geschiedenis in het vbo/vmbo

Op het moment zie je bij ons op school een ontwikkeling waarbij gs, ak en ec in één leergebied worden samengevoegd. Ik geef zelf geschiedenis en heb ook die bevoegdheid. Voor de andere twee vakken weet ik op zich voldoende om er in basis/kader mee les te geven, maar ik vind het toch geen goede zaak om dat te doen. De discussie over deze ontwikkeling wordt nauwelijks gevoerd, waaruit ik opmaak dat er weinig meer aan te veranderen valt. Een argument van voorstanders is dat door het samenvoegen van deze vakken de hoeveelheid theorie minder wordt. (Van 3×2 uur, wordt het straks waarschijnlijk 1X2 uur). Ik zou dat een zinvol argument vinden, als de uren van deze vakken die verdwijnen, ten goede zouden komen van praktijk vakken. Nu gaan de uren echter naar mentoruur, Nederlands en Engels. Bij komt de vraag naar boven of geschiedenis wel thuishoort op het vmbo (m.n. basis/kader). Kan iemand van jullie mij vertellen hoe dit ‘vroeger’ zat, toen er nog vbo en mavo was? Was geschiedenis toen een standaard vak op het vbo? Hoe zagen de eerste twee jaren van de opleiding er destijds uit? Ik loop nog niet zo lang mee, dus ik weet dat niet uit eigen ervaring.

4 Reacties

  1. Op mijn school
    (een ‘middenschool’, ik was daar leerling van 1991-1997) waren geschiedenis, aardrijkskunde en economie 1 vak. Zelfde voor natuurkunde, biologie en scheikunde. Dit was voor de hele middenschool zo, dus ook voor de toekomstige VWO’ers. Voor gs/ak/ec had ik een goede leraar, dus dat ging wel. Voor na/bi/sk was het echter een ramp, niets geleerd in die 3 jaar (de docenten leken er zelf de ballen van te snappen).

  2. MAVO
    “Vroeger” op de MAVO was geschiedenis gewoon een keuzevak. Nederlands en Engels waren verplichte examenvakken, en ergens in de 2e moest je al kiezen tussen wiskunde of Frans. Maar verder was je vrij in de keuze van je examenvakken; die keuze werd meestal bepaald door de vervolgopleiding die je wilde gaan doen.
    Er was wel een niveauverschil: C/D. Hardop mag ik het niet zeggen, maar VMBO-TL haalt hooguit nog het C-niveau (als het gaat om geschiedenis).
    Ook het LBO kende C/D niveau; een goede LBO-er kon daardoor (meestal wel na het opvullen van hiaten: theorievakken) toch ook doorstromen in het VO.

    • toch erg
      dat iets wat pakweg 5 jaar geleden is wij nu als “vroeger” bestempelen

      • “Toen” …
        … zaten mijn eindexamenleerlingen nog in het basisonderwijs dus da’s in hun beleving al heel lang geleden (of heette dat “toen” nog gewoon lagere school? 😉 )

Reacties zijn gesloten.