kenniscafé

KennisCafé

Aanstaande maandag gaat het in het Kenniscafé over leren leren. Zeven deskundigen praten over het onderwijs, met één van hen, Huib Tabbers, staat als opwarmertje een interview in de Volkskrant van dinsdag 22 oktober 2013.

Het gebeurt niet vaak dat in één gesprek zoveel platituden en vage waarheden worden gedebiteerd. Ik doe een greep:

  • Onderwijs kan altijd beter
  • Onderwijs is vanzelf emotie
  • Zeggen dat het onderwijs niet deugt is zeggen dat je zelf niet deugt
  • Er gaat heel veel goed in het onderwijs
  • In de klas gebeurt veel meer dan lezen, schrijven en rekenen
  • De heisa over de Steve Jobs school gaat niet om de I-pads
  • De docent (hij bedoelt: de onderwijzer) coacht meer dan dat hij lesgeeft. Dat zijn heel gangbare ideeën die je ook in Montessori- en Daltononderwijs herkent
  • De I-pad geeft betere adaptieve feedback dan tot nog toe kon in dat soort (welk soort?) onderwijsvormen
  • Ik ben eigenlijk positiever dan ik had gedacht
  • Uitgevers hebben het voor het zeggen, dit staat innovatie in de weg
  • Ons onderwijs moeten we zelf doen
  • Hij stipt nog even Shanghai en Finland aan (“daar worden de onderwijzers relatief goed betaalt” (sic)), maar je hebt eigenlijk geen idee wat de doorslag geeft

Tel daarbij nog op de bepaald niet waardevrije vraagstelling (“de meeste onderwijsvernieuwingen draaien om dat vreselijke klassikale van klassikaal onderwijs” en “klasgrootte is ook zo’n eeuwig onderwerp”) en je hebt werkelijk een schitterend informatief stuk.

De meeste opmerkingen worden niet uitgewerkt of zijn oppervlakkig en de laatste is pertinent onwaar: talloze onderzoeken hebben aangetoond dat we heel goed weten wat de doorslag geeft in goed onderwijs: de vrouw of man voor de klas.

En laat nu net niet één van de deskundigen in het debat aanstaande maandag leraar of lerares zijn….

Martin Minnema

Almere

7 Reacties

  1. “Liesje leerde Lotje lopen

    "Liesje leerde Lotje lopen langs de lange Lindenlaan, maar Lotje wou niet leren lopen dus liet Liesje Lotje staan."

     

    Nieuwe versie:

    "Liesje leerde leerde Lotje lopen langs de lange Lindelaan, maar Lotje wou niet leren leren lopen dus liet Liesje Lotje staan."

     

    In deze context kun je zien dat het 'leren leren' een abstractie vertegenwoordigt die verbonden aan een activiteit vaak niet werkt. En als Lotje niet wil leren lopen, dan houdt het ook op. 😉 Hoewel…, misschien wil ze wel leren leren leren lopen, want dan hoef je geen resultaat te behalen? 😉

     

    Leren leren lezen

    Leren leren rekenen (realistisch rekenen)

    Leren leren praten (whole language?)

    Leren leren schrijven

    Leren leren voor de school des levens. Een leven lang leren. Vaardigheden opdoen om je nieuwe stof eigen te maken, een leven lang. Meestal gaat dat vanzelf, en hebben we daarvoor geen bureaucratie nodig. Weer een bezuiniging erbij. 

     

    Ik weet het even niet meer? Juist Newspeak klinkt zo diepzinnig, en betekent in de praktijk vaak niets of juist het tegenovergestelde van wat het poneert: leren leren is niet(iet)s leren. Arme procesmanagers.

  2. Wat me, nadat ik van de

    Wat me, nadat ik van de redactionele link gebruik gemaakt had, opviel in de reactie van Aleid Truijens is dat de wetenschapper Tabbers juist voet aan de grond kreeg in de tijd van de paarse en conservatieve kabinetten. Lysenko kreeg zijn kans ten tijde van Stalin omdat mensen in het Marxisme in sociaal-cultureel opzicht als maakbaar gezien werden. Maar waarom steunen conservatieve kabinetten zo iemand als Tabbers?

  3. @Malmaison

    @Malmaison

    Omdat ook conservatieve kabinetten in het zadel willen blijven, en ze daarom naar de kiezers toe de indruk willen wekken dat ze "actief" en "toekomstgericht" onderwijsbeleid aan het voeren zijn. Daarmee maskeer je wat er werkelijk aan de hand is: de kwaliteitsdaling van het onderwijs. En ook conservatieve kabinetten willen daar niets aan doen, omdat dat het toegeven zou betekenen van ook door hén eerdergemaakte fouten, en het in de steek laten van politieke soortgenoten in de diverse lobbyraden en schoolbesturen. Én omdat reparatie het nodige geld zou kosten. En omdat kiezers dat geld liever aan andere zaken gespendeerd zien, of het liever zelf uitgeven aan consumptie, en we het ondanks onze hoge kredietwaardigheid ook niet mogen bijlenen omdat we ons datzelf via deelname aan de euro verboden hebben, verkopen ook conservatieve kabinetten dus liever sprookjes.

     

    Paarse of conservatieve partijen voelen pas nattigheid als ze niet meer kunnen meeregeren. Het kwijtraken van flink veel zetels (baantjes en invloed) is de enige taal die ze verstaan. Ondertussen is het wél handig dat je aan de klaarstaande opvolgers goed duidelijk maakt waar het 'm aan schort. En minstens zo belangrijk: aan vooral de hoogopgeleide kiezers ook, want goed onderwijs staat bij velen van hen niet al te hoog op het prioriteitenlijstje.

  4. Dat is handig! Je krijgt aan

    Dat is handig! Je krijgt aan de Erasmus Universiteit onderwijs in het schrijven van evaluaties van onderwijsinnovaties, met als adressant beleidsmakers.

     

    *Innovations in learning environments* (leerpsychologie), *via* (Huib Tabbers), *ook*

     

    "Aims – Knowing how to use scientific evidence to value the impact innovations in education have on learning achievement."

     

    "In this course we take a critical look at several innovations that have had their impact on education during the past decades, such as the introduction of computers in schools, curricular changes like the “studiehuis”’ that are inspired by ideas on “new learning”, the role of so-called “authentic learning environments”, and pedagogies like our own problem-based learning. In all cases, we will have a closer look at the different claims that are made by these innovations on how learning is improved, and investigate the scientific evidence that supports these claims."

     

    Er staat (nog) niet bij wat de (gewenste?) conclusies zijn… Men houdt elkaar in ieder geval bezig met de nieuwste ontwikkelingen. En nu nog implementeren (droom van onderzoeker?) 😉

Reacties zijn gesloten.