Het lage onderwijsniveau

De laatste tijd is er in de pers veel te doen over het lage onderwijsniveau. Het hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs wijten dit aan het lage kennisniveau van de uit het voortgezet onderwijs afkomstige leerlingen. Hetzelfde verwijt gaat van het voortgezet onderwijs richting het lager onderwijs. Ook de ouders kunnen vegen uit de pan krijgen. Ze moeten meer toezicht houden op het leergedrag van hun kinderen. De overheid en de politiek kijken machteloos toe, want veel invloed hebben ze niet op het onderwijs waarvan ze alleen de geldstroom als machtsmiddel kunnen inzetten om het onderwijs te sturen. Inhoudelijk heeft de overheid geen invloed op het gegeven onderwijs. Dit is de nu eenmaal grondwettelijk zo vastgelegd.
Een van de oorzaken van het lage onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs is het afschaffen van de minimum lessentabel. Sinds de invoering van de mammoetwet in 1968 bepaalde de regering welke vakken en daaraan gewijde hoeveelheid  lesuren op mavo, havo en vwo moesten worden gegeven.  Dit gold dan voor de toenmalige traditionele schoolvakken waaronder ook de drie moderne vreemde talen, Frans, Duits en Engels. Omdat het minimum tabellen waren, konden scholen deze aanvullen met allerlei extra vakken en zich zo profileren.
Ik ben ervan overtuigd dat het onderwijsniveau enorm zal toenemen als politiek en overheid de moed kunnen opbrengen om deze minimum tabellen opnieuw in te voeren.

6 Reacties

  1. Beste John; het zijn niet de

    Beste John; het zijn niet de minimumtabellen die de kwaliteit van het onderwijs zullen opkrikken.

    De inhoud van het onderwijs wordt bepaald door een congsie van uitgevers, bestuurders, politici en ondersteunende centra vol onderwijskundigen en deskundologen. Lumpsumfinanciering zorgt voor rendementsdenken dat resulteert in zoveel mogelijk diploma's tegen zo gering mogelijke kosten. Eerstegraadsleerlingen worden door tweedegraadsleraren via doe-het-zelf methoden de mist in geholpen. En de ouders zal het een rotzorg zijn zolang 'hun kind' het maar 'leuk' heeft op school.

    Het uitruimen van deze Augiasstal is een Herculische taak.

    Ooit was het motto dat alleen de besten, de Aristos, belast mochten worden met onderwijs. Die tijd is geweest.

  2. Losstaand bekeken zou een

    Losstaand bekeken zou een minimum lessentabel zo gek nog niet zijn. Je zou als aanvulling op het voorgeschreven VWO-programma de leerlinge echte wiskunde kunnen aanbieden. Jammer genoeg als iets extra's en niet in plaats van de Freudentalwiskunde. Maar ingebed in een systeem dat via de lump sum op financiële zelfverrijking gericht is bewerkt zo'n minimale lessentabel alleen maar verdere immateriële verarming van het onderwijs.

  3. @John

    @John

    Ja, het herinvoeren van die minimum lessentabel is een belangrijk ingrediënt voor verbetering van het onderwijs. Maar nog belangrijker dan dat is dat het, in combinatie daarmee, voor schoolbesturen moet gaan lonen om de beste, hoogst opgeleide docenten aan te nemen in plaats van de goedkope, ondermaatse docenten.

     

    Verplichte publicatie door schoolbesturen van het percentage bevoegdgegeven (en/of eventueel in het VO door academici gegeven) lestijd zou daarvoor een goed begin zijn. Zo'n verplichting kost de overheid geen cent. Toch komt het er steeds maar niet van. De beerput mag kennelijk vooral niet open. Burgers zouden er maar achter kunnen komen hoe belabberd scholen ervoor staan. Geen slapende honden wakker maken.

     

  4. Bedankt voor de reacties. Ik

    Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat er nog meer komen. Mijn uitgangspunt is dat overheid en politiek bewerkt moeten worden het voorgezet onderwijs te verbeteren. Dat kan volgens mij heel goed door de eis de oude minimumtabellen en de traditionele schoolvakken in ere te herstellen. Als docent Frans in het vo van 1965 – 1995 heb ik de afbraak van deze sector gezien toen de scholen de vrije hand kregen het aantal te geven vakken en daaraan te besteden aantal lesuren zelf vast te stellen. Met de nieuwe vakken: maatschappijleer, techniek, verzorging, kennis der natuur, handvaardigheid  enzovoort kwam de nivellering op gang. Dit alles om te voorkomen dat er een tweedeling van algemeen en beroeps onderwijs in de onderbouw van het vo zou komen. Die is niet te vermijden, dat moeten regering en politici inzien. Laat ze begrijpen dat de a in mavo, havo staat voor algemeen en het vwo echt moet voorbereiden op een wetenschappelijke studie. In de goede tijd van na de invoering van de mammoetwet gaf mijn school in Haarlem het goede voorbeeld. Op de mavo minimaal 18 uur Frans, Duits en Engels, dat is 6 uur per taal. Leerlingen die een of meer talen kozen, kregen daarin 4 lesuren per taal! Hetzelfde gold voor de havo: 9 uur per moderne vreemde taal in de eerste drie jaar, daarna in 4 en 5 havo: 4 uur per taal, dus, echt! 8 in twee jaar. Op het vwo werden in de eerste vier leerjaren de drie moderne vreemde talen verplicht aangeboden met drie lesuren per taal. Mijn collega's van de andere vakken hoorde ik ook nooit klagen. Goed opgeleide leraren kunnen met de oude tabellen een behoorlijk onderwijsniveau bereiken. Eis is uiteraard dat de leerlingen het niveau waarin ze les krijgen, aankunnen, zo niet een trapje lager dan. Ik ben het met inzenders eens dat het weer instellen van de minimumtabellen voor de traditionele schoolvakken niet alle problemen oplost, maar je moet ergens beginnen en dan vind ik dit de beste optie.

  5. @John

    @John

     

    Waarom ze juist nooit zullen beginnen met die lessentabel, is dat dan de scheerlijnen in één klap zó strak komen te staan, dat de tent onmiddelijk scheurt. Is er niet nu al een tekort aan eerstegraadsdocenten Frans en Duits? Steeds meer moeten er docenten uit het buitenland worden gehaald. Ik las pas dat er nu al minder studenten Frans en Duits gaan studeren (bij elkaar opgeteld), dan klassieke talen.

     

    Zelf ben ik op zich voorstander van de herinvoering van de lessentabel. Dat zie ik alleen voor me door er geleidelijk naar toe te groeien: de minimumuren per vak steeds verder verhogen tot het einddoel bereikt is. En dan werkt het nog alleen in combinatie met andere maatregelen die jaren tijd zullen vergen: salarisverhoging voor docenten, werkdrukverlaging voor docenten, defusering van grote scholen, verbetering van de docentenopleidingen, en ga zo maar even door.

     

    De VO-Raad (Rosenmöller) zal er zeer fel op tegen zijn, omdat het de problemen in het VO blootlegt en de besturen zowel salaris als controle zullen moeten gaan inleveren om capabele docenten binnen te halen. Met een beetje pech zullen Frans en/of Duits steeds verder afkalven, en komt er iets met 21-st Century Skills voor in de plaats. "Zoek de app waar je Nederlands tegen kunt praten en die de vertaling in het Frans toont" (voor Engels durven ze dit scenario natuurlijk niet aan).

     

Reacties zijn gesloten.