Passend onderwijs + Samenwerkingsverbanden = Kassa

Afb JJ_4.jpg

 

Passend onderwijs + Samenwerkingsverbanden = Kassa

 

Met enige regelmaat zit er tussen de haatmail ook fanmail in mijn postvak. Nou ja, fanmail is veel gezegd. Soms zijn het collega’s die me laten weten hoe de reorganisatie van hun school verloopt en hoe gesjoemeld wordt met afvloeiingslijsten en afspiegelbeginsel, in een andere wordt de nood geklaagd over  management en bestuur die al ziende blind blijken te zijn, nog een andere mail moedigt mij aan om vooral zo door te gaan en soms, heel soms mailt een vader of een moeder zoals twee weken geleden.

 

Ik heb ooit eens een column geschreven over hoe scholen en samenwerkingsverbanden in het basisonderwijs zich verrijkten met ‘de rugzakjes’ of te wel het Persoonsgebonden Budget. Moeder had die column gelezen en stuurde mij het dieptrieste verhaal van haar zoon en hoe zij als ouders door het samenwerkingsverband werden en worden weggezet als onnozele halsen, kwestie van de poen binnenhalen en daar moeten ouders zich niet mee bemoeien.

 

Het begint allemaal als de kleine door omstandigheden van de ene naar de andere basisschool gaat. Niet ergens te midden in een schooljaar maar keurig groep 3 naar groep 4 na de vakantie. De nieuwe school wil het kind echter alleen toelaten als er een ‘íntake test’ heeft plaats gevonden. Welke testen, door wie de testen werden afgenomen en wat er allemaal in die testen gemeten werd? De ouders hebben geen idee, wel liet de school weten dat er het een en ander mis was en verwees de ouders door voor een second opinion naar een échte psycholoog. Conclusie van die psycholoog na een uitgebreide anamnese “Niks aan de hand, doodnormaal kind, met normale intelligentie en normaal kindgedrag voor die leeftijd”. Hou dat vast, beste lezer want op basis van deze conclusies werd het kind, op de tussen haakjes ‘openbare’ school, toegelaten ( kom er maar in Jasper). Kostprijs van de psycholoog 1000 eurietjes.

 

Kind aan de hand van moeder blij naar school, beetje nerveus voor de nieuwe vriendjes en vriendinnetjes en de nieuwe meesters en juffen. Na de eerste schooldag heeft de kleine een brief van de schooldirecteur voor moeder meegebracht. De Dikke deur vraagt moeder en vader vriendelijk om een gesprekje en wanneer ze daar even tijd voor hebben?  Let op beste lezer, een brief op het einde van de eerste schooldag. Jaja,  want details zijn belangrijk. Er werd zo snel mogelijk een gesprek geregeld en de inhoud van dat gesprek was kort en krachtig. In de tijd dat het kind 1 dag op school had gezeten, was de school tot de conclusie gekomen dat de kleine man gedragsproblemen, leerproblemen, sociale problemen en spraakproblemen had. Hij moest zo snel mogelijk geobserveerd worden door de schoolpsycholoog ( van het samenwerkingsverband die ook de ‘intake test’ had afgenomen) en of meneer en mevrouw maar effe zesduizend euro konden ophoesten om hun kind in de klas 1 op 1 te begeleiden bij al die problemen. De ouders komen zwaar ontmoedigd thuis van het gesprek en weten zich geen raad. Zes duizend euro voor de begeleiding, 120 euro per uur voor de observatie van de schoolpsycholoog die minimaal drie dagdelen zal duren, wat moeten ze er mee?

 

Navraag bij de leerkracht levert niks op , die heeft een spreekverbod opgelegd gekregen. Opvragen van de testen, uitslagen en observatieverslagen van de ‘intake’ levert ook niks op en de school begint, omdat de ouders aarzelen om zomaar overal toestemming voor te geven met de welbekende ‘inhaaltechnieken’. De school wil wel een rugzakje aanvragen voor de reeds zonder toestemming van de ouders ingezette 1 op 1 begeleiding en een aanvraag voor een rugzakje met daarin die 6000 ballen kan snel worden afgehandeld want de school heeft ‘eigen mensen’ ( kom er maar in Harm) die de procedure kan versnellen. Of de ouders dus wel even snel hun handtekening bij het kruisje willen zetten.

 

Maar moeder verdomt het. Zij heeft er geen zin in om haar zoon ‘bestempeld’ door zijn schoolcarrière te laten gaan en blijft vragen stellen. Wat haar natuurlijk door de geldzuchtige bestuurders niet in dank wordt afgenomen. U weet ook, na de ‘inhaalbeweging’ begint de intimidatie. Het is nu tekenen bij het kruisje of de kleine wordt van school gestuurd. Het is nu tekenen of de rekening van de 1 op 1 begeleider ( waar de ouders niet om hebben gevraagd) zal worden gefactureerd aan de ouders. Het is nu tekenen of de kleine moet naar het speciaal onderwijs. En meer van dat soort onzin. In een laatste gesprek, twee weken geleden, hielden moeder en vader voet bij stuk en gaven geen toestemming.

 

En toen kwam het samenwerkingsverband in actie want het geldzakje was gestrikt door de ouders  te verwijzen naar de onafhankelijke psycholoog om op basis van zijn conclusies het kind ( en het rugzakje) toe te laten tot de school. Nu was het nog een kwestie van het geldzakje eerst te vullen met geld van de belastingbetaler en dan weer leeg te halen ten dienste van de grote zakken van het samenwerkingsverband.

 

In het rapport dat het samenwerkingsverband haar toestuurde wordt onverholen meegedeeld dat de kleine een ADHD-er is, eigenlijk in het speciaal basisonderwijs cluster 4 zou moeten zitten maar dat er nog 1 mogelijke oplossing was en dat was de 1 op 1 begeleiding waarvoor een rugzakje werd aangevraagd. Dat de ouders hieraan niet meewerkten stond netjes vermeld in het rapport en ook dat de conclusies van de onafhankelijk psycholoog niet werden aanvaard wegens ‘verouderde conclusies.(sic). Heel fijntjes wordt er in het rapport gewezen op de samenwerking van het samenwerkingsverband met jeugdzorg, GGZ, en nog een paar andere instituten die allemaal meevreten uit de grote ruif. De opsomming is tegelijkertijd een waarschuwing aan de ouders “meewerken of….” En hou heel dat apparaat maar eens tegen.

 

Het passend onderwijs is een enorme pot met geld voor de samenwerkingsverbanden onder leiding van Keet Kervezee en Sjoerd Slagter,  want ook in het voortgezet onderwijs wordt passend onderwijs ingevoerd. Een enorme pot geld die straks beheerd wordt door de samenwerkingverbanden die het passend onderwijs moeten implementeren in de scholen. Als het een beetje meezit verklaren de samenwerkingsverbanden op basis van ongekende en oncontroleerbare testjes  50 procent van onze basisschoolkinderen ADHD-er, PDD-NOS- er, Autist, of behept met dyslexie, dyscalculie of een andere nog uit te vinden afwijking. En voor elk kind is de oplossing een 1 op 1 benadering. De ouders staan er bij, kijken er naar en zijn volstrekt rechtenloos volgens een rapport van de geschillencommissie basis- en voortgezet onderwijs naar aanleiding van de invoering van het passend onderwijs.

 

Wel zo gemakkelijk, een klas met 20 leerlingen, 10 begeleiders en 1 zielige incompetente leerkracht. 

 

Jesse Jeronimoon

 

   

5 Reacties

  1. Waar er voedertroggen worden

    Waar er voedertroggen worden geplaatst komen de varkens vanzelf …..

  2. Beste Marten, je snijdt een

    Beste Marten, je snijdt een aantal goede punten aan die je jammer genoeg vermengt met tendentieuze opmerkingen over diepe zakken.

    Om met dat laatste te beginnen: ik ben (als vrijwilliger) bestuurslid van 2 samenwerkingsverbanden, een regionaal expertisecentrum (REC3) en van 2 samenwerkingsverbanden in oprichting. Daar gaat het nodige geld in om en er is heus gedoe over geld zo nu en dan, maar linksom of rechtsom: het potje met geld is altijd hetzelfde en het moet worden besteed aan leeringen die extra zorg nodig hebben. Meer leerlingen proberen te indiceren kan voor een individuele school meer geld opleveren, maar dat gaat dan ten koste van een andere school (lees: leerling) in het zelfde samenwerkingsverband. Er bestaan simpelweg geen diepe zakken in samenwerkingsverbanden. 

    Wat wel hout snijdt is je probleem dat ouders tegen de muur van een school oplopen, dat er onvoldoende transparantie is, dat er onvoldoende rekening gehouden wordt met externe adviezen en dat er geen middel is om te toetsen of een eenmaal genomen besluit juist is. Overigens ken ik ook de andere kant: scholen die met hun handen in het haar zitten met een leerling, maar waar ouders niet mee willen werken. In beide gevallen is er sprake van een conflict, waarbij het samenwerkingsverband geen duidelijke rol heeft. Passend Onderwijs zou een antwoord moeten geven op dat probleem, maar dat hangt er dan wel van af hoe binnen de nieuw op te richten samenwerkingsverbanden vorm wordt gegeven. Ouders moeten bij de samenstelling van die nieuwe samenwerkingsverbanden worden betrokken. Alle reden dus om dat ook actief te doen !

  3. jfdeinum u voelt zich

    jfdeinum u voelt zich klaarblijkelijk aangesproken? Prima zo. Mijn ervaringen met de problematiek zijn niet van het bestuurlijke of toezichthoudende maar van het onderzoekende. Samenwerkingsverbanden ten lande zijn bureaucratische instellingen geworden waar veel heel veel geld in omgaat. We spreken hier niet over peanuts, de bezuiniging van 300 miljoen die de vorige minister op haar lijstje had staan waren maar een fractie van wat er omgaat in rugzakjes en andere begeleidings gelden. Daarom dat de PO raad, schoolbesturen enz… zo blij waren met de staking vorig jaar in januari en meer dan 1 fles champagne geopend hebben bij het bericht dat de bezuiniging niet doorging. Het worden nu 50 miljoen eurietjes. Dat meer leerlingen proberen te indiceren de individuele school geld oplevert staat als een paal boven water. Elke geindiceerde leerling ongeveer 6000 euro's en het samenwerkingsverband heeft wel 'een mannetje' om de aanvraag van het rugzakje te versnellen. Trouwens uit onderzoek blijkt dat ongeveer 36% van de indicaties dan ook fout zijn ( zowel positief als negatief) vergelijkt u het maar met schieten met hagel, dan wordt er altijd wel iets geraakt. Komt er bij dat deze indicatieonderzoeken verplicht worden aanbesteedt aan het samenwerkingsverband onder de noemer 'werkhoudingsonderzoeken' a rato van 1200 tot 1800 eurootjes per onderzoek. Hoezo geen diepe zakken.

    Samenwerkingsverbanden hebben niets op met de juf of meester voor de klas, ze leggen ze een spreekverbod op, vooral tegenover de ouders, en drammen gewoon door, of dacht u dat het relaas hierboven een fantasie was?  Persoonlijk vind ik het een beetje laf om als samenwerkingsverband de school de schuld te geven van een mogelijk conflict. In bovenstaande geval is het het samenwerkingsverband dat weigert rugnummers te geven. Wie heeft geindiceerd? Wie is die schoolpsycholoog? Welke diploma's en bevoegdheden hebben diegene die geobserveerd hebben? Welke toetsen en testen zijn er afgenomen? Allemaal gebeurd door het samenwerkingsverband, geen namen, geen rugnummers.

    Dat ouders weigeren om door een anoniem samenwerkingsverband hun kind bestempeld te zien de verdere schoolcarriere is niet verwonderlijk en dat ze dan ook niet willen meewerken is ook niet verwonderlijk. Wat wel verwonderlijk is is het enige feit dat ook u gebruik maakt van 'blame the victim' in plaats van uit te vissen waarom ouders niet mee willen werken. En dat zijn er inderdaad niet zo veel, ouders hebben namelijk het beste met hun kind voor en tegenwerken zou er wel eens voor kunnen zorgen dat het kind een moeilijke tijd krijgt op school. Het zijn niet alleen kinderen die onderling elkaar pesten, snapt u?

    O ja, 'het hangt er dan wel van af hoe binnen de nieuw op te richten  samenwerkingsverbanden een en ander wordt vorm gegeven". Laat ik u gerust stellen, zowel de voorzitter van de PO raad, als van de VO raad en de MBO raad zijn er al lang uit. Het document is te vinden op het internet. De kaders zijn al duidelijk aangegeven hoe een en ander moet en onder welke bestuurlijke samenstelling. Ouders hebben daarin weinig in te brengen, ze mogen ook hier het vijfde wiel aan de wagen zijn.

  4. Beste jfdeinum, dank voor het

    Beste jfdeinum, dank voor het compliment maar de eer voor de openingstekst van deze draad komt geheel toe aan de onvolprezen Jeronimoon naar wiens commentaar ik dan ook graag verwijs.

    Trouwens: naar uw mening kan het 'rugzakjesgeld' binnen een samenwerkingsverband maar één keer worden uitgegeven. Dat zal ongetwijfeld kloppen maar volgens mij is het probleem eigenlijk dát het rugzakjesgeld aan de samenwerkingsverbanden ter beschikking wordt gesteld en dat die daar kennelijk een machtspositie aan ontlenen. Het zouden – strikt genomen – de ouders moeten zijn die hierover beslissen, daarbij *gesteund* en niet *gestuurd* door de samenwerkingsverbanden.

  5. Inderdaad, Marten Hoffman

    Inderdaad, Marten Hoffman (reageren op specifieke reacties kan kennelijk niet meer). Waar de overheid begint te strooien met centen, verzamelen zich vanzelf ook de gieren. Ik denk dat het zelfs ondoenlijk is alle voorliegende activiteiten teneinde overheidssubsidies in de wacht te slepen, in kaart te brengen.

    Toekomstige historici kunnen zich hier eindeloos mee bezig houden, denk ik zo. Want voor menigeen die een gezin moet onderhouden, is het hemd natuurlijk nader dan de rok. En als het hemd direct een vette subsidie weet binnen te halen is er meestal geen bijgedachte meer betreffende een toekomst aangaande overheidsfinancien of een relatie met het afpakken van geld van anderen.

    Subsidies lokken net zo primitief als het aas van de visser.

Reacties zijn gesloten.