“ROC Westerschelde gelooft in het bekritiseerde nieuwe leren”

Deze kop staat boven een artikel in de PZC van vandaag, 24/2. Voor wie het wil lezen, het staat hier.

10 Reacties

  1. MBO
    Hoi Fritzi,
    Dit bericht zou volgens mij nu in ons aparte MBO-forum opgenomen kunnen worden. Dat forum kan nog wel enige levendigheid gebruiken!

    Ik heb recentelijk toevallig contact gehad met een docent van deze school. Hij was helemaal niet blij met het CGL! Zij moeten echter wel, net als wij. Als het dan toch moet, kun je het maar beter goed verkopen ook.

    Ooit was ik bij zo’n propagandabijeenkomst (verplicht!) over een ‘geheel nieuwe, competentiegerichte’ methode. Ook daar was ik weer de enige die een weerwoord liet horen. De rest hoorde het gelaten aan en wachtte tot de tijd van deze bijeenkomst voorbij was.
    Ik zei: ‘Weet u wat het is? Niemand heeft ons gevraagd of we wat in deze aanpak zien. Het wordt ons opgelegd. Niemand hier, behalve ik, zegt iets terug. Weet u hoe dat komt? Ik werk nog maar kort in deze sector. De meeste anderen kennen dit soort ontwikkelingen allang. Weet u wat zij allemaal doen?’ Ik maakte een bukkende beweging en hield mijn handen als scherm naast mijn ogen. Al bukkend zei ik: “……en ze denken: niet op reageren Lena, het gaat vanzelf wel weer over! En weet u meneer, wat hier het ergste is? Ik geloof dat ze helemaal gelijk hebben!” Ik kreeg een hartelijk applaus, dat dan weer wel.

    • triple spagaat
      Herkenbaar wat je schrijft over die docent die het “dan maar goed verkoopt”.
      Naast de spagaat dat je onderwijs moet geven volgens een methode die je niet ziet zitten, is er ook nog de spagaat van de loyaliteit. Je kunt het niet veranderen, hoe moet je insteek dan zijn? Toch je eigen school afvallen of loyaal blijven aan je collega’s, je leerlingen en je hypotheek? Catch 22. Als je blijft “zeuren” dan krijg je de bijl in je nek. Als je dat niet doet, dan krijg je meer dan waarschijnlijk de schuld als (wanneer) later blijkt dat het een foute keuze was (“maar alle docenten hebben van harte ingestemd met deze veranderingen”, zal de directie zeggen.)

      • Lichaamstaal
        Goed ‘verkopen’ is wat mij betreft nu ook weer niet nodig. Maar het probleem is inderdaad heel reëel.
        Hoewel ik een grote hekel heb aan gezeur over nonverbale communicatie, is hier een eenvoudige oplossing voorhanden. Gisteren zag ik hem nog toegepast door André van Duin.
        André was op bezoek bij Jan des Bouvrie en zag daar allerlei meubilair dat hem totaal niet aanstond. In woorden zei hij niets dat Jan kon kwetsen, maar zijn lichaamstaal was overduidelijk.
        Mijn leerlingen (de groteren althans) hebben donders goed in de gaten wat ik van allerlei modieuze fratsen vind, zonder dat ik mij daar expliciet over heb uitgesproken.

    • Leraar verkoopt MBO-school echt niet!
      Even een misverstand: Een docent verkoopt zelden de school. Achter dit soort persberichten zit meestal een grote afdeling ‘marketing en communicatie’. Zij verspreiden de persberichten, de reclamefolders etc. Daar worden docenten absoluut niet bij geraadpleegd. Deze betaalde krachten zijn ervoor om de officiële ideologie van de school te verkopen.
      Deze afdelingen zijn allemaal ontstaan vanuit het idiote idee dat scholen concurreren. Dat is des te tegenstrijdiger als je ziet dat elke school qua didactiek eenheidsworst moet aanbieden. Het is dus volstrekt onduidelijk op welke gronden er dan geconcurreerd wordt.

      Wie varen er wel wél bij?
      – De reclamejongens die hier veel baantjes aan overhouden
      – en de conferentiecentra waar de nieuwe visie, de briljante en bijzondere invalshoek en de unieke verkooppunten op de hei bij elkaar geleuterd worden onder leiding van consulenten, adviseurs en andere druiloren.

  2. Van harte proficiat verstandigen in Westerschelde!
    … als jullie ’n baan hebben, spoed ik, docent met ’n krijtje, mijzelve die kant op!

  3. Actieve school
    Ik ken de school niet, maar als ik wat rondneus lijkt het mij een actieve school. Enkele voorbeelden:

    • Deelname Business Games
    • ICT-dienst
    • < a href="http://www.rocspiegel.nl/admin/cluster/details.asp?cluster=71">ROC-spiegel enquetes afnemen via internet, vind ik zeer positief!
    • Enquete die op stapel staat: “Van 14 februari tot 5 maart wordt een enquête gehouden over de tevredenheid onder ouders van deelnemers in de opleidingen BOL 3/4 in de sector Techniek. De enquête bestaat uit 34 vragen en gaat over communicatie, uitval en verzuim, studievoortgang, faciliteiten, omgang met de deelnemers en veiligheid. Hieraan kan een waardering worden toegekend en daarnaast is er ruimte voor eigen opmerkingen of suggesties.” lees verder …
    • Syntens E-learning, ROC Contract uit Terneuzen verzorgt sinds 1993 cursussen voor bedrijven, instellingen en particulieren. De organisatie opereert sinds 2003 als zelfstandige onderneming binnen het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) Westerschelde.
    • De Ondernemer. Met ingang van het nieuwe schooljaar gaan de Hogeschool Zeeland, het ROC Westerschelde en het ROC Zeeland studenten en leerlingen voorbereiden op het zelfstandig ondernemerschap. Hiertoe werken de scholen samen in het project Innovatief Ondernemerschap Zeeland (I.O.Z.). De aanpak van de scholen moet uiteindelijk leiden tot meer Zeeuwse ondernemers, die bovendien succesvoller zijn.
    • Modernisering Techniekonderwijs. Met een donatie van 255.000 euro voor het ROC Westerschelde zet Dow Terneuzen de nauwe samenwerking met haar belangrijkste scholingspartner extra in de verf. Het geld wordt besteed aan de modernisering van het procestechnieklokaal. De donatie werd bekendgemaakt op woensdag 23 maart 2005.
  4. ROC gelooft
    Dit is een juiste kop want hierin wordt bevestigd dat het een geloof is. Volgens de directeur is er veel geld en tijd in geïnvesteerd wat het logisch maakt dat je het verdedigd. De kernvraag is echter waar de door de directeur aangehaalde winst zit en vooral ook of dat deze winst zijn geld waard is geweest. Stel nu eens dat we al dat geld in klassikaal onderwijs hadden gestopt. Stel nu eens dat we daar dan veel praktica in hadden gestopt. Stel nu eens dat we de bestaande examens hadden aangevuld met competentieexamens. Stel nu eens dat …
    Was de aangehaalde winst dan groter of kleiner geweest? Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.
    Corgi

Reacties zijn gesloten.