Het L-woord

Blog under construction.

Goed lezen. Ik ga hier wat geschiedschrijving doen. Zonder al te veel linkjes die veel mensen die niet willen weten wat er in het onderwijs gebeurt zo irriteren. Maar, eerlijk is eerlijk, de eerlijkheid gebiedt me om te constateren dat die te vele linkjes ook bij anderen (heel) soms ergernis opwekken.

Dus? Wel, aangezien een mens nooit te oud is om te leren ga ik het in dit blogje nu anders aanpakken. Steady as she goes, bear with me….

In goed Nederlands is mijn openings statement voor dit blogje: als aantoonbaar onwaarheid gesproken (of misleidende informatie gegeven) wordt dan is het niet gedaan om van liegen te spreken. Hieronder zal ik wat voorbeelden bespreken, te beginnen met de teksten in de kennisbases voor de tweedegraadslerarenopleidingen en pabo's.

Huh, welke kennisbases? Goede vraag, het betreft de met veel bombarie gepresenteerde boekjes die in dit filmpje te zien zijn (sorry, linkje):

Comments disabled, waarom? Een vraag die gesteld moet worden. 

Het blauwe boekje bovenop de kleurige stapel (Pun not intended, wie zonder zonden is werpe…) die Doekle in dit filmpje aan Marja overhandigt bevat de kennisbases voor al die vroeger zo mooie beta-vakken. Over het toen aanstaande bestaan van de kleurige boekjes hoorde ik voor het eerst van Voorschotenaar twitter.com/Ad_deGraaf met wie ik destijds (samen met onze Ad) een gesprek had over de toen te verschijnen kennisbases taal en rekenen voor de pabo. De ene Ad vertegenwoordigde de HBO-raad, de andere BON.

Die pabostukken zijn een verhaal apart. Wat daar mee mis was (en nog steeds is) was de aanleiding voor ons gesprek, waarin Ad (niet die van BON) terloops opmerkte dat er ook gewerkt werd aan kennisbases voor de lerarenopleidingen. Mind you, ons gesprek was een paar weken voor de presentatie van het hele pakket op een donkere maandag in december die ik me als de dag van gisteren herinner. Alles was al lang klaar natuurlijk, maar het trieste filmpje hierboven is later gemaakt, zo gaat dat.

Een kennisbasis is een kennisbasis. Als je een kennisbasis hebt dan kun je gaan nadenken over wat je ermee doet, bijvoorbeeld kwa didactische invulling. Vakdidactiek (didactiek van een vak) kan en moet daar dan een rol bij spelen. De vakdidacticus zorgt dat hij of zij vakinhoudelijk op de hoogte en gaat vervolgens met de inhoud aan de slag. Zonder vakinhoud geen vakdidactiek.

Terug naar het L-woord. Tja waar beginnen we? Every choice hurts. De aanleiding voor het gesprek met Ad de Graaf was de eerste versie van de kennisbasis rekenen voor de pabo, waar ik kennis van genomen had en van geschrokken was. De eindversie is hieronder aangehangen, alsmede het legitimatierapport. Ook aangehangen is het Wiskunde Vakbekwaamstuk van de Stichting Beroepskwalititeit Leraren (SBL), geschreven door het Fisme en een buromedewerker van SBL. De stukken hangen met elkaar samen.

(wordt later vervolgd, wellicht nu eerst leerzaam om de stukken eens te bekijken)

 

 

 

 

 

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter