De bel luidt voor Ministerie en kamerleden

Een artikel in Trouw van 11 september met de titel "Wie laat straks de trein rijden" wijst opnieuw op het nijpend gebrek aan technici.
En opnieuw wordt daarin verwezen naar de nu al jaren woekerende mistoestanden in vooral vmbo en mbo. Tegelijkertijd is het een waarschuwing dat de hype van de iPadschool, waar de kamer zich nog laatst zo positief over heeft uitgesproken, het probleem nog eens verdiept.

Het artikel in Trouw waarschuwt ons dat het beroepsonderwijs nog steeds in ongerede is en dat dat onze economie en onze concurrentiekracht ondermijnt. Opnieuw een signaal aan onze politici dat er ingegrepen moet worden. Het wordt hoog tijd. Men laat de Raden maar doormodderen, maar een echte sanering blijft uit en dat zal hen nagedragen worden door de komende generaties.

Anouchka Bones werkt als personeelschef bij Van Dorp installaties in Amersfoort. Dat bedrijf heeft een eigen opleidingscentrum. Zij "is niet te spreken over de kwaliteit van de beroepsopleidingen". En ze licht toe: "De school is een ontmoetingsplek waar vrijheid blijheid het uitgangspunt is. Ze leren er niet om te gaan met verantwoordelijkheid".

De krant vervolgt "Haar opleidingscentrum geeft ouderwets onderwijs en daar is Bones trots op. Ze hekelt de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen jaren." En dan citeert de journalist Bones weer: "Jongeren hebben behoefte aan duidelijkheid en instructies. Wij eisen klassikaal onderwijs en werken vanuit de theorie. Dat is precies anders dan vanuit competenties, zoals de overheid voorschrijft. Dat werkt niet voor een niveau-2'er".

Zij wordt bijgevallen door Jaap van de Bent, die werkzaam is als divisiemanager bij een multinational en commissielid Onderwijs. "Hij veegt vooral de vloer aan met de kwaliteit van het beroepsonderwijs". Leraar Vaes snapt wat hij bedoelt. "We roepen wel heel hard 'kom naar ons!", maar er is niemand meer. Geen leraren, geen opleidingen, geen goed lesmateriaal."

Nog steeds hebben de verantwoordelijke politici niet door dat herstel alleen kan komen als de hegemonie van de Raden doorbroken wordt en scholen weer onderwijs mogen geven.

Het gaat juist de andere kant op. De kamerleden roepen in koor (de goede niet te na komen) dat er iPadonderwijs moet komen en ze hebben niet door dat de Steve Jobsscholen weer van hetzelfde Nieuw Lerenconcept als het CGO (of BGO zoals het nu is gaan heten) uitgaan wat zo overduidelijk tot rampen heeft geleid: de zelfsturende leerling, de leraar als coach.

En we hebben een staatssecretaris, een naïeve krullejongen, die overal in de media roept dat het die kant op moet, anders doen we de excellente leerlingen tekort. 

Ministerie en kamer, doe er wat aan! Het gaat van kwaad tot erger.

3 Reacties

  1. Aanvulling:Op Pauw &

    Aanvulling:
    Op Pauw & Wittemans' facebook-discussiepagina keren ouders en leraren zich bijna eenstemmig tegen de standpunten van de Hond. Een lerares meldt  "Als ik 's morgens mijn les begin smeken de leerlingen om een les "praktijk" en willen zij absoluut niet achter de computer. Die tijd hebben ze allang gehad, want dit willen ze al meer dan een jaar. Met "praktijk" bedoelen ze iets met de handen doen, zoals koken, etaleren, of andere praktische zaken. Hoezo: "met de tijd meegaan"?

  2. Ik constateer dat de BON

    Ik constateer dat de BON-visie doordringt in de maatschappij. 

    De kamer(en)raden houden elkaar uit de wind en zijn tevreden met inhollands onderwijs en ibnghaldoun diploma's. Schuldigen aan de onderwijsvernieling kunnen gezocht worden op het kerhof.

    In de onderwijskundige hoek is het ook opvallend rustig. Zijn ze daar bezig met vonk en stapel analyses?

  3. We lopen weer tegen het

    We lopen weer tegen het verschijnsel op dat marktwerking ontbreekt. Blijkbaar zijn de uitgeleerden van particuliere beroepsopleidingen  net niet goed genoeg om een salaris te krijgen dat een flink stuk ligt boven het salaris van van de technici die van het MBO en de ROC's afkomstig zijn. Bedrijven zouden een signaal moeten geven door uitgeleerden van gerenommeerde particuliere opleidingen veel beter te betalen. Dan durven de jongeren geld te lenen om in plaats van gesubsidieerd onderwijs te volgen zich op een betaalschool in te shrijven.en komen we zo aan meer goed opgeleide lagere technici.

Reacties zijn gesloten.