10 onderzoeken, 1 antwoord: de docent

Er is een lawine aan rapporten, onderzoeken en daaraan verbonden meningen en (voorlopige) conclusies, die allemaal over het onderwijs gaan.

Men ventileert in de media, voor zover die genegen zijn om daar ruimte voor te maken en op de social media.

Ik ga ze niet allemaal oplepelen. Elk van die onderzoeken (b)lijkt een eigen uitkomstje te hebben, waar een club haar zegje over doet.

Het ene bevestigt of toont aan, dat de bollebozen meer uitdaging nodig hebben.

Er wordt niet genoeg gedifferentieerd

Er wordt minder en daardoor te weinig gestapeld

Aandacht helpt

Te laag gemotiveerde leerlingen

Voor AL  die dingen is er dezelfde oplossing: De docent moet …… Of de docent zou ….

Keurig aansluitend op een eerder onderzoek: De docent maakt het verschil.

Tegelijkertijd zijn er cao onderhandelingen voor diezelfde docent.  Het uitgebrachte bod van werkgevers heeft zelfs de politiek van zijn sokken geblazen. ( mocht de Tweede Kamer via OCW invloed uitoefenen op de cao onderhandelingen, dan stap ik naar de Nationale Ombudsman. Mevrouw de minister heeft me letterlijk geschreven dat OCW geen partij in de cao onderhandelingen is. Ik word doodziek van de insteek: we zeggen wat op dat moment toevallig goed uitkomt, zonder enig besef van verantwoordelijkheid.)

Noch uit deze cao onderhandelingen, noch uit die van afgelopen decennia, noch uit de keuzes die de VO Raad ventileert ten aanzien van naleving Code Goed bestuur ( aangesloten bestuurders worden vooral niet aangesproken op hun handelingen en dat advies brengt de raad ook aan haar leden uit.), noch uit wat dan ook, merk je dat “de docent” dan ook gekoesterd wordt.

Als die persoon op al die problemen het antwoord is, zou je zeggen dat het een centrale figuur is, die vooral ondersteund en professioneel begeleid moet worden.

Beginnend met  een professioneel opgesteld rapport over de arbeidsomstandigheden van die docent.

Immers, collega’s, in die arbeidsomstandigheden moet je het allemaal doen.

Dus kunnen we ophouden met lief lachen naar onze uiterst meelevende werkgevers, die ons vervolgens een derde tot de helft te weinig tijd geven om al die zaken naar behoren uit te voeren?

Grijp al die rapporten eens aan om het ermee eens te zijn: de docent moet het doen.

Eerste vraag: hoe.

Daar kan toch niemand op tegen zijn? Iedereen wijst met zijn vinger naar de docent!

IK vraag nog steeds bij de rechter om een doorrekening van mijn jaartaak . Ik heb het gevraagd aan schoolbestuur, Raad van Toezicht, VO Raad, OCW, onderwijs inspectie , alle vakbonden en diverse politieke partijen.

NIEMAND wil een dergelijke normberekening uit laten voeren.

IEDEREEN wijst naar de docent.

 

Hier klopt iets niet?

De advocaat van SCOL, het schoolbestuur dat door mij voor de rechter wordt gedaagd, heeft uitstel gevraagd. Niet geheel onlogisch.

Dat dit een lange wandeling zou worden, wist ik drie jaar geleden al. Toch wijzen al die gepresenteerde onderzoeken ieder voor zich op de wenselijkheid van een gezond functionerende docent, die voor de leerlingen het verschil maakt.

Misschien willen alle eerder aangeschreven partijen heroverwegen de VO Raad te stimuleren deze rechtszaak te bespoedigen? SCOL is actief lid van de VO Raad, mevrouw de vice voorzitter zit namelijk IN de commissie arbeidsvoorwaarden van de VO Raad. Die Raad die nu dat  cao bod uitbrengt, snap je ?

Dan komen er op al die conclusies het begeerde antwoord: HOE ??

8 Reacties

  1. Natuurlijk willen ze uitstel.

    Natuurlijk willen ze uitstel. Want zo kunnen zowel SCOL als de VO-raad dit hoofdpijndossier voor zich uitschuiven. En ondertussen probeert de VO-raad onder beknellingen als eenduidige bevoegdheden en eenduidige diploma's uit te komen. Sowieso zoveel mogelijk onderwijsvernieuwing om maar nergens aan vast te hoeven zitten, en t.z.t. het geval Denise Hupkens als eenmalige schade af te kunnen boeken in plaats van dat het uitmondt in een gevaarlijk precedent met vergaande consequenties. En ondertussen hopen ze natuurlijk dat jij het bijltje erbij neergooit.

     

    Maar uitstel kan ook voordelen hebben. Je zou de tijd kunnen gaan nemen voor het bedenken van een goeie communicatiestrategie om aldus andere docenten te mobiliseren. Want op de huidige manier lukt dat niet.

  2. Er is een vacature bij de AOb
    Er is een vacature bij de AOb: beleidsmedewerker. Ik heb geen ervaring, maar schrijven kost niks ?

    Alternatief: website geschikt voor mobiele telefoons. In een klas werd meteen duidelijk dat wat voor website dan ook via mobieltjes moet opereren.

    Maar dat betekent weer.mijn nek uitsteken en een investering doen.

    De titel weet ik al. Ik ben op zoek naar een betaalbare webbouwer en een betaalbaar pin of over maak systeem.

    Er wordt aan gewerkt.

  3. P.s.
    P.s.

    Ik denk niet ” dat ik die vacature even doe “. Ik denk wel dat alleen op de wal staan schreeuwen hoe het anders moet, niet hetzelfde is als zelf helpen de koers uitzetten.
    MIJN voornaamste twijfel is het feit dat het om 4 dg/WK gaat.

    Maar alleen maar commentaar geven is niets voor mij. Ik wil best zelf verantwoording dragen.

    Het alternatief is dus een tweede website. Uitsluitend bedoelt als lobby om een onderzoek/ rapportage normtijden onderwijs te realiseren.
    Volgens fatsoenlijke richtlijnen.

    Misschien met 1 helder doel, te realiseren binnen een redelijke tijd, met een oproep voor ondersteuning volgens een duidelijk financieel schema, is er grotere slagingskans. Bovendien weet ik dat het beter loopt als ik er ECHT in kan duiken. Dat heb ik de laatste jaren al onder vonden.

  4. Er is maar één oplossing.

    Er is maar één oplossing. Vertel elke leerling die ook maar een fractie van een seconde overweegt om docent te worden, dat hij of zij eerst een vak moet leren en moet gaan werken. Docent worden kan altijd nog. Je elke week laten afzeiken door minister en staatsecretarissen kan altijd nog. Je doet het als docent NOOIT goed, je schiet altijd wel ergens tekort en je moet altijd weer verplicht op nutteloze cursus om APS CPS en aanverwanten aan brood te helpen. Bovendien moeten er meer toetsen komen in het onderwijs, omdat docenten te incompetent zijn en cito veel beter inzicht heeft in leerlingen dan jijzelf als docent. Kortom, ik ga de komende jaren afbouwen en men zoekt maar een andere gek om als pispaal van Den Haag te dienen en waarschuw elke leerling vooral een vak te leren en niet het onderwijs in te gaan. Hoe goed en gemotiveerd ze ook zijn.

  5. Er is maar één oplossing.

    Er is maar één oplossing. Vertel elke leerling die ook maar een fractie van een seconde overweegt om docent te worden, dat hij of zij eerst een vak moet leren en moet gaan werken. Docent worden kan altijd nog. Je elke week laten afzeiken door minister en staatsecretarissen kan altijd nog. Je doet het als docent NOOIT goed, je schiet altijd wel ergens tekort en je moet altijd weer verplicht op nutteloze cursus om APS CPS en aanverwanten aan brood te helpen. Bovendien moeten er meer toetsen komen in het onderwijs, omdat docenten te incompetent zijn en cito veel beter inzicht heeft in leerlingen dan jijzelf als docent. Kortom, ik ga de komende jaren afbouwen en men zoekt maar een andere gek om als pispaal van Den Haag te dienen en waarschuw elke leerling vooral een vak te leren en niet het onderwijs in te gaan. Hoe goed en gemotiveerd ze ook zijn.

  6. Met alle respect voor je

    Met alle respect voor je verdriet, boosheid en frustratie:

     

    er is na een jaar nog steeds geen enkel  persoon/docent die zich inschrijft voor het narekenen van zijn/haar jaartaak.

    Zonder lidmaatschap, kosten of verplichtingen. alleen je belangstelling.

    met schelden aan de zijlijn bereik je helemaal niks. Je moet ervoor zorgen dat er geluisterd wordt.

    Zolang iedereen zich als pispaal laat gebruiken en , in dit geval mij, alleen laten praten, verandert er helemaal niks.

    IK mag geen correspondentie wonder zijn, geen enkele bond of organisatie komt op het hetzelfde idee om een dossier op te bouwen waarmee je echt kunt onderhandelen. Geen bond of organisatie spreekt zich voor mijn idee uit. Zelfs dat laatste lijkt onmogelijk.

    Wat wil je dan?

    Nee, "we"wachten wel op de kruimels die onze werkgevers en hun opdrachtgever naar ons toe werpen.

    Ik zal een apart website maken voor de actie: inkopen onderwijs moet fair trade.

    alle moeite doen, proberen te leren van mijn fouten.

    En dan is het weer aan jullie om wel of niet in te schrijven/steun te betuigen etc.

    Met een tastbaarder doel dit keer: vaststellen normen in het onderwijs

     

  7. @DeniseJe schrijft: “geen

    @Denise
    Je schrijft: "geen enkele bond of organisatie komt op het hetzelfde idee om een dossier op te bouwen waarmee je echt kunt onderhandelen. Geen bond of organisatie spreekt zich voor mijn idee uit."

     

    Bij de bonden kunnen ze best nadenken en snappen ze dus ook argumenten. Waarschijnlijk hebben de bonden dus heel goeie redenen om niet het pad te bewandelen dat jij hun voorstelt. Bijvoorbeeld dat daaruit zou blijken dat ze jarenlang in gebreke zijn gebleven. Of omdat ze weten dat ze dan het conflict aangaan met werkgevers terwijl ze niet op échte brede steun te kunnen rekenen van hun achterban. Waarom zouden ze gaan blaffen als ze weten dat ze niet kunnen bijten? En misschien hebben ze nog meer redenen die wij niet kunnen doorzien.

     

    Je kunt je natuurlijk ook op hun leden richten, maar hoeveel mensen laten zich overhalen door een website? Immers: zonder contact geen contract. Misschien is je "best bet" wel om te kijken of je kunt samenwerken met LiA. Zij hebben wél een stevige achterban. Weliswaar een kleine, maar wel een stevige. Als LiA daar voor open staat tenminste. Het lidmaatschap betaal ik wel voor je, als dat het probleem is. 

     

    Als je Albert Heijn wilt veranderen, kun je met ze corresponderen wat je wilt, maar je kunt beter boodschappen gaan doen bij de concurrent en daarover vertellen in je directe omgeving. En als je AH én Jumbo wilt veranderen, kun je beter een eigen supermarkt beginnen dan ze brieven te sturen of er een website voor op te richten.

     

    Je allerbeste "bet" blijft denk ik gewoon om in je eentje, met steun van de huidige mensen om je heen, stug door te gaan met de juridische strijd en geen energie te verspillen aan de grotendeels overwerkte en veelal onderdanige docentenmassa. De rechter is de enige die belangen kan negeren en puur naar argumenten kan kijken.

     

Reacties zijn gesloten.