TiSA en TTIP – de gedurfde sprong voorwaarts

BLOG 'IN PROGRESS'. AANVULLINGEN E.D. VOLGEN.

 

'De gedurfde sprong voorwaarts' in de column van Jesse Jeronimoon doelt onder meer op externe partijen in het onderwijs. Hiernavolgend noem ik enkele interessante publicaties op dit terrein.

 

[GEPARKEERD – 'staatsbedrijven'

"25 May, 2016

Today, Wednesday, 25 May 2016, 11:30am CEST, WikiLeaks releases new secret documents from the huge Trade in Services Agreement (TiSA) which is being negotiated by the US, EU and 22 other countries that account for 2/3rds of global GDP.

This release includes a previously unknown annex to the TiSA core chapter on "State Owned Enterprises" (SOEs), which imposes unprecedented restrictions on SOEs and will force majority owned SOEs to operate like private sector businesses. This corporatisation of public services – to nearly the same extent as demanded by the recently signed TPP – is a next step to privatisation of SOEs on the neoliberal agenda behind the "Big Three" (TTIP,TiSA,TPP)."

 

"Limited

Copy for the Council and the European Parliament

ANNEX ON STATE-OWNED ENTERPRISES

Article X.1: Definitions

For purposes of this Annex:

commercial activities means activities which a juridical person undertakes with an orientation towards profit-making and which result in the production of a good or supply of a service that will be sold to a consumer in the relevant market in quantities and at prices determined by the juridical person;1"

"1 For greater certainty, activities undertaken by a juridical person that operates on a not-for-profit basis or on a cost-recovery basis are not activities undertaken with an orientation toward profit-making."

 

"state-owned enterprise means a juridical person that is principally engaged in commercial activities and in which the central government of a Party:

(a) directly owns more than 50 percent of the share capital;

(b) controls, through ownership interests, the exercise of more than 50 percent of the voting rights; or

(c) holds the power to appoint a majority of members of the board of directors or any other equivalent management body."

EINDE GEPARKEERD]

 

INLEIDING ALGEMEEN

 

EU Trade twittert

EU Trade op 15 september 2015:

"#TiSA is a trade agreement being negotiated by 25 members of @WTO, accounting for 70% of world trade in services."

 

Europees Parlement twittert

European Parliament op 9 februari 2016

" adopted last week recommendations for setting guidelines for ongoing talks " [zie]

[met 'infographics' -overzichtsplaatje- waarop 'public administration, defence, education, human health and social work activities' voor alle EU-landen (2014) op 19,4% worden geschat. De VS wordt 'vergeten' als vermelding bij 'the cost of trade barriers']

 

70% van de wereldhandel in diensten zal onder TiSA (Trade in Services Agreement) vallen. Over dit handelsverdrag wordt door 25 leden van de Wereldhandelsorganisatie in het geheim onderhandeld. Als één van de '25 leden' wordt de EU gerekend. De Europese Commissie vertegenwoordigt als onderhandelaar 28 EU-lidstaten tegelijkertijd. EU-lidstaten mogen individuele afwijkingen voorstellen. De onderhandelingsleden worden bijgestaan door diverse lobby-organisaties.

Juridisch gesproken is het geven van (publiek/privaat) onderwijs het verlenen van een (publieke/private) dienst.

Aan het einde van dit blog zult u lezen wat Nederland bij zijn TiSA-inbreng met de nationale bevoegdheid omtrent het onderwijs heeft gedaan. Zoals ik het lees, zal Nederland waarschijnlijk toetreding van private (buitenlandse) partijen op alle onderwijsniveaus toestaan – zonder dat er aan deze partijen substantiële toetredingsvoorwaarden worden opgelegd. Hierin volgt Nederland de EU-basispositie van de Europese Commissie omtrent het onderwijs. Indien het publieke onderwijs aan de voorwaarden voor publieke financiering blijft voldoen, zal deze beschermd blijven.

Een aantal EU-lidstaten (Nederland niet) heeft nationaal geldende toezeggingen en voorbehouden omtrent onderwijs in de concept TiSA-tekst laten vastleggen. Deze zullen in de toekomst in die bepaalde EU-lidstaat, en in afwijking van de algemene liberale lijn van de Europese Commissie, gelden. Ook dit kunt u aan het einde van dit blog lezen.

Er is een grijs gebied tussen 'publiek' en 'privaat'. Hierbij kunt u denken aan semipublieke dienstverlening, e-marktactiviteiten, en publiek-private samenwerking (PPS). Bij welk percentage publieke financiering wordt een instelling 'publiek'? Zo lang er ruimte zit in definities en kwalificaties van wat 'publiek' en wat 'privaat' is, blijft dit grijze gebied bestaan, met het risico van het meetrekken van (gedeeltelijk) publiek gefinancierde activiteiten naar het met TiSA te beogen 'level playing field' (gelijke concurrentievoorwaarden) van de mondiale private markt.

Ook kunt u denken aan een overheid die geld nodig heeft, en om deze reden een publiek gefinancierde instelling in de markt te koop zet om, eenmalig dan wel in de vorm van een concessie/vergunning, een bedrag te kunnen innen. Indien er onvoldoende voorwaarden aan het functioneren van een dergelijke instelling worden gesteld, zal de overheid in de toekomst bijvoorbeeld minder ruimte voor invloed uit publiek belang kunnen laten gelden.

Onder publiek belang versta ik: toegankelijkheid van het onderwijs, transparantie omtrent de invloed van financiers op de inhoud van het onderwijs, misbruik van marktpositie door een (regionale) onderwijsinstelling, en de nogal fijnmazige wet- en regelgeving die er nu voor publieke onderwijsinstellingen geldt. Indien TiSA een soortgelijke 'investeringsrechtbank' als TTIP instelt, zal een private partij kunnen procederen over door de overheid opgeworpen marktbelemmeringen die haar verdienmodel ondermijnen (al dan niet terecht).

In bepaalde kringen wordt gesteld dat een onderwijsinstelling na wanbeleid failliet mag gaan. Wat gebeurt hierna? Nemen andere publieke instellingen de activiteiten over, of laat men een private marktpartij tot de 'onderwijsmarkt' toetreden en de activiteiten overnemen?

Achteraan dit blog kunt u de conceptteksten per onderwijsniveau zelf doornemen. Zoals ik opmaak uit een bericht van 7 september 2015 omtrent het uittreden van Uruguay uit de onderhandelingen, is omstreeks half september 2015 de mogelijkheid van regeringen nationale voorwaarden aan het TiSA-verdrag op te leggen, definitief verstreken. Verbeter mij als er nog een opening is.

 

EU TTIP Team twittert

EU TTIP Team, 8 augustus 2015:

" won't affect governments' ability to run public education, health or social services:

"TTIP zal de bevoegdheid van regeringen om publiek onderwijs, gezondheidszorg of sociale zekerheid uit te voeren niet beïnvloeden." Let op mijn vertaling van [government's] 'ability' als 'bevoegdheid': 'bevoegdheid' (ook – inhoud niet gecheckt).

 

"EU and US trade agreements do not impede governments’ ability to adopt or maintain regulations to ensure the high quality of services and to protect important public interest objectives, such as the protection of health, safety, or the environment."

"EU- en VS-handelsverdragen belemmeren de bevoegdheid van regeringen niet voorschriften aan te nemen of te handhaven teneinde de hoge kwaliteit van diensten te garanderen en belangrijke doelstellingen omtrent het publieke belang te beschermen, zoals de bescherming van gezondheid, veiligheid, of het milieu." In tegenstelling tot de voorgaande 'tweet' omtrent vrijhandels- en investeringsverdrag TTIP worden het onderwijs en de sociale zekerheid in deze tekst niet (als voor TiSA al dan niet gedeeltelijk nationaal uit te sluiten sectoren) genoemd.

Indien de EU-positie te algemeen is, dient een nationale regering op tijd nadere uitsluitingen en beperkingen aan te geven.

Verderop in dit blog zult u lezen dat de EU -en de VS ;-)- publiek gefinancierde monopolies toestaan in een aantal sectoren.

 

 

MONDIAAL DIENSTENHANDELSVERDRAG

 

Mondiaal dienstenhandelsverdrag

 

ë

ë,

 

Deelnemende landen minus één

"

 

Bescherming publieke dienstverlening

 

Vrije verkeer van diensten

Jeroen Segenhout, Rik Winkel, ‘Interne markt werkt niet in Europa’, Het Financieele Dagblad, 21 september 2015

"De interne markt in Europa functioneert niet, vooral niet als het gaat om het vrije verkeer van diensten. Dat zegt de eurocommissaris die verantwoordelijk is voor de interne markt, Elżbieta Bieńkowska, vandaag in Het Financieele Dagblad.

Probleem is vooral dat lidstaten weinig vordering maken met het opheffen van de handelsbarrières voor diensten, stelt de Poolse. "De richtlijn voor diensten bestaat al negen jaar, maar wordt nog altijd niet toegepast. Ik denk dat elke lidstaat wel over wetgeving beschikt die de dienstenmarkt belemmert."

"Werknemers gaan nu soms door een hel als ze in ander EU-land hun beroep willen uitoefenen en daar stuiten op bestaande wetgeving", zegt ze. "Veel lidstaten hebben gereguleerde beroepen, in sommige landen gaat het om vier- tot vijfhonderd beroepen, tot aan kapsters en manicures toe. Daar zijn historische redenen voor, en hervormen doet pijn. Maar deregulering van drie, vier of vijf beroepen zou al iets betekenen voor de Europese markt." (ANP; ook)

 

"Erkenning diploma gereglementeerde beroepen

Iemand mag alleen een gereglementeerd beroep uitoefenen als hij hiervoor een nationaal diploma heeft gehaald. Voorbeelden van gereglementeerde beroepen zijn leraar, gastouder in de kinderopvang, verpleegkundige, advocaat, tolk of archivaris. Hoe u erkenning van uw buitenlandse diploma aanvraagt hangt af van het beroep. Bij Nuffic kunt u terecht voor een overzicht van gereglementeerde beroepen en waar u die aanvraagt."

 

EU, 'Regulated professions' 'database' (vul in: 'teacher': adult education teacher; kindergarten teacher, primary school teacher, secondary school teacher, special needs teacher, vocational education teacher/lecturer/professor, university teacher/professor, enz.)

 

 

PUBLIEK GEFINANCIERDE MONOPOLIE

 

Publiek gefinancierde monopolie

"In the TiSA talks, each country is free to choose the services or activities it wants to allow foreign companies to provide. These choices are known as 'commitments'.

The EU always excludes from its commitments:

– publicly-funded health and social services

– publicly-funded education

– water collection, purification, distribution and management services

– film, TV and other audiovisual services."

["In de TiSA-besprekingen is ieder land vrij de diensten of activiteiten te kiezen die het door buitenlandse bedrijven wil laten voorzien. Deze keuzen zijn bekend als 'commitments' [toezeggingen]. De EU sluit altijd van haar 'commitments' uit: publiek gefinancierde gezondheidszorg en sociale zekerheid; publiek gefinancierd onderwijs; diensten omtrent waterwinning, -zuivering, -distributie en -beheer; film, TV en andere audiovisuele diensten."]

De overheden geven dus zelf aan welke 'commitments' – vastleggen van eisen e.d. – men wenst in aanvulling op een algemeen EU-commitment. Op aandringen van Frankrijk – bescherming van cultuur – zijn de 'film, TV en andere audiovisuele diensten' bij de publiek gefinancierde monopolies in bepaalde sectoren gesteld.

Het publiek gefinancierde monopolie – algemeen EU-commitment – wordt doorbroken bij een publiek-private samenwerking, of e-commerce-diensten door de instelling. Wat dan?

Wat doen we met de semipublieke overheid? Volgens welke criteria wordt bepaald of een dienst (grotendeels) publiek of privaat is? Wat geeft de doorslag? Meer dan 50% publiek geld maakt een instelling publiek, en meer dan 50% privaat geld privaat? Of niet?

Het 'level playing field' (gelijke concurrentievoorwaarden) verplicht. Men zal moeten aanbesteden. Er zullen gelijke kansen voor het internationale bedrijfsleven (vanaf een bepaalde grens?) moeten komen. Geen Europese maar globale (minus BRICs) aanbesteding? 😉 Waar publiceren? 😉 In welke taal? 😉

 

MAATSCHAPPELIJK MIDDENVELD

 

Maatschappelijk middenveld

EU Trade:

"Get up to speed on #TiSA: Register now to meet the #EUtrade negotiators on 15 September 2015: trade.ec.europa.eu/civilsoc/meetdetails.cfm?meet=11453 …" (zie)

['Sta op om je in korte tijd te bekwamen in TiSA: schrijf je nu in om de #EUhandels-onderhandelaars op 15 september 2015 te ontmoeten."]

commerciële lobby-organisaties aangemeld.

Ook: Danish Unions of Teachers (doet veel aan ontwikkelingssamenwerking derde wereld in EI-verband); European Digital Rights (EDRi); British Medical Association (waakhond van NHS, of willen artsen in buitenland werken?).

Uitkomsten van het overleg van 15 september 2015.

 

 

RADIO: TiSA EN HET ONDERWIJS

 

 

Radio: TiSA en het onderwijs

Welke invloed gaat TISA op het Nederlandse/Europese/mondiale onderwijs krijgen?

VPRO-radio, 'Na TTIP, nu TISA', Bureau buitenland, 11 minuten, 10 september 2015 (podcast)

"Over TTiP, het vrijhandelsverdrag met de Verenigde Staten, is veel te doen. Maar TTip blijkt nog een onbekend zusje te hebben: TiSA. Dat staat voor het ‘Trade in Services Agreement’ en is een ander heel groot handelsverdrag waar de EU op dit moment in stilte over onderhandelt. Klokkenluiderssite Wikileaks lekte onlangs belangrijke documenten. SOMO specialist in handelsverdragen Myriam van der Stichele denkt dat de gevolgen van TiSA groot zullen zijn." [SOMO: stichting onderzoek multinationale ondernemingen]

Van der Stichele: 4:30-6:00 MP3 (en verder): Nederland wil lager, middelbaar en hoger schoolsysteem openstellen voor dienstverlening door private (buitenlandse) partijen. Nederland houdt zich dan aan regels van het verdrag: i.c. geen beperking op het aantal scholen (ongeacht het aantal scholen dat er is; hoe is de garantie op kwaliteit geregeld), de waarde die men creëert, ook niet testen of de school echt nodig is. Bij door Nederland erkend diploma aan Nederlandse exameneisen voldoen, anders niet. Zullen er genoeg garanties zijn voor de wijze van financiering, sponsoring, controle? In teksten weinig uitsluiting hierover. Weinig precieze regels.

5:50 minuten: hoe garantie op controle op sponsoring en of sponsoring in onderwijspakket verweven is?

6:15 Toegang tot onderwijs niet gegarandeerd.

 

[andere versie 12:00 tot 13:30 minuten: Nederland kan scholen openstellen voor privatisering door buitenlandse partijen.

14:30 minuten: opsomming lobby's.

15:00 minuten: Europese commissie onderhandelt. Nederlands parlement weet van niets. Europese parlement krijgt zeer beperkt inzage. Er is weinig informatie. [Het enige wat men weet komt veelal via Wikileaks]

16:30 minuten: Ervaring leert dat geen enkel parlement uiteindelijk nee zegt. Complexe materie, veelal snel door parlement heen.

Ook bij TTIP neemt Nederland een liberale positie in.

18:00 minuten: Uruguay is reeds uit TiSA-overleg gestapt. Brazilie, India, en Afrika doen niet mee, ook omdat men zich afvraagt in wiens belang het verdrag zal zijn. Enkel het bedrijfsleven?

Men zal TiSA waarschijnlijk voor het einde van de ambtstermijn van Obama willen afronden.

Er worden weinig discussies verwacht.]

 

KRITISCHE PUBLICATIE

Bas van Beek en Jilles Mast, 'TiSA bedreigt publieke belangen', Follow The Money (FTM), 8 september 2016

 

 

DEMOCRATISCHE TOETSING

Welke rol spelen het Europees Parlement en de nationale parlementen bij de totstandkoming van het TiSA-verdrag?

 

"Parliament's role

Although the European Commission negotiates on behalf of the EU, guided by the member states, the final deal must be approved by both member states and the European Parliament. Without this approval, the agreement cannot enter into force. This is why MEPs are following the talks very closely.

Parliament provides the negotiators with its recommendations on the issues raised so that it can influence the talks before a final text has been agreed. Once the text has been finalised, Parliament can either approve or reject it, but MEPs will not have the possibility to amend it.

MEPs already debated the recommendations on 1 February [2016]. Watch the video to find out what they had to say."

[Rol van het Parlement.

Hoewel de Europese Commissie namens de EU onderhandelt, geleid door de lidstaten, moet het uiteindelijke onderhandelingsresultaat worden goedgekeurd door zowel de lidstaten als het Europees Parlement. Zonder deze goedkeuring kan het akkoord niet in werking kunnen treden. Dit is waarom leden van het Europees Parlement de gesprekken op de voet volgen.

Het Parlement verstrekt de onderhandelaars zijn aanbevelingen over ter tafel gebrachte vraagstukken zodat het de besprekingen kan beïnvloeden voordat een finale tekst wordt overeengekomen. Zodra de tekst is afgerond kan het Parlement deze hetzij goedkeuren hetzij afwijzen, maar leden van het Europees Parlement zullen niet de mogelijkheid hebben deze te wijzigen.

Leden van het Europees Parlement hebben de aanbevelingen [aan de Europese Commissie] op 1 februari [2016] besproken. Kijk naar de video om te vernemen wat zij hadden te zeggen.]

 

 

EUROPEES PARLEMENT

AANBEVELINGEN AAN EUROPESE COMMISSIE OMTRENT TISA

Niet-bindende aanbevelingen van het Europees Parlement aan de Europese Commissie omtrent TiSA. Na de totstandkoming van de definitieve tekst door het onderhandelingsteam wordt het voor het Europees Parlement 'slikken of stikken'.

 

Op 03 februari 2016 resolutie in Europese Parlement [EP] tav EP's TiSA-aanbevelingen voor Europese Commissie. Samenvatting rapport van Vivian Reding, rapporteur Europese Parlement tav TiSA (dienstenhandelsverdrag), nav EP's aanbevelingen, 25 januari 2016.

 

"European Parliament resolution of 3 February 2016 containing the European Parliament’s recommendations to the Commission on the negotiations for the Trade in Services Agreement (TiSA) (2015/2233(INI))"

 

Texts adopted (provisional edition)

Overwegingen:

[indien u dikgedrukte tekst in plaats van oranje letters wilt lezen, zie]

"A. whereas the TiSA negotiations should achieve effective international regulation, not lower domestic regulation;"

"K. whereas citizens’ trust in the EU’s trade policy must be bolstered by ensuring not only beneficial outcomes in terms of employment and wealth creation for citizens and businesses, but also by guaranteeing the highest level of transparency, engagement and accountability, by maintaining constant dialogue with social partners, civil society, local and regional authorities and any other relevant stakeholders, and by setting clear guidelines in the negotiations;"

[enz.]

Aanbevelingen van EP aan EU-commissie omtrent TiSA-onderhandelingen:

"(b) regarding market access:

i. to exclude public services and audiovisual services from the scope of application of the agreement, and to take a cautious approach to cultural services without prejudice to the EU's commitments in the GATS; to seek ambitious commitments across parties, sectors, and levels of government, in particular the furtheropening of foreign markets as regards public procurement, telecommunications, transport and financial and professional services;"

"iv. to reject the application of standstill and ratchet clauses to all market access commitments and national treatment commitments and to reject their application to sensitive sectors, such as public and cultural services, public procurement, Mode 4, transport, and financial services; to allow for enough flexibility to bring services of general economic interest back into public control; to maintain the right of the EU and Member States to modify their schedule of commitments in accordance with the GATS;"

" x. to exclude, in line with Articles 14 and 106 TFEU and Protocol 26, current and future services of general interest and services of general economic interest from the scope of application of the agreement (including, but not limited to, water, health, social services, social security systems and education, waste management and public transport); to ensure that EU, national and local authorities retain the full right to introduce, adopt, maintain or repeal any measures with regard to the commissioning, organisation, funding and provision of public services; to apply this exclusion irrespective of how the public services are provided and funded; to ensure that social security systems are excluded from the scope of application of the agreement; to reject the proposal on a patient mobility annex, which is opposed by the majority of TiSA participants; to recognise the great importance attached by European citizens to high-quality public services that contribute to social and territorial cohesion;"

[enz.]

 

"c) regarding rules on the digital economy:"

"iii. to acknowledge that data protection and the right to privacy are not a trade barrier, but fundamental rights, which are enshrined in Article 39 TEU and Articles 7 and 8 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union, as well as in Article 12 of the Universal Declaration of Human Rights; to acknowledge that a high level of trust is essential to develop a data-driven economy; to guarantee full respect of this fundamental right, taking due account of recent developments in the digital economy and in full compliance with the European Court of Justice’s ruling with respect to Safe Harbour; …"

"iv. to ensure that European citizens’ personal data flow globally in full compliance with the data protection and security rules in force in Europe; to ensure that citizens remain in control of their own data; to reject, therefore, any ‘catch-all’ provisions on data flows which are disconnected from any reference to the necessary compliance with data protection standards;"

 

[enz.]

"2. Requests that the Commission take this resolution fully into account and respond within six months of its adoption;

3. Instructs its President to forward this resolution containing the European Parliament’s recommendations to the Commission and, for information, to the Council, the governments and parliaments of the Member States and the administrations and parliaments of all TiSA parties."

 

Wordt vervolgd…. [vanaf 3 februari 2016]

[Voor het sentiment omtrent TTIP: interview Nederlandse onderhandelaar: "zonder TTIP doen we niet meer mee".]

 

 

TISA-VERDRAG VOLGEN

 

#tisa.

Viviane Reding (TISA-rapporteur voor het Europees Parlement; 3x vm. eurocommissaris)

U volgt TTIP met #ttip.

U volgt de onderhandelingen o.m. met #EUtrade

EU Trade

Cecilia Malmström (EU Trade Commissioner)

EU TTIP Team

European Parliament External/international trade

Commissie 'International Trade' van het Europees Parlement

Stop TTIP-CETA-TISA

Stop TTIP – niet voor kleine bedrijven

Zijdelings betrokken Elżbieta Bieńkowska (eurocommissaris interne markt, industrie, ondernemerschap en MKB). Citaat: "In 2015 she became one of anti heroes of huge affair in Poland, so called "wiretapping gate". Her recoded conversations showed complete disregard for people she represents and offices she holds. This scandal effectively sank her career in Poland."

Promotor Business Europe (zie publicaties)

Promotor Round Table of Industrialists (zie publicaties)

Internetkrant (let op 'supporters') over 'TTIP', en 'EU-US trade deal'

 

 

 

HET UIT TE ONDERHANDELEN VERDRAG IN CONCEPT

 

Concept verdragsteksten

 

Strategie Nederlandse overheid

commerciële geweld los te maken.

Het EU TTIP Team zegt niet voor niets 'governments' ability to run public education' ['de bevoegdheid van regeringen om publiek onderwijs uit te voeren']. De individuele EU-lidstaat beslist in hoeverre men het onderwijs publiek houdt. Het gaat om een bevoegdheid.

 

EU-positie is liberaal

 

Europese (internationale) jurisprudentie

 

Nationale beperkingen

 

grensoverschrijdende levering: de mogelijkheid voor niet-gevestigde dienstverleners grensoverschrijdende diensten op het grondgebied van een Lid [verdragspartij] te verlenen;

2. consumptie in het buitenland: de vrijheid voor ingezetenen van verdragspartijen diensten op het grondgebied van een ander Lid [verdragspartij] in te kopen;

3. commerciële aanwezigheid: de mogelijkheden voor buitenlandse dienstverleners een commerciële vestiging op te richten, te beheren of uit te breiden op het grondgebied van een Lid [verdragspartij], zoals een filiaal, agentschap, of volledige dochteronderneming;

4. aanwezigheid van natuurlijke personen: de aangeboden mogelijkheden voor de toegang en het tijdelijk verblijf op het grondgebied van een Lid [verdragspartij] van buitenlandse individuen voor het verlenen van een dienst.

Bij 4. natuurlijke personen wordt bijvoorbeeld door een aantal EU-lidstaten (NL zwijgt) een nationaliteitseis bij (hoog)leraren gesteld. Dit wordt overigens ook al in 1995 in GATS (p. 21 e.v.; later omgezet in EU Dienstenrichtlijn; 2006) bedongen. Is het noodzakelijk hierop te beperken?

[

 

Productcodes privaat onderwijs

 

Nederlandse positie

 

Druk op overheid tot privatiseren (semi)publieke sector

beïnvloeding onderzoeksuitkomst ten faveure van bedrijfsmarketing)

 

Vrije onderwijsmarkt

 

Parlementaire goedkeuring

"If TTIP turns out to be a mixed agreement, both national Parliaments and the European Parliament will have to scrutinise it, each according to our specific constitutional roles. In such a case it is important that parliamentarians from all over Europe stay in touch with each other and base their positions on the same facts and information – even if they may draw different conclusions from those facts. In doing so, parliaments can show that they can convey the will of their electorate – the European citizens – in a responsible and constructive way."

"Als het erop uitdraait dat TTIP een gemengd verdrag wordt, zullen zowel de nationale parlementen als het Europees Parlement deze zorgvuldig moeten bestuderen, elk ingevolge onze specifieke grondwettige rollen. In dat geval is het belangrijk dat parlementariërs uit geheel Europa met elkaar in contact blijven, en hun posities baseren op dezelfde feiten en informatie – zelfs als zij verschillende conclusies uit die feiten trekken. Hiermee kunnen parlementen tonen dat zij de wil van het electoraat – de Europese burgers – kunnen overbrengen op een verantwoordelijke en opbouwende manier."

(toespraak Martin Schulz, voorzitter Europese parlement, 21 april 2015 – 'the European citizens'; boekhandelaar tot mogelijkheid professionele loopbaan als socialist)

 

Is een 'mixed agreement', i.e. gemengd dienstenhandelsverdrag een verdrag met zowel een algemene EU-positie als nationale 'commitments' van individuele EU-lidstaten? Dan kunnen we een goedkeuring in de Tweede [slaap-; dichtgetimmerde coalitie-]Kamer (hamerstuk 😉 verwachten. Martin Schulz – zie hiervoor – wil een nauwe samenwerking tussen politici uit de Tweede Kamer en het Europees parlement. Hij gelooft in de 'Europese burger' (als fictie? 😉 bedoelt hij wellicht Europees consument? ;-). Ik maak me weinig illusies over de onderhandelingsruimte in dat stadium van verdragssluiting. De politieke partijen zullen van tevoren invloed moeten uitoefenen. De Nederlandse politieke partijen moeten met meer komen dan de bekende chloorkip. Nogmaals, ik verwacht er niet veel van.

 

STRATEGIE NEDERLANDSE OVERHEID BIJ TTIP

 

Mitchell van de Klundert, ‘Nederlandse overheid zet al jaren vol in op TTIP: ‘Falen is geen optie’, Follow The Money (FTM), 13 februari 2016, onder het kopje ‘De juiste deal op het juiste moment’

 

"Om de termijn te kunnen halen, moeten wel eerst een aantal lastige zaken uit de weg worden gewerkt, zo staat in dezelfde memo: ‘Het is van groot belang dat de Commissie voldoende ruimte heeft in het mandaat om succesvol te kunnen onderhandelen en waar nodig creatieve oplossingen te kunnen inbrengen. Voldoende ruimte betekent wat betreft de Nederlandse regering dat er zo min mogelijk uitzonderingen worden vastgelegd in dit mandaat. Sommige Lidstaten zullen pleiten om vooraf al bepaalde sectoren uit te zonderen van het akkoord, maar dat heeft niet onze voorkeur. Alle opties moeten op tafel liggen voor dit belangrijke akkoord.’"

 

"In een memo van 31 mei 2013 benadrukken de ambtenaren het nogmaals: ‘Nederland steunt de Commissie en zet er op in dat de Commissie voldoende ruimte in het mandaat krijgt om een ambitieuze deal te sluiten. Daarom zijn we tegen het op voorhand uitsluiten van sectoren. [onderstreping door ministerie]

Enkele maanden later in juni 2013 volgde het mandaat van de Europese lidstaten. De TTIP-onderhandelingen kunnen nu van start gaan. Het advies van de High Level Working Group luidde evengoed maanden daarvoor al weinig verrassend om de onderhandelingen snel te starten. De vaarroute voor TTIP lijkt ijsvrij."

 

In voorgaande tekst van de onderzoeksjournalist van 'Follow The Money' (FTM) staat dat de Nederlandse overheid de Europese Commissie voor de TTIP-onderhandelingen zoveel mogelijk vrijheid geeft, en derhalve geen sectoren uitzondert van het mandaat aan de Europese Commissie. Ik neem aan – dat blijkt tevens uit de concept teksten van het TiSA-verdrag – dat de Nederlandse overheid hetzelfde standpunt inneemt bij de onderhandelingen over het TiSA-verdrag. Dat is fijn stunten met het specifiek Nederlandse belang! Obama is er in ieder geval content mee [3.20] en daar is Rutte weer content mee (staande voor het paradepaardje van de Nederland marketing 'De Nachtwacht' van Rembrandt van Rijn). 'Follow the money'!

 

**

Dit blog

Dit blog betreft 'work in progress'. U moet het met snippers en verwijzingen (blijven) doen. De verwijzing naar een publicatie betekent niet een identificatie met het beleid van de organisatie achter de publicatie (zoals hiernavolgend EI, ETUCE). AOb en CNVO zijn lid van ETUCE te Brussel. ETUCE is lid van het mondiale EI.

 

Internationale handelsverdragen

De te sluiten verdragen Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) en Trade in Services Agreement (TiSA) kunnen ernstige bedreigingen voor het publieke (hoger) onderwijs worden. Het verzet tegen (gedeeltelijke) privatisering van het (hoger) onderwijs is wederom actueel (na GATS; ook). Een delegatie van de EU onderhandelt met de VS in het geheim voor 500 miljoen burgers op het Europese continent. Tezamen met de 315 miljoen Amerikaanse burgers zijn dat 815 miljoen consumenten. Inderdaad hier verlaten wij het burgerschap. Internationale onderwijsorganisaties zoals EI en ETUCE organiseren inspraak, voor zover je bij TTIP en TiSA van inspraak kunt spreken.

 

Transatlantische gemeenschappelijke markt

TTIP: naar een transatlantische gemeenschappelijke markt

"A comprehensive and ‘living’ TTIP agreement (that works towards close EU–US cooperation at all stages of the regulatory cycle) will form a major step towards a transatlantic common market. Depending on its openness and transparency, the TTIP may well attract non-EU members and widen its scope to other strategically relevant third countries, in Europe and beyond. Depending on its commitment to open regionalism, the TTIP may (jointly with the Trans-Pacific Partnership, TPP) form the basis of a global multilateral trade order for the twenty-first century."

(Peter van Ham, senior research fellow, 'TTIP and the Renaissance of Transatlanticism', report, Clingendael Institute, 7 juli 2014) [geopolitiek] ['Malmström pushes TTIP in Paris', Euractiv, 16 december 2014; deze eurocommissaris voor handel hoopt voor einde ambtstermijn Obama januari 2017 tot een akkoord te komen]

 

 

STANDPUNT INTERNATIONALE ONDERWIJSORGANISATIES

Standpunt internationale onderwijsorganisaties

Brief

Brief van Education International en ETUCE aan de presidenten van de VS en de Europese Commissie, 04 juni 2014

 

"If education is covered in the TTIP, the consequences could be serious. Rules governing market access could restrict the ability (…) to limit the entry and regulate the quality of private and for-profit schools and institutions. Any measure adopted by a public body to promote high quality standards (…) could potentially be interpreted as a "disguised barrier to trade" (…). …private education companies from the EU or the US would have the right to challenge (…) measures adopted by the other party that they feel interferes with their profits." (letter sent by Education International and ETUCE in June 2014 to both presidents of the US and of the European Commission) [via Xavier Rossey, ‘TTIP/TAFTA – A major disaster threatening EU economy and democracy’, The Brussels Times, 5 December 2014 onder het kopje ‘Negative impact on education, health, environment, public services, employment…’]

 

Persbericht

European Trade Union Committee for Education (ETUCE) European director Martin Rømer states on a press release (16th June 2014) :

 

With some minor exceptions, the EU is essentially opening the door wide open to for-profit American companies to provide education from primary school all the way to university,” “And the rules of the TTIP will make it very difficult for Member States to effectively regulate these companies.” [via ETUCE, 'TTIP – A major disaster threatening EU’s economy and democracy’, 08 December 2014] – zie ook: 'ETUCE message to TTIP negotiators safeguard quality education', 08 September 2014

 

Privatisering van (semi)publieke sector

Privatisering

At the same time, the private sector is increasingly targeting public education systems as profitable markets, seeing business (and profit) opportunities through the sale of textbooks, consultancies, ICT technologies, teacher training, evaluation systems, tests, etc. This new push for private sector engagement in education is arguably shrinking the space for public processes of policy making and debate, sidelining citizens as the key drivers of policy while private corporations and organisations become more dominant.

 

Kwaliteit privé-onderwijs in de VS

Artikel met de vermelding van een in opdracht van het Amerikaanse congres uitgevoerd onderzoek naar private 'colleges'

"In 2012, the US Congress launched an investigation into the activities of the for-profit colleges and found there was a 64% drop out rate and high graduate unemployment rates. As well, for-profit colleges spent over 22% of all their revenues on marketing, took just under 20% in profits, but devoted just 17% of their revenues to instruction. The Congressional report concluded that for-profits were characterised by "substandard academic offerings, high tuition and executive compensation, low student retention rates and the issuance of credentials of questionable value."" (zie; ookvia)

["So far, the EU has said that there’s nothing to worry about, that public education will be protected. However, both the EU and US are discussing the inclusion of “private” education services in TTIP, including adult education."] (en TiSA).

 

Digitalisering uitbesteden

De overheid zal het ‘outsourcen’ van risico’s aantrekkelijk vinden, zeker als het om de digitalisering van het onderwijs gaat. Bedrijven als Microsoft, Apple, Cisco, en Google hebben mondiaal een prominente plaats in het onderwijsdiscours weten te verwerven.

 

Onderwijs 2032 leert ons hoe.

#Onderwijs2032

"Mooie vraag leerling @Google #onderwijs2032 'hoe weet je dat je dingen niet nodig hebt als je ze nooit geleerd hebt?'" (via) en "Kennismaking met scholieren die zo bij Google in debat gaan over wat ze op school willen leren (via) – (zie Bestuur Bon) (zie) Google: innovative learning and teaching (the pledges of stakeholders to the Grand Coalition are listed by policy theme). Brussel: 'The Grand Coalition'. Andere IT-bedrijven, hier.

 

PUBLIEK-PRIVATE SAMENWERKING

Publiek-private samenwerking

In de navolgende publicatie wordt gesteld dat ‘public private partnerships’ (PPP) niet een noodzaak, maar een ideologische keuze is, en veelal op voorspraak van een invloedrijke (externe) lobby tot stand zijn gekomen.

 

The rationale for promotion of PPPs goes back to the in vogue discourse of small government, tight state expenditures, the rhetoric of choice and competition, and the oft-stated argument that governments are not up to the job.

This rhetoric from political leaders, whether in government or in opposition, is inherently ideological. It is influenced and/or complemented by private sector actors, who seem to be aggressively pushing PPPs arrangements for many reasons, some of which will be elaborated in this report. This alliance between political and business interests stands at the core of the PPP discourse, and now makes it seem to be the ‘only show in town’. However, where does this lead?” (‘Public Private Partnerships in education’, a report by Education International, September 2009, executive summary, p. 8)

[Foreword; executive summary; introduction; 1. Understanding PPPs in education; 2. The promotion of private participation in public education; 3. The experiences of education unions; 4. Union policies and strategies; 5. The multi-stakeholder partnerships in education (MSPES) – global partnerships; conclusions; recommendations; list of acronyms; references/bibliography; references/bibliography; annex I – terms of reference for the taskforce on PPPs; annex II – EI resolution quality education – present and future; annex III – EI resolution education – public service or commodity?; annex IV – questionnaire; annex V – technical report; available on-line www.ei-ie.org/research; under documentation: summary of major findings of the survey of EI member organizations]

 

Verborgen privatisering in het publieke onderwijs

Een andere publicatie op dit terrein:

Hidden privatisation in public education’, Education International 5th world congress, July 2007, preliminary report, prepared by Stephen J. Ball and Deborah Youdell, Institute of Education, University of London

1. Executive summary; 2. Introduction; 3. Forms of privatisation in education; 4. Global partners of privatisation; 5. Contexts of privatisation; 6. Hidden privatisation in public education; 7. Promoting privatisation; 8. The impacts of privatisation; 9. Privatising policy; 10. Conclusions; 11. References; Annex one: The research (Nederland niet bij onderzochte landen).

 

****

XXX

****

UPDATE 11 augustus 2015 [parkeren; met spijt stel ik wederom vast dat 'dikgedrukt' wordt omgezet in nauwelijks leesbare oranje oranje hoofdletters hoofdletters]

****

 

Glossy TTIP-folder van EU

TTIP in glossy Jip en Janneke taal door EU TTIP-team.

 

**

 

EU TTIP Team twittert

Wat moeten we hiervan denken?

EU TTIP-team: "#TTIP won't affect governments' ability to run public education, health or social services: bit.ly/1I0udGb" – (zie)

 

**

TiSA gaat op drie punten verder dan GATS

 

Lavinia Steinfort, 'Gaat TiSA met onze diensten aan de wandel?', OneWorld, 5 juli 2015

"Onderzoek van PSI laat zien dat TiSA – tot nu toe – drie karaktertrekken heeft die verder gaan dan het GATS-verdrag:

Buiten het WTO-raamwerk

Public Services International meldt dat na het vastlopen van de service-onderhandelingen in de WTO, de Amerikaanse ‘Coalition of Service Industries’ voorstelde om buiten het WTO-raamwerk te onderhandelen over serviceliberalisering.

(1) Terwijl GATS toestaat dat landen zelf kiezen welke servicesectoren geliberaliseerd mogen worden, zouden overheden via TiSA alle of zoveel mogelijk diensten moeten overlaten aan het internationale marktwezen. Volgens het netwerk Our World Is Not For Sale willen de Really Good Friends dat deelnemende overheden minimaal 90 procent van hun diensten uitbesteden aan het bedrijfsleven.

(2) Daarnaast zouden nieuwe clausules zoals de ‘standstill-’ en ‘ratchet-’ bepalingen het onmogelijk maken om huidige én toekomstige liberaliseringen terug te voeren.

(3) Ten derde zou in TiSA het GATS-artikel geschrapt worden dat landen toestaat om zich terug te trekken uit het een handelsrelatie. Deze toevoegingen komen er op neer dat een overheid die TiSA ondertekent privatiseringen niet meer ongedaan kan maken."

(…)

Onderzoek van Public Services International (PSI) wijst uit dat TiSA’s basistekst alleen voorzieningen uitsluit die onder overheidsgezag worden uitgevoerd. Dat wil zeggen dat deze diensten niet commercieel zijn, noch concurreren met andere serviceaanbieders. In de praktijk zijn diensten als gezondheidszorg, sociale diensten, onderwijs en post-, afval- en watervoorzieningen vaak semipubliek; zowel in handen van de overheid als de private sector. Gevolg is dat semipublieke diensten niet binnen deze nauwe definitie vallen en op grond van TiSA dus geprivatiseerd kunnen worden. Dit kan ten koste gaan van de toegang tot educatie, zorg of water, waar ieder mens recht op heeft.

****

 

CONCEPTVOORSTEL

 

TRANSATLANTIC TRADE AND INVESTMENT PARTNERSHIP

Transatlantic Trade and Investment Partnership

TRADE IN SERVICES, INVESTMENT AND E-COMMERCE

 

EU-US TRADE AND INVESTMENT NEGOTIATIONS

EU-US trade and investment negotiations

This document is the European Union's proposal for services, investment and e-commerce text. It was tabled for discussion with the US in the negotiating round of 12-17 July 2015 and made public on 31 July 2015. The actual text in the final agreement will be a result of negotiations between the EU and US.

 

CONTENTS

CONTENTS

Chapter I – General provisions; Chapter II – Investment; Chapter III – Cross-border supply of services; Chapter IV –Entry and temporary stay of natural persons for business purposes; Chapter V – Regulatory framework; Chapter VI – Electronic commerce; Chapter VII – Exceptions (p. 1)

 

CHAPTER I – GENERAL PROVISIONS

DEFINITIONS

Chapter I – General provisions

Article 1-1 Objective, coverage and definitions (p. 2)

 

"(h) ‘economic activities’ means activities of an industrial, commercial and professional character and activities of craftsmen except activities performed in the exercise of governmental authority;

(…)

(j) ‘services’ means any service in any sector except services supplied in the exercise of governmental authority;

(k) ‘services and activities performed in the exercise of governmental authority’ means services or activities which are performed neither on a commercial basis nor in competition with one or more economic operators;

(l) ‘cross-border supply of services’ means the supply of a service:

(i) from the territory of a Party into the territory of the other Party

(ii) in the territory of a Party to the service consumer of the other Party;

(…)

(n) a ‘measure’ means any measure by a Party, whether in the form of a law, regulation, rule, procedure, decision, administrative action, or any other form;

(o) ‘measures adopted or maintained by a Party’ means measures taken by:

(i) governments and authorities at all levels; and

(ii) non-governmental bodies in the exercise of powers delegated by governments or authorities at all levels;

(…)

(q) an 'investor' means a natural person or a juridical person of a Party that seeks to make, is making or has already made an investment in the territory of the other Party8.

[8. This provision shall be reviewed in light of further developments relating to investment protection.]

For greater certainty, “territory of a Party” shall include the exclusive economic zone and the continental shelf, as provided in the United Nations Convention on the Law of the Sea of 10 December 1982." (p. 4)

 

 

CHAPTER II – INVESTMENT

CHAPTER II – INVESTMENT

Section 1 Liberalisation of Investments9

Article 2-1 Scope (p. 5)

 

"2. The provisions of this Section shall not apply to audio-visual services.

3. Government procurement shall be dealt with by Chapter [X (on public procurement).] Nothing in this Section shall be construed to limit the obligations of the Parties under Chapter X on public procurement or to impose any additional obligation with respect to government procurement.

4. Subsidies shall be dealt with by Chapter [X (on competition and state aid)] and the provisions of this Section shall not apply to subsidies granted by the Parties." (p. 5)

 

Article 2–2 Market Access (p. 5)

Article 2-3 National Treatment (p. 6)

 

Article 2-4 Most-Favoured-Nation Treatment (p. 6)

"1. Each Party shall accord to investors of the other Party and to their investments as regards the establishment of an enterprise in its territory, treatment no less favourable than the treatment it accords, in like situations, to investors and investments of any non-Party.

2. Each Party shall accord to investors of the other Party and to their investments as regards their operation in its territory, treatment no less favourable than the treatment it accords, in like situations, to investors and investments of any non-Party." (p.6)

(3. en 4.)

 

Article 2-5 Senior Management and Boards of Directors (p. 7)

 

Article 2-6 Performance Requirements (p. 7)

"1. Neither Party may impose, or enforce any of the following requirements, or enforce any commitment or undertaking, in connection with the establishment of all enterprises or the operation of all investments in its territory to:

(…)

(f) transfer technology, a production process or other proprietary knowledge to a natural or juridical person in its territory;

(…)

(j) to achieve a given level or value of research and development in its territory; (p. 7)

(…)

(l) to restrict the exportation or sale for export; (p. 8)

(2. a t/m e)

3. Nothing in paragraph 2 shall be construed to prevent a Party from conditioning the receipt or continued receipt of an advantage, in connection with investments in its territory, on compliance with a requirement to locate production, provide a service, train or employ workers, construct or expand particular facilities, or carry out research and development in its territory." (p. 8)

"4. Subparagraph 1(f) does not apply when the requirement is imposed or the commitment or undertaking is enforced by a court, administrative tribunal or competition authority to remedy an alleged violation of competition laws." (p. 8)

 

"5. The provisions of:

(a)

(b) This article does not apply to procurement by a Party or a State Enterprise for goods and services purchased for governmental purposes and not with a view to commercial resale or with a view to use in the supply of goods and services for commercial sale;" (p. 8)

(c)

 

 

****

XXX

****

 

CONCEPTVOORSTEL

 

TRADE IN SERVICES AND INVESTMENT

SCHEDULE OF SPECIFIC COMMITMENTS AND RESERVATIONS

 

European Union – Trade in services and investment – Schedule of specific commitments and reservations. (via BBC News, 26 February 2015 – inclusief discussie over toegang Britse NHS voor Amerikaanse partijen – gezondheidszorg)

 

 

SCHEDULE OF SPECIFIC COMMITMENTS AND RESERVATIONS

 

"3. In identifying individual sectors and sub-sectors, CPC CPC means the Central Products Classification as set out in Statistical Office of the United Nations, Statistical Papers, Series M, No 77, CPC Prov, 1991." [p. 2; kijk of alle productcodes al geprivatiseerd zijn; check the box! ;-)]

"5. Modes of supply: 1) 1) Cross-border supply 2) 2) Consumption abroad 3) 3) Commercial presence 4) 4) Presence of natural persons." [p. 2]

 

 

[TER VERDUIDELIJKING:

CPC 921: Primary Education Services;

CPC 922: Secondary Education Services;

CPC 923: Higher Education Services;

CPC 924: Adult Education Services,

CPC 929: Other Education Services]

 

 

 

[TER VERDUIDELIJKING:

Modes of supply:

ross-border supply;

2. consumption abroad;

3. commercial presence;

4. presence of natural persons.

GATS:

"Cross-border supply — the possibility for non-resident service suppliers to supply services cross-border into the Member's territory.

Consumption abroad — the freedom for the Member's residents to purchase services in the territory of another Member.

Commercial presence — the opportunities for foreign service suppliers to establish, operate or expand a commercial presence in the Member's territory, such as a branch, agency, or wholly-owned subsidiary.

Presence of natural persons — the possibilities offered for the entry and temporary stay in the Member's territory of foreign individuals in order to supply a service."

Bij 1. grensoverschrijdende levering; 2. buitenlandse consumptie; 3. commerciële aanwezigheid; 4. aanwezigheid van natuurlijke personen.

Bij 4. natuurlijke personen wordt bijvoorbeeld door een aantal EU-lidstaten (NL zwijgt) een nationaliteitseis bij (hoog)leraren gesteld.]

 

 

AT – Austria;

BE – Belgium;

BG – Bulgaria;

CY – Cyprus;

CZ – Czech Republic;

DE – Germany;

DK – Denmark;

EE – Estonia;

EL – Greece;

ES – Spain;

EU – European Union, including all its Member States;

FI – Finland;

FR – France;

HR – Croatia;

HU – Hungary;

IE – Ireland;

IT – Italy;

LT – Lithuania;

LU – Luxembourg;

LV – Latvia;

MT – Malta;

NL – The Netherlands;

PL – Poland;

PT – Portugal;

RO – Romania;

SE – Sweden;

SI – Slovenia;

SK – Slovak Republic;

UK – United Kingdom. [p. 3]

 

 

PART I – HORIZONTAL COMMITMENTS

"PART I: HORIZONTAL COMMITMENTS

[TER VERDUIDELIJKING: 'horizontal commitments' gelden voor alle sectoren in tegenstelling tot 'sector-specific commitments'; zie bijv. oude 1994 GATS-leeswijzer van European Services Forum (branche-vereniging), p. 2; TER VERGELIJKING: 'horizontal commitments' van EEG uit GATS 1994, via – 'sector-specific commitments': ONDERWIJS 'privately funded education services', CPC 921-924 p. 57-60; nationaliteitseis (hoog)leraren, staatserkende diploma's, enz. Later omgezet in de EU Dienstenrichtlijn]

 

The European Union undertakes its specific commitments in accordance with Part II of the Agreement." [p. 4]

 

[TER VERDUIDELIJKING = PART II– SCHEDULING COMMITMENTS in TiSA core text]

[TEKST UIT TiSA core text:

Article II-1: Scheduling of Market Access Commitments

In scheduling commitments pursuant to Article 1-3 (Market Access), each Party shall set out in Section B of Part I and in Part II of its Schedule the [specific] commitments it undertakes, and any terms, limitations and conditions with respect to sectors where such commitments are undertaken.

Article II-2: Scheduling of National Treatment Commitments

1. In scheduling commitments pursuant to Article I-4 (National Treatment), each Party shall accord to services and service suppliers of any other Party, in respect of all measures affecting the supply of services, treatment no less favourable than that it accords to its own like services and service suppliers, subject to any conditions and qualifications that the Party shall set out in its Schedule in accordance with paragraphs 2 and 4.

2. The conditions and qualifications on national treatment set out in Section B of Part I or Part II of each Party’s Schedule shall be limited to measures that a Party maintains on the date this Agreement takes effect, or the continuation or prompt renewal of any such measures.

3. If a Party amends a measure referred to in paragraph 2 in a way that reduces or eliminated the inconsistency of that measure with the treatment provided for in Article I-4 (National Treatment), as it existed immediately before the amendment, a Party may not subsequently amend that measure in a way that increases the inconsistency with the treatment provided for in Article I-4 (National Treatment).

4. Paragraphs 2 and 3 and Article I-4 (National Treatment) do not apply to any measure that a Party adopts or maintains with respect to sectors, sub-sectors, or activities as set out in Section A or Party I of each Party’s Schedule.

(…)

EU: Depending on outcomes of the discussion on annex on mode 4 a provision on Scheduling of Entry and Temporary Stay of Natural Persons could be introduced here.]

 

SECTION A

SECTION A

RESERVATIONS pursuant to Article [ ]." [p. 4]

 

BUSINESS SERVICES

"6. Business services

 

PROFESSIONAL SERVICES

A. Professional Services" [p. 8]

[Limitations on national treatment]

[NL maakt voorbehoud bij 'auditing services', p. 9]

[NL maakt voorbehoud bij 'medical services (including psychologists) and dental services', p. 10 – verder in document nauwelijks]

[NL maakt voorbehoud bij 'veterinary services', p. 10]

 

RESEARCH AND DEVELOPMENT SERVICES

"C. Research and Development Services

[Limitations on national treatment]

1, 2, 3) The EU reserves the right to maintain or adopt measures for publicly funded R&D services, whereby exclusive rights and/or authorisations can only be granted to nationals of the Member States of the EU and to juridical persons of the EU having their headquarters in the EU (CPC 851, CPC 852 excluding psychologist services, CPC 853)." [p. 11]

 

OTHER BUSINESS SERVICES

"F. Other Business services

[Limitations on national treatment]

1) In IT, the right is reserved to maintain or adopt any measure with regard to the provisions of technical testing and analysis services by biologists and chemical analysts (part of CPC 8676)." [p. 13]

[Limitations on national treatment]

1, 2) In BG, CY, CZ, MT, PL, RO, SK and SE, the right is reserved to maintain or adopt any measure with regard the provisions of technical testing and analysis services." [p. 13]

[Limitations on national treatment]

1, 3) In BG, SK, HR, HU, the right is reserved to maintain and adopt any measure with regard the provision of official translation and interpretation (part of CPC 87905).” [p. 16]

 

 

10. EDUCATION SERVICES

"10. Education services

[Limitations on national treatment]

1, 2) In IT, the right is reserved to adopt and maintain any measure restricting the provision of privately funded primary and secondary education services (CPC 921, 922). The right is reserved to request that only Italian juridical persons may be authorised to issues state-recognised diplomas. In HR, the right is reserved to adopt or maintain any measure with respect to the provision of privately funded primary and secondary education services (CPC 921 and 922).

1, 2, 3) The EU reserves the right to adopt or maintain any measure with regard to publicly funded education services (CPC 92) and with regard to privately funded other education services (CPC 929).

In BG, CY, FI, MT, RO and SE, the right is reserved to adopt and maintain any measure restricting the provision of privately funded primary and secondary education services (CPC 921, 922).

In SI, the right is reserved to adopt and maintain any measure restricting the provision of privately funded primary education services (CPC 921). In AT, BG, CY, FI, MT, RO and SE, the right is reserved to adopt and maintain any measure restricting the provision of privately funded higher education services (CPC 923). In CY, FI, MT, RO and SE, the right is reserved to adopt and maintain any measure restricting the provision of privately funded adult education services (CPC 924). In SI, the right is reserved to request that the majority of the members of (p.18) the board of directors of an establishment providing privately funded secondary or higher education services must be Slovenian nationals (CPC 921, 922, 923). In AT, the right is reserved to prohibit the provision of privately funded adult education services by means of radio or television broadcasting (CPC 924).In CZ, the right is reserved to adopt or maintain any measure restricting the provision of higher educational services except post-secondary technical and vocational education services (CPC 92310). In SK, the right is reserved to request EEA residency for providers of education services other than post-secondary technical and vocational education services (CPC 92310). In SK, the right is reserved to request that the majority of the members of the board of directors of an establishment providing education services must be Slovak nationals (CPC 921, 922, 923, 924). In CZ, the right is reserved to request that the majority of the members of the board of directors of an establishment providing privately-funded education services must be Czech nationals.

3) In HR, the right is reserved to adopt or maintain any measure with respect to the provision of privately funded primary education services (CPC 921).” [p. 19]

 

ross-border supply;

2. consumption abroad;

3. commercial presence;

4. presence of natural persons.]

 

 

OTHER SERVICES NOT INCLUDED ELSEWHERE

"19. Other services not included elsewhere

[Limitations on national treatment]

1, 2, 3) The EU reserves the right to adopt or maintain any measure relating to the provision of new services other than (p. 30) those classified in the United Nations Provisional Central Product Classification (CPC), 1991." [p. 31]

 

"[Limitations on national treatment]

1, 2) In FI, the right is reserved to require establishment in Finland, or elsewhere in the EEA in order to provide electronic identification services." [p. 31]

 

 

SECTION B

 SECTION B

RESERVATIONS pursuant to Article [ ] .

The EU maintains limitations on national treatment in all sectors as indicated below:" [p. 32]

[Niet relevant]

 

 

PART II – ALL SECTORS

ALL SECTORS INCLUDED IN PART II OF THIS SCHEDULE

"[Limitations on market access]

3) EU: Services considered as public utilities at a national or local level may be subject to public monopolies or to exclusive rights granted to private operators.13 14" [p. 36]

 

"13 – Public utilities exist in sectors such as related scientific and technical consulting services, R&D services on social sciences and humanities, technical testing and analysis services, environmental services, health services, transport services and services auxiliary to all modes of transport. Exclusive rights on such services are often granted to private operators, for instance operators with concessions from public authorities, subject to specific service obligations. Given that public utilities often also exist at the sub-central level, detailed and exhaustive sector-specific listing is not practical.

14 – This limitation does not apply to telecommunications services and to computer and related services." [p. 36]

 

 

Acquisition of real estate

"4) EU: Unbound except for relevant provisions of (p. 38) Chapter IV of the Title on trade in services, investment and electronic commerce for the categories referred to in the sector specific part below, or except where otherwise indicated in the sector specific part." [p. 39]

 

 

PART II – SECTOR-SPECIFIC

PART II: SECTOR-SPECIFIC COMMITMENTS [p. 39]
 

6. BUSINESS SERVICES

"A. Professional Services" [p. 44]

[Niet relevant]

 

 

COMPUTER AND RELATED SERVICES

"B. Computer and related services (CPC 84)

[Limitations on market access]

3) EU : None

4) BVEP; ICT; SeSe: Unbound except as indicated in the horizontal section.

[Additional commitments] The EU subscribes to the "Understanding on the scope of coverage of computer services – CPC 84"

 

 

RESEARCH AND DEVELOPMENT SERVICES

"C. Research and Development Services

[Limitations on market access]

3, 4) EU: For publicly funded interdisciplinary R&D services and on natural sciences, exclusive rights and/or authorisations can only be granted to nationals of the Member States of the EU and to juridical persons of the EU having their headquarters in the EU." [p. 61]

 

"[Sector or subsector]

a) R&D services on natural sciences (CPC 851)

b) R&D services on Social Sciences and Humanities (CPC 852 excluding psychologists services)32

c) Interdisciplinary R&D services (CPC 853)

[Limitations on market access] 

3) EU: None

4) BVEP; ICT; SeSe: Unbound except as indicated in the horizontal section" [p. 62]

 

ross-border supply;

2. consumption abroad;

3. commercial presence;

4. presence of natural persons.]

 

 

 

RELATED SCIENTIFIC AND TECHNICAL CONSULTING SERVICES

"[Sector or subsector]

m) Related Scientific and Technical Consulting Services (CPC 8675)

[Limitations on market access] 

3) EU: None except:

In FR: Foreign investors are required to have a specific authorisation for exploration and prospection services.

In IT: For certain exploration services activities related to mining (minerals, oil, gas, etc.), exclusive rights may exist." [p. 68]

[enz NL geen uitzondering]

 

 

TRANSLATION AND INTERPRETATION SERVICES

"[Sector or subsector]

t) 1. Translation and Interpretation Services (CPC 87905)

[Limitations on market access]

3) EU: None except:

In DK: Authorisation for authorised public translators and interpreters may limit the scope of their activity.

In PL: Unbound for the supply of sworn interpretation services" [p. 72]

[enz NL geen uitzondering]

 

 

10. EDUCATIONAL SERVICES

"[Sector or subsector]

10. EDUCATIONAL SERVICES (only privately-funded services)

[Limitations on market access]

3) EU: Participation of private operators in the education network is subject to concession." [p. 78]

 

ross-border supply;

2. consumption abroad;

3. commercial presence;

4. presence of natural persons.]

 

 

A. PRIMARY EDUCATION SERVICES

"[Sector or subsector]

A. Primary Education Services (CPC 921)

[Limitations on market access]

3) EU: None

except:

In BG, CY, FI, HR, MT, RO, SE, SI: Unbound

In HU, SK: The number of schools being established may be limited by public authorities.

4) BVEP; ICT; SeSe: Unbound except as indicated in the horizontal section, and subject to the following limitations:

In FR: Nationality condition. However, nationals of the relevant Party may obtain authorisation from the competent authorities to establish and direct an education institution, and to teach.

In IT: Nationality condition for service providers who are authorised to issue State-recognized diplomas.

In EL: Nationality condition for teachers

[NL geen uitzondering]

[Limitations on national treatment]

1, 2, 3) In FR: Nationality condition in order to teach in a privately funded educational institution. However, foreign nationals may obtain an authorisation from the relevant competent authorities in order to teach. Foreign national may also obtain an authorisation to establish and operate educational institutions. This authorisation is granted on a discretionary basis. (CPC 921).

3) In EL: Nationality condition for owners and majority of members of the Board and for teachers (CPC 921)." [p. 78]

[NL geen uitzondering]

 

ross-border supply;

2. consumption abroad;

3. commercial presence;

4. presence of natural persons.]

 

 

B. SECONDARY EDUCATION SERVICES

"[Sector or subsector]

B. Secondary Education Services (CPC 922)

[Limitations on market access]

3) EU: None except:

In BG, CY, FI, MT, RO, SE: Unbound

In HU, SK: The number of schools being established may be limited by public authorities.

In HR: None for legal persons.

In LV: Unbound for the supply of education services relating to technical and vocational secondary school-type education services for handicapped students (CPC 9224)." [p. 78]

4) BVEP; ICT; SeSe: Unbound except as indicated in the horizontal section, and subject to the following limitations:

In FR: Nationality condition. However, nationals of the relevant Party may obtain authorisation from the competent authorities to establish and direct an education institution, and to teach.

In IT: Nationality condition for service providers who are authorised to issue State-recognized diplomas.

In EL: Nationality condition for teachers.

In LV: Nationality condition for technical and vocational secondary school-type education services for handicapped students (CPC 9224). [p. 79]

[NL geen uitzondering]

[Limitations on national treatment]

1, 2, 3) In FR: Nationality condition in order to teach in a privately funded educational institution. However, foreign nationals may obtain an authorisation from the relevant competent authorities in order to teach. Foreign national may also obtain an authorisation to establish and operate educational institutions. This authorisation is granted on a discretionary basis. (CPC 922).

3) In EL: Nationality condition for owners and majority of members of the Board and for teachers (CPC 922) [p. 78]

[NL geen uitzondering]

 

ross-border supply;

2. consumption abroad;

3. commercial presence;

4. presence of natural persons.]

 

 

C. HIGHER EDUCATION SERVICES

"[Sector or subsector]

C. Higher Education Services (CPC 923)

[Limitations on market access]

3) EU: None except:

In AT, BG, CY, FI, MT, RO, SE: Unbound

In CZ, SK: Unbound for the supply of higher education services except for post-secondary technical and vocational education services (CPC 92310).

In EL: Unbound for higher education institutions granting recognised State diplomas.

In HU, SK: The number of schools being established may be limited by public authorities.

In ES, IT: Economic needs test. Main criteria: population and density of existing establishments.

4) BVEP; ICT; SeSe: Unbound except as indicated in the horizontal section, and subject to the following limitations:

In FR: Nationality condition. However, nationals of the relevant Party may obtain authorisation from the competent authorities to establish and direct an (p. 79) education institution and to teach.

In CZ, SK: Nationality condition for higher education services, except for post-secondary technical and vocational education services (CPC 92310).

In IT: Nationality condition for service providers who are authorised to issue State-recognized iplomas.

In DK: Nationality condition for professors." [p.80]

[NL geen uitzondering]

[Limitations on national treatment]

1) In DK: Nationality condition for university professors (CPC 923).

1, 2, 3) In FR: Nationality condition in order to teach in a privately funded educational institution. However, foreign nationals may obtain an authorisation from the relevant competent authorities in order to teach. Foreign national may also obtain an authorisation to establish and operate educational institutions. This authorisation is granted on a discretionary basis.(CPC 923).

3) In EL: For CPC 923: Education at university level shall be provided exclusively by institutions which are fully self-governed public law legal persons. However, the law permits the establishment by the EU residents (natural or legal persons) of private tertiary education institutions granting certificates which are not recognised as equal to university degrees." [p. 79]

[NL geen uitzondering]

 

ross-border supply;

2. consumption abroad;

3. commercial presence;

4. presence of natural persons.]

 

 

D. ADULT EDUCATION SERVICES

"[Sector or subsector]

D. Adult Education Services (CPC 924)

[Limitations on market access]

3) EU: None except:

In AT: Unbound for adult schools by means of radio or television broadcasting.

In CY, FI, MT, RO, SE: Unbound.

In HU, SK: The number of schools being established may be limited by public authorities

4) BVEP; ICT; SeSe: Unbound except as indicated in the horizontal section." [p. 80]

[NL geen uitzondering]

 

ross-border supply;

2. consumption abroad;

3. commercial presence;

4. presence of natural persons.]

 

 

E. OTHER EDUCATION SERVICES

"[Sector or subsector]

E. Other education services (CPC 929)

[Limitations on market access]

3) EU except in CZ and SK: Unbound

In CZ, SK: Nationality condition for the majority of members of the board

4) BVEP; ICT; SeSe: Unbound except as indicated in the horizontal section." (p. 80)

[NL geen uitzondering]

 

ross-border supply;

2. consumption abroad;

3. commercial presence;

4. presence of natural persons.]

 

*****

XXX

*****

3 Reacties

  1. Politici die de vrijheid van

    Politici die de vrijheid van onderwijs werkelijk dierbaar zijn zouden alles op haren en snaren moeten zetten dat in de grondwet artikelen opgenomen worden die verbieden dat reeds bestaande of ooit aan te nemen Nederlandse onderwijswetten ondergeschikt zijn of moeten stroken met internationale verdragen. Waarschijnlijk moet het dan eindelijk ook mogelijk worden om wetten en internationale verdragen te toetsen aan de grondwet.

    Frankrijk heeft overigens in eerdere handelsverdragen met de Verenigde Staten bedongen dat subsidies voor culturele prestaties niet in strijd met het handelsakkoord kan zijn. Maar Frankrijk is dan ook trots op zijn cultuur, zijn taal en zijn onderwijs. Nederland heeft pas de BTW op muziek- en toneel-uitvoeringen verhoogd.

Reacties zijn gesloten.