“Juist goede en creatieve docent valt uit”. Ja, hierdoor!

Een mevrouw van de Nijmeegse lerarenopleiding stelt dat juist de goede en creatieve docenten het onderwijs verlaten. Dat nodigde uit tot verder lezen, want ik beschouw mezelf als best een goede en creatieve docent en heb inderdaad het onderwijs verlaten.

Maar wat ze verder bepleit zijn juist dingen waardoor ik het onderwijs verlaten heb. Niets over “meer ruimte”, wel over “meer begeleiding”.

Nog erger: “al tijdens de opleiding zouden docenten meer moeten leren over […] de weerstand van oudere docenten en leerlingen tegen nieuwe lesmethoden”.

Het staat er echt. Wie dit niet kan geloven, lees zelf: www.voxweb.nl/pak-uitval-docenten-aan/

3 Reacties

  1. Wat mij betreft levert het
    Wat mij betreft levert het interview met Paulien Meijer anders genoeg herkenbare punten op. Ik zie bij mij op school meerdere secties die ideeën van nieuwe collega’s met afkeer aanhoren. En dan gaat het niet om nieuwe collega’s die aan de slag willen met revolutionaire werkvormen, maar bijvoorbeeld om docenten die met het idee komen om eens wat nieuwe boeken op de literatuurlijst te zetten of om collega’s die de toa vragen om eens een ander proefje klaar te zetten. Ik vind het verstandig om als school je begeleiding zo te organiseren dat je nieuwe docenten in die situaties steunt.

  2. Dat lijkt me

    Dat lijkt me aanbevelenswaardig, maar dat is heel wat anders dan dat de lerarenopleiding studenten indoctrineert mbt "de weerstand van oudere docenten tegen".

    Ik ben zelf te vroeg uit het onderwijs gestapt om een 'oudere docent' te worden, maar weet nu al dat ik er niet van gediend zou zijn vanaf een bepaalde leeftijd zo weggezet te worden.

  3. @Ooggetuige

    @Ooggetuige

    Zit je zelf toevallig in al die secties? Ik was nooit zo in detail op de hoogte van wat er in andere secties zich allemaal afspeelde. Toen ik er iets meer over hoorde, bleek het altijd wel handig te zijn om beide kanten van het verhaal te horen. Naast leerlingen blijken ook heel veel leraren, net als ik, selectief te zijn in het vertellen van gebeurtenissen.

    Toen ik net begon vond ik het ook een strak plan om de volgorde van het wiskundeboek om te gooien en nieuwe stof er tussen te voegen. Ik had tenslotte didactiek van Anne van Streun gehad (erg plezierig en erg inspirerend). De sectie vond dat niet goed. Desondanks lukte het me uitstekend een eigen stempel op de lessen te drukken. Gaandeweg kon ik steeds meer mijn eigen weg volgen die, door leservaring wijzer geworden, verdacht veel leek op die van de rest van de sectie. Ik heb me geen moment gefrustreerd gevoeld.

    Klaas Wilms

Reacties zijn gesloten.