85 miljoen korting voor VO? (nu met link)

Zojuist op het TV-nieuws. Slagter heeft geprotesteerd tegen de dreigende korting die zou worden opgelegd om de schaalvergroting tegen te gaan.
Als die korting niet van tafel gaat, dan volgen er akties volgens Slagter. Intussen wordt druk “overleg” gevoerd met de onderwijsspecialisten van de kamerfracties.

Heb ik als onderwijs nieuws junk het kennelijk eerdere bericht gemist? Weet iemand hier meer van?

Zou Sjoerd dan gaan staken? Wie merkt daar dan wat van?

Aanvulling:
Trouw heeft er hier een artikel over.

14 Reacties

    • Slagter vanmorgen op de radio
      Het blijkt te gaan om het afschaffen van de fusieprikkel. Mooi woord trouwens “fusieprikkel” . Ik krijg associaties van corpulente bestuurders in een decadent “zorg resort” met een constant stromende (in)fusie in hun aderen geprikt. Lieftallige verpleegster voorover gebogen het bezwete hoofd deppend. De helende euro’s komen met constante snelheid en zonder belemmering direct de bestuurders binnen.

      Het verhaal van Slagter: als je dat fusie voordeel afschaft, dan zijn wij helaas genoodzaakt om juist de kleine lokaties te sluiten.

      Hoe zat het ook alweer:
      Ooit waren er scholen. Maar dat was niet efficient, dat kon goedkoper door schaalvergroting. Ietwat vreemd was wel dat die goedkopere schaalvergroting niet spontaan ontstond, maar werd afgedwongen door de fusieprikkel. Geef ze extra geld zodat ze goedkoper kunnen werken. Of zo iets. Wie begrijpt het nog?

      Nu wil de minister terug naar een kleinschaliger onderwijs en wordt de fusieprikkel weggenomen. Maar Slagter springt direct in de hoogste boom en blaat dat dat toch helemaal niet kan, want dan moet hij kleine scholen sluiten. Linksom of rechtsom, het maakt niet uit. Je hebt geld nodig. Zowel om iets juist wel te doen als om iets juist niet te doen.
      Geniale redenering van onze Sjoerd.

      Hoeveel had men ook al weer in reserve? Vier komma twee miljard? En dat bedrag van 84 miljoen, dat kan niet missen?
      Laten we allemaal afzien loonsverhoging de komende paar jaar dames en heren. Dan hebben wij ook eens wat over voor de armlastige bestuurders. En we geven ook allemaal die gratis parkeervergunning terug. En die onkostenvergoedingen voor het thuis kantoor voeren. Natuurlijk zeg ik ook de dienst op die dagelijks mn thuisbureautje even schoonmaakt per direct op: kan ik heel goed zelf natuurlijk. Alle beetjes helpen

      Getver, jakkie bah!

      • @45
        Nog veel eigenaardiger is dat er onmiddellijk gesproken wordt over het sluiten van kleine scholen. Met al die miljoenen is jarenlang een bureaucratieboom opgetuigd met een enorme omvang. Hoe ik dat weet? Een tijdje doorgebracht bij het geldverslindende management van een VO school. Er wordt niet gekeken hoe de boom moet worden omgehakt. Men sluit liever kleine scholen, of maken grotere klassen kortom, de rekening wordt gepresenteerd aan het primaire proces. En daar liggen al heel veel onbetaalde rekeningen van het bar slechte management in de VO scholen.

        • Ja, dat was even schrikken
          Ja, dat was even schrikken bij de wekkerradio. Aankondiging : actie in het VO. Ik kon mijn oren niet geloven. Nauwelijks van de schrik bekomen zweefde het stemgeluid van ons aller Sjoerd mij voor het ontbijt reeds tegemoet. Wat hij bedoelde met actie: tam-tam maken in de media. Tsja, is dat al actie…
          Moet Sjoerd mij toch eens verklaren hoe al die dorps-MAVO’s zijn verdwenen, terwijl hij toch geld kreeg om op de kleintjes te letten?.
          En hoe kan het toch dat ik bij elke fusie meer lln. in de klas kreeg, terwijl de vriendjes van Sjoerd steeds meer kameraadjes op hun fraaie kantoren kregen.
          Kom eens voor mensen in actie!

  1. Ze rekenen zich te pletter
    VO-raad:

    “Zes procent van het onderwijspersoneel zal moeten verdwijnen. Met ander woorden: we zullen van de 40 naar 33 klassen moeten gaan”.

  2. Blijft bizar
    citaat uit het genoemde Trouw artikel:

    De fusieprikkel is bedacht in de jaren negentig. Kleinere scholen, vaak op het platteland, konden niet zelfstandig overleven. Bij fusie verloren ze de vaste overheidsvergoeding waarop zij als zelfstandige school recht hadden. Het ministerie besloot toen de gefuseerde scholen ter compensatie een bonus te geven. Zo konden fusiescholen kleine vestigingen openhouden. Slagter is woedend dat die bonus verdwijnt. Juist omdat de overheid wilde dat ook plattelandsjongeren dichtbij huis naar school konden, hebben scholengemeenschappen zich over noodlijdende kleintjes ontfermd. „De overheid toont zich uiterst onbetrouwbaar.”

    De redenering is dus als volgt:
    Kleine plattelandsscholen waren te duur en kostten de OVERHEID destijds kennelijk teveel geld.
    Daarom wilde de overheid opheffingsnormen verhogen en zouden deze scholen verdwijnen,
    Maar d’t lijkt toch weer niet de bedoeling, dus werd de Moloch geld gegeven om zich “over die kleintjes te ontfermen”. Waarmee effectief natuurlijk geen cent werd bespaard, maar geld en macht bij de vriendjes van Sjoerd terecht kwamen.

    Gevolg: kleine scholen hebben geen ene moer in te brengen en zijn, wegens de lump sum, volledig afhankelijk van de georganiseerde (ai, had ik me bijna versproken), herstel, van de grote besturen en koepels.
    En nu wordt het dreigen door de heren. Teveel naar Milli Gurus gekeken de laatste tijd zeker.

    Oké, allemaal niet politiek correct, maar ik kan zo waanzinnig boos worden om deze schaamteloze escapades. Zoveel domheid destijds door de overheid en zulk een ongegeneerde zelfverrijking van de bobo’s nu.

    Geeft allemaal niks, moet kunnen. Het zijn onze kinderen maar.

    • Te kleine scholen?
      Koop een bus en laat die rondjes rijden langs een aantal halte’s. Kan in Zweden en Amerika dus ook hier.
      Elk Nederlands dorp heeft ook al lang geen kruidenier/slager/kroeg/kapper/… meer.
      Inplaats van te dreigen zou Sjoerd ook creatief kunnen denken.

      • Precies,
        .. net als ligplaatsscholen destijds voor schipperskinderen. Gewoon een groot schip in de haven, waar schipperskinderen terecht konden, nog voor de Mammoetwet. Heb ik perfect rekenen en lezen geleerd, dat laatste op mijn 5e al. Oei, dat had nooit gemogen volgens de methode “veilig leren lezen” (Kun je dan ook onveilig leren lezen? Moet de overheid toch ook eens een postbus 51 campagne aan wijden). Nee, perfect was die oplossing niet, alleen de sterkeren leerden daar goed en snel, de zwakkeren bleven zwak.Maar creatief en flexibel was het wel.

  3. fusieprikkel
    Al eerder heb ik de fusieprikkel beschreven. Omstreeks de invoering van de basisvorming had de politiek er veel belang bij om grote brede scholengemeenschappen te vormen. De gedachte was dat o.a. basisvorming daar een succes zou kunnen worden. Om scholen te prikkelen over te gaan tot fusie kregen mavo/havo/vwo scholen die fuseerden met vbo scholen voor hun leerlingen ook een hogere vergoeding per leerling. Dat leverde de grote scholen extra formatie op (precies die formatie waar de vo-raad nu zo over jammert). Waar die formatie voor gebruikt is, is onderhand wel duidelijk. Zelfstandig gebleven scholen voor mavo havo en vwo moesten het doen met minder formatie. Werden dus gedwongen efficiënter les te geven. Hadden geen formatie voor “leuke”dingen. Bleven dus vaak tamelijk ouderwets en degelijk.

    • Mammoetscholen en overhead
      WMS beschrijft accuraat wat er is gebeurd, en waarom, bij al dat gefuseer. Om politieke hersenschimmen na te jagen zijn scholen gestimuleerd om onleefbaar groot te worden, met grote instemming van de directie, die nu opeens ‘superdirectie’ kon gaan spelen.
      Iedereen weet, dat het netto effect van deze waanzin een grote verslechtering van de leefbaarheid op scholen en een grote toename van de overheadkosten per leerling is geweest.
      En nu deze waanzin moet worden tegengegaan, komt Slagter in actie. Ga alstublieft staken, mijnheer Slagter. Heel, héél lang staken, een jaar of vijftien, kan dat?

Reacties zijn gesloten.