft een instructie voor de rekentoets (WISCAT), met daarin ook een enkele voorbeeldopgave. hier.
    Ik heb het even opgezocht, omdat ik me afvroeg of het Cito ook uitsluitend met keuzevragen werkt. Voor de online-afname van de WISCAT is dat niet het geval.

    Fontys heeft in ieder geval keurig gewerkt met open vragen. De Hanzehogeschool doet het met uitsluitend keuzevragen. Voor een eenvoudige rekentoets voor een kleine groep studenten werken met meerkeuzevragen is absurd. Voor een grote groep studenten ook: het heeft hier geen zin om een beetje doelmatigheid bij het nakijken te kopen voor de prijs van verlies aan validiteit van de toets.

    NB: de PDF van de Fontys-toets deugt niet (de breuken zijn helemaal weggevallen).

    Bij de Fontys-toets moeten de kandidaten ook aangeven hoe ze aan het antwoord zijn gekomen (de opgaven 6 en volgende). Dat lijkt iets mooier dan het is. Dit vraagt naar de procedurele stappen die zijn gevolgd, en dat heeft niet direct te maken met begrip van de stof. Toch interessant: deze jongelui moeten straks uitleg geven aan basisscholieren, en uitleg is bepaald iets anders dan laten zien hoe je handig rekent, of een staartdeling uitvoert. Uitleg is waarom je mag doen wat je doet. Maar mogelijk staan er in deze toets geen opgaven waar zo’n uitleg aan de orde zou kunnen zijn (veeleisende opgaven).

    Ik verbaas me over de opgaven om iets ‘handig uit te rekenen’: dat is de kat op het spek binden. Handen omhoog, of ik schiet.

    • Hoe reken je handig uit
       
      36 x 36
      –––––––––––
      36 + 36 + 36
    • Handig rekenen
      Een meerkeuzetoets geeft al aanleiding tot ‘handig’ rekenen.

      Bijvoorbeeld de som (51.072:912)x48:12 (hoofdbewerkingen 15 uit toets 1) met mogelijke antwoorden 472, 224, 94, 8 is te maken zonder een staartdeling of iets dergelijk. Als je absoluut een meerkeuzetoets wilt en je wilt dat leerlingen wel echt rekenen en niet slechts schatten, dan zou je de keuzemogelijkheid ‘anders’ of iets dergelijks ook moeten geven.

      Feitelijk is deze hele toets door de meerkeuzestructuur ‘schattend’ of ‘handig’ rekenen.

    • Ik ben het met jullie beiden
      Ik ben het met jullie beiden eens dat een meerkeuzestructuur op zijn zachtst gezegd onhandig is voor een rekentoets.
      Ik ben het met jou eens dat het vragen naar de methode (truucjes van het realistische rekenen?) niet echt handig is.
      Ik vond deze vraag ook een beetje vreemd: 6. 84321 + 39 + 804 + 97 = (Welke handige manier gebruik je?)
      Wat heeft dit te maken met rekenen? Zet het direct onder elkaar en laat de PABO-leerling het zo optellen, dat is toch gemakkelijker en sneller, nietwaar? Je kan bovendien bijna geen blunders maken wanneer je het nog een keertje nakijkt.
      Wanneer ik de truucjes zou gebruiken die ze in het realistisch rekenen zo graag gebruiken (ik heb naast het klassieke rekenen (op de staartdeling na) ook die truucjes geleerd op de lagere school) dan zou ik die som herschrijven als 84321 + 40 + 800 + 100 wat volgens het antwoordmodel blijkbaar fout zou zijn.

      Ben, op het Words-document van die Fonteys-rekentoets staan wel die breuken: 9/20 en 12/23
      Voor deze vragen mag je het rekenmachientje gebruiken (het gaat om de strategie: veel schrijfwerk dus voor weinig), het zou dan toch logischer zijn om die 2de breuk te vervangen door een breuk met een gemakkelijkere noemer en de leerling zonder rekenmachientje het juiste antwoord te laten geven.
      Voor die andere rekentoetst moet je juist weer de PDF downloaden (of misschien wel beiden) aangezien de eerste vragen over ruimtelijk inzicht niet goed zijn gecopiëerd naar het Words-document.

Reacties zijn gesloten.