concept toets 3S

Op de bres voor de 3S!

Sinds januari van dit jaar is een commissie onder leiding van professor Jan van de Craats bezig een toetswijzer te schrijven voor het vwo, met als uitgangspunt het niveau 3S van het referentiekader rekenen. Niveau 3S betekent voor zover ik weet “streefniveau rekenen 6 vwo”. Een concept van deze toetswijzer is gepubliceerd op 14 september.

Ik heb de concept-toets 3S bekeken en kom tot de volgende:

– Complimenten voor de commissie.

– De voorbeeldvragen zijn van uitstekende kwaliteit. Dit in tegenstelling tot de vragen van 3F (functioneel niveau 6 vwo). Geen fouten voor zover ik zo snel kan zien.

– Prima niveau. Een echte verbetering t.o.v. het lachwekkende niveau van 3F.

– Gelukkig geen onnozele trucjes meer, zoals bv. 17*49+3*49 = in 3F. Mijn goede mijn leerlingen gingen massaal de mist in door eerst 17*49 uit te rekenen.

– Jammer dat er nog opgaven in staan waar moet worden gerekend met een rekenmachine. Het is mij onduidelijk wat daar de bedoeling van is. Probeer het eens uit bij wat vrienden (het liefst Belg of  Chinees): “Wist je dat je bij de Nederlandse  eindtoets vwo rekenen een rekenmachine mag gebruiken?” Hilariteit gegarandeerd.

– Van de leerlingen kan volgens mij niet worden verwacht dat ze de tafels 13 t/m 19 kennen. Het vereenvoudigen van breuken waarbij moet worden gedeeld door bv. 13, lijkt mij onwenselijk. Er zitten echt een paar “strafwerkvragen” bij, bijvoorbeeld: 19/81*162/350 =   of 3/19 + 4/15 =  .

– Hoe moet ik dit in hemelsnaam mijn leerlingen  (bv vwo 5) bijbrengen? Ze kunnen onmogelijk breuken omzetten naar decimale getallen, aangezien ze nooit een algoritme voor delen hebben gehad.

– Het is voor een verdere beoordeling belangrijk om te weten hoeveel tijd de leerlingen per vraag krijgen.

– De ideeën van o.a. Mieke Groenestijn over bijvoorbeeld de staartdeling zijn na het invoeren van deze toets definitief achterhaald. 

Laat het niveau deze toets een leidraad worden voor het basisonderwijs. Want zeg nu eerlijk: het blijft een eigenaardige zaak dat deze basisstof nu op de middelbare school moet worden getoetst en onderwezen.

Ik ben benieuwd wat deze concept-toets teweeg brengt. Een aardbeving, hoop ik. Maar het kan ook zijn dat leraren wiskunde terughoudend zullen reageren. Zij weten immers hoe de vork in de steel zit. Hun leerlingen kunnen dit niet meer. Zij zien hun werkdruk weer stijgen. Zij moeten hun leerlingen leren integreren, niet rekenen. Ik zal het best begrijpen wanneer zij zeggen: “Dit is onhaalbaar, dan maar de wassen neus van 3F”. Wanneer dit het geval is, zal in een klap duidelijk zijn wat er aan de hand is met het reken-niveau  in Nederland.

Het Steunpunt taal en rekenen reageerde vriendelijk op mijn hartenkreet: “Veel succes met je rekenonderwijs. En vooral ook veel plezier, want het is toch ook erg leuk om rekenen te geven.” Leuk en aardig allemaal, maar dan wel fatsoenlijk gefaciliteerd. 

Dus lieve commissie 3S: geef ons wiskundeleraren betaalde rekenles. Dan gaan wij op de bres voor de 3S.

 

wiskundejuf

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.