6 Reacties

  1. Ik ben er even voor gaan

    Ik ben er even voor gaan zitten. De meeste genodigden waren Jobsschool-aanhangers. Behalve misschien de prof die zei dat er nog niets onderzocht was en dat zoiets ook bijna onmogelijk was.

    De rol van van Meenen viel op. Die was wel voor deze vernieuwing.

    Maar ik bleef met een aantal vragen zitten, die Gerard die ook in dat bestek niet kon stellen:

    1. De opmerking van Gerard dat het merkwaardig is dat je een school naar een leverancier noemt. Je zou kunnen verwachten dat de school rond het apparaat van de man is georganiseerd. Dat werd toch min of meer ontkend, want het apparaatje was voor oefening en voor aantekeningen, begreep ik. Reguliere instructie bleef. Maar hoeveel en hoe vaak bleef in het duister.

    2. En wat moeten we met het schrijven in blokletters omdat gewoon schrijven niet meer nodig is.  Er zijn toch wel heel wat aanwijzingen, weten onze schriftkundigen Ben en Astrid Hamerling, dat daar wel erg veel mee verloren gaat. Overigens vermeldde Gerard wel dat er zeker aanwijzingen zijn dat studenten minder opnemen als ze niet op papier een college bijhouden.

    3. De vraag of leraren nog de ruimte krijgen de volgens hen beste methoden te kiezen nu de meeste alleen nog op papier te krijgen zijn. Er zijn scholen die de methodeboeken hebben uitgebannen. Ik denk, maar dat kwam niet ter sprake, dat op de Sint Jobsscholen dat ook het geval is.

    4. De manier waarop het schooltype werd ingevoerd, met een vette extra subsidie. In Amstelveen ging de schooldirecteur daar vanuit (50.000 euro was erg aantrekkelijk voor hem) en toen de ouders in opstand kwamen vlak voor het nieuwe schooljaar moest hij zich schielijk terugtrekken.

    5. Gerard kondigde aan dat hij een school ging bezoeken. De eloquente directeur die in de uitzending was, had hem daarvoor uitgenodigd. Maar bij hem kreeg je de indruk dat hij niet zo fundamentalistisch te werk ging als de Hond suggereert. De iPad was een hulpmiddel, en meer niet, begrepen we.

    6. Als er een zorgvuldigde methode gekozen is en de iPad kan veel kleine, makkelijk digitaal te controleren en na te kijken, oefeningen doen, kan dat zeker veel tijdwinst opleveren. Maar zoveel als de onderwijzeres beweerde die nu volop de tijd had om met ouders over de wensen van het kind te praten, is natuurlijk de vraag. En trouwens, hoe staat het met de wensen van het kind. Welke worden gehonoreerd en welke niet? 

  2. En nog even ad 4. Hoe zit het

    En nog even ad 4. Hoe zit het met het De Hond-imperium. Het leerlingvolgsysteem waarvoor hij 2 euro per leerling zou vangen. En dat, begreep ik, nog niet echt werkt. 

    En hoe zit het met het aangeboden de Hond-materiaal. Ook daarvan zou veel ondeugdelijk zijn. Althans ik hoorde uit andere bronnen dat daar de nodige klachten over zijn.

  3. Ik heb die directeur van het

    Ik heb die directeur van het Pallet in Almere na afloop nog gesproken en hem mijn ervaringen met een andere Almeerse basisschool die plots overging naar Het nieuwe leren voorgelegd. Hij was daarvan op de hoogte en ook va nalle ellende die dat veroorzaakt had. Daar wilde hij helemaal niks mee te maken hebben.

    Ook de koppeling met de Hond software hield hij bewust los.Hij gebruikte ook andere software, oa de rekentuin wat helemaal zo gek niet is (en overigens een product van die hoogleraar die er bij was). Dat software van die verschillende fabrikanten niet geheel vlekkeloos samenwerkte vond hij geen enkel probleem.

     

    Als de iPad een apparaatje is om een leerkracht wat ruimte te geven en de organisatie makkelijker te maken, dan kan uk daar niet op voorhand op tegen zijn. De argumenten van de Hond zijn echter afgrijselijk en vermoeden toch bij een deel van de ipadscholen andere drijfveren, cq de wens het onderwijs volkomen om te gooien. Bij die Amsterdamse ipadschool was dat ook zo.

    Het was inderdaad een overmacht aan pro iPad, maar ben achteraf redelijk tevreden dat ik de gelegenheid heb gehad een aantal belangrijke kritiekpunten te noemen.

     

    Wat de de Hond software betreft, dat is verder niet ter sprake gekomen en ik wilde dat ook niet als belangrijkste punt inbrengen. Ook educatieve uitgevers veranderen vanwege het geld en ik wilde geen discussie over maatschaaappelijke visies: publiek of privaat onderwijs

     

    De uitzending is hier terug te horen.

  4. Opvallend manco bij dit soort

    Opvallend manco bij dit soort discussies is wel dat het heel vaak gaat over eigen ervaringen van verschillende mensen.

    Zolang er vrijheid van ondwerwijs is, kunnen afzonderlijke deelnemers gelijk hebben vanuit hun eigen bijzondere verwachtingenpatroon. Willen sommige mensen dat de school vooral een gezellige familie moet zijn, kan een juf aan zo'n school 'gelijk' hebben als zij vertelt over alles wat zij zo fijn vindt.

    Willen anderen dat elk kind geheel op eigen tempo en niveau moet kunnen werken, kan een leraar die in dat pratroon werkt met Ik-pads, op zijn/haar manier gelijk hebben.

    De kernvraag is echter: wat leren die leerlingen? Hoe is hun niveau als zij b.v. 10 jaar zijn??

    En dan wint het traditioneel onderwijs het met grote voorsprong.

    Probleem is echter dat vernieuwers een andere functie voor de school hebben bedacht: de school als therapeutisch instituut waarbij het welbevinden van elke leerling belangrijker is geworden dan het aankweken vaan parate kennis en vaardigheden.

    Het mag natuurlijk, maar zou niet verplicht moeten worden voor HEEL het onderwijs. Intussen halen de Aziaten ons helemaal in, MET traditioneel onderwijs. Want Aziaten staan te popelen om meer welvaart te verkrijgen.

    Waar in het westen een decadente verwencultuur zich meester heeft gemaakt van haast alle geledingen van de samenleving.

    Grote sympathie overigens voor het optreden van de heer Verhoef.

     

  5. Overigens een gemiste kans

    Overigens een gemiste kans voor BNR. Deze zender focust vooral op het bedrijfsleven. En steevast hoort men op deze  zelfde zender hoe leiders van technische bedrijven (zoals b.v. Thecla Bodewes, ceo van scheepswerven) angst hebben voor het enorme gebrek aan"'gouden handjes' in Nederland. Het totale gebrek aan vakmensen die een echt vak onder de knie hebben gekregen.

    De Nederlandse maakindustrie heeft ernstige bedenkingen bij het totale gebrek aan deskundigen die van de scholen komen.

    Daar had de presentator op kunnen inzetten. Maar de man leek nogal nerveus, vermoedelijk wegens gebrek aan kennis op onderwijsgebied.

  6. Mijn kleinkind van toen 3

    Mijn kleinkind van toen 3 begon met haar hand over mijn platte tv te schuiven omdat ze een ander K3 liedje wilde hebben op Youtube. Youtube start ik dan op via een WiFi-mediaplayer gekoppeld aan mijn tv. Nu, als 4 jarige, weet ze dat ze opa erbij moet halen voor een gewenst K3 nummer. Zoiets heette vroeger "voortschrijdend inzicht".

    Een jongeman van 22 probeert al jaren zijn HAVO-diploma te behalen via de VAVO opleiding van verschillende ROC's. Het enige wat ontbreekt is Wiskunde-A. Zelfstandig dient hij zich daar de stof eigen te maken onder begeleiding van een coach. Voortschrijdend inzicht heeft hem doen besluiten om mij, docent Wiskunde, hulp te vragen. Bij het onderwerp kansberekening, leerstof die Maurice de Hond zeer bekend moet zijn, haalt hij zijn wetenschappelijke rekenmachine tevoorschijn. Voor mij onbekende statistische functies worden voor mijn ogen ingetoetst en uit alles blijkt dat rekenkundig en algebraïsch inzicht totaal ontbreekt. Datzelfde rekenkundig en algebraïsch inzicht wat zo hard nodig is bij menig MBO of HBO-studie.

    Drie wiskundigen zijn in het radioprogramma aan het woord. Twee daarvan, voorstanders van het I-pad onderwijs, hebben hun vakgebied al jaren geleden verlaten. De ander, nog steeds werkzaam in zijn vakgebied binnen het HBO, probeert zijn werkelijkheid van alledag duidelijk te maken. Dat een basisschoolmedewerker het een en ander van zijn werkelijkheid niet her- en erkent is logisch. Het zou voornoemde Twee sieren als ze hun vroegere studie Wiskunde ook zouden vergeten in hun CV.

     

    Mies van den Nieuwenhuizen

     

     

Reacties zijn gesloten.