8 Reacties

  1. Dat oeverloze geleuter waar

    Dat oeverloze geleuter waar het onderwijs vol van is, ik word er doodziek van.

    Mooipraters weten er hun geld te verdienen, met subsidiegeld natuurlijk, want een particulier zou geen geld willen betalen voor loos gepraat.

    Want … WAT  betekent dat eigenlijk: opleiden tot zelfstandigheid?? Het is een reclamekreet waarbij iedereen zich goed schijnt te voelen,  totdat men gaat nadenken.

    Betekent het dat we kinderen op vroege leeftijd moeten aanmoedigen vooral eigenwijs te zijn, zelfs zonder goede kennis van zaken? Of betekent het dat we kinderen eerst een bestaande basis degelijk moeten aanleren (zonder al te veel inspraak van de zijde van de kinderen)  waarna wij hen in  staat achten voldoende uitgerust te zijn voor het nemen van beslissingen op grond van  GERIJPT zelfstandig denken!?

    Vernieuwers pleitten voor de eerste suggestie.

    Ervaren BON-ners weten hoezeer de tweede suggestie rijper en verstandiger blijkt te zijn.

    Nu de politiek nog,  die tot dusver geheel in de ban lijkt te zijn van de eerste onrijpe suggestie. Zelfstandigheid zonder kennis leidt tot onzelfstandigheid juist vanwege het gebrek aan kennis.

  2. “Een docent die vermoedens

    "Een docent die vermoedens heeft dat een leerling radicaliseert, moet direct alarm slaan en de politie inschakelen. Ook bij dreigende situaties moet een docent sneller aangifte doen, vindt de VVD."

    Waar hebben wij het toch aan verdiend dat de politiek alle maatschappelijke problemen doorschuift naar het onderwijs? Je bent als docent van lotje getikt als je  (onterecht) aangifte doet. De consequenties daarvan ondergraven je verdere loopbaan en werkvreugde.

    Zoals bij alle eerdere onderwijsvernieuwlingen is dit weer een teken van onmacht en onkunde van "de politiek".

  3. @hendrikush De minister liet
    @hendrikush De minister liet enige maanden geleden zelfs weten dat dit tegengaan van extremisme misschien nog wel belangrijker was dan je vak. Ik vraag me altijd af wat de geestesgesteldheid van zo iemand is tijdens die uitspraak. Net als Neelie Kroes die meent dat leren programmeren (ook een taal tenslotte) de moderne variant is van de taal leren. Het kan toch niet zijn dat ze dat werkelijk menen. Blijft over dat er een soort dunne paptaal bestaat, verwant aan koffiegeleuter over het weer van vandaag of de jurk van nicht Anne-Roos. Alleen wordt er nu beleid op gebaseerd, maar niemand kan dit toch allemaal serieus bedoeld hebben?

  4. @Gerard. Dat “de politiek”

    @Gerard. Dat "de politiek" haar machteloosheid doorschuift naar het onderwijs is niet nieuw. Het verbaast me ook niet als je bedenkt dat kamerleden ondertussen InHollands zijn opgeleid en dat een mbo-opleiding voldoende is om fractievoorzitter te worden.

    Zorgelijk vind ik het gebrek aan analytisch vermogen en moed (/beleid/trouw)  bij de kamer.

    Als ouders, brussen, vrienden, familie, buurt, gemeenschap en voorgangers gefaald hebben bij de aanpak van radicalisering moet het onderwijs de diagnose stellen. En, zoals in Engeland en Frankrijk onlangs, als de brutaliteit groot genoeg is volgt er de dreiging van een rechtszaak om de verantwoordelijkheid en ellende af te schuiven. Schandalig, zowel van alle betrokkenen als van de overheid die erbij staat en niets doet. 

  5. @hendrikush

    @hendrikush

    Fractievoorzitter worden met een mbo-opleiding lijkt mij geen probleem. Sterker nog: in principe is het goed dat er een fractievoorzitter met een mbo-opleiding is. Politici lijken teveel op elkaar: allemaal een universitair opleiding (meestal in de sociale wetenschappen).

  6. @mark79.

    @mark79.

    Ik herinner me een discussie van een paar jaar geleden waarin verdedigd werd dat mbo ook "hoger opgeleid" is. Jammer dat we desondanks door de instroom van analfabete asielzoekers de Lissabon norm van 50% hoger opgeleiden waarschijnlijk niet zullen halen.

    Verder verschil ik met je van mening; het is in principe niet goed dat een fractievoorzitter een mbo-opleiding heeft. Naast stemmen trekken en groepen leiden is ook deskundigheid en ervaring in 's lands interne en externe zaken nodig. Dat los je niet alleen maar op met bekwame adviseurs, daar is ook eigen inzicht en kundigheid voor nodig. Zie de puinhopen in onderwijs en zorg.

     

  7. Het pleidooi gaat niet over

    Het pleidooi gaat niet over handhaving van normen en waarden in het onderwijs. Het gaat over het handhaven van waarden die in Europa meestal vooropgesteld worden. Op Islamitische scholen probeert men andere normen en waarden hoog te maar dat wordt door de auteur niet gewaardeerd. Hij houdt is een pleidooi voor het handhaven van in Europa ontsprongen idealen en will die aan de Islamieten opdringen.

    Gelukkig is het handhaven van Islamitische waarden moeilijk want er zijn 2 Mohammeds. De kameeldrijver die zijn bazin huwde en de generaal die een oorlog tegen ongelovigen moest winnen om zijn nieuwe religie te laten overleven. Wie is de “echte”?

    He verschil tussen geloof en bijgeloof ontstaat uit de persoonlijke beleving.

    Het propageren van de door de auteur genoemde idealen verkleint bij succes het risico van gruwelijkheden dus daar ben ik het wel mee eens. Als de Islamitische kinderen de normen van de generaal Mohammed aanvaarden is dat zeker een gevaar voor onze samenleving waar ik graag deel van uitmaak.

    Het Islamitische geloof zou je het misschien kunnen zien als in ontwikkeling en nog in de middeleeuwen. Het zou dan nog ten goede kunnen evolueren. Maar helaas, Mohammed heeft gezegd dat zijn boodschap door God gedicteerd is en dat hij de laatste profeet was. Na de twee oudere boeken, het oude testament (alleen voor de Joden die met hun god een contract van gehoorzaamheid en bijstand hadden gesloten) en het nieuwe testament, een verzameling van verslaggevingen over wat Jezus gezegd en gedaan zou hebben en die aan de exclusiviteit van het verbond tussen de Joden en Jahwe een einde maakte volgde de voltooiende quraan. Of de Islam zich verder zal ontwikkelen is twijfelachtig.

    We moeten dus wel ingrijpen in het Islamitische onderwijs en hopen dat we daarmee een middel gebruiken dat niet erger is dan de kwaal.

    Het is jammer dat BON de status heeft van een vereniging en niet van een religie. In het tweede geval zou het makkelijker zijn ons onderwijs te realiseren


     

  8. @Malmaison

    @Malmaison

    Het probleem is onoplosbaar zolang binnen de islam "de gouden regel" en het "onderzoek alles en behoud het goede" zijn verboden. Dan rest slechts de verdediging van onze eigen normen en waarden en daarmee de onderdrukking van deze vijandige ideologie. Zoals bij het nazisme en communisme.

     

    In dit verband is het misschien nuttig om nog even aan antecedenten van Paul R, voorzitter van VO-raad, te herinneren: V&D millionair, collectant voor massamoordenaar Pol Pot, aanbidder van Mao, gecharmeerd van Mugabe.

Reacties zijn gesloten.