Jaap Vedder

Wordt het niet eens tijd voor een goed gesprek met Jaap Vedder, voorzitter van het bestuur van de NVORWO, zeg maar de Marian Kollenveld van het rekenonderwijs? Eerder besproken hier:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/bestuur-nvorwo

Ik heb de indruk dat Jaap niet op de hoogte is van het feit dat Streefland’s pizzamodel door Van Streun, Gravemeijer en Van den Heuvel-Panhuizen is afgeschaft. Vergis ik mij? De realistische reden was volgens 1 van de realistische schrijfsters van de Doekle’s kennisbasis voor rekenen op de PABO dat je een pizza niet in 3-en kunt delen. En daarom is 2/3 nu op de PABO gelijk aan 0,66 punt. Lees ook verder hier:

Nog een Freudenthal Instituut

Op de webpagina van www.volgens-bartjens.nl/nl/nvorwo/bestuur-nvorwo/ (dat was het) lezen we van lector gecijferdheid Mieke van Groenestijn:

Gecijferdheid van volwassenen is enorm belangrijk. Rekenen-wiskunde in het dagelijks leven bestaat onder andere uit het herkennen van rekenwiskundige situaties in het dagelijkse leven en het oplossen van allerlei problemen die daaruit voortvloeien, thuis en op het werk, bijvoorbeeld als je aan het koken bent of een tegelpad in je tuin wilt aanleggen. Je moet dan zelf berekeningen bedenken.
In mijn werk als onderzoeker en opleider werk ik al vele jaren met kinderen en volwassenen die onvoldoende rekenwiskundige vaardigheden hebben ontwikkeld of problemen hebben met rekenenwiskunde en die daardoor vastlopen op school of in hun dagelijks leven. Dat heeft mijn visie op het reken-wiskundeonderwijs heel erg beïnvloed. Ontwikkelen van gecijferdheid begint bij goed reken-wiskundeonderwijs in de basisschool.

Jaap, dat goede onderwijs was er, maar dat is naar de sodemieter geholpen dankzij de wizwijzerij van de realistische rekenexperts. Flauwekullectoraten verhullen dat echt niet meer:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/wizwijs

APS

www.beteronderwijsnederland.nl/content/uitspraken-van-educraten-4

(Jaap Vedder wordt aangehaald met een uitspraak over pizza’s, misschien uit zijn verband gerukt, maar dat kan altijd toegelicht worden)

De VU-bibliotheek heeft of de 5 TAL-boekjes een sticker geplakt:

www.few.vu.nl/~jhulshof/TAL.pdf

Dat zal de academische PABO goed doen. Wanneer volgt Utrecht?

1 Reactie

  1. Jaap Vedder verklaart problemen bij breuken-onderwijs

    Jaap Vedder:

    "De leraar heeft zelf veelal ‘formeel’ rekenen geleerd. Hij maakt breuken gelijknamig. Maar de leerling van nu is informeel ingesteld, die maakt breuken visueel met pizzapunten. Zo is het net of leerling en leraar allebei een vreemde taal spreken."

    Jaap Vedder is voorzitter van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) en voorzitter van de vaststellingscommissie rekenen 3F havo/vwo bij het College voor Examens. Vedder werkte mee aan de protocollen ‘Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie’ (ERWD).

    Bron: www.ed.nl/onderwijs/11998204/'Nog-wereld-te-winnen-in-rekenonderwijs'.ece .

    Onder dit artikel staat een reactie van Jan de Leeuw:

    "De leerling van nu wil heel gaag goed leren rekenen en niet op een kinderachtige manier met pizzapunten o.i.d. Met deze manier van rekenen bereik je slechts een heel laag niveau. Dat is ook de reden waarom nu iedereen in paniek roept "dat ze niet meer kunnen rekenen!" . De conclusie "dat ze niet meer kunnen lezen" is zeker zo gerechtvaardigd, omdat alleen nog realistisch rekenen getoetst wordt. De vaardigheden die nodig zijn om op het havo en vwo te leren werken met formules worden niet meer aangeleerd: het rekenen met breuken moet leiden tot inzicht in het werken met formules met teller en noemer. Kinderen die van de basisschool komen hebben vaak geen getalbegrip, kennen de voorrangsregels bij rekenen niet, kunnen slecht rekenen met procenten,gaan bij het vermenigvuldigen van breuken gelijknamig maken etc. Voor de toetsen op referentienivo 2F en 3F gaan de scholen zich echt niet druk maken: er is nu al veel oefen- en toetsmateriaal beschikbaar en na een paar keer goed oefenen gaan verreweg de meeste leerlingen die eindtoetsen rekenen echt wel halen. Of het rekennivo daamee verbetert waag ik te betwijfelen en ik denk dat de klachten van met name Technische Universiteiten alleen maar zullen toenemen. Er moet meer geinvesteerd worden in echt degelijk rekenonderwijs, maar wie in Nedeland weet nog wat dat is? Als we niet uitkijken is er ook nog een wereld te verliezen."

     

Reacties zijn gesloten.