Kritiek op zij-instroom politietop

Politietop? Wat heeft dat met onderwijs te maken?

Lees eerst even:
teletekst.nos.nl/?107-01

Daaruit:
“korpsbeheerder bij de politie
Zuid-Holland-Zuid (…) is bezorgd
over de grote aanwas in
de politietop van zij-instromers uit
het bedrijfsleven of de zorg.”

“…vaak gebrek aan kennis hebben over het
straatwerk.”

Managers die van toeten nog blazen weten; niet
alleen het onderwijs, maar ook de politie wordt
ermee vergiftigd.

Het lijkt trouwens wel of er zelden onderwijs-
managers naar andere sectoren stromen.
Waarschijnlijk staat het onderwijs gewoon
helemaal onderaan in de doorstroomladder.
In het onderwijs stromen de mislukte docenten
naar boven, maar die zijn wellicht vaak te
incapabel om eventueel bij de politie, in de zorg,
of in het bedrijfsleven aan de slag te gaan.

3 Reacties

  1. achter het veilige bureau
    Ik las het bericht daarnet ook op Teletekst en moest ook meteen aan onze sector denken. Naast de hierboven al door Em70 geciteerde gedeelten vond ik vooral ook de kritiek dat de managers zich “verstoppen achter hun bureau” herkenbaar. De voeten moeten zoveel mogelijk uit de modder.

  2. Inz. zij-instroom
    Mag ik hier wel een kleine lans breken voor de zij-instromer? Instromen is onvermijdelijk; zij-instromen is niets anders dan uit een ander beroep instromen.
    Lang geleden was ik zelf ook een zij-instromer. Ik heb me destijds uitermate nederig opgesteld want ik was me er van bewust dat ik weinig of niets kon; mijn uitgangspunt was mijn vakinhoudelijke bagage.
    Het was natuurlijk idioot geweest als men mij toen als schoolleider had aangesteld.
    De fout waar het hier werkelijk om gaat is de gewoonte om bazen aan te stellen die niet hun sporen in de praktijk verdiend hebben. Dit is bij zij-instromers niet anders dan bij degenen die van het begin af aan in een branche actief zijn geweest.
    Veel van de hedendaagse schoolleiders zijn ooit als leraar begonnen, kwamen er al snel achter dat ze er weinig van bakten maar wisten dat goed onder de pet te houden (andere werkvormen, hoge cijfers), konden al snel aan de klas ontsnappen via extra baantjes als ADHD-coördinator, coördinator onderwijsvernieuwing, ICT-coördinator, zaten daardoor ‘dichter bij het vuur’ en wisten zich zo uiteindelijk achter het stuur van een school te wringen.
    Ik denk dat dergelijke figuren net zo weinig benul van de werkvloer hebben als een willekeurige zij-instromende buitenstaander.
    Volgens mij is het bij de politie zo dat het kader geen of nauwelijks straatervaring hoeft te hebben. De politie-academie leidt rechtstreeks op voor een leidinggevende functie. Zo kan je een politiekorps krijgen dat wordt geleid door logen en gogen. Dat zijn dan weer heel andere mensen dan de ploeteraars die in Hoek van Holland het vege lijf moeten zien te redden.

  3. Nou nou
    Zoals met veel dingen, heeft ook dit een keerzijde.

    Het politiecorps heeft een sterke neiging tot gesloten groepsvorming, van hoog tot laag, het is tenslotte een half-militaire organisatie. De risico’s daarvan zijn onderkend, en é´n van de maatregelen om te sterke groepsvorming tegen te gaan, ook in de top, is om niet alleen mensen via de Nederlandse PolitieAcademie in dienst te nemen, maar ook persoenn met een HO-opleiding of vergelijkbare ervaring.

    Zoiets kan doorschieten, natuurlijk. Maar het is absoluut noodzakelijk om ons-kent-ons sfeertjes bij wapendragers te doorbreken.

    En dan is het weer niet goed.

    Ben Wilbrink.

    ps. Waarom reageer ik hierop: ik heb ooit samen met een clubje hoogleraren de selectie voor de NPA geëvalueerd, en daar met deze problematiek kennisgemaakt. (evaluatierapport op mijn website benwilbrink.nl)

Reacties zijn gesloten.