politie CAO volgen

Ik begrijp het niet meer: Wij worden zoet gehouden met € 200,- op de dag van de leraar. De politie krijgt bonussen van in totaal € 3600,-.

De reiskostenvergoeding is bij ons € 0,08 per km. Bij de politie wel €0,19.

We hebben nog steeds geen volledige 13e maand. De politie al jaren.

We nemen genoegen met 2,4% salarisverhoging (terwijl de inflatie ongeveer net zo hoog is!). De politie neemt geen genoegen met 3,5% en gaat staken.

We hebben een werkweek van ruim 37 uur. De politie slechts 36 uur.
We mogen met pijn en moeite soms aan nascholing doen. Bij de politie is dat zeer goed geregeld.

Wie kan mij dan uitleggen waarom wij niet staken en de agenten wel!!
Waarom hebben we zonder slag of stoot ingestemd met deze CAO? De agenten hebben al voor de 4e keer een beter bod gekregen omdat ze NEE durven zeggen en staken.

Waar ben ik bang voor: de toezegging van het inkorten van de salarislijnen per 1 augustus gaat om wat voor reden dan ook niet door. ( lukt niet vanwege administratieve redenen o.i.d)
We kijken teveel naar de BAPO en laten ons op andere gebieden (salaris, inkorten salarislijnen, reiskostenvergoeding enz) de kaas van het brood eten. Want de minister gebruikt de bezuiniging van de BAPO natuurlijk slechts als wisselgeld. Op die manier hoeft hij minder geld aan de overige voorwaarden uit te geven. Trap daar aub niet in.
Dus… staken, ook bij een goed bod van de minister. Kijk naar de politie. Tot 4 keer toe krijgen de agenten een beter loonbod. Waarom moeten wij steeds bij het eerste loonbod: Ja dank u wel zeggen??

Sorry, ik was het volgende vergeten te melden:

Een hoofdagent gaat volgens de nieuwe politie CAO meer verdienen dan een leraar. Een hoofdagent heeft een MBO opleiding genoten en zijn cursussen mocht hij onder werktijd doen om hogerop te komen.
Dus de MBO-ers halen ons nu al in!!

Docenten betalen hun eigen lerarenopleiding, soms door het aangaan van een lening met een studieschuld tot gevolg. Agenten krijgen de opleiding gratis, sterker nog: ze worden al betaald tijdens hun opleiding!!

Natuurlijk doen agenten er geen 18 jaar over om op hun maximumsalaris te komen. Dat gaat veel sneller. Alleen leraren doen daar zo lang over.

Agenten onderhandelen over het wegvallen van de vergoeding voor de ziektekosten. En met succes. Wie kent de ZKOO nog?

Agenten kunnen overuren schrijven. Waarom wij niet?

Zo kan ik nog even doorgaan. Wij en de bonden hebben de afgelopen jaren duidelijk zitten slapen. Op al deze punten hebben we een grote achterstand opgebouwd. Ik vraag mij trouwens af: zitten er economen bij de AOB die goed kunnen rekenen. Ik ben zelf maar een simpele economiedocent, maar ik zie overduidelijk dat het rekenplaatje dat ons steeds wordt voorgespiegeld steeds niet klopt.

Actie! Actie! Actie!

34 Reacties

  1. Schrijnend
    maar waar. Waarom zijn de arbeidsomstandigheden voor docenten en voor het onderwijs in het algemeen zover verloederd?
    De roeping van het leraarschap is grof misbruikt; het wordt tijd om de straat op te gaan en daar luid te roepen over de stand van het onderwijs. Het belang van leerlingen en ouders kan niet altijd het zwaarst blijven wegen.

    • collateral damage syndroom (CDS)
      Het belang van de leerlingen en ouders wordt zeker niet geschaad als de leraren de straat opgaan en daar luid roepen over de stand van het onderwijs. Zelfs niet als ze meedere dagen achtereen buiten de vakanties van school wegblijven. Over langere termijn bekeken kan zelfs een maandenlange staking van de leraren voor de leerlingen voordelig zijn. De politici moeten niet meer kunnen wegkomen met uitvluchten om het onderwijs niet te hoeven saneren. Want het gaat niet alleen maar om geld. Als voorbeeld: Het realistisch rekenen heeft niet tot verbetering van rekenvaardigheid en/of meer inzicht in rekenen bij de PO-leerlingen geleid. Sluit dus het Freudentalinstituut en gebruik het vrijkomend geld om onderwijzers die met succes de leerlingen rekenen leren beter te betalen. En de eindexamens HAVO/VWO dan? Laat die maar rustig een jaartje wat gemakkelijker zijn. De eindexamens waren in 1945 en 1946 ook heel gemakkelijk; er ontstond zo geen prop in het VWO en de schade is toch zeer beperkt gebleven.
      Seger Weehuizen

      • onderwijs saneren
        allemaal waar wat je zegt, Seger ; de damage van staken zal meevallen, zelfs helpen om de situatie te verbeteren ;

        maar nu dit : de politiek is niet, en zal niet in staat zijn om het onderwijs te saneren ; dat moeten we zelf doen ;

        de organisatie van het onderwijs moet veranderd -ik noem wat voorbeelden : de mega-scholen, de vriendjes, de commissies, de neven-taken, de vernieuwers, en zoveel meer ;

        als gevolg van deze zoektocht en zelf-werkzaamheid zal het onderwijs geld anders moeten worden verdeeld ;
        het ligt aan ons (BON ? dat zou goed zijn) om te vertellen hoe dat moet : gewoon de minister, tweede kamer en partijen vertellen hoe het moet ;

        anderen (ook de politici) hebben aantoonbaar bewezen dat ze het niet kunnen ; tijd voor actie ;

        maarten

        • Haagse bluf
          De politici zitten volgens mij verstrikt in hun netwerken en willen bovendien herkozen worden. Dan moet je niet door pi radialen van richting te veranderen duidelijk maken dat je het tot nog toe fout gedaan hebt. De politici die door de commissie Dijsselbloem in hun hemd gezet zijn zitten al lang op een plaats waar ze niet bang voor het oordeel van de kiezer hoeven te zijn. Door Plasterk als minister te kiezen lijkt de PvdA zich door zelfreiniging van zijn smetten te hebben gezuiverd. Pas als er langdurige stakingen gaan komen wordt het doorhakken van knopen voor steeds meer politici de minst slechte optie. Laten we daarom hopen dat de opstandige randstedelingen zich niet met een kluitje in het Haagse riet laten sturen of zich laten voeden met Haagse bluf.
          Seger Weehuizen

  2. Beste Stef
    Je schrijft:

    Een hoofdagent gaat volgens de nieuwe politie CAO meer verdienen dan een leraar. Een hoofdagent heeft een MBO opleiding genoten en zijn cursussen mocht hij onder werktijd doen om hogerop te komen.
    Dus de MBO-ers halen ons nu al in!!

    Waar haal je het salaris van een hoofdagent vandaan?

    • salaris hoofdagent
      Hoi Mark,

      Zie hieronder een vacature ( ook nog allerlei extra’s zoals ADSL-vergoeding en extra toelage).
      Tel hier de gemiddelde loonstijging van zo’n 6,5% bij op ( ruim 10% in 3 jaar en € 3600,-) en je zit ruim boven een lerarensalaris voor 36 uur per week. Trouwens volgens mij krijgen agenten ook nog een vergoeding van € 96,- per maand per studerend kind.

      Dit is een vacature van werken bij de overheid:
      MBO

      Arbeidsvoorwaarden
      Maximum salaris: € 3032 bruto per maand
      Indicatie: Het genoemde salaris is gebaseerd op een volledige werkweek.

      Salarisomschrijving: Wanneer u bij aanvang van de opleiding tot Buurtregisseur in schaal 7 bent geplaatst, dan krijgt u een toelage die uw inkomen aanvult tot schaal 8. Voor de uitoefening van de functie krijgt u de beschikking over een computer met internetaansluiting, een vergoeding voor een ADSL-aansluiting van € 25,- per maand, een telefoon, een aan de functie verbonden vergoeding van € 306,28 per maand en 7,2 uur extra verlof per maand (naar rato). Als buurtregisseur werkt u minimaal vier en maximaal zes jaar in dezelfde buurt. In het 5e en 6e jaar wordt de buurtregisseur door de Dienst Personeel & Arbeidsvoorwaarden ondersteund bij zijn mobiliteit via een matchings-procedure.

      Dienstverband: Tijdelijke aanstelling met uitzicht op een vaste aanstelling
      Minimaal aantal uren per week: 36
      Maximaal aantal uren per week: 38

      • en dan lees je in de krant …
        En dan lees je in de krant dat men verrast is vanwege het grote aantal hoog opgeleide zij-instromers, die, TEN KOSTE VAN een teruggang in salaris, zich aanmelden voor de recherche-opleidingen.

        Hm. Ik zie nieuwe carrièremogelijkheden 🙂

        • Ahum
          Met je grote ervaring als leerlingendompteur moet je makkelijk kunnen optreden als buurtregisseur :<}

    • Hier is alles te vinden:
      *CAO-politie*

      Kijk ook hier: Salarisniveaus Overheidspersoneel 2006
      Rijk, Gemeenten, Provincies, Rechterlijke Macht, Waterschappen, Burgemeesters en
      Wethouders, Overig Bijzondere Functies, Onderwijs & Wetenschappen, Defensie, Politie
      . *Lees verder…*.

  3. Zonder slag of stoot
    Stef schrijft o.a.: Waarom hebben we zonder slag of stoot ingestemd met deze CAO?
    Bonden leggen het onderhandelingsaccoord voor aan hun leden. Ben je daar geweest ?

    • Die kritiek kreeg ik ook van
      Die kritiek kreeg ik ook van een collega toen ik twee jaar geleden mijn AOB-lidmaatschap opzegde. Dat ik beter kon proberen binnen de bond iets te veranderen dan hem de rug toe te keren. Maar ik had er geen vertrouwen in. Je kunt het iemand kwalijk nemen dat hij het niet eerst binnen de bond probeert, je kunt het ook als realisme zien.

      • AOB heeft alleen maar interesse in zichzelf
        de AOB is een narcistische instelling, zij hebben alleen maar interesse in zichzelf en laten de leden dit financieren.

        Binnenkort zal ik een brief die ik aan hen heb gezonden (als niet lid) publiceren op deze site met hun uitermate ongeintersseerde reactie.

        Van het geld dat je aan de AOB geeft, kan je beter lekker eens op vakantie gaan, dan weet je zeker dat je er zelf iets aan hebt…………….

        of neem gewoon een goede rechtsbijstand verzekering, zit gelijk alles in, ook je huis e.d. !!

    • cao politie
      Ik bedoel natuurlijk dze CAO. Dus de CAO die nu loopt. We hebben er 2,4% bijgekregen en een stijging van de eindejaarsuitkering van 1,5%.
      Daar is vrij snel mee ingestemd. Daar was meer uit te halen geweest.

    • zonder slag of stoot
      Nee, ik ben daar niet geweest. DAt lidmaatschap van de AOB is echt zonde van mijn geld. Ik heb wel contact gehad met mensen van de AOB. Ik heb gisteren nog een mail gestuurd naar mensen van de GRoene Golf van de AOB. Die willen ook weer inzetten op scholing.

      Mijn vriendin, ook werkzaam in het onderwijs, is wel lid van de AOB. Maar, gezien de arbeidsomstandigheden op haar school, is dat ook wel verstandig. Ze moet bijv. nog steeds de handdoekhaakjes en stoffer en blik uit haar eigen zak betalen. Binnenkort moet ze in het weekend haar eigen lokaal schilderen omdat daar geen geld voor is. Ondertussen krijgt niemand inzage in de financiën.

      • Heel
        herkenbaar, Stef. Sommige besturen houden er wat dat betreft verwerpelijke sociale dwangmethoden op na. Het wordt lastig om nee te zeggen als meer dan de helft van het personeel ‘spontaan’ meedoet met dit soort onderhoudswerkzaamheden in eigen tijd. Maar je zou het wel moeten doen.

      • Zonde van mijn geld
        DAt lidmaatschap van de AOB is echt zonde van mijn geld.
        Dat valt wel mee: 40 % wordt door de belasting betaald, 10 % korting op ziektekostenverzekering, autoverzekering, reisverzekering…. Als je niet oppast krijg je nog *geld toe*.
        *Tja…*

  4. probeer niet tegen elkaar te zijn maar samen tegen de regering.
    Het valt me op dat er tussen de zorgsector / onderwijs sector en politiesector nogal eens in elkaars richtingen gewezen worden dat zij he beter hebben of makkelijker.

    Deze sectoren zijn niet altijd evengoed met elkaar te vergelijken.
    Ook wordt er als snel generaliserend over opleingsniveau gesproken.

    Bijvoorbeeld dat een hoofdagent (mbo) meer zou verdienen dan en hbo-er.
    Buiten het feit dat dat best zo zou kunnen zijn, is het kortzichtig om te concluderen dat een hbo-er per definitie beter zou moeten verdienen.
    De politieopleiding P02002 is qua niveau geplaatst tussen MBO en HBO. Op zich niet vreemd.
    Verder wordt er bij de zorg en de politie nogal eens de opmerking gemaakt dat zij ook nog een onregelmatigheidsvergoeding hebben. Daar integen werken leraren weer extra buiten de schooluren etc.
    Bij de zorgsector is er veel verschil in de verschillende opleidngen binnen de zorgsector. Te veel om simpel te vergelijken.

    De loonmatiging van de afgelopen 10 a 15 jaar gaat zich en keer opbreken.
    Tijdens discussies over deze sectoren wordt vaak door derden gereageerd. Niet met concrete voorbeelden maar vooral met een portie misgunnen. Mensen weten vaak slecht wat een ander beroep precies betekend…. maar hebbben wel overal een mening over.

    Onze minister Bos loop te roepen dat hij geen geld meer heeft. Dat is niet helemaal waar. In de totale verdeling van het geld van de overheid is er gewoon te weinig geld beschikbaar gesteld tbv bovenstaane en wel veel geld voor andere zaken zoals te duur uitvallende bouwprojecten en 30 % salarisverhoging van ministers. Etc etc etc. Een wijze van keuzes maken dus.

    De waardering t.a.v. leraren / politie en zorg is voor een deel onvoldoende. Het uiterlijke schijn in deze maatschappij (leasauto + laptop + gsm van de zaak) is veel belangrijker dan de inhoud van de werkzamheden. Het gaat dus goed met je als je die leaseauto voor de deur hebt staan….

    • Welkom ar1
      Welkom op dit forum. Hopelijk vindt u hier wat u zoekt. Het onderwijs gaat ons allen zeer aan het hart en ook maar niet in de eerste plaats aan de portemonnee.
      Dank voor deze bijdrage overigens. Ik kan er nog aan toevoegen dat “Bos heeft nu eenmaal niet meer geld” niet alleen een kwestie van keuzes is, maar ook van de manier van boekhouden. Ik denk dat het financiële plaatje er heel anders uit gaat zien als je onderwijs niet als kosten boekt, maar als investering. Een investering met een rendement dat nauwelijks te overtreffen is.

    • De maatschappelijke
      De maatschappelijke perceptie tegenover het onderwijs is onverschillig. Wie in de zorg en onderwijs werkzaam is wordt bestempeld als ‘loser’. Ook de politiek redeneert op die manier. Sedert de HOS is het beroep van leraar financieel uitgekleed, nog afgezien van alle onderwijsveranderingen de afgelopen twintig jaar. Door de autonomisering is de rol van de docent nog verder naar achteren geduwd. Bij iedere verkiezingsronde horen we de populistische, politieke retoriek over het ‘grote belang’ van het onderwijs e.d. Er gebeurt echter niets en de problemen stapelen zich op. Onderwijs is een beerput waar veel geld in ‘verdwijnt’, dus marktwerking (autonomisering) en efficiency (lumpsum) zijn de toverwoorden.
      De vele vooroordelen omtrent leraren storen mij ook zeer. De volgende opvattingen hoor ik geregeld in mijn omgeving:
      – ze hebben toch alleen maar vakantie !
      – stoffig, niet flexibel, betweterig
      – alternatief, links, idealistisch
      – verdienen genoeg, om 15.00 al thuis !
      – vakantie op de camping
      – klagen alleen, weten niet wat werken is, zijn ambtenaren
      – ‘vervelende pubers’ bezighouden
      – veertig jaar op dezelfde school
      – etc
      – etc

    • Re: ar1
      Volgens de data die Stef geeft heeft een hoofdagent niet alleen een even hoog salaris als een HBO opgeleide leraar, maar ook als een universitair opgeleide leraar (die heeft in de praktijk namelijk hetzelfde salaris als een HBO opgeleide leraar). En de hoofdagent heeft ook nog eens uitzicht op promotie binnen zijn vak (inspecteur worden bijvoorbeeld) terwijl de universitair geschoolde leraar binnen het VO alleen maar meer kan verdienen door manager te worden.

      Ik moet zeggen dat ik wel geschokt was dat een hoofdagent een even hoog salaris krijgt als een leraar voortgezet onderwijs. Een leraar VWO zou ik toch meer vergelijken met een politie inspecteur dan met een hoofdagent.

      • Deal or no deal
        Ik heb net de standpunten in de ‘deal or no deal ‘ gelezen. Dat ziet er redelijk goed uit. Dat had ik zeker niet verwacht van de AOB.
        Het gaat onder meer over: inkorten salarislijnen, verhoging maximum salaris, BAPO in stand houden en scholing. Kijk meer eens op de site van de AOB.

        Nu maar vasthouden en desnoods staken totdat de DEAL er komt.

      • niet te vergelijken maar per functie bepalen
        Dat een hoofdagent misschien hezelfde salaris zou hebben als een docent is niet helemaal waar.

        Er wordt dan vergeleken tussen een docent en een hoofdagent in volle onregelmatigheid.
        Het basis salaris zonder onregelmatigheid is later dan een docent.

        Mensen. Vergelijken is bijna niet te doen omdat je een heleboel zaken mee moet rekenen of juist niet.
        – ORT
        -Reiskosten
        – kosten vakbond
        -etc etc.

        Verder is het niet meer van deze tijd om alleen het opleidingsniveau als bepalende factor te kiezen. Ik lees dat al een paar keer hier.
        Zo heeft elke beroepsgroep zijn specifieke punten.
        Je maakt toch ook geen verschil tussen hbo of tussen universitaire opleidingen waar de ene zwaarder is dan dan andere binnen het zelfde opleidingsniveau.

        Ook is het onderwijssyteem van een organisatie zoals de politie (po2002) niet bij een ieder bekend hoe dat werkt en op welke wijze verdere scholing in de practijk plaats vindt.
        Vrijwel elke specifieke functie of handeling is een apparte opleiding voor nodig.

        Nogmaals……niet elkaar afvallen maar helpen in caoconflicten.

        Nogmaals2….Onze ministers wel 30% verhoging?

        Gr

        • Inzake uw opmerking dat “het
          Inzake uw opmerking dat “het niet meer van deze tijd (is) om alleen het opleidingsniveau als bepalende factor te kiezen” de volgende opmerkingen:
          1) Het argument dat iets “niet meer van deze tijd is” is een bekende drogredenering die hier terecht al vaak op de hak is genomen. Met even veel, of misschien meer, recht van spreken kan ik beloning naar opleiding als juist iets van deze tijd bestempelen. BON is immers van deze tijd en een hoog opleidingsniveau van docenten is een van de speerpunten.
          2) Het is zeer moeilijk een (andere) objectieve maatstaf (dan opleiding of ervaring) voor het functioneren van docenten te vinden. Beoordeling naar cijfers heeft het nadeel dat docenten kunstmatig hogere cijfers gaan geven, en beoordeling door leerlingen heeft hetzelfde nadeel. Ook aan beoordeling naar slagingspercentage bij het examen kleeft, zo lang het schoolonderzoek nog voor een deel de resultaten bepaalt, dit zelfde nadeel. Beoordeling door de schoolleiding leidt tot willekeur en tot een situatie waarin in de ogen van de directie ‘dissidente elementen’ worden ‘wegbeoordeeld’.

          Inzake uw opmerking dat verschillende vakken op hetzelfde niveau ook vaak verschillend van zwaarte zijn, moet ik u bekennen dat wij als bèta’s, die gemiddeld vijf jaar lang elke dag van 9 tot 5 hebben moeten werken aan de studie, wel een jaloers waren op mensen van menige andere studies, die zich allerlei bijbaantjes en een druk uitgaansleven konden permitteren. Maar het differentiëren naar studierichting zou mij persoonlijk toch te ver gaan, omdat ook de vraag naar die opleiding bepalend is. Die vraag is, helaas voor sommigen en gelukkig voor anderen, in de regel groter waar het minder zware opleidingen betreft.

          Kortom, inschaling naar opleiding en ervaring is, al met al, een objectieve en eerlijke maatstaf. En nog transparant ook, want iedereen weet waar hij aan toe is.

        • Opleidingsniveau als bepalende factor
          Wat is de kerntaak van de docent? Kennis overdragen.

          Of een individuele docent kennis overdragen goed doet is lastig te meten: de prestaties van zijn leerlingen hangen voornamelijk af van hun intelligentie (heeft de docent geen invloed op), hun werklust (heeft de docent maar weinig invloed op), wat de leerling van huis uit en (eerder) van andere docenten leert (heeft de docent geen invloed op). Dus docenten belonen op basis van bijvoorbeeld resultaten van leerlingen is waarschijnlijk niet eerlijk.

          Een noodzakelijke voorwaarde voor het goed overdragen van kennis is het bezit van kennis. Dit valt heel goed te toetsen. Gezien bijvoorbeeld de resultaten van de rekentoetsen voor PABO studenten is het lang niet zeker dat alle docenten zelfs maar de kennis bezitten die ze geacht worden over te dragen.

          Statistich blijkt het bezit van veel kennis door de docent positief te werken op de prestaties van de leerlingen. Dit zegt natuurlijk niets over individuele docenten, maar het geeft wel aan dat het als overheid waarschijnlijk verstandig beleid is om zoveel mogelijk docenten met veel kennis in huis te halen. En deze docenten beter belonen dan docenten met minder kennis is een probaat middel om dit te bewerkstelligen.

          Het is toch vreemd dat juist in het onderwijs de opleiding van de docent er voor het salaris totaal niet toe doet.

          • werklust leerlingen
            Toch vermoed ik Mark, dat de docent wel degelijk veel invloed kan uitoefenen op de werklust van de leerlingen. Bezit van kennis speelt daarbij zeker een belangrijke rol.

          • Re: werklust leerlingen
            Inderdaad heb je als docent invloed op de werklust van leerlingen. Maar iedere docent zal toch wel meegemaakt hebben dat sommige klassen wel die werklust hebben en andere (oppervlakkig gezien identieke klassen) niet. Bij sommige klassen sta je aan een dood paard te trekken. Heeft lijkt het met de groepsdynamiek in die klas te maken. Een basisschool onderwijzer kan veel invloed hebben op de groepsdynamiek en dus op de werklust van de klas, een docent VO of HO die de klas een uur of twee per week ziet heeft hier in z’n eentje niet zo veel invloed op.

            Maar: mooie verhalen vertellen en een hoog ambitieniveau hebben lijkt wel effect te hebben op de werklust (maar vaak minder dan je zou willen).

          • Inzake Mark79 en opleiding
            Duidelijker en logischer dan dit kan je het niet zeggen. Ik maak mij alleen nog wat kwader dan Mark79. Ik vind het niet ‘vreemd’, maar ik vind het een hemeltergend schandaal dat juist in het onderwijs de opleiding van de docent er voor het salaris niets toe doet.

        • Hoofdagent
          Beste ar1,

          Inderdaad is het lastig lonen vergelijken (de werkgevers en vakbonden lijken het er om te doen). Maar laten we het toch maar doen met wat informatie uit de NRC.

          Hier staat een hoofdagent van 35 jaar die MAVO en MEAO heeft gedaan en slechts eens in de 6 weken piketdienst heeft (dus geen volle onregelmatigheid) en 2800 bruto per maand krijgt. Deze week in de NRC een 33 jarige onderwijzeres met 2566 euro bruto en een 30 jarige universitair opgeleide lerares Frans met 2451 bruto. De hoofdagent met MEAO verdient dus gewoon meer dan de universitair opgeleide lerares Frans.

          Pas nog een kleine reunie gehad met oud medestudenten wiskunde (universiteit). Standaardreactie als je zegt wiskunde te studeren: `o je wordt dus leraar’. Maar niemand was leraar geworden. De meesten werken bij een financieel of ingenieurs bedrijf. Nu vertelt natuurlijk niemand zijn salaris, maar de meesten hadden inmiddels een koophuis in de randstad (ook de alleenverdieners). Moet je toch een stuk meer dan 2452 euro bruto per maand voor verdienen. Met zo een salaris krijg je geen academici het onderwijs in.

          • Die onregelmatigheidtoeslag
            Die onregelmatigheidtoeslag missen wij in iedergeval. Terwijl ik dit Paasweekend (4 dagen lang) toch elke dag een paar uur heb gewerkt. Niet omdat ik mij zo loop te vervelen, hoor. Ik heb nog een boekkastje vol historische boeken en literatuur, dat mij al jaren smachtend ligt aan te kijken. Trouwens mijn kinderen vinden het ook wel eens leuk aandacht te krijgen. Ze vinden het ook niet leuk dat ik woensdag a.s. nou weer naar Den Haag moet. Maar ik kan het ze wel heel goed uitleggen waarom!

          • Inzake on(regel)matigheid
            – Nakijken en werken op zon- en feestdagen
            – (Vele) ouderavonden per jaar
            – Vergaderingen die uitlopen tot in de avond
            – Sectievergaderingen in de avond

            Niemand beschermt je daartegen; je moet het zelf doen. Ik ben nooit ziek, maar vreemd genoeg overvalt me des avonds wel eens een heftige misselijkheid.

          • Piketdienst
            Inderdaad Bernard, die eens in de 6 weken piketdienst van de in de NRC geportreteerde hoofdagent komt redelijk overeen met wat de gemiddelde docent aan ouderavonden en examennakijkwerk in het weekend doet. Dus wat werken buiten kantooruren en piekbelasting betreft heeft deze hoofdagent het niet zwaarder dan een leraar.

        • Verder is het zeer van deze tijd
          om in het bedrijfsleven het opleidingsniveau als bepalende factor te gebruiken bij de eerste inschaling van werknemers. De door een diploma bekroonde opleidingsprestaties zijn een betrouwbare indicator voor de te verwachten bedrijfsprestaties. Daarnaast is het gebruikelijk om het verdere carriéreverloop te laten afhangen van de daadwerkelijke prestaties.

Reacties zijn gesloten.