Middenschools gevaar!?

Alle (bestuurlijke) clubs die er wat toe deden in onderwijsland, tuimelden vandaag over elkaar heen. Hun eureka-moment betrof het lumineuze idee om de schoolkeuze met drie jaar uit te stellen. Ze hadden het zelfs goed voor met de leraren. Niet dat ze die ooit bij hun bestuurlijke creatieve brainstorm hebben betrokken, het was gewoon een goed plan voor iedereen en zelfs ook nog voor leraren, zo ongeveer liet Paul Rosenmüller (voorzitter VO-raad) zich tegen Ton van Haperen (gewoon leraar) liet ontvallen in een discussie op Radio 1. En zo kon je ook de twee-deling tussen elite-onderwijs en het onderwijs aan het klootjesvolk tegengaan (werd iets netter gezegd).

Maar wat is het probleem? Terugkeren naar het goede onderwijs van het gezonde verstand ligt toch veel complexer. En is het uitstel van de vroeg-schoolse schoolkeuze wel zo’n slim idee? Dit eureka van deze bestuurlijke onderwijselite heeft veel te veel weg van gedachtegoed van de middenschool. Een jammerlijk mislukte onderwijsvernieuwing van onderwijsminister van Kemenade.

Een andere ‘oerkreet’ die opdook was de dooddoener ‘differentiëren’. Want al die leerlingen moeten drie jaar langer heterogeen bij elkaar gehouden worden in veel te grote en overvolle klaslokalen. Deze pedagogische valkuil mogen de leraren dan weer met gebrek aan middelen en onderbezetting zelf maar op zien te lossen. Rosenmüller en consorten zien dat anders.  Deze uitdaging aan het onderwijs bevordert nu eenmaal  het ontwikkelen van de afzonderlijke talenten bij die leerlingen en kunnen dan eindelijk een diploma behalen waarop ze niet worden afgerekend op hun slechtste vak”; aldus de voorzitter van de VO-raad.

Voor het gemak gaat men voorbij aan de rabiate onderwijsvernieling ontstaan uit de vele mislukte onderwijsvernieuwing zoals daar zijn de middenschool, het studiehuis, het competentie gericht leren, de Ipad-scholen, etc.

Tijd om het middenschools gevaar een halt toe te roepen en  het gezonde verstand van de echte onderwijs-professionals (de man en de vrouw voor de klas) in te zetten en terug te keren naar gewoon ‘goed’ onderwijs.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie