De OECD en Pisa drammen ook het Duitse onderwijs naar de afgrond. Herr Schleicher wil waarschijnlijk ook kapsters naar de unversiteit dwingen. Een van de commentatoren schrijft volkomen terecht:
"Die gute Berufsausbildung, …, sollte gestärkt werden, anstatt aus dem wissenschaftlichen Studium eine schlechte Berufsausbildung zu machen und alle Leute an die Universitäten zu locken".
De OECD heeft proefondervindelijk weinig verstand van economie maar van onderwijs des te meer?
Het zou de moeite waard zijn
Het zou de moeite waard zijn om de analyses van Dronkers gisteren op het symposium nog eens tot ons door te laten dringen om te bekijken wat al die PISA-vergelijkingen waard zijn en hoe de OESO het onderwijs in dienst wil stellen in nauwe economische kaders.
Herr Pisa maakt geen
Herr Pisa maakt geen onderscheid tussen bezonken of verwerkte kennis en de kennis die via het internettoegankelijk is. Verwerkte kennis kan direct bij creatieve activiteiten een rol spelen en bij de kennisvergaring opgedane routines kunnen tot het snelle vinden van een oplossing leiden. De bruikbaarheid van via internet verkrijgbare informatie kan een speurder gemakkelijk ontgaan. De potenties van sommigde nieuwe dingen hebben immers enige tijd nodig om in het brein gevormd te worden. Dat oefenen in “dieses Fachwissen kreativ auf neue Zusammenhänge zu übertragen” opweegt tegen de reducering van dat wissen lijkt mij moeilijk bewijsbaar, althans zo lang het opnemen en verwerken van kennis niet met intrechteren gelijk gesteld kan worden.