Het failliet van het Nederlands onderwijs.

 
Het is een soort houtrot. Het sluipt binnen.
Als je je huis niet zo nu en dan kritisch onder de loep neemt en denkt aan de langere termijn, in plaats van alleen dit moment, laat je het woekeren.
"want het valt wel mee".
 
Terwijl er politiek gevochten wordt over de vrijheid van de onderwijsbesturen, gaat de houtrot rustig en bijna onopgemerkt verder. Houtrot is niet sexy. 

 
Onderwijs is eigenrisicodrager voor WW en in toenemende mate voor WIA. Dat betekent dat, al wordt de docent eruit gewerkt, de kosten door blijven lopen.
Neem mijzelf als voorbeeld.
 
Ik ben eruit gewerkt, omdat ik te kritisch was.
Ik wilde zo nu en dan over beleid praten en vooral, ik wilde mijn collega's voorlichten. Dat was buitengewoon ongewenst. Daar werd niet eens heel erg geheimzinnig over gedaan.

Men schreef grif op dat ik weg moest wegens een arbeidsconflict, eenzijdig veroorzaakt EN in stand gehouden door de werkgever.

Dat argument gaat in meer of mindere mate op voor zeker 1500 docenten per schooljaar. Die zullen niet allemaal even kritisch zijn, maar worden wel allemaal met hetzelfde principe geloosd.
 

De kosten voor dat lozen, blijven jaren bij de school.

De kosten voor het ziek maken van docenten, door ze chronisch te overbelasten, blijven 12 jaar lang bij de school.
 
Ik kan best wel wat, al is het geen 21 uur lesgeven. Ik heb talenten waarmee ik docenten makkelijk kan ontlasten. Neem het rekenonderwijs. daarvoor schreef ik razendsnel een programma, zo efficiënt ingericht dat de wiskunde lessen zowaar uitkwamen met de spontaan gekrompen lestijd.
 

Mijn WIA wordt betaald door SCOL. Daar lopen docenten wiskunde om van de stress. Maar ik ben niet welkom om te helpen.Men betaalt liever 12 jaar geld om me weg te houden dan om een bijdrage te leveren aan het onderwijs.

 

Zolang dit soort gedrag als een olievlek het onderwijs vervuilt, zullen de problemen en de daar weer op volgende spatsen om de boel rond te krijgen , alleen maar erger worden.

 
Totdat er weer een nationale reddingsactie nodig is. Niemand, geen politicus, schoolleider, journalist of weet ik veel, doet iets aan die gestage oliestroom die nu weglekt. Die lek die jaarlijks groter wordt.
 
Nee, we bekvechten liever over wel/geen beleidsvrijheid. Over wel/geen wet naleven door eerstegraders te betalen waar ze recht op hebben. Er gaat tijd, moeite en inspanning zitten in het afknijpen van gezonde docenten en het weghouden van assertieve, maar professionele docenten. Die tijd en inspanning gaat ten koste van de werkelijke kwaliteit van het onderwijs.
 

Zolang dit soort besturen ongestoord hun in dienst zijnde docenten mogen opzadelen met onnodige hoeveelheden werk, omdat men de "ongewenste" lieden geen uurtje in wil zetten, stevent dit onderwijs rustig tuffend op een failliet af.

 
Op het moment dat ik eruit gezet werd, moest een collega met twee kinderen jonger dan drie jaar, de klus doen waarvoor ik aanbood het op te knappen. Dat moest ze doen, naast haar normale werk. 
Weer een gezin waarbij een ouder zich niet happy voelt omdat de werkgever een krankzinnige hoeveelheid werk over de schutting gooit.
 
Misschien is zij uiteindelijk ook wel een paar keer ziek geworden, wie weet.

Nog meer klassen zonder docent of met noodgedwongen inval door al vol geplande collega's.

 

Kan men de jaarrekeningen van de onderwijsinstellingen onderzoeken op de toenemende geldstroom naar ontslagen en afgekeurd personeel? Ik ben erg benieuwd wat daar zichtbaar wordt.

 
Een makkelijke voorspelling: over 5 jaar zijn de schadeposten voor WW en WIA zo opgelopen, dat zelfs de mensen met oogkleppen op zien dat er een probleem is.
 

Heel misschien lost het zichzelf op:

De besturen denken nu dat ze door de WIA te verzekeren tegen een lagere premie dan dat het UWV rekent, geld te besparen. Zo wordt het door verzekeraars ook aanbevolen.
Wat men niet realiseert, is dat verzekeraars geen filantropische instelling zijn. Zodra hun kosten stijgen, gaan de premies omhoog. 
Deze bestuurders die gewend zijn om misschien na 10 jaar eens op een openstaande post te worden gewezen en dan allang gevlucht te zijn, krijgen van deze verzekeraars binnen 1 jaar de rekening voor hun wanbeleid gepresenteerd.
 
Dat wordt schrikken. En huilen. Hoe meer docenten men eruit werkt, hoe meer die premie gaat stijgen.
Misschien gaat de wal het schip keren: verzekeraars zijn niet gevoelig voor amateuristische beleidsmakers. Die hebben targets. 
Ik zou zo graag eens bij een paar van die gesprekken aanwezig willen zijn. Gratis.
 

6 Reacties

  1. Op het moment dat jij eruit

    Op het moment dat jij eruit gezet werd, Denise, moest een collega met twee kinderen jonger dan drie jaar, NAAST HAAR NORMALE WERK de klus doen waarvoor jij aanbood het op te knappen. Waarom moest zij dat, waarschijnlijk zelfs zonder overwerkvergoeding, aannemen? Had het bestuur net de tijdsduur van waarin haar overige taken vervuld moesten worden ingekort zodat jouw klus qua tijdsomvang binnen haar 40-urige? werkweek viel? Overwerkvergoeding zal er wel niet geweest zijn en zelfs als dat wel het geval was moet een moeder met jonge kinderen dat kunnen weigeren.

  2. Leuk dat je zo verontwaardigd

    Leuk dat je zo verontwaardigd bent Zoals altijd wordt er door de werkgever beweerd dat de tijd in de opslag factor zit. Dus in plaats van.haar aan te vallen zou je kunnen eisen dat die beschikbare tijd eens inzichtelijk gemaakt wordt. Hé Dat is precies waar ik al drie jaar voor procedeer en waarvan nog geen bond of wat voor organisatie dan ook zich achter wil stellen. ZELFS niet achter wil stellen. Ook BON niet. Stel je voor dat de werkgevers eens echt aangepakt worden.

  3. Begrijp ik het goed?:  Een

    Begrijp ik het goed?:
     
     
    Een docent heeft n taken. De tijd voor het verrichten van taak i zij door ti voorgesteld. Totale weektijd 40 klokuren en  t1 + t2 + …..  + ti + ……. + tn  = 40. Het linkerlid van de vergelijking wordt met k ( 0 < k < 1 )  vermenigvuldigd. Er is dan nog een ruimte voor en taak n+1 waarvoor geldt  en  k(t1 + t2 + …..  + ti + ……. + tn)  + tn+1  = 40  ????
  4. Ja. Precies.
    Ja. Precies.
    Door t onbenoemd te laten beweert de werkgever dat dit kan.

    Door alle docenten in 1 groep te gooien beweert de werkgever dat het ” gemiddeld” genomen wel uitkomt.

    Door t onbenoemd te laten houden de schoolbesturen vol dat het klopt.

  5. De samenstelling van de
    De samenstelling van de opslagfactor is de laatste 10 jaar precies zo gegaan als dat je opschrijft.

    Zonder een flinter bewijs houdt school vol dat dit alleen voor individuen als ik niet goed gaat.

    Maar….
    Als je t wel benoemt, hoe klein dan ook, blijkt meteen dat voor > 60% docenten t*i allang >40 is.

    Bij de rechter doet werkgever voorkomen alsof er een fatsoenlijke t genomen wordt, maar die wordt NIET aangeleverd. Door geen enkel bestuur.

    Er wordt ook zorgvuldig vermeden toe te geven dat er inmiddels TN+1, TN+2… Bij gegooid zijn.

  6. De cao kaart uit 2008, van de
    De cao kaart uit 2008, van de AOb, laat zien dat er 35 min zijn per gegeven les, bedoeld voor voor- en nawerk.

    In 2015 zijn die 35 minuten bedoeld voor ongeveer 25 verschillende taken.

    Noch AOb noch CNV gaat hier juridisch op in. Je moet je ondertussen afvragen waarom niet.

    Men kan mij afhouden door te stellen dat het een individuele kwestie is. Dat wordt door alle bonden etc in stand gehouden door na te laten er een, dood simpel, onderzoekje op los te laten.

    Maar nee. AOb zit tegen bestuur bon te janken dat ik alleen voor mezelf bezig ben, initieert het verkeerde soort onderzoek werkdruk en houdt zo de rotzooi in stand. Net als CNV. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.