Verplichtingen in onze Realistische Reken Staat

www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/5467.pdf

Lees de inleiding. Ik was te gisteren te perplex om meer te schrijven. Maar dat komt nog wel.

Inmiddels een dag verder. Het artikel van Nina Boswinkel (die we ook kennen van het Toekomst Telt SLO-rapport van de Twentse emeritus Plomp) is niet gedateerd, en ook niet teruggetrokken door het FI. Ik vermoed dat de huidige directeur van het FI het niet kent. Een grote schoonmaak is voorlopig nog ver weg en zou misschien ook niet op zijn bordje gelegd moeten worden. Een eerste stap zou kunnen zijn dat duidelijk gemaakt wordt dat geen enkele publicatie op de site van het FISME wetenschappelijk is.

Niet alle lezers van de blogs op dit forum zullen het verband zien met de problematiek rond de onderwijscooperatie. Ik moet nog even nadenken over of en hoe ik dat ga uitleggen. Dubbele petten regeren en het verbond blijft.

5 Reacties

  1. Joost,
    Joost,

    Je bericht is uiterst relevant; het FI zegt hier dat de wet op het basisonderwijs zowel het regulier als het speciaal basisonderwijs verplicht realistische rekenmethoden te gebruiken..

    Ik vermoed dat velen, net als ik, een link zonder verdere verklaring niet aanklikken. Er zijn al teveel links in deze wereld. Om door mij aangeklikt te worden moet ik enig idee hebben wat ik daar vind. Ik had dit bericht dus bijna gemist. Zou ik erg jammer hebben gevonden.

    Gerard

  2. Even een opmerking. Van

    Even een opmerking. Van wanneer dateert dit werkje? ZMLK, ZMOK, MLK enz… zijn benamingen voor onderwijs die in 2000 verdwenen zijn en ondergebracht in de clusters 1 tot en met 4 van het speciaal onderwijs. Wat niet wegneemt dat de 'infiltratechnieken' duidelijk in beeld komt. Trouwens, ik moet concluderen dat het hele theorietje nauwelijks steunt op wetenschappelijk onderzoek en bevindingen gezien de ontzettend korte lijst van geraadpleegde werken.  

  3. Dat het uit 2003 is,

    Dat het uit 2003 is, verandert de betekenis van het document nogal. Het is evident niet waar dat de overheid realistische methoden voorschrijft, anders was Reken Zeker nooit uitgekomen. Dat inspectie en daarmee de overheid lange tijd meenden dat er maar één goede didactiek was is duidelijk, ook duiden de referentieniveaus een impliciete voorkeur voor realistisch rekenen aan, maar een verplichting van de overheid is toch iets anders. Dit pamflet laat zien hoe zeker het FI destijds was over de eigen positie. Interessant uit geschiedkundig oogpunt

Laat een reactie achter