Waarom toch die roep om iPads op scholen?

Ik heb het vaker gezegd, maar werd zojuist opnieuw met mijn neus op de feiten gedrukt. De herhaalde druk op het onderwijs om meer ICT toe te passen heeft helemaal niets met onderwijs te maken. Onderwijskundige argumenten pro of contra maken dan ook geen enkele indruk: de besluitvorming speelt zich af op een heel ander niveau. 

Voormalig minister en staatssecretaris Willem Vermeend werd bij EenVandaag aangekondigd als de officieel door de regering aangestelde ambassadeur voor meer ICT in Nederland. Hij liet vol trots zijn thuis-3D-printer zien: hij had er zelfs een Willem Vermeendpoppetje mee geprint en beweerde, zoals een goed lobbyist betaamd, dat we in Nederland vooral moesten inzetten op iPad en iPhones, want alles is online, online en nog eens online. Je kunt Vermeend wel om een boodschap sturen. Dat geldt voor de Nederlandse regering, maar ook voor de bedrijven waar hij een commissariaat heeft. Vanuit dat perspectief pleitte Vermeend ook voor iPads en iPhones in het onderwijs. Alles wordt tenslotte online, online en nog eens online.

Vermeend is niet de enige die vanuit de niet gekozen politiek pleit voor ICT in het onderwijs, ook Eurocommissaris Kroes komt vanuit haar functie met pleidooien voor ICT en 3d-printers in het onderwijs. De iPad en 3d-printer-lobbyisten pleiten voor iPads en 3d-printers in het onderwijs. Gezien de namen in hun iPhone hebben ze het netwerk dat daarvoor kan zorgen. Of dat vanuit onderwijsperspectief wenselijk is, is geen onderwerp van gesprek.

Onderwijsbeleid wordt dus niet gevoed door onderwijzers en met onderwijsargumenten. Dat is op zichzelf een treurige vaststelling, maar omdat de aansturing kennelijk vanuit een algemeen economisch en financieel perspectief komt, spelen ook de mensen en organisaties die daar werkzaam zijn en hun macht, de hoofdrol. Onderwijsbeleid word gemaakt door de machtigen der aarde, maar gaat volkomen voorbij aan onderwijsargumenten en -doelen.

11 Reacties

  1. Het zijn allemaal

    Het zijn allemaal iStuurmannen die niet alleen aan de wal staan, maar ook nog van een ander walletje vreten.

  2. Wat heeft Texas Instruments

    Wat heeft Texas Instruments ook alweer voor elkaar gekregen met ons reken- en wiskundeonderwijs?

  3. Gek is dat : ik vond W.V.

    Gek is dat : ik vond W.V. altijd al een hi-intelligente onbenul, vanaf het moment dat hij op zijn nieuw verkregen gratis dienstfiets stapte als frisse secretaris-generaal (waarvoor hij ook toen al de noodzakelijke kwalificaties miste), tot nu, nu hij zich opwerpt als onderwijs-onkundige. Het blijft sukkelen met dergelijke, door gebrek aan zwaarte omhoog gevallen politieke mislukkelingen (met dank aan Multatuli).

  4. Als je de appels van de peren

    Als je de appels van de peren weet te scheiden… Eigenlijk maakt het niet veel uit.

     

    Hierom:

    Friedrich Moser, Matthieu Lietaert, ‘The Brussels Business’ (of), documentaire, ORF Fernsehprogramm-Service; ZDF/ARTE; RTBF, 2012 (ook)

     

    MS (grootste bedrijf computerprogramma’s wereldwijd) e.a. heeft directe toegang tot de eurocommissaris voor onderwijs, en organiseert seminars met beleidsmakers als doelgroep. De beleidsmakers gaan op de uitnodiging in, en het netwerk wordt uitgebreid. Iedereen wint erbij. Er ontstaan ideeën voor langetermijnbeleid, en ambtelijke werkzaamheden. Je bent even belangrijk. De blauwdruk voor de groei van de Europese Unie komt onder meer van de ERT (de lobbyclub van het multinationale bedrijfsleven), welke organisatie tot elke ministerskamer weet door te dringen. De burgers organiseren zich niet meer. Individualisering heet dat. Hierdoor is er geen ‘level playing field’. De ‘burger’ is een abstractie, die maar lastig in te schatten is bij het visionaire plannen maken. Uitholling van burgerrechten (en daarmee van de democratie). Wanneer gaat nu eindelijk het internet op slot? 😉

     

    Vraag: welk Nederlands kamerlid is na het kamerlidmaatschap MS-lobbyist in Europa geworden? *E-skills* zijn nodig. Vergeet de ‘apps & social media skills’ niet (groetjes van Huawei). Van Rompuy gooit het op ‘digital skills’ (zie onder 'e-skills' hiervoor). Dan zullen de jeugdbanen als manna uit de hemel komen vallen (dankzij het altijd behulpzame IT-bedrijfsleven). Dit transparante bottom-up beleid, daar hou ik van. Niet negatief doen. We moeten wat meer luisteren naar de wijzen uit Brussel, zeker in de kersttijd. Het is een uit zichzelf versterkend circuit (circus?). EU2020 = ERT 2025. Sinds de Lissabonstrategie is er niets veranderd. Geruststellende gedachte… 😉

  5. “On education and research,

    "On education and research, there is full agreement between the Commission and the ERT, that the way forward is to ―close the gap between science and the market (Commission), and to build ―stronger links between the public and private sectors in education with the support of the business community. Both even promote the idea of reframing school curricula to fit a business agenda." (p. 5; via *noot 19*) Zie *ook* (via). Organisatie.

  6. Vorige posting: citaat uit

    Vorige posting: citaat uit rapport dateert van maart 2010)

     

    Ander citaat uit dat rapport:

    "Both the process and the result of the discussion on the 2020 Strategy should be a wake up call for a wide range of civil society organisations – trade unions, environmental organisations and civic movements of all sorts – to get closer together to counteract the arrogant power play. And it will take much more than responses to the Commissions consultations. The job ahead is to take this debate and this fight truly to the citizens of Europe." (p. 6)

     

    Philippens, wanneer ziet u de Belgische vrienden om te praten over een seminar in het kader van o.m. de Europese verkiezingen? Of wordt het *dit* op 26 maart 2014: Gesprek 1: het recht van de EU op onderwijs.? (Deel 1: Over de verantwoordelijkheid van Europa, Vlaams Parlement, minister en de koepels). Inhoud boek.

  7. De strijd om de

    De strijd om de onderwijsmiljarden

    Veel voorstanders van de middenschool stelden zich klassen voor met leerlingen van ongeveer gelijke leeftijd maar met ongelijke capaciteiten waarin de intelligentere kinderen de dommere met de leerstof hielpen. Sommige(n leraren) zeiden: dit gaat niet goed, iets goed uitleggen is niet iets dat je zomaar kan; het is iets dat je door ervaring en/of scholing moet aanleren. Niemand wees de adepten van de slimmere leerling die de dommere helpt er op dat ze een pleidooi voor kinderarbeid hielden. Maar ja, meestal gebruikten zij het hierin neutrale beeld van samenwerkende kinderen, groepswerk. En voor schoolbesturen is het idee dat je ook nog klasse-assistenten zou kunnen wegbezuinigen om te watertanden.

    Telkens is er weer een groep mensen die opgroeiende kinderen via het onderwijs voor hun eigen doeleinden wil misbruiken. Het begon na de Tweede Wereldoorlog met de PvdA. Onderwijs moest helpen een egalitaire maatschappij op te bouwen. Toen het economisch neo-liberalisme doorbrak werd onderwijs het werkterrrein van ondernemende mensen die ontdekten dat je er met het verkopen van onzin veel geld kon verdienen. De nu optredende vereuroperisering van het onderwijs blijkt daar een voortzetting van te zijn. “Europeanen” willen nu de verslaafdheid van leerlingen aan elektronische speeltjes uitbuiten. het zijn net sigarettenfabrikanten maar ze hebben het geluk dat de schadelijkheid van te veel aan elektronisch speelgoed nog niet aangetoond is en de overheid zint op manieren om in het onderwijs net zo veel te kunnen bezuinigen als op landsverdediging. Bovendien zouden de schoolbesturen graag veel onderwijsklerken willen ontslaan zodat ze zichzelf nog grotere salarissen kunnen toekennen. Elektronisatie van de arbeid van de leraar zoals je vroeger met minder arbeiders uitkon door de mechanisatie bij het vervaardigen van industriële produkten is het nieuwste adagium.

    We moeten ouders ervan bewust maken dat ze weer moeten opkomen voor de belangen van hun eigen kinderen. Vroeger was het normaal dat ouders vonden dat zij zelf voor hun kinderen moesten opkomen en ze moeten begrijpen dat dat normaal moet blijven. BON kan hen daarbij helpen door hen ervan te overtuigen dat de overheid en de politiek, of dat nu op nationaal of Europees niveau is, niet te vertrouwen is.

    Pas daarna kan BON met zijn ideeën de maatschappelijke wind mee krijgen voor het realiseren van haar plannen.

  8. @malmaison “en de overheid

    @malmaison "en de overheid zint op manieren om in het onderwijs net zo veel te kunnen bezuinigen als op landsverdediging."

     

    *Niet getreurd*. "During a "heated" summit debate, Martin Schulz, the speaker of the European Parliament called for the creation of a European army.

     

    "If we wish to defend our values and interests, if we wish to maintain the security of our citizens, then a majority of MEPs consider that we need a headquarters for civil and military missions in Brussels and deployable troops," he said." (ook)

     

    Een Duitser, socialist en EP-voorzitter, kan dit voorstel doen. *Van Rompuy* denkt mee. European Defence Agency. Verdeel en heers met de multinationale troepenmacht 'onze waarden en belangen' en 'de veiligheid van onze burgers' ('onze' lees: 'EU'). Men heeft het zwaar: 'EU officials off sick three times more than British'. Smullen! De *Fransen*. 

     

     

     

  9. Terug naar het onderwijs.

    Terug naar het onderwijs. Column 'Business chiefs demand more austerity', November 15, 2013.

     

    “The ERT is adept at using code. In June [2013], its chairman Leif Johansson (day job: running Ericsson), told EU governments that industry was “confronting a competitiveness battle that threatens the immediate and long-term ability of Europe to maintain a vibrant, innovative manufacturing base”.

     

    If taken literally, this means that big business should have a say in what songs the effervescent staff may sing at the créche my baby daughter attends. Though Johansson hasn’t gone that far (yet), the ERT has argued that industrialists should have a role in managing and setting the curricula for schools and colleges. It has also argued for greater use of “public-private partnerships” in scientific research. That is code to giving big business a greater say in running universities.”

Reacties zijn gesloten.