Commerciële geschiedschrijving

 

Commerciële geschiedschrijving

Uitgevers van boeken voor het geschiedenisonderwijs houden om commerciële redenen rekening met bepaalde gevoeligheden bij het christelijk onderwijs. Dat blijkt ondubbelzinnig uit een ingezonden opiniestuk in de Volkskrant van vandaag van de hand van schrijfster en publiciste Sanne Terlouw. Het stuk spreekt voor zich maar is helaas niet op het openbare net te vinden. Het gaat niet om kleine feiten maar om essentiële historische gegevenheden als de joodse wortels van Jezus (geschrapt); het christelijk antisemitisme en de gevolgen daarvan (geschrapt); een eenzijdig beeld van de Kruistochten; het schrijven van alleen de christelijke god met een hoofdletter. Maar bij voorbeeld ook het schrappen van een passage over de betekenis van Aletta Jacobs voor de emancipatie van de vrouw en de voorlichting over geboortebeperking.

Je kunt over de wijze van geschiedschrijving van mening verschillen maar het weglaten van essentiële feiten of het zodanig omwerken van teksten dat niet een historische maar een theologische werkelijkheid wordt weergegeven is uit den boze. “ Kinderen moeten op ons kunnen vertrouwen…We moeten het niet mooier maken dan het was en zeker geen gaten laten vallen in dienst van de commercie”, zo besluit Sanne Terlouw haar verhaal. Zorgelijk is dat auteurs kennelijk geen zeggenschap meer hebben over door hen ingeleverde teksten en redacties van uitgeverijen daarin vrij hun gang kunnen met als leidraad de verkoopcijfers en niet de historische zorgvuldigheid. Ik vind niet dat openbare scholen hier genoegen mee moeten nemen maar ook voor moderne  christelijke scholen lijkt het me goed een helder onderscheid te maken tussen geschiedenisonderwijs en verkondiging. De wijzigingen die zijn aangebracht lijken me vooral toegesneden op heel orthodoxe scholen. 

4 Reacties

Reacties zijn gesloten.