Rekenen is te talig

Via de Taalpost, van het onvolprezen genootschap Onze Taal, kreeg ik een link naar een artikel over rekenen in het Reformatorisch Dagblad. ww.refdag.nl/nieuws/anp/binnenland/rekentoets_is_verwerpelijk_en_waanzin_1_922971

 

6 Reacties

  1. Volgens de deskundigen zijn

    Volgens de deskundigen zijn "kale rekensommen" de dood voor de motivatie van leerlingen.

    Je moet rekenen niet alleen kunnen, je moet het ook begrijpen. (sarc off).

  2. Niet alleen rekenen. De
    Niet alleen rekenen. De curricula van de betavakken zijn in handen van het circuit rond de pseudowetenschappers die nog steeds de KNAW achter zich hebben staan. Jan Bergstra is de persoon om vragen aan te stellen.

  3. Als je iets in de wis- of

    Als je iets in de wis- of natuur-kunde niet snapt helpt het om opgaven toch te proberen of uitgewerkte vraagstukken te bestuderen. Ik kan me voorstellen dat voor de meeste basisschoolleerlingen het doorgromden van het algortithme van de staartdeling het beste gaat nadat veel startderlingen m.b.v. het algorithme ervan uitgevoerd zijn.

  4. Ik ben voor de rekentoets.
    Ik ben voor de rekentoets. Het is al vaak aan de orde geweest, maar het feit dat de opgaven niet bekend worden gemaakt is zeer problematisch gebleken voor mijn zoon. Op basis van diverse proeftoetsen uit het digtale oefenprogramma (Startrekenen) die hij altijd ruim voldoende had gemaakt, ging hij vol vertrouwen de “echte” 3F-rekentoets in, maar hij had uiteindelijk een 5. Ook op 2F-niveau was er een discrepantie tussen de uitslagen die mijn zoon kreeg voor de oefentoetsen in het pakket Startrekenen en de score op de echte toets (toen een 6). Zijn de makers van de methodes voor rekenen 2F en 3F wel in staat om hun materiaal voldoende toe te snijden op wat er in de echte toets aan bod komt, nu er maar zo weinig opgaven uit de echte toetsen bekend zijn?

  5. Ik ben ook voor de rekentoets

    Ik ben ook voor de rekentoets, maar dan moet het een echte rekentoets zijn:

    – overzichtelijke sommen met getallen en slechts een klein deel met verhaaltjes

    – geen rekenmachine gebruiken.

     

    Daarnaast is het eigenlijk jammer dat de toets nodig is, omdat leerlingen kennelijk de basisvaardigheden niet beheersen ná het basisonderwijs.

  6. Die basisvaardigheden zijn
    Die basisvaardigheden zijn afgeschaft door de hoogleraren van onze tijd. TAL- en taalrijk rekenonderwijs, dankzij de TALmiljoenen werd Marja vdHP professor, en Marian Kollenveld nam haar gedachtegoed maar wat graag over.

Reacties zijn gesloten.