Status van leraar hoog in Nederland

In de Engelse media (zie BBC) is er aandacht voor een rapport over de status van leraren in verschillende landen. De status van leraren in 21 landen wordt daarin vergeleken: hun status is in China het hoogst. Opvallend: na Griekenland is Nederland het 2e Europese land (voor het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Finland, Portugal, Zwitserland, Duitsland, Italie en Tsjechie).

5 Reacties

  1. In dit rapport moeten mensen

    In dit rapport moeten mensen zijn onderzocht die verstand van onderwijs hebben.

  2. Wellicht bewijst het ook dat

    Wellicht bewijst het ook dat de toestand in de scholen compleet onbekend is buiten de scholen?

    Ik herhaal het nog maar eens: de leerlingen en hun ouders hebben geen idee van de feiten. Omdat elke docent eraan meewerkt de boel te verhullen.

    Je hebt status. Behalve in je eigen organisatie. eis die verdorie terug. Denk je echt dat er mensen zijn die geloven dat je je werk naar behoren kunt doen met 50% van de benodigde tijd?

    als je mensen rechtsstreeks vraagt of ze fatsoenlijk onderwijs voor hun kinderen willen of uitgekleed onderwijs, wat denk je dat het antwoord is? Jezelf en je eigen gezondheid in ere houden, maakt je uiteindelijk een beter docent.

  3. Als je als sector eerst

    Als je als sector eerst decennialang middels achterblijvende salarissen en onderdrukkende onderwijsvernieuwingen mensen selecteert met een groot gebrek aan assertiviteit, heeft het weinig zin om die mensen vervolgens op te roepen assertief te worden. Het zit niet in het beestje. Als je assertieve docenten wilt, dan zal er voortaan met behulp van goeie salarissen en/of lagere werkdruk, vrijheid van didactiek en strenge vooropleidingseisen geselecteerd moeten worden. Zonder dat is het dweilen met de kraan open. Ik vermoed zelfs dat je zonder heel veel extra overheidsgeld een behoorlijk eind kunt komen. Maar zolang kiezers zetels blijven uitdelen aan partijen die de weg van de minste weerstand kiezen, zal het niet vanzelf gebeuren.

  4. Het enige wat relevant is, is

    Het enige wat relevant is, is de relatieve status: in vergelijking dus met andere beroepen bínnen een bepaald land. Maar misschien is dat in het rapport ook zo bedoeld. Verder kan de oorzaak van een hoge status verschillen: in tijden van hoge en/of oplopende werkloosheid kan een "vast" beroep aan status winnen. In China lijkt het me een cultuurkwestie, dus dat het te maken heeft met hoog/laag verhoudingen binnen een confucianistische cultuur.

     

    De enige keer dat er op mijn school werd meegestaakt, merkte ik op de daaropvolgende ouderavond meteen dat er begripvoller en respectvoller met docenten werd gecommuniceerd. Mensen die niet voor zichzelf opkomen, worden als sukkels behandeld; mensen die wél voor zichzelf opkomen, wínnen juist aan status.

     

    En eigenlijk is al dat gedoe met status, hoge status en lage status ook wel een beetje vermoeiend. Het is wéér een externe waardebepaling: wat ánderen van je vinden. Eigenwaarde lijkt me belangrijker, dat is intern gericht. En over het kweken daarvan heb je ook veel meer controle.

Reacties zijn gesloten.