Akademische VMBO-scholen in Limburg

Recent uit het Dagblad de Limburger:
12 Limburgse middelbare scholen hebben gisteren van het ministerie van
Onderwijs in totaal1,2 miljoen euro subsidie ontvangen voor een zogeheten
pilotproject onder de naam “academische school”
De academische school koppelt innovatie
aan onderzoek en ontwikkeling. Opvallendste kenmerk van dit onderwijs is gezamenlijk
onderzoek van leraren en leerlingen met als doel om vooral de leraren kritisch te laten
kijken naar hun eigen prestaties en de ontwikkelingen in het onderwijs.
De twaalf scholen. die al langer. samen werken in de projectgroep Limburg Leert. gaan
onderzoeken hoe de opleiding van nieuwe docenten en de scholing van zittende leraren beter
afgestemd kan worden op de sterk vernieuwde onderwijspraktijk. Daarbij wordt vooral gekeken
naar ontwikkelingen zoals meer leerlinggestuurd onderwijs, onderwijs in een internationale context,
het gebruik van computertechnologie en het bevorderen van de keuze van vakken voor bèta en techniek.
Docenten gaan zelf onderzoeken of ze wel goed voorbereid zijn om in al deze vernieuwingen goed te kunnen functioneren, met name in een vmbo-omgeving.

De scholen hebben samen met de lerarenopleiäingen van Fontys en Hogeschool Zuyd een projectplan ontworpen De
Universiteiten en hogescholen, in de regio hebben wetenschappelijke expertise ter beschikking gesteld voor de pilot.

++
Opvallend is dat het accent hiet ligt op het opleiden van de nieuwe docenten en het scholen en afstemmen van zittende leraren om in alle vernieuwingen goed te functioneren. Natuurlijk is ook een leraar nooit volleerd maar het er zo dik opleggen is denigrerend. Ook duidelijk is dat hier geen poging gedaan wordt om de olietanker van het onderwijs bij te sturen. Men houdt de ingeslagen koers.
Het gaat om leren in een VMBO-omgeving maar de naam van het project suggereert dat de leerlingen op een academische opleiding zitten.

4 Reacties

    • landelijk academisch reveil?
      Ik ga het uitzoeken. Het past goed in de wijze waarop de overheid aan de Lissabonnorm blijkt te willen voldoen. vale

      • dieptepiloten
        Uit de namenlijsten van de geselecteerde scholen blijkt dat het inderdaad om dit project gaat. Het project heet Dieptepilot opleidingsschool en Academische School. Scholen die bereid en in staat zijn om meer leraren op te leiden dan nodig is voor eigen behoefte mogen er aan meedoen. Beide “scholen” werken samen met de lerarenopleiding maar de Academische School ook nog met hoogleraren en wetenschappers. De opleidingen zijn verbonden met onderwijsinnovatie en fundamentele kennisontwikkeling. Alleen dat laatste klinkt mij vertrouwenwekkend. Indien ik verdere informatie op de website zoek vind ik telkenmale” De pagina kan niet worden weergegeven”. Het woord dieptepilot kent mijn grote van Dale (twaalfde druk) niet, wel het woord brokkenpiloot

        • Dat Fontys hier trekkers is
          Dat Fontys hier trekkers is wekt bij mij niet bepaald vertrouwen. Zij waren ook de trekker bij het introduceren van Technologie ials nieuw vak in het VMBO-T/G. Doel : de aansluiting naar het MBO verbeteren. Resultaten : opleiding aan docenten die rammelt, Programma voor leerlingen met hiaten, fouten en gewoon niet af. Leerlingen begrepen volstrekt niet waarom technologie verplicht was, een van de docenten weigerde het vak nog langer te geven, tot het goed op poten was gezet. Mijn directeur was wel in voor dit nieuws, dat natuurlijk ook nog ten koste ging van de klassieke vakken die hun sporen al hadden verdient, want hij zag het als leerlingentrekker in een noodlijdende school. Kennelijk denkt hij dat ouders graag experimentele vernieuwing ten koste van hun kinderen willen, zij willen gewoon de oude MAVO terug.
          Probleem van aansluiting tussen VMBO en MBO is reeel (rond de 50% uitval), maar de oplossing ligt ergens anders. Ga nou eens goed de oorzaak onderzoeken en zoek dan een passende oplossing. Leerlingen die door zijn gegaan naar het MBO klagen bij mij over het competentiegerichte onderwijs met de weinige contacturen en de anonimiteit. Misschien een goede richting om in te gaan zoeken. Krijgen ze eigenlijk wel genoeg kennis en werkdiscipline mee uit het VMBO?
          Maar alle onderwijsgoochelaars zorgen zo natuurlijk wel voor hun dikbetaalde projecten.
          Wat ik ook zo’n misvatting vind : als je die dwarse docenten maar genoeg trainingen geeft en op ze in blijft praten halen ze wel bakzeil. Misschien geven ze soms wel moe gestreden hun verzet op maar enthousiasme krijg je er niet voor terug.

Reacties zijn gesloten.