Verraden en bedrogen

 Verraden en bedrogen

 

 

In de tweede kamer is er weinig deining geweest en keurde het wetsvoorstel ‘lerarenregister’ zonder noemenswaardige tegenstand goed. De eerste stap in het instellen van een verplicht lerarenregister per 2017 is daarmee een feit. Nu nog de eerste kamer overtuigen van de noodzaak om het volledige lerarenkorps van Nederland, van basisschool tot universiteit, aan de ketting te leggen en de laatste bolwerken van tegenstand tegen de afbraak van het onderwijs onderuit halen is voor mekaar.

Wie vooral teleurstelt in dit hele dossier is de onderwijscoöperatie waar Beter Onderwijs Nederland deel van uitmaakt, en niet zo een klein beetje ook. Ik herinner mij nog goed ledenvergadering waarin de aanwezige leden van BON zich uitspraken om in de SBL te blijven om van daaruit te ijveren voor Beter Onderwijs. En ik draag ook herinnering aan de ledenvergadering waarin het oprichten van de onderwijscoöperatie, ‘voor en door leraren’, werd besproken en met handgeklap ontvangen. Eindelijk een orgaan dat zou streven naar Beter Onderwijs in Nederland en dit aan de hand van de input vanaf de werkvloer. Hoe mooi had het kunnen zijn?

Het instellen van een lerarenregister was één van de eerste punten die bij de onderwijscoöperatie op tafel lag. De toenmalige minister van Onderwijs mevr. Bijsterveld had het probleem van het lerarenregister min of meer als voorwaarde gesteld bij de oprichting van de onderwijscoöperatie. Het moet gezegd er is voortvarend te werk gegaan. Binnen korte tijd lag er een advies voor wetsvoorstel lerarenregister bij de minister op tafel. Een ‘vrijwillig’ register, onder beheer van de coöperatie en met een ‘puntensysteem’ voor gevolgde cursussen als ‘bijscholing’. Cursussen die gekeurd en goedgekeurd zouden worden op ‘onderwijsinhoud’ alweer door de coöperatie. Ten minste zo heb ik het begrepen uit de talloze discussies die ik gevoerd heb met de aanhangers van het register.

De huidige minister mevr. Bussemaker gooide het advies in de onderste la van haar bureau en verordonneerde haar staatsecretaris en tevens luchtgewicht S. Dekker om adviezen in te winnen bij de partijen die baat hadden bij een verplicht register. Partijen zoals de VO raad die wel brood zien in de miljoenen subsidies die staan voor het beheren van het register en het bijhouden van de gevolgde cursussen. Ook clubjes die nu al de kassa horen rinkelen bij de gedachte aan al die cursusjes die verplicht gevolgd moeten worden om ingeschreven te blijven mochten ook mee aanzitten aan de adviestafel. De onderwijscoöperatie werd vakkundig buiten boord gehouden, het spel was uitgespeeld, immers een andere spelleider aan het bewind leert ons dat de kaarten dan ook anders worden geschud.

Het ‘vrijwillige’ register was geen succes. Maar tien procent van de docenten vond het een verbetering of waren zo protserig om zich ‘registerleraar’ ( What’s in a name)  te willen noemen. Het verplichte register wordt natuurlijk wel een overweldigend succes en zal in 2017  honderd procent van het docentcorps in Nederland bevatten ( ongeveer 600.000 namen en adressen ( bron CBS 2e kwartaal 2015). Alle leraren staan op dat moment onder curatele, bevoegd of onbevoegd, bekwaam of onbekwaam, cursus gevolgd of cursus niet gevolgd, goed of niet goed, intelligent of dom, bij elke docent zal het zwaard van uitsluiting altijd boven het hoofd hangen want zoals we ondertussen al wel weten zal er samen met het register een bureaucratieboom worden opgericht, beleidsregels geschreven, interne beleidsregels ingevoerd en regeltjes worden opgesteld om alles in goede banen te leiden. Het is de manier waarop willekeur wordt gelegitimeerd in dit land.    

De registerleraar zal uiteindelijk aan de leiband van de bestuurderskliek lopen. Zeg maar dag met het handje tegen elke vorm van tegenstand vanuit docentkringen, zeg maar dag met het handje tegen ‘eigen ruimte voor de docent’.

De onderwijscoöperatie, BON incluis moeten zich goed bezinnen of ze nog verder willen gaan als schaamlap voor de politiek. De coöperatie ‘voor en door de leraren’ buigen zich nu over de professionele ruimte, over een andere invulling van de competenties en bekwaamheden en nog een paar dingen waar niemand het fijne van weet. Wat betreft het register is de coöperatie verraden en bedrogen, reken maar dat het met de volgende onderwerpen ook zo gaat.

 

Jesse Jeronimoon

36 Reacties

  1. BON heeft gevochten omhet

    BON heeft gevochten omhet beslissingsrecht in het register bij de leraar zelf te leggen en heeft – ook met hulp van de Aob- uiteindelijk gezegevierd.
    Nu zoeken we uit hoe we in de chaos van de aanbiedingen een heldere lijn kunnen krijgen. Die moeten voor BON volgens de bekwaamheden gerangschikt worden, en de flutaanbiedingen moeten straks na beoordeling door de leraren zelf, gescheiden kunnen worden van de werkelijk inhoudelijke, didactische en pedagogische cursussen.
    Ook moet duidelijk worden dat werk van leraren zelf om zich verder te bekwamen hoog gewaardeerd wordt.
    Met al dat soort zaken zijn we bezig, in nauwe samenwerking met mensen die de juiste mentaliteit hebben.

    Behalve gevaren van het register moeten we ook oog hebben voor de positieve kanten. De onbevoegdheid bijvoorbeeld kan zichtbaar worden gemaakt. Het wordt straks helder welke scholen beunhazerij toelaten.
    En inderdaad, leraren die niets meer klaarmaken kunnen door collegae gepushed worden om zich te verbeteren.

     

  2. Terzijde, het wetsontwerp is

    Terzijde, het wetsontwerp is nu naar de Raad van State. De Kamer heeft daar nog niet over gesproken.

  3. De invoering van het

    De invoering van het lerarenregister is na het verbieden van thuisonderwijs een nieuwe aanslag op het recht van ouders om hun kinderen naar eigen inzicht op te voeden. Het zijn voorbeelden van maatregelen die het ouders steeds moeilijker maken om te zeggen 'houden jullie je belastinggeld maar overheid. Wij gaan zelf het onderwijs aan onze kinderen organiseren'. (Bij toetsing aan de grondwet zou de overheid daar overigens niet zo gemakkelijk van afkomen. In geval van deugdelijk onderijs zou de overheid volgens de grondwet en internationale verdragen het door de ouders geïnitieerde onderwijs financieel moeten ondersteunen; immers ieder kind heeft recht op met zijn capaciteiten overeenkomend goed onderwijs en veel ouders zouden om financiële reden niet mee kunnen doen aan goed onderwijs voortkomend uit zo'n zo'n ouderinitiatief). Vroeger was een doctorndus bevoegd om les te geven, toen kwamen de didaktische en psychologische bijscholing erbij maar nu moet iemand om bevoegd leraar te zijn ook nog tot recentelijk cursussen op onderwijsgebied gevolgd hebben. Doordat toetsing aan de grondwet onmogelijk is heeft "de politiek" carte blanche om ouders alle zeggenschap over het schoolse deel van de opvoeding te ontnemen en daar maakt ze in toenemende mate misbruik van!

  4. En heel belangrijk is de

    En heel belangrijk is de laatste alinea. Dat wordt straks een woud van regeltjes en reglementen. Ik zou zeggen steek jullie licht even op bij de psychologen. De uitholling van het beroep is begonnen met het verplichte register. EN O ja, ook hier had ( let op de verleden tijd) de beroepsgroep medezeggenschap, beslissingsbevoegdheid, en al wat dies meer zij. Nog even en de eerte lijns psycholoog is een MBO ér met competenties. 

  5. Mj valt het woord de

    Mj valt het woord de onderwijsorganisaties in de de op één na laatste allinea op: " Net als bij de registers van artsen en advocaten gaan ook de onderwijsorganisaties zelf volgens Dekker bepalen wat nodig is om de vakkennis bij te houden om hun registratie overeind te houden. Welke zijn dat? Bij de vocaten en bij artsen artsen gaat het om organisaties van henzelf die ontstaan zijn in de tijd dat ook de artsen tot de vrije beroepen hoorden. Leraren werken traditioneel in loondienst en als de scholen niet alles op alles zouden zetten om dat zo te houden zou de fiscus energiek proberen het werken van leraren als free lancer of zzp-er tegen te houdentegen te houden. Ziekenhuizen schrijven hun artsen niet voor hoe ze hun patienten moeten behandelen, tenzij het finaniële aspect belangrijk is. Dat geldt ook voor de bemoeienissen van de ziekteverzekering met de artsen. (Het zou mooi zijn als een paar leraren zouden mogen besluiten om (bij voorbeeld) een school op te richten die leerlingen voorbereidt op het staatsexamen VWO en daar subsidie voor zouden kunnen krijgen; artsen en advocaten lopen ten minste niet tegen financiële barrières aan). Ik betwijfel of leraren in hun zo van de besturen afhankelijke conditie onafhankelijk het register zouden kunnen beheren. Het feit dat het idee niet uit henzelf komt maakt dat nog waarschijnlijker. 

  6. Mj valt het woord de

    Mj valt het woord de onderwijsorganisaties in de de op één na laatste allinea op: " Net als bij de registers van artsen en advocaten gaan ook de onderwijsorganisaties zelf volgens Dekker bepalen wat nodig is om de vakkennis bij te houden om hun registratie overeind te houden. Welke zijn dat? Bij de vocaten en bij artsen artsen gaat het om organisaties van henzelf die ontstaan zijn in de tijd dat ook de artsen tot de vrije beroepen hoorden. Leraren werken traditioneel in loondienst en als de scholen niet alles op alles zouden zetten om dat zo te houden zou de fiscus energiek proberen het werken van leraren als free lancer of zzp-er tegen te houdentegen te houden. Ziekenhuizen schrijven hun artsen niet voor hoe ze hun patienten moeten behandelen, tenzij het finaniële aspect belangrijk is. Dat geldt ook voor de bemoeienissen van de ziekteverzekering met de artsen. (Het zou mooi zijn als een paar leraren zouden mogen besluiten om (bij voorbeeld) een school op te richten die leerlingen voorbereidt op het staatsexamen VWO en daar subsidie voor zouden kunnen krijgen; artsen en advocaten lopen ten minste niet tegen financiële barrières aan). Ik betwijfel of leraren in hun zo van de besturen afhankelijke conditie onafhankelijk het register zouden kunnen beheren. Het feit dat het idee niet uit henzelf komt maakt dat nog waarschijnlijker. 

  7. Voeg daaraan toe, en is nu al

    Voeg daaraan toe, en is nu al heel duidelijk te zien in de onderhandelingen, de cao zal een geducht wapen worden om voor de werkgevers een en ander 'te repareren' indien dat nodig mocht blijken. Een verplicht register blijft hoe dan ook een slecht idee, zeker als het over 600.000 beroepsbeoefenaren gaat. 

     

  8. Eerlijk gezegd denk ik dat JJ

    Eerlijk gezegd denk ik dat JJ volkomen gelijk heeft en slechts 1 van de 2 of meer problemen aansnijdt. Ik schreef eens aan een voorzitter van een vakvereniging:

     

    Het terugbrengen in de wet van bekwaamheidseisen waarin het weer over vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek gaat is een loodzware klus. Met een hijgende VO-raad in de nek die het lerarenregister liefst gisteren in handen gekregen zou hebben op basis van de 7 SBL/NVvW competenties waarin vakinhoud de helft van 1 van de 7 punten was. BON heeft daar samen met de AOB een stokje voor gestoken.
     
    En 
     
    Wist je dat de leraar onderbouw VO de facto niet eens bestaat in de wet? Precies de leraar die (gelukkig niet) het ctWO-trajectenboek of (helaas nu wel) de SLO-cTWO tussendoelen moet implementeren. Maar ach, wie lezen er stukken? Het blijft ook voordurend opletten om te voorkomen dat vakinhoud weer samengenomen wordt met vakdidactiek. Zullen we in directe relatie daarmee afspreken dat de rekenreferentiekaders van Van Streun voortaan als HET voorbeeld mogen dienen van hoe fout het kan gaan als dat onderscheid niet gemaakt wordt?
  9. De toekomst zal het uitwijzen

    De toekomst zal het uitwijzen maar ik geef je op een blaadje dat het verplichte lerarenregister mede 'beheerd' zal worden door de overkoepelende raden. Ten eerste omdat er een hoop geld mee gemoeid is om 'de administratie' te doen. Subsidiepotten die de raden maar al te graag binnen willen rijven. Maar dat ze we van hen wel gewend. Het ergste, en dat is mijn persoonlijke mening, Hierdoor zullen de raden, die tot nu toe alleen hun status verkregen door een klein ( eigenlijk te verwaarlozen) aantal schoolbestuurders, weliswaar van mastodontinstellingen zoals OMO, en door een minister die ( politiek) handjeklap doet met de voorzitters van de raden. Met de komst van het verplichte lerarenregister worden de raden in onderwijsland voor eeuwig en altijd op de kaart gezet en hebben ze mede invloed, rechtstreeks op het personeelsbeleid van de scholen groot en klein. De registerleraar is op dat moment als werknemer niet meer of minder dan een zielepoot en als was in de handen van werkgevers én raad. Een niet te benijden positie.  

  10. Het lerarenregister is

    Het lerarenregister is (uiteraard) al eerder op dit forum ter sprake gekomen.

     

    Gemakshalve verwijs ik naar mijn eerdere bijdragen over de evidente basis in het EU-beleid. What's new? 😉

     

    Mensen hoeven bijvoorbeeld niet meer D66 te stemmen, omdat deze partij één op één (de uitwerking van) het EU-beleid volgt, en nauwe banden met de EU-technocratie in Brussel heeft. De andere partijen eveneens, maar D66 is het meest prominent en extreem. De andere partijen verbergen het meer. Vandaag weet je wat er morgen in Nederland gaat gebeuren als je de EU-publicaties volgt. En wat is stemmen waard? Alles is relatief in het duizendjarige eurorijk waar men het goed met u voor heeft. Kwestie van blind ons vertrouwen schenken aan de losgezongen regentenkliek. Eén Europese markt voor leraren, wie wil dat niet? 😉 Zullen we de leerinhoud en – methoden alvast op elkaar afstemmen? (wacht… )

     

    Plannen voor lerarenregister in Engeland, januari 2014

    Registerleraar, zie mijn bijdragen vanaf 16 februari 2012, 19:30 uur voor de 'juridische onderbouwing' (EU-kader).

     

    Citaat 16 februari 2012, 20:39 over Actieplan Leraar 2020; gaat het op schema? 😉

     

    * Van 2012 t/m 2015 vindt in po, vo en mbo met extra middelen verdere professionalisering van leraren en schoolleiders voor wie dat nodig is plaats. In 2016 hebben leraren in po, vo en mbo voor zover van toepassing hun deficiënties in het omgaan met verschillen tussen leerlingen, het bieden van onderwijs op maat, opbrengstgericht werken en beroepsgerichte voorbereiding weggewerkt.
    * In 2016 voldoen schoolleiders in het po, vo en teamleiding/middenmanagement in het mbo aan de dan geldende (bekwaamheids)eisen.
    * In 2016 hebben de hbo-instellingen voor hun personeel het systeem van basis- en seniorkwalificaties onderwijs ingevoerd.
    * Met ingang van 2012 wordt het budget voor de lerarenbeurs exclusief ingezet voor bachelor-, masteropleidingen en promotietrajecten.
    * Eind 2011/begin 2012 wordt het register voor leraren geopend.
    * In 2018 zijn alle leraren po, vo en mbo opgenomen in het register en heeft het register civiel effect.” (p. 3)

     

    [Wellicht dat ik nog ga updaten. Vooralsnog verwijs ik u naar artikel 4 van Regeling lerarenbeurs voor scholing, zij-instroom en bewegingsonderwijs 2009–2017]

  11. Het zou verstandig zijn om

    Het zou verstandig zijn om systematisch stap voor stap serieus in te gaan op de verontruste opmerkingen over het Register.
    De Onderwijscoöperatie zou dat als eerste moeten doen. Maar ook het BON-bestuur zou daar voorlichting over kunnen geven.

    In elk geval ligt het Actieplan niet op schema. De vage omschrijving bijvoorbeeld dat "het bieden van onderwijs op maat" in 2016 zal zijn weggewerkt, is maar een voorbeeld. De ideeën daarover van Asscher, Rottenberg en de Hond dat dat digitaal zou kunnen worden absoluut niet gedeeld door de leraren en ook nog zeer veel bestuurders. De leraren maken uit hoe ze onderwijs geven en welke middelen ze inzetten.

  12. Een leraar met een master  in

    Een leraar met een master  in de natuurwetenschappen heeft in de bovebbouw zo´n grote voorsprong op zijn leerlingen dat hij voor zijn leervak geen bijscholing nodig heeft. Mocht een nieuwe tak in de natuurwetenschappen zich snel ontwikkelen en in de bovenbouw gedoceerd moeten worden dan is hij in staat om dat op eigen kracht te doen. Hij heeft er immers ook de intelligentie voor. Natuurlijk is het voor de leraar gemakkelijker als hij een cursus volgt en daarvoor taakuren krijgt. Als bij de inwerkingtreding van het register de faciliteitenvoor bijscholing gering zijn zal hij toch moeten meedoen want zonder dat hij die cursus heeft gelopen wordt hij warsachijnlijk niet meer geacht voor zijn l,eervak bekwaam te zijn. D e enige reden waarom een eerstegrader in de natuurwetenschappen bijscholing zou moeten volgen is dat het hem niet vrij staat om op eigen manier les te gevern of omdat hij oneigenlijke taken moet doen. Het register zorgt voor een hoop soesah waardoor het beroep van leraar weer een stukje onaantrekkelijker wordt

  13. De leerling werd al tot een

    De leerling werd al tot een dossier gedegradeerd.

    Nu de leraar nog.

    De bureaucraat houdt van dossiers. Afvinken op grond van een dossier is zo veel plezieriger. Hoeft die vervelende mens-tot-mens confrontatie niet plaats te vinden.

    Dat gaat ook nog eens openbaar worden: het dossier van de leraar. Vanwege ouderbelang, zal men zeggen. Wat was dat ook al weer: vrijheid van onderwijs? Iets uit een ver verleden?

    De plannen van de bureaucraat blijken steeds verder te gaan dan we, naief wellicht, ooit dachten.

  14. Omdat ik door de bomen het
    Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie ga ik slechts in op een punt:
    “wordt straks duidelijk welke scholen beunhazerij toelaten”. Dat zou een revolutie zijn, maar hoe gaat het register daarvoor zorgen? Momenteel zie ik als geinteresseerd burger slechts dat ‘Jansen aan het Pietersencollege’ in het register staat en dat hij dus ergens voor bevoegd zal zijn, maar of hij met een basisschoolbevoegdheid les staat te geven in het VO, of met een bevoegdheid Frans Latijn geeft zie ik niet.

  15. Overigens zag ik een
    Overigens zag ik een juichende tweet voorbijkomen van een mevrouw van APS dat hun cursus ‘meidenvenijn in het VO’ een keurmerk van het lerarenregister heeft gekregen. Dat kan natuurlijk een enorm uitdagende, kwalitatief hoogstaande training zijn waar de hoogopgeleide professional echt iets van opsteekt, maar bij zo’n titel hou ik m’n hart vast. Ben inmiddels gepokt en gemazeld in verplichte oppervlakkige pedagogische cursussen die mij van tijd voor werkelijke verdieping beroofden. Die hadden meestal dit soort namen.

  16. Moby, dat gaat niet gebeuren.

    Moby, dat gaat niet gebeuren. Het wordt tijd om misverstanden op te helderen door betrouwbare informatie.

  17. De verwachting van velen dat

    De verwachting van velen dat een gevecht tegen een lerarenregister dat de besturen baat en de leraren schaadt toch niet gewonnen kan worden wekt bij mij het vermoeden dat er bij BON te veel energie in achterhoedegevechten wordt gestopt die beter gebruikt zou kunnen worden in de voorbereiding van een opstand. Als een opstand nu niet mogelijk is kunnen we beter door te helpen met het verslechteren van het onderwijs het aantal tot opstand bereide leraren, ouders en ontevreden bedrijven te vermeerderen en hun vastbeslotenheid te vergroten. Ook het zoeken van bondgenoten zoals burgers die het niet mogen toetsen van gewone wetten aan de grondwet beu zijn. Waarom heeft BON hoewel er veel ouders over het huidige onderwijs en/of het verlies van ouderrechten m.b.t. het school gaan van eigen kinderen-ontevreden zijn, geen ouderafdeling? Zo lang voornamelijk leraren in BON actief zijn denken ook veel mensen dat BON een lerarenorganisatie is die onder het mom van beter onderwijs vecht voor de belangen van leraren. Als het doel waarvoor BON strijdt, beter onderwijs, overeenkonstig BON's 10 gebodenvoor alle leerlingen, verruimt wordt tot vrijheid van onderwijs en teruggave van ouderrechten m.b.t. de scholing van hun kinderen en zo een opstand winnen kan heeft ze tevens de barricadess opgeruimd die goed onderwijs naar BONse norm onbereikbaar maken! Pluriformiteit van scholenaanbod en afsluitende examina draagt tevens bij aan de strijd tegen dossieritis

  18. De onderwijscooperatie dient
    De onderwijscooperatie dient zich te ontdoen van alle APS-vriendjes. Punt.

  19. Em70@ Dat waren reacties op

    Em70@ Dat waren reacties op de eerste plannen van het ministerie, die wezen op een register in handen van de bestuurders. De heer Dekker is ondertussen  tot het inzicht gekomen dat die opzet niet door de leraren gepikt wordt. Dat heeft de Onderwijscoöperatie keer op keer laten weten. Hij wil, zo lijkt het nu, graag het Register op zijn conto zetten zodat hij in de race blijft om Rutte te zijner tijd op te volgen. Of minister te worden.
    Maar met die eerste ontwerpen heeft hij zich in de vingers gesneden. Door die domme manoevres bekijken leraren het register nu met het nodige wantrouwen. 
    Alleen door het in handen te geven van de individuele leraar kon hij het nog redden.
    Straks kunnen leraren kiezen uit een overvloed aan cursussen, waaronder ook de nodige flutcursussen, onder andere van het APS, en moeten ze zoeken naar wat zinvol is. Dat kan alleen gebeuren als collegae kunnen aangeven wat deugt en wat niet deugt. 
    Maar je kunt organisaties als het APS niet weren, net zo min als dat nu zonder Register mogelijk is.

    Overigens is het voorstel van Alderik Visser, die een achtenswaardig man is, in Trouw van vanochtend, om het aan "de scholen" over te laten, niet zo verstandig. We weten ondertussen waar dat op uitdraait. De scholen, dat zijn niet de individuele leraren, maar de schoolleidingen.

  20. En hier word ik dus helemaal

    En hier word ik dus helemaal niet goed van:

    "Het wetsvoorstel is een belangrijke eerste stap voor leraren om structureel te aan hun professionele ontwikkeling te werken. Registratie en herregistratie bevordert immers een leven lang leren. Het enthousiasmerende c.q. stimulerende effect van het wetsvoorstel is volgens EDventure, vereniging van onderwijsadviesbureaus, (mede) afhankelijk van twee kernelementen."

  21. Het Register gaat niet werken

    Het Register gaat niet werken, geachte Edventure, Rosenmöller, van Zijl, Dekker enz., als de scholen leraren niet faciliteren in tijd en geld om hun vak bij te houden. 
    Veel leraren komen nu al om in het werk, ook in hun vergeefse pogingen om onderwijs "passend" te maken.
    Als er in 2017 een Register is en de leraren krijgen niet de tijd, de rust en de financiële middelen, om hun bekwaamheden bij te houden, wordt het één grote mislukking. Want dan zullen we het massaal laten afweten.
    De Raden zullen zich moeten beraden.

     

  22. Ik denk dat APS wel geweerd

    Ik denk dat APS wel geweerd moet worden en niet alleen APS. Wie twitter een beetje volgt ziet een tsunami van dureflauwekul langskomen. Dat betreft bepaald niet alleen de vervuiling van het rekenonderwijs door het gecijferdheidscircuit van de muurtjebouwers, maar wel is het evident dat SBL onder de heilloze richtinggeving van deze club van start is gegaan met het Wikskunde Vakbekwaam stuk als uitgangspunt. Een klein sociogram en openbaarheid van samenstelling van de commissies binnen en buiten de onderwijscooperatie is voldoende om te laten zien hoe (niet alleen de reken-)kwalzalvers overal aan de touwtjes trekken. Benoem zowel de instanties als de individuen en weer ze uit de onderwijscooperatie. Je maakt mij niet wijs dat die andere Joost niet kan zien hoe verrot de boel is, ook bij SLO.

  23. Het probleem is natuurlijk

    Het probleem is natuurlijk dat anderen zullen zeggen dat mensen als Hulshof en van de Craats geweerd zouden moeten worden met hun "ouderwetse" ideeën. Nu is dat geen probleem, zij bieden geen commerciele cursussen aan, maar als het al uitermate moeilijk is om een maat of zelfs criteria voor de kwaliteit van het onderwijs te bedenken (die bestaan niet en zullen ook nooit bestaan), dan is het evenzeer onmogelijk om objectieve universele criteria voor na- en bijscholing vast te stellen.

    De enige die kan beslissen over de kwaliteit van de scholing is de docent die die scholing volgt: past het in zijn/haar situatie. Je moet dus garanderen dat de individuele docent gaat over zijn eigen scholing. Dat nu is vloeken in de door management- en markeingoverwegingen gedomineerde"professionalisering" op schoolniveau. Want "onderwijs geven doe je met het hele team". Zolang de individuele docent de vrijheid is ontnomen om zijn eigen scholing te kiezen, blijft teamnascholing, bepaald door het management van de school, het leeuwendeel van de scholing uitmaken.

    Het al dan niet uitsluiten door een bureaucratische stempelorganisatie van APS en CBE is een onbegaanbare weg. De docent moet aan de macht. En dat kan alleen bij hoog opgeleide bevoegde docenten. Als een docent bevoegd is en dus vertrouwd wordt het onderwijs voor de leerlingen te verzorgen, dan kun je diezelfde docent ook wel vertrouwen om zijn eigen onderwijs te organiseren.

  24. @Philippens

    @Philippens

    Je schrijft: "Als er in 2017 een Register is en de leraren krijgen niet de tijd, de rust en de financiële middelen, om hun bekwaamheden bij te houden, wordt het één grote mislukking.

    Wat ik aan dat register wantrouw, zijn de volgende dingen.

     

    1) Ik moet cursussen gaan doen. Een boek lezen en/of de krant (voor mijn vak relevant), zoals ik mezelf nu school, overigens relatief goedkoop, dat telt naar ik aanneem niet voor het register, want dat is niet controleerbaar. Contact opnemen met een hoogleraar over een vakinhoudelijke vraag, wat ik nu soms ook doe als ik het antwoord nergens kan vinden, telt waarschijnlijk ook niet mee. Cursussen worden de enige geaccepteerde manier van leren, wat het register betreft, want dat is controleerbaar. Daar zit ik niet op te wachten. En ik ben vast niet de enige.

     

    2) Hoe het met die tijd, die rust en dat geld zit. Want op dit moment is het volgens mij zo dat een bepaald percentage van je salaris bedoeld is, eigenlijk geoormerkt is, voor scholing. Ik weet niet precies hoeveel dat is, zeg 5 of 10 procent; ik heb geen idee. Dus een schoolleiding zegt gewoon: je krijgt allang geld en dus tijd: kijk maar op je taakurenoverzicht. Oftewel: je kunt gaan kiezen: of nóg meer tijd in je baan steken die toch al teveel tijd kost, of ander werk afraffelen waarmee je jezelf (en ook je leerlingen) ook alleen maar dieper in de problemen brengt. Op basis waarvan zou ik er vertrouwen in moeten hebben dat er echt éxtra geld/tijd/rust mijn kant op komt voor scholing? Wat heeft welk plan, welke verandering dan ook voor zin als het centrale probleem van de te hoge werkdruk niet wordt opgelost? En waarom zou je een register invoeren als de kans groot is dat het werkdrukprobleem alleen maar ernstiger wordt?

     

    3) Wat gebeurt er als ik me uit protest niet in dat register inschrijf omdat ik het niet vertrouw? Word je dan op je salaris gekort? Gaat dat de manier worden waarop je erin gedwongen wordt?

     

    4) Zijn er andere landen die zo'n docentenregister hebben ingevoerd en waarin dit een succes is gebleken? Zijn er landen zónder register die het toch prima doen op onderwijsgebied? En hoe kan het dat Nederland vroeger zónder register toch goed onderwijs had?

     

    5) Het wordt ook een one size fits all verhaal. Als de ene docent meer scholing nodig heeft en de andere wat minder (vanwege het vak of andere redenen), kan een schoolleiding nu schuiven met het budget: de een wat meer, de ander wat minder. Maar als iedereen zijn eigen vaste budget heeft, kan dat niet meer. Dan komt de een te kort, en moet de ander, wellicht tegen heug en meug, zijn of haar potje opmaken.

  25. Ik weet niet alles, want ik

    Ik weet niet alles, want ik zit niet in alle werkgroepen.
    Maar ik weet wel dat we er voor gezorgd hebben dat literatuur lezen, natuurlijk ook punten oplevert. Ik weet ook dat de AOb al een paar keer erop gewezen heeft dat er 600 euro per jaar ter beschikking is per docent.

    Al die terechte vragen moeten binnenkort systematisch worden beantwoord.

  26. @allen. 

    @allen. 

    Voor meer duidelijkheid omtrent het wetsvoorstel hieronder het voorstel van de onderwijsraad voor aanpassingen. Lees en huiver. Tussen de regels door is duidelijk dat de opzet is om 4 registers te maken ( waarvoor zou dat nou weer goed zijn). Lees ook dat de sectorraden het beheer verkrijgen en dat de onderwijsraad adviseert dat niet te doen. Lees ok dat de onderwijscooperatie vakkundig buiten spel is gezet en een adviserende rol krijgt toebedeeld die nog minder is dan een adviserend referendum ( niet bindend dus). O ja, em70 er i snog een lerarenregister in Schotland en Australië daar is niet bij vermeld of het verplicht of vrijwillig is. 

    Duidelijk bij het voorstel is wel dat de onderwijsraad het wetsvoorstel degelijk heeft gefileerd en dat er heel wat op en aanmerkingen te lezen zijn. Ik ben er vast van overtuigd dat Sander hier en daar een puntje heeft aangepast op de manier zoals het hoort, hetzelfde laten staan maar dan andere worrden gebruiken in de zin van 'elke zin is de waarheid alleen sommige woorden zijn gelogen'

    Veel leesplezier aan allen 

    www.onderwijsraad.nl/publicaties/2015/wetsvoorstel-lerarenregister/volledig/item7245

  27. @Philippens

    @Philippens

    Als jij het niet weet, wie weet het dan wel? Of beter gezegd: welke leraar weet het dan wel? Dit is 1 van de problemen in het Nederlandse onderwijs: door alle raden en organen met hun full-time bureaucraten die bergen papier produceren kan geen leraar het allemaal meer volgen. En dus worden besluiten genomen over leraren zonder leraren daadwerkelijk te horen.

  28. Verschillende mensen weten

    Verschillende mensen weten het wel. Die moeten door de OnderwijsCooperatie opgetrommeld worden om informatie te geven.
    Inderdaad was de Onderwijsraad een flinkse steun in de rug. Dat maakte het voor Dekker onontkoombaar om over de brug te komen. De OC kan informatie geven over de aanpassingen.
    De afgelopen jaren zijn "ambassadeurs" (leraren uit de lidorganisaties) van de OC het land in getrokken om informatie te geven aan leraren. Maar die voorlichting en antwoorden op kritische vragen moet intensiever worden.

    En we kunnen tot het laatst toe de autoriteiten niet vertrouwen.
     

    Ik wijs op het balkonincident en de wetgeving van Blok. In het laatste nummer van Eigen Huis vertelt die organisatie daarover het volgende:
    In Maastricht raakten enkele jaren geleden balkons los. Een onderzoekscommissie waar de kamer in 2008 om vroeg kwam tot de conclusie dat de bouwers veel te veel macht hadden en hebben. Er is toen wetgeving beloofd en Eigen Huis werd geraadpleegd. Die heeft toen van Blok allerlei toezeggingen gekregen voor het wetsvoorstel "Kwaliteitsborging voor het bouwen", onder andere dat bewoners allerlei rechten kregen. Dan vervolgt het blad "Vlak voordat het wetsvoorstel voor advies werd aangeboden aan de Raad van State bleek het echter veranderd. Juist de voorstellen die de positie van de koper verbeterden, zijn afgezwakt. Onder druk van een lobby van Nederlandse bouwbedrijven".

    Ook hier hebben we te maken met een bewindsman van de VVD die alle begrip heeft voor de gevestigde belangen. Ik heb dus intern alarm geslagen. Maar navraag levert op dat we geen inzage hebben in het wetsontwerp zoals het naar de Raad gestuurd is. De Onderwijsoöperatie moet dus op het vinkentouw zitten.

Reacties zijn gesloten.