Onderwijsinspectie: overgangsnormen wassen neus

Is het normaal dat een MBO niveau 4 leerling volgens de geldende normen niet bevorderd wordt naar het tweede jaar, zich bij een ander ROC aanmeldt en daar wel in het tweede leerjaar verder kan? Betreffend ROC heeft op geen enkele wijze getracht contact op te nemen of de voorgaande opleiding op de hoogte te brengen. Volgens mij een laakbare en ondermijnende handelswijze. Ik ben benieuwd hoe mijn collega's in het MBO daarover denken. 

Inmiddels aan de Onderwijsinspectie voorgelegd en als antwoord ontvangen:

Het toelatings- en overgangsbeleid van het andere ROC is een zaak van die instelling. Wettelijk gezien doen zij niets fout en mogen ze de leerling aannemen. Of het in het belang van de leerling is, is natuurlijk de vraag. Uiteindelijk zal deze aan de exameneisen van de opleiding moeten voldoen.
Ik begrijp dat u de werkwijze van het andere ROC niet op prijs stelt, maar de onderwijsinspectie heeft in zo'n geval geen specifieke taak.

De leerling wordt uitgenodigd te gaan shoppen en zal mogelijk de weg van de minste weerstand  kiezen. Het wordt dan wel lastig om eisen aan leerlingen te stellen. Eisen die vervolgens door "collega" opleidingen terzijde geschoven worden. 

Ik zou toch niet de enige docent zijn die het met deze gang van zaken niet eens is?