Zinloze nieuwe stelselwijziging voor het mbo.

Minister Jet Bussemaker wil dat het mbo per 1 augustus 2016 (verplicht) is overgeschakeld op haar nieuwe idee. Het mbo moet dan verplicht een stelsel met een basisdeel (met generieke vakken zoals Nederlands, Rekenen, Engels en basisvaardigheden van het beroep), een profieldeel (beroepsgericht) en een keuzedeel (verbreding en verdieping) gaan hanteren. Het moet ook allemaal uitdagender en meer maatwerk voor de leerling opleveren.

In haar voorstel gaat de minister voorbij aan het feit dat de huidige en vernieuwde kwalifiactiedossiers nog steeds niet deugen en de examinering in het mbo verre van in orde is. Het is inmiddels al weer de zoveelste stelselwijzing die het mbo teistert en het steeds verder meesleurt in de heilloze weg van onderwijsvernieuwing (lees onderwijsvernieling).

Zolang de minister voorbij blijft gaan aan waar het in het mbo werkelijk omgaat en de weg vrij maakt voor de clubs, nu verenigd in de SBB,  die in het verleden al ruimschoots mochten bijdragen aan de vernieling van het middelbaar beroepsonderwijs, is dit dus wederom een zinloze zet. Misschien moet de minister het boek "To save everything, click here", van Evgeny Morozov eerst maar eens gaan lezen.

 

 

 

2 Reacties

  1. Het ellendigst is nog dat er

    Het ellendigst is nog dat er juist bij de onderwijsregenten geen kennis van MBO blijkt te zijn. Allerlei zaken die al jaren normaal zijn moeten opeens al nieuw ingevoerd worden:

    – een meesterproeve (bestaat al, is Proeve van Bekwaamheid)

    – meer op de praktijk gericht; gebeurt al jaren volop (soms bijna te veel, aangezien een serieuze theoriebasis ook nodig is voor veel beroepen. De BBL is het beste voorbeeld (4 dagen praktijk 1 dag school, gebeurt al sinds WO 2)

    Velen weten niet eens het verschil tussen VMBO en MBO. Het beroepsonderwijs is 'iets met je handjes' en daar houdt ongeveer de kennis mee op. Het is dieptriest!

    Juist de 'vernieuwing' waar we door bestuurders als Bussemaker toe zijn gedwongen heeft  de onderwijskwaliteit vele slagen toegebracht. Het verplichte competentiegericht onderwijs werd een drama: al leerlingen massaal LES gaan eisen is er echt iets mis. Het invoeren van vele onbevoegden om zo de kosten te drukken was niet minder dan een aanslag. De oppasfunctie waardoor het MBO vele ongemotiveerde leerlingen binnenshuis moet houden onder het mom van leerplicht, werkte ook niet mee. Heel veel FTE's in het onderwijs gaan zitten in de steeds hogere eisen, terwijl er geen extra centen binnenkomen. Denk hierbij aan alle bureaucratie rond controle van de leerplicht, verplicht 'maatwerk' leveren zonder voorzieningen, een groots opgetuigd hulpverleningsschip met maatschappelijk werkers, orthopedagogen, remedial teachers, persoonlijk begeleiders, rugzakconsulenten en noem maar op. De enorme inspanningen en de bureaucratie om de examinering te borgen (vaak raden wat de inspectie van ons wil) kosten klauwen met energie, geld en frustratie. Tenslotte noem ik de cursusindustrie. Door alle nieuwe ontwikkelingen en verplichtingen sluizen duizenden meer of minder louche cursusbureautjes, profeten van de koude grond, coachings- en scholingsinstituten kapitalen uit het onderwijs weg: geld dat bedoeld was om kennis en vaardigheden over te dragen. En dan laten we de graaiers uit de bestuurslagen voor deze keer nog maar eens buiten beschouwing.

  2. Deze stelselwijzing is weer

    Deze stelselwijzing is weer  het bekende kazuifel.  En zoals we weten is een kazuifel bedoeld om de domheid en onkunde van prelaten te verbergen. Het is in mijn ogen slechts de definitieve voorbode van het einde van het middelbaar beroepsonderwijs.  

Reacties zijn gesloten.