Rekendidactiek van ffRekenen in beeld

In opdracht van het steunpunt Taal en Rekenen ontwikkelt APS de methode ffRekenen, voor jongeren en jongvolwassenen met een taal- en rekenachterstand. Zie

www.steunpunttaalenrekenenmbo.nl/steunpuntmbo/p000267/activiteiten/projecten/ffrekenen

Hoe dat zo ongeveer gaat wordt hier uiteengezet:

www.ffrekenen.nl/pdf/Rekendidactiek_van_ffRekenen.pdf

We lezen ondermeer:

 

Ons uitgangspunt is dat cursisten vrij zijn om hun ‘eigen’ rekenstrategieën in te zetten. Pas als zij daarmee niet tot een goede oplossing van een bepaald type opgaven komen, biedt ffRekenen voor dat type opgaven een aanpak die bestaat uit een visualisatie van het onderliggende rekenconcept. 

 

Ik lees hieronder "Een berg zelfvertrouwen geeft dat natuurlijk: het aanhoren van onbegrijpelijke rekenarij en de juf die dan nog zegt dat Keesje het goed heeft ook." 

Ik zou zeggen, volg @watdoetkees op twitter. Neurologie en gecijferdheid. Onder academische paraplu helaas. Met legitimatie van NWO, en wie ziet het verschil nog?

MBO rekenen

 

 

 

 

 

4 Reacties

  1. ok, ik heb het nog niet

    ok, ik heb het nog niet bekeken maar mijn eerste reactie is:

    als een leerling een goed antwoord heeft, maar de beredenering en de berekening is brandhout, is het gewoon fout.

    Rekenen is namelijk niet gooien met darts en zolang het cijfer klopt is het ok. Juist de techniek maakt dat je het kunt reproduceren.

    Dus leuk, eigen technieken. Die moeten dus wel zinnig zijn. Dat vereist weer gedegen nakijkwerk en dat kost weer (meer) tijd.

    Helaas hebben basisschool juffen nogal eens de neiging om alleen naar het eindantwoord te kijken. Resultaat: doorreken fouten leveren opeens een 1 op "want alles is fout"en de meest idiote berekeningen zijn goed, "want het antwoord klopt".

     

    Kunnen we ergens een begrafenisdienst houden? Onze concurrentie positie wordt hier begraven.

  2. Mijn zoon hoort/hoorde (?)

    Mijn zoon hoort/hoorde (?) tot de doelgroep (hopelijk "hoorde" want ik ben doende om dat kolommengedoe bij mijn zoon "uit te roeien" voordat de 2f-rekentoets plaatsvindt op 26 mei). Kijk even naar het voorbeeld: 14+17, en hoe dat uitgewerkt wordt in het stuk Rekendidactiek: om te spugen gewoon. Mensen, laat juist deze doelgroep oefenen, oefenen, oefenen met de traditionele algoritmen, dan hebben ze tenminste een kans om uiteindelijk behoorlijk te kunnen rekenen en ze verwerven inzicht in het decimale stelsel. Gooi in hemelsnaam deze flauwekul overboord!

  3. @deniseleiden

    @deniseleiden

    Al die eigen methoden die al dan niet werken is niet alleen een probleem voor het nakijken door de leraar, maar het is nog veel erger een enorm probleem in een klassengesprek. Want natuurlijk wordt er regelmatig gevraagd hoe Jantje dat antwoord heefd berekend.Moet je je voostellen wat er dan gebeurt tijdens de uitleg als een paar kinderen ieder hun eigen manier willen vertellen en de juf die van geen van die maneiren direct door heeft wat er goed en fout aan is. Zielige kinderen in die klas. Een berg zelfvertrouwen geeft dat natuurlijk: het aanhoren van onbegrijpelijke rekenarij en de juf die dan nog zegt dat Keesje het goed heeft ook.

  4. Ook voor CITO is aleen maar

    Ook voor CITO is aleen maar de uitkomst van belang

     

    Uit het rapport van de CITO-medewerkers Hans Kuhlemeier en Melanie Steentjes: 'De gelijkwaardigheid van open en meerkeuzevragen bij wiskunde (2003)':

     

    "Verbazingwekkend is wellicht dat veel docenten nog steeds een voorkeur hebben voor open vragen. Voor deze docenten weegt het voordeel van rijkere informatie over het oplossingsproces kennelijk nog steeds op tegen de extra werklast die het nakijken van open vragen met zich meebrengt."

     

    "Open en meerkeuzevragen zijn uitwisselbaar in de zin dat zij een beroep doen op dezelfde wiskundige vaardigheden."

Reacties zijn gesloten.