Kwalificatieplicht tot 18 jaar

Trouw meldt dat er een wetsvoorstel ligt voor vervanging van de leerplicht tot 17 jaar door kwalificatieplicht tot 18 jaar.

=========================================

“De strijd tegen het voortijdig schoolverlaten is goed losgebarsten. Als eerste wordt een breed gesteunde kwalificatieplicht ingevoerd.

Jongeren onder de achttien jaar mogen vanaf volgend schooljaar de school niet meer verlaten zonder diploma. Ze moeten minimaal beschikken over een startkwalificatie: havo, atheneum of een mbo-2 diploma.

In de Tweede Kamer bleek gisteren grote steun voor het wetsvoorstel om de gedeeltelijke leerplicht voor 17-jarigen te schrappen en in plaats daarvan de kwalificatieplicht in te voeren voor leerlingen tot 18 jaar. Dit moet één van de wapens worden om het voortijdig schoolverlaten aan te pakken.

De fractievoorzitter van de ChristenUnie, Arie Slob, gaf zonder omhaal van woorden hoe hij tegen de invoering van de kwalificatieplicht aankijkt: „Dit is een voorafje.”

De CU-fractievoorzitter en de coalitiepartners CDA en PvdA hebben namelijk grote plannen om te voorkomen dat jongeren zich onopgeleid of onvoorbereid op de arbeidsmarkt melden. Ze krijgen daarbij steun van de oppositie. Op Onderwijs is een wetsvoorstel in de maak dat jongeren tot en met 23 jaar verplicht te leren, te werken of een combinatie daarvan.

De lat wordt inmiddels door de coalitie nog hoger gelegd. „De invoering van de kwalificatieplicht is een eerste stap op weg naar de invoering van de leerwerkplicht tot en met 27 jaar”, voorspelde PvdA-Kamerlid Depla waarmee hij de ambitie uit het regeerakkoord verwoordde.

De schooluitval baart de politiek in toenemende mate zorgen, omdat jongeren die de school voortijdig verlaten kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt. Ze komen moeilijker aan werk en worden in magere tijden het eerst ontslagen. Het wetsvoorstel vloeit voort uit een door de voormalige CDA-fractievoorzitter Verhagen in april 2005 ingediende motie.

In het schooljaar 2004/2005 verlieten 57.000 jongeren het onderwijs zonder startkwalificatie, vooral in en na het vmbo en in het middelbaar beroepsonderwijs. De grootste uitval doet zich voor in de leeftijdscategorie 16 tot en met 18 jaar en vooral onder allochtonen.

Het verlengen van de leerplicht tot achttien jaar is volgens staatssecretaris van onderwijs Van Bijsterveldt niet effectief, omdat er geen einddoel aan verbonden is. „Een uitbreiding van de leerplicht betekent dat ze op school moeten blijven, of ze nu wel of niet een diploma hebben gehaald. De kwalificatieplicht verplicht een scholier minimaal tot het behalen van een diploma.’’

Dit leidt tot een aanzienlijke daling van het aantal voortijdig schoolverlaters, heeft het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt vastgesteld. Dit komt omdat deze plicht doorgaans halverwege de mbo-opleiding tot een einde komt (en niet aan het einde van het vmbo) en veel leerlingen dan meer gemotiveerd zijn de opleiding af te maken. Ook kunnen ze makkelijker een combinatie van werken en leren volgen. De verwachting is dat jaarlijks 23.000 extra leerlingen onderwijs zullen volgen, waarmee in de komende jaren een bedrag is gemoeid van een kleine half miljard euro.

Staatssecretaris Van Bijsterveldt memoreerde dat vanuit het onderwijs en gemeenten grote steun is voor de kwalificatieplicht. De Tweede Kamer bepleitte dat leerplichtambtenaren wel serieus werk maken van de kwalificatieplicht. Daarnaast moeten er voldoende stageplaatsen zijn, vooral voor problematische leerlingen. Het kabinet streeft naar 20.000 extra stageplaatsen. Dit kost 35 miljoen euro.”

7 Reacties

  1. Moeilijk aan werk?
    Er komen ook heel veel (zeer) hoog opgeleiden moeilijk aan het werk of slechts ver beneden hun niveau. Het economische en sociale leed dat daarmee gepaard gaat zou, in geld uitgedrukt, wel eens veel groter kunnen zijn dan het leed van mensen die geen startkwalificatie hebben. Horen we die laatste groep zo klagen dan? En trouwens, welke werkgever is enthousiast voor iemand die dan op zijn 27ste heeft geleerd een PVC pijpje recht en zonder rafels af te zagen? Met officieel staatscertificaat? (Excuses voor mijn ongecontroleerde cynisme.)

    • kwalificatieplicht tot 18 jaar.
      Hier ben ik het toch niet mee eens. Tot enige jaren geleden was het in Amsterdam mogelijk, dat jongeren tot 24 jaar zeer gemakkelijk een uitkering kregen als ze geen diploma hadden en daardoor geen baan konden vinden. Ook als ze daarvoor niet voldoende moeite deden. De overheid is wakker geschud door Mohammed B., die eerst wel werkte, vervolgens een uitkering aanvroeg, een huisje met huursubsidie had en op kosten van de staat de meest vreselijk websites bekeek, ook zelf maakte, tijd genoeg had zijn plannen te bedenken en daarna uit te voeren. Jongeren kunnen nu geen uitkering krijgen: het is of werken of leren of werken/leren en dat lijkt mij geen slechte zaak. Ledigheid is des duivels oorkussen!

  2. Goede plannen
    Het lijken mij op het eerste gezicht goede plannen.
    Dit dan gekoppeld aan de sociale dienstplicht, heb je kans dat de samenleving er weer een beetje beter uit gaat zien.

  3. Middelbaar Beroeps Onderwijs
    Deze discussie hoort volgens mij op het Forum MBO.
    Ik vind het een slecht plan om de leerplichtige leeftijd te verhogen en een kwalificatieplicht in te stellen. Zo wordt er weer een maatschappelijk probleem (jongeren zonder diploma, maar zeker ook: hangjongeren op straat) op het bordje van de scholen gelegd. Dit leidt tot een aantal zeer ongewenste ontwikkelingen.
    1. De kwalificatieplicht noodzaakt de MBO’s om de niveaus van de diploma’s te verlagen (anders krijg je de lastposten nooit weg)
    2. Het daagt de leerling uit om zo lang mogelijk ‘ student’ te blijven. Dat is nu al een probleem. Jongeren krijgen een studieifnanciering mét een OV-jaarkaart en kunnen tot 10.000 euro per jaar bijverdienen. Dat is enorm veel aantrekkelijker dan in 40 uur per week voor een minimumjeugdloon te gaan werken.

    Ik vind deze maatregelen alleen acceptabel als:
    1. Het MBO een verplichtend programma aanbiedt van minimaal 32 klokuren per week
    2. Het MBO de mogelijkheid heeft leerlingen die niet presteren, wangedrag vertonen of niet aanwezig zijn (financiële) sancties op te leggen
    3. Niveaus van MBO weer landelijk worden getoetst en gegarandeerd
    4. Voor leerlingen voor wie een diploma geen haalbare kaart is (niet wil of niet kan) aparte praktijkklassen (vergelijkbaar met het vroegere vormingswerk) worden gevormd.
    Dit zou geen diploma, maar wel een afrondingskwalificatie op moeten leveren (vgl. AKA) desnoods met een portfolio.
    5. Uitstroom naar de arbeidsmarkt vanuit het MBO door de overheid even goed wordt beloond als diplomering. Toeleiden naar de arbeidsmarkt zou toegevoegd moeten worden aan de taken van het MBO. Niemand de deur uit zonder diploma of baan!

    Alleen onder deze voorwaarden kan ik accoord gaan met verlenging van de leerplicht en opleggen van de kwalificatieplicht.

    • Hoewel ik het MBO
      niet van binnen ken, lijkt me dat je gelijk hebt: het creëert problemen voor de opleidingen waar niemand beter van wordt. Dus inderdaad alleen onder de door jou genoemde voorwaarden.

  4. Is door de Tweede Kamer.
    “Als eerste land ter wereld voert Nederland een kwalificerende leerplicht tot 18 jaar in. (…) Met de invoering van de kwalificatieplicht hoopt het kabinet dat maximaal 19.000 extra leerlingen een havo-, vwo- of mbo 2 diploma (startkwalificatie) zullen behalen. Als de Eerste Kamer met dit voorstel akkoord gaat, kan de maatregel per schooljaar 2007/2008 ingaan. (…)

    De kwalificatieplicht verplicht alle jongeren die na de volledige leerplicht nog geen startkwalificatie hebben, een volledig programma van onderwijs te volgen totdat zij een startkwalificatie hebben behaald. De kwalificatieplicht betekent niet 5 dagen per week in de schoolbanken. Het is ook mogelijk om met combinaties van leren en werken aan de kwalificatieplicht te voldoen zoals de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo. Juist deze combinaties van leren en werken zijn een uitkomst voor een deel van de 16- en 17- jarigen.

    De professionals uit het veld (gemeenten, leerplichtambtenaren en scholen) hebben aangegeven dat de kwalificatieplicht precies is wat zij nodig hebben om deze groep jongeren binnen boord te houden. De kwalificatieplicht is een van de preventieve maatregelen uit het aanvalsplan tegen de schooluitval. Investeren in verbetering van het onderwijs over de hele linie moet uitval juist voorkomen. De aanpak is erop gericht dat zo veel mogelijk jongeren met minimaal een havo-, vwo- of mbo-2 diploma het onderwijs verlaten. Het is immers zo dat jongeren zonder startkwalificatie weliswaar op korte termijn een eenvoudige baan (bijvoorbeeld als vakkenvuller) vinden. Maar ze worden vaak na enkele jaren vervangen door anderen. Uit onderzoek blijkt dat deze jongeren drie keer meer kans maken om werkeloos te raken dan jongeren met een startkwalificatie.”
    bron

Reacties zijn gesloten.