Gelijke verdeling van talent en intelligentie

Ook onze oosterburen lijden onder educratenterreur en maakbaarheidswaan. Een slachtoffer schrijft:

Meine Erfahrung als Spitzenschüler war es, dass meine hohen Leistungen regelmäßig zu verbalen und körperlichen Übergriffen ("Streber gehören verprügelt") durch schwache Mitschüler führten, die sich selbst durch meine Leistungen benachteiligt sahen.

Zie:

www.welt.de/debatte/kommentare/article114120661/Der-Irrglaube-dass-Bildung-gerecht-sein-kann.html

34 Reacties

  1. We vinden het een typisch

    We vinden het een typisch Nederlands verschijnsel: wie boven het maaiveld uitsteekt wordt een kopje kleiner gemaakt. Maar ik kwam in Duitsland precies dezelfde klacht tegen, waardoor ik concludeerde dat jaloezie een algemeen menselijk verschijnsel is. Het is niet voor niets dat allerlei culturen het 'boze oog' (het  jaloerse oog) vreesden.

    De oplossing  om door gelijkschakeling de jaloezie uit te schakelen heb ik altijd als primitief, krampachtig, tekortschietend en zelfs contra-productief beschouwd. Beter is het gewoon de eigen beperkingen te aanvaarden en de talenten van anderen te bewonderen en te waarderen.

  2. ‘Andreas Schleicher: Use data

    'Andreas Schleicher: Use data to build better schools', TEDglobal 2012, februari 2013

    www.youtube.com/watch?v=7Xmr87nsl74(zie opmerkingen), of via TED praat, www.ted.com/talks/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html. In bijgaand artikel de achtergrond van de OESO, PISA meting, blog.ted.com/2012/06/27/using-data-to-build-better-education-systems-andreas-schleicher-at-tedglobal-2012.  

     

    Educational equity, en.wikipedia.org/wiki/Educational_equity

     

    Zie in de video de staafdiagrammen en de bewegingen van gekleurde puntjes (landen) in het assenstelsel, en huiver.

     

    Andreas Schleicher is een Duits statisticus en onderwijsonderzoeker. Wat drijft deze man? en.wikipedia.org/wiki/Andreas_Schleicher

     

    De onwetenden worden vanuit ‘universele’ statistiek en modellen richting De Nieuwe Wereld ('global') gestuurd. PISA biedt ons de oplossing voor onze onderwijsproblemen. Denk aan de Consumentenbond, die bij ‘beste koop’ andere factoren heeft meegewogen dan men bij ‘beste koop’ zou verwachten. ‘Diversity’ is overigens niet hetzelfde als men zou denken. De identificatie van ‘diversity’ met ‘inclusion’ vanuit ‘equity’ zet het begrip ‘diversity’ ideologisch op slot. Het gaat juist niet om verscheidenheid, maar om gelijkheid en eenheid. Je moet ‘insider’ zijn om de ‘edubabble’ te begrijpen.

    www.greatschools.org/students/academic-skills/1162-twenty-five-bits-of-edubabble-you-need-to-know.gs. Gelijksoortig: museumpolitiek, www.spiked-online.com/site/article/10827

     

  3. Leerlingen uit de hoogste

    Leerlingen uit de hoogste sociale klassen krijgen niet alleen vaak meer (voor)kennis en leergerichtheid van hun ouders mee maar ook vaak aangeboren intelligentie. Intelligentie is nu eenmaal (statistisch gezien) erfelijk en de ouders in de hogere sociale klassen zijn gemiddeld intelligenter dan ouders in de lagere klassen. Mede daarom zullen kinderen van laagopgeleide ouders op een gemengde Real/haupt-schule hoe dan ook gemiddeld slechter presteren dan leerlingeren uit hogere sociale milieu"s.

  4. Citaat bovenstaand artikel:

    Citaat bovenstaand artikel: “Auch die Schule soll jetzt sozial gerecht sein. Die Adepten dieses Anspruchs erhalten regelmäßig Schützenhilfe von Institutionen wie der OECD oder der Bertelsmann-Stiftung, die nicht müde werden, ein Bildungssystem zu fordern, bei dem – wie sie es griffig zuspitzen – die Herkunft der Eltern nicht länger über den Schulerfolg der Kinder entscheidet.” (= ‘Equity’, zie hiervoor)

     

    Na decennia horen we de prominente sociologen in Nederland niet meer zeggen dat Nederland een Finse middenschool nodig heeft, want zie PISA. In Duitsland speelt men nog vol op dit orgel, zo lijkt het.

  5. In het artikel wordt in één

    In het artikel wordt in één adem met OESO de Bertelsmannstichting (van de uitgever) genoemd.

     

    Bertelsmann Stiftung: www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xchg/SID-0E1EB78A-DBE3A012/bst_engl/hs.xsl/336.htm (Engelstalige versie van 'Schule'), en www.facebook.com/BertStg, en mobile.twitter.com/BertelsmannSt  

     

    De kritiek op de rationalisering, economisering en NPM bij scholen wordt ook wel 'Bertelsmannisierung der Schulen' genoemd, www.bertelsmannkritik.de/bildung.htm#rationalisierung.

    "Auch im Schulwesen gehören zum NPM:

    • dezentrale Ressourcenverwaltung mit Budgetierung und transparentem Controlling
    • Qualitätsmanagement
    • Rechenschaftspflicht mit Evaluationen
    • Markt- und Wettbewerbsorientierung mit der Möglichkeit der Privatisierung
    • betriebswirtschaftliche Rationalisierung/Optimierung/Effektivierung auf der Grundlage der Eigenverantwortung der Teams und der Eigenverantwortung der Schule
    • und zukünftig die Schul-Cluster, also der Zusammenschluss mehrerer Schulen zu einem besser steuerbaren Verbund, der sich seine public-private partnerschaften (ppp) jenseits der Zustimmung von Schulkonferenzen organisieren wird, um fehlendes Geld aus kommerziellen Marktaktivitäten zu holen"

     

    Wel herkenbaar denk ik. In de EU blijken veel ontwikkelingen gelijk op te gaan. Niet vreemd als je als excuusreden OESO, PISA hebt. De Bertelsmannstichting (van de uitgever) is internationaal machtig, en heeft de machtige 'European Lifelong Learning Index (ELLI) gemaakt, lees ik (wiki niet gecheckt): www.wikiprogress.org/index.php/Bertelsmann_Stiftung, en ELLI: www.elli.org.

     

    Achtergrondartikel waarin wordt geponeerd dat eigenbelang een rol speelt: www.erzwiss.uni-hamburg.de/Personal/Lohmann/Publik/BertelsmannStiftung.pdf

     

  6. “Das Qualitätsmanagement

    "Das Qualitätsmanagement wurde im Anschluss an die Toyota-Diskussion Ende der 80er von McKinsey und amerikanischen Großkonzernen übernommen und zunächst in Kanada auf das Schulwesen übertragen. " 

     

    "PISA ist nicht der Grund für die Bertelsmannisierung, sondern die Legitimationsformel für einschneidende Maßnahmen in der Öffentlichkeit. PISA wurde von der OECD benutzt, um die Durchsetzung der neoliberalen Verwaltungsreform im Bildungswesen zu beschleunigen. Schon vorher wurde das Bertelsmann-Konzept aus der bekannten Studie "Zukunft der Bildung – Schule der Zukunft. Denkschrift der NRW Bildungskommission" ab 1996 probeweise in Nordrhein-Westfalen in Gang gesetzt." 

    www.bertelsmannkritik.de/bildung.htm#rationalisierung (de Duitse situatie ken ik onvoldoende om het artikel op waarheidsgehalte te kunnen beoordelen, desalniettemin geeft het een ander licht op onderwijs)
     

  7. Voor het bereiken van ‘equity

    Voor het bereiken van 'equity' is wel het een en ander nodig, crookedtimber.org/2009/03/31/educational-equity-and-educational-equality

    .

    UNESCO – lifelong learning; ELLI – European lifelong learning index; EU 21st century skills

     

    De gedachte achter ‘lifelong learning’ is dat in de toekomst (plus mondialisering) het arbeidspotentieel ten volle benut moet worden. Alle vormen van leren (vnl. vaardigheden; denk aan OESO, PISA; competenties) kunnen relevant zijn. Wie dat bekostigt en gedurende welke periode blijft in het midden.

     

    De ‘Canadian Council on Learning’ (CCL) heeft als eerste de ‘Canadian Composite Learning Index’ (CLI) samengesteld op grond van het Faure rapport (‘Learning to be’, UNESCO, 1972; keerpunt in onderwijsplanning genoemd; commissieleden olv Faure uit Chili, Syrië, Congo, USSR, Iran en VS) en Delors rapport (Learning: the treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the 21st Century. UNESCO, 1996; commissieleden olv Delors uit Jordanië, Japan, Portugal, Zimbabwe, Polen, VS, Slovenië, Jamaica, Venezuela, Senegal, India, Mexico, Korea en China). VN-commissies die de gehele wereld trachten te vangen in een gemeenschappelijk onderwijsplan voor zowel zich ontwikkelende als ontwikkelde landen.

     

    De vier UNESCO-pilaren voor levenslang leren uit 1972, 1996 (basis voor ELLI cijfers, Eurostat) betreffen ‘learning to know’, ‘learning to do’, ‘learning to live together’ and ‘learning to be’. De vraag is vervolgens hoe de rangorde tussen landen tot stand komt. Kan de hond uitlaten onderdeel zijn van een leerprogramma? Wie weet.

  8. Literatuur:

    Literatuur:

    Canada –  

    * Vier pilaren – uitgewerkt, bijv. verenigingslidmaatschap, www.cli-ica.ca/en/about/about-cli/indicators.aspx(via www.cli-ica.ca/en.aspx).

    .

    Bertelsmann –

    * Europe’s leading media groups, en.wikipedia.org/wiki/Bertelsmann of www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xchg/SID-A6B6A1A7-0B475DBA/bst_engl/hs.xsl/103124.htm

    * ELLI, en.wikipedia.org/wiki/European_Lifelong_Learning_Indicators

    * 'Learning – throughout life’ (holistisch), www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xchg/SID-5D61181D-4AB0E9C8/bst_engl/hs.xsl/90232.htm

    .

    UNESCO –

    * Delors rapport 1996, www.unesco.org/delors/members.html (via www.unesco.org/delors),

    * UNESCO rapportenoverzicht, www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/rethinking-education/the-four-pillars-of-learning (via: www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/rethinking-education),

  9. Levenslang leren –

    Levenslang leren – geschiedenis

     

    UNESCO, ‘The UNESCO Institute for Education, the forerunner of UIL, was founded 60 years ago’, June 2011

     

    “After the publication of the Faure report Learning to be in 1972, lifelong education became and remains today the guiding principle of the Institute’s work.”

    uil.unesco.org/home/news-target/the-unesco-institute-for-education-the-forerunner-of-uil-was-founded-60-years-ago/3030bcc674ca496578728d5c4c491b31(UIL: Unesco Institute for Lifelong learning)

  10. ELLI, Bertelsmann Stiftung,

    ELLI, Bertelsmann Stiftung, ‘European lifelong indicators. Developing a conceptual framework’, working paper, version 2, oktober 2008

     

    “European policies which refer to the learning to know and learning to do pillar can be found among the Lisbon objectives, which highlight the need to identify a framework fully reflecting the European political priorities concerning education and training. The framework includes several areas that refer to these two pillars:

    1. Improving equity in education and training,

    2. Promoting efficiency in education and training,

    3. Making LLL a reality,

    4. Key competencies among young people,

    5. Modernising school education,

    6. Modernising vocational education and training (the Copenhagen process),

    7. Modernising higher education (the Bologna process).”

    www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xbcr/SID-252BA379-8294CD26/bst/ConceptualFramework_081022.pdf, p. 8 

  11. What is the ELLI-index?

    What is the ELLI-index?

     

    "The European Lifelong Learning Index (ELLI) is a meassure of Europe's "state of play" in all EU Member states.
    ELLI shows the conditions for lifelong learning across different learning enviroments taken from the UNESCO framework completed by Jaques Delors:

    school-based learning, vocational learning, social learning and learning for personal development."  

    www.elli.org – Nederland staat in 2010 op nummer 3 na Denemarken en Zweden! :), Duitsland op 10.

    .

    Der Spiegel, ‘Lebenslanges Lernen: Studie bescheinigt Deutschland nur Mittelmaß’, Schulspiegel, 28.08.2010

    www.spiegel.de/schulspiegel/wissen/lebenslanges-lernen-studie-bescheinigt-deutschland-nur-mittelmass-a-714357.html (met discussie, en twijfel over TINA-beginsel: 'there is no alternative' tav privatisering onderwijs)

  12. Werkgevers klagen dat zij

    Werkgevers klagen dat zij niet de juiste mensen kunnen vinden. Diploma's leiden niet persé tot betere vaardigheden, banen en levens. PISA toetst of de 'studenten' in staat zijn hun kennis in nieuwe situaties toe te passen. Kennis 2.0 volgens de PISA-richtlijnen.

    .

    Helen Walters, ‘Using data to build better education systems: Andreas Schleicher at TEDGlobal 2012’, TED blog, 27 juni 2012

     

    “One of the issues in measuring education is to think about the metrics for success. These days, that isn’t simply a question of who gets what degree. What’s needed is skills that will be useful after formal education has finished. “Look at the toxic mix of graduates looking for jobs but employers telling us they can’t find people with skills they need,” Schleicher says. “That tells us that better degrees don’t necessarily translate to better skills, jobs, lives. At PISA we work to change this. We want to test if students can extrapolate from what they know and apply their knowledge in new situations.”

    blog.ted.com/2012/06/27/using-data-to-build-better-education-systems-andreas-schleicher-at-tedglobal-2012, en Twitter, mobile.twitter.com/schleicherEDU (in jeugd negatief gymnasiumadvies gekregen, en goed terechtgekomen dankzij de Vrije School: OESO-statisticus. Scherp criticus van Duitse selectieve systeem, en.wikipedia.org/wiki/Andreas_Schleicher , met interview waarin hij poneert dat het individueel onderwijs de toekomst heeft, en hij een goed woordje voor de Vrije Scholen doet, www.erziehungskunst.de/artikel/erziehungskuenstler/das-mass-der-dinge-ist-der-schueler. De vraag is welke 'objectieve' ideologie in de PISA-test is vervat)

  13. OESO (zie TED-interview met

    OESO (zie TED-interview met Schleicher hiervoor) stelt dat het behalen van een diploma niet meer voldoet, omdat het aanbod afgestudeerden voor een groot deel niet op de vraag van werkgevers aansluit. Wie rapporteert OESO daarover? Welke landen en sectoren (graag voorbeelden) worden specifiek bedoeld? De ICT-sector heeft de toekomst zegt men. Deze sector heeft grote invloed op internationale beleidsmakers. We hebben echter ook verpleegkundigen, leraren en bouwvakkers nodig. Veel jongeren volgen hiernaast een niet voor de arbeidsmarkt relevante studie.

     

    De ‘skills gap’ (dwz?) maakt dat OESO bij scholieren tevens (beroeps)vaardigheden wil testen. PISAvolgt twee UNESCO-pilaren, ‘learning to know’, en ‘learning to do’. De geteste vaardigheden zouden ‘de’ jongeren beter in staat stellen op nieuwe situaties te reageren (denk aan de ‘buzzwords’ creativiteit en innovatie?). Bedoelt men dat mensen bereid moeten zijn ZZP’er te worden na op elkaar volgende reorganisaties? Of wil men een creatieve verpleegkundige aan het bed? Welke sectoren bedoelt men? Scholen zijn opgericht om basiskennis over te dragen, waarbij de kinderen spelenderwijs opgroeien (dat gaat vanzelf). Een goede leerkracht weet dit 'interactief' te gebruiken. Beroepsopleidingen vullen basiskennis aan met een stage waarin beroepsvaardigheden in een specifieke sector kunnen worden getraind. De diverse bedrijfsopleidingen zouden tot verdere vorming van de werknemer kunnen dienen.  

  14. Als u op de eerste link klikt

    Als u op de eerste link klikt, ziet u dat 64 (!) landen aan de PISA-test hebben meegedaan (incl. 34 OESO-landen), www.oecd.org/pisa/participatingcountrieseconomies

     

    PISA wenst zowel basiskennis 2.0 (dwz algemene vaardigheden waaruit die kennis zou blijken) als ‘equity’ te meten. Hiermee wil OESO een ‘level playing field’ tussen zeer verschillende landen en culturen scheppen. Is basiskennis van scholieren te cultureel bepaald om internationaal te kunnen testen? Is het statistisch niet rond te krijgen? Moeten de meest uiteenlopende onderwijssystemen een kans krijgen? PISA lijkt vooral de mate waarin scholen de internationale standaard van OESO volgt te testen. De voortgaande mondialisering helpt een handje. Na Finland wordt Zuid-Korea als paradepaardje opgevoerd.

    en.wikipedia.org/wiki/Lies,_damned_lies,_and_statistics 

  15. De vier onverwachte lessen

    De vier onverwachte lessen uit PISA-statistiek – zie als basis TED-video 'using data to build better education systems' – staan in 'Four surprising lessons about education from data collected around the world', TED blog. Het gaat om 1. de motiverende werking, en evt. betere prestaties, van schoolexcursies met wetenschappelijke inslag op bètavakken (inclusief 'equity'), 2. hoge onderwijsuitgaven hoeven niet tot betere schoolprestaties te leiden (zie assenstelsel met gekleurde landenstippen), 3. prestatiebeloning leidt niet tot betere leraren, en 4. privéscholen zijn gemiddeld niet beter dan staatsscholen (denk hierbij aan 'equity'). Ja, natuurlijk.

    blog.ted.com/2013/02/21/4-surprising-lessons-about-education-from-data-collected-around-the-world, en de TED-video, www.ted.com/talks/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html.

    .

    OESO toetst de onderwijsberen op de weg: www.oecd.org/pisa/pisainfocus. Beleidsmakers houden de statistiek in de gaten. Ik lees dat Nederland een hoge mate van schoolautonomie (? 😉 heeft, en dat is goed: www.oecd.org/pisa/48910490.pdf.

     

  16. Voor welke sectoren zijn de

    Voor welke sectoren zijn de ‘vaardigheden van de 21e eeuw’ geschreven? Denk aan communicatie; samenwerken; ICT-geletterdheid; creativiteit; kritisch denken; probleemoplossende vaardigheden; sociale en culturele vaardigheden (incl. burgerschap). Kwam een groot deel van deze vaardigheden niet al impliciet in het curriculum en privéleven voor? Het is goud voor de trainingsindustrie, dat zeker.

     

    De wereldburger moet handig zijn, en niet te veel gehinderd door kennis lijkt het. De ‘excellente kenniseconomie’ is geliefd bij beleidsmakers, terwijl het (beroeps)onderwijs op de achtergrond ineenstort, en de werkgevers klagen. De EU-norm van 40% hoger opgeleiden is gehaald, zegt Nederland triomfantelijk. De VS wil naar 60%. 😉

     

    Waar is het geloof in de docenten en onszelf gebleven? Uitbesteed aan de OESO en de EU? Het nationale onderwijs viel toch onder de nationale soevereiniteit? (Verdrag van Lissabon) Het land moet volgens geopolitieke beleidsmakers voortdurend op de schop. Berooid blijven we achter als één van de 64 geweldig presterende PISA-landen.

     

  17. “….. Institutionen wie der

    "….. Institutionen wie der OECD oder der Bertelsmann-Stiftung, die nicht müde werden, ein Bildungssystem zu fordern, bei dem die Herkunft der Eltern nicht länger über den Schulerfolg der Kinder entscheidet". Ik neem aan dat "der" bij "der Eltern" "van de" betekent maar dat suggereeert dat gaat om het milieu of de sociale klasse van de grootouders. Waarschijnlijk geeft de genitief hier aan "mit Bezug auf". Voor de rest weet ik nu dat "Bettelmannisieren" zoiets als verpimmen is. De gelijkenis tussen de situatie in Duitsland en in Nederland is frappant.

  18. De hierna besproken stichting

    De hierna besproken stichting ('denktank') met meerderheidsaandeel in één van de grootste mediaconcerns ter wereld heeft via een lobbynetwerk grote invloed op maatschappelijk leven (NPM, bijv. onderwijs) in Duitsland. De schrijver van het veel stof doen opwaaiende boek heeft drie jaar aan de studie besteed. Hiervoor heeft hij een ander boek over de familie geschreven. De Duitse situatie ken ik onvoldoende om een standpunt in te kunnen nemen.

     

    Thomas Schuler, ‘Bertelsmannrepublik Deutschland: Eine Stiftung macht Politik’, Campus Verlag, 2010

     

    “Ganz gleich wer in Berlin oder Brüssel regiert, die Bertelsmann Stiftung regiert immer mit. Die Experten aus Gütersloh sind immer dabei in der öffentlichen Verwaltung, in der Bildungs-, Arbeitsmarkt-, Gesundheits- oder Außenpolitik. (..) Thomas Schuler zeigt, wie Bertelsmann sein Personal im politischen Betrieb platziert, wo die Gemeinnützigkeit untergraben und Politik im Sinne eigener Interessen gesteuert wird. Dies wirft wichtige Fragen auf über die Stiftungslandschaft insgesamt.”

    www.amazon.de/Bertelsmannrepublik-Deutschland-Stiftung-macht-Politik/dp/3593390973, Duits verleden, en.wikipedia.org/wiki/Bertelsmann, “die Bertelsmann-Stiftung soll Hartz IV [Hartz IV: hervorming sociaal stelsel] und die Bildungsreform entworfen habe, die Regierung hätte sie umgesetzt (S. 365)”, www.amazon.de/Die-Mohns-Provinzbuchh%C3%A4ndler-Weltkonzern-Bertelsmann/dp/3593373076, en reactie stichting: geen onderzoek actuele projecten; onderschrijft pluralisme, transparantie; concernonafhankelijk; heeft het beste met mensen voor, www.bertelsmann-stiftung.de/bst/de/media/xcms_bst_dms_31962_31968_2.pdf, en Thomas Schuler, de.wikipedia.org/wiki/Thomas_Schuler 

  19. De stichting treedt soms op

    De stichting treedt soms op als een bedrijfsadviseur voor overheidsorganisaties. Alles wordt gemeten: de werkwijze, cultuur en productiviteit in gemeenten, belastingdienst, hogescholen of ziekenhuizen. De stichting is zelf niet in de vergelijkingsgegevens opgenomen. In tegenstelling tot de VS kent Duitsland geen openbaarheid voor stichtingen. De stichting bezit het meerderheidsaandeel van het mediaconcern.

     

    “Die Stiftung agiert zuweilen wie eine Unternehmensberatung für staatliche Einrichtungen: Ob Arbeitsweise, Kultur und Produktivität in Gemeinden, Finanzämtern, Hochschulen oder Krankenhäusern – Reinhard Mohn ließ alles messen.” (…) “Mohn wollte alles messen und den Menschen Vergleichsdaten zukommen lassen, nur eines ließ er außer Acht: die Effizienz seiner Stiftung und ihren Nutzen für die Allgemeinheit." (…) „Die Öffentlichkeit hat in Deutschland bei Stiftungen aber nichts zu sagen – im Unterschied zu den USA, beispielsweise.“ (..) „Wieso erhält sie für 77 Prozent der Anteile an der Bertelsmann AG 60 bis 80 Millionen Euro jährlich, während dem Investor Albert Frère für 25 Prozent jährlich 120 Millionen Euro zugesagt waren?“

    www.campus.de/sachbuch/politik/Bertelsmannrepublik+Deutschland.94305.html

  20. De schrijver van de recensie

    De schrijver van de recensie stelt dat de lobby – zie boek – een neoliberaal staatsmodel nastreeft. De staat wordt afgeslankt en koopt zijn deskundigheid, evt. gesponsord, in. Hij stelt dat de 'effectieve staat' naar het – niet zo beste – voorbeeld van de VS haar diensten via PPS uitbesteedt. De uitbreiding van het lobbyen op alle levensbetrekkingen leidt ertoe, vreest hij, dat de zelfverklaarde onderwijsrepubliek Duitsland met PPS een republiek met verblinde consumenten van allerlei rommel (naamvallen…) wordt. Als voorbeeld dient de colamachine op school. Maar zo ver lijkt Duitsland (nog) niet te zijn, zegt hij.

     

    “Vertreter von Industrie und Kapital schreiben sich in den Ministerien ihre eigenen Gesetze.”

     

    "Das Lobbywesen ist eine Ausgeburt des neoliberalen Staatsmodells, indem ein „schlanker Staat“ seine Expertise je nach Bedarf einkauft oder „gesponsert“ bekommt. Doch bleibt es nicht allein bei der Übertragung von (wirtschaftsfreundlich gefiltertem) Fachwissen, sondern inzwischen greift die neoliberale Idee des „effektiven Staates“ auch auf öffentliche Dienstleistungen über. Staatliche Serviceleistungen werden immer öfter im Rahmen von so genannten „Public Privat Partnership“-Abkommen (Öffentlich-Private Zusammenarbeit) an private Dienstleister abgegeben. Deutschland folgt immer stärker dem schlechten amerikanischen Vorbild, (..)"

      

    “Wenn sich hier erst einmal die „Public Privat Partnership“-Idee durchsetzt, ist eine ähnliche Entwicklung wie die Amerikanische wohl nicht mehr aufzuhalten. Die Ausbreitung des Lobbying auf alle Lebensverhältnisse führte dann über kurz oder lang dazu, dass aus der selbst erklärten Bildungsrepublik Deutschland eine Republik blindwütiger Konsumenten allen Unrats würde. Die Anhänger des neoliberalen Modells würde es freuen.”

    Thomas Hummitzsch, 'Verraten und verkauft', Glanz & Elend, Magazin für Literatur und Zeitkritik, 2008, www.glanzundelend.de/Artikel/lobbyistenmafia.htm, over het boek: www.amazon.de/Der-gekaufte-Staat-Konzernvertreter-Ministerien/dp/3462039776

    .

    Trailer film over EU-lobby (9 mei 2013 DVD), www.thebrusselsbusiness.eu, een EU-registratieplicht, nl.wikipedia.org/wiki/Lobbyen#Geen_EU-registratieplicht 

     

     

     

     

  21. Deze club heeft veel

    Deze club heeft veel onderwijsadviezen over 'lifelong learning', strategie van Lissabon enz geschreven.

     

    Die expliziten Ziele des ERT sind:

     

    – Vertiefung und Sicherstellung des europäischen Binnenmarktes

    – ein kontinentales Verkehrsinfrastrukturnetz

    – leistungsfähige Bildungssysteme

    – die Reform der Rentensysteme

    – die Liberalisierung der Versorgungswirtschaft und

    – ein flexibler Arbeitsmarkt.

    lobbypedia.de/wiki/European_Roundtable_of_Industrialists

    .

    – Thomas Barth, ‘Bertelsmann: Ein globales Medienimperium macht Politik: Expansion als Bildungsdienstleister und politische Einflussnahme – internationale Perspektive’, 2006

    www.amazon.de/Bertelsmann-Medienimperium-Bildungsdienstleister-Einflussnahme-internationale/dp/3939594016

     

  22. Lezenswaardig [Waldorf

    Lezenswaardig [Waldorf-Pädagogik: Vrije Scholen – Steiner] – zelf vertalen:

     

    – Prof. Dr. Reinhard Franzke (emeritus, Instituts für Berufspädagogik und Erwachsenenbildung, Universität Hannover), ‘Die Anti-Bildungs-Lobby’ (..) Anmerkungen zum Bildungskonzept von Jörg Dräger’, Oktober 2011, (kritisch over boek Jörg Dräger, zie hierna)

     

    “Brauchen wir wirklich eine „neue Pädagogik“ und eine „neue Lernkultur“? Wenn ja, wie sollte diese aussehen? Sollten wir wirklich das „Lernen lernen“, differenzierten und individualisierten Unterricht fördern? Wurde früher nie das Lernen gelernt? Lassen sich „Wissen und Können“, Fach- und Methodenkompetenz voneinander trennen und gegeneinander ausspielen? Sollten wir den klassischen Unterricht durch „Methodenvielfalt“ und neue Unterrichtskonzepte und -methoden ersetzen? Ist Gruppenarbeit wirklich sinnvoll und effektiv?” (p.2)

     

    “Besonders problematisch ist der Hinweis auf die Montessori- und Waldorf-Pädagogik. Hierbei handelt sich um weltanschaulich und religiös orientierte Erziehungskonzepte, die nicht mit der Neutralitätspflicht der Schule vereinbar sind.” (p. 2)

     

    “Vor allem in der Studie „MethodenWahn“ haben wir belegt, dass die „neue Lern- und Unterrichtskultur“, die Dräger fordert, gleichbedeutend ist mit der Abschaffung des klassischen Unterrichts im Sinne einer professionellen und effektiven Wissensvermittlung (vgl. Die geplante Bildungskatastrophe, Band II: MethodenWahn. Mit Methode(n) in die Katastrophe.). Ich denke, dass wir dort aufzeigen konnten, dass die von Dräger geforderte „neue Lernkultur“ die soziale Ungleichheit der Bildungschancen deutlich verschärft und das Bildungsproletariat weiter wachsen lässt.” (p. 3)

    www.didaktikreport.de/_Drager_Die_Anti-Bildungs-Lobby__2.pdf, R. Franzke, www.ifbe.uni-hannover.de/franzke.html, moderne pedagogiekcriticus (evangelisch; die Grünen), ‘mehr als 150.000 Besucher; die meistgelesene Pädagogik-Site (tip: lees tussen de regels door als hij fulmineert tegen ‘new age’ op school als anti-christelijk), www.didaktikreport.de [New-Age-Methodenaan 'jl' aanbevolen] en www.kathpedia.com/index.php?title=Institut_f%C3%BCr_neuzeitliche_P%C3%A4dagogik, Franzke over meditatie op school, www.spiegel.de/spiegel/print/d-8027940.html, der Spiegel, 45, 2 november 1998

  23. Het hiervoor besproken boek:

    Het hiervoor besproken boek:

    – Jörg Dräger, Klaus von Dohnanyi, ‘Dichter, Denker, Schulversager: Gute Schulen sind machbar – Wege aus der Bildungskrise’, 2011,

    www.amazon.de/Dichter-Denker-Schulversager-Bildungskrise-Gebrauchsanweisung/dp/3421045291, en Jörg Dräger, sinds 2008 Bertelsmann-stichting – onderwijs; directeur Centrum für Hochschulentwicklung (CHE; 1994), een gezamenlijke organisatie van Bertelsmann-stichting en Hochschulrektorenkonferenz (HRK), voor de liberalisering en modernisering van hogescholen, de.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6rg_Dr%C3%A4ger, en de Duitse ‘HBO-Raad’, de.wikipedia.org/wiki/Hochschulrektorenkonferenz, en het CHE, waarvan gezegd wordt dat het een neoliberale agenda voert, de.wikipedia.org/wiki/Centrum_f%C3%BCr_Hochschulentwicklung, publiek-private samenwerking, www.lobbycontrol.de/tag/hochschule

     

     

     

  24. Schrijver van navolgend

    Schrijver van navolgend artikel poneert dat het Duitse onderwijsniveau (lagere school) duidelijk onder het niveau van de kleuterschool in Kenia ligt. Hij is zelf in Kenia geweest, en geeft een opsomming van de leerstof in Kenia. Ik heb geen inzicht in verschil tussen Duitse deelstaten mbt onderwijs.

     

    – Reinhard Franzke, ‘Über Das Märchen von der ‘Bildungsrepublik Deutschland’, Bildungsbericht 2010

     

    “So liegt das angestrebte Bildungsniveau (in Grundschulen) deutlich unter dem Niveau der Kindergärten im Entwicklungsland Kenia, das wir als Vergleichsmaßstab heranziehen wollen. In Kenia lernen die Kinder bereits im Kindergarten ab dem dritten Lebensjahr zwei Fremdsprachen (Englisch und Kiswahili) sowie Rechnen, Schreiben und Lesen, die beim Schuleingangstest vorausgesetzt und geprüft werden.

     

    Schulbücher für die ersten Klassen sind meist Bilderbücher auf Kindergartenniveau deutscher Prägung (vgl. hierzu vor allem die Sachkundebücher). (…) Im Vergleich dazu sind die Text- und Informationsmenge sowie Informationsdichte und Textanteil im Entwicklungsland Kenia sehr viel größer, der Bildanteil dementsprechend gering. Die Bücher sind grundsätzlich logisch-systematisch aufgebaut und verhelfen zum selbstständigen Lernen, obwohl dies in Kenia kein eigenständiges Bildungsziel ist. Vorhandene Bilder und Texte beziehen sich auf die reale (Um-) Welt, und nicht auf eine unsichtbare Fantasiewelt.”

    www.faith-center-hannover.de/Bildungsbericht_2010.pdf (via erfolgreich-lehren.de/ueber-das-maerchen-von-der-bildungsrepublik-deutschland.html – website van computerwissen.de), en ‘Grundschule in Kenia’ (leerstof Kenia na video’s), reinhard-franzke.de/alte%20Seiten/schule.html, Duitse onderwijs, de.wikipedia.org/wiki/Bildungssystem_in_Deutschland

  25. – Frankfurter Rundschau,

    – Frankfurter Rundschau, ‘Mehr wissen als ein Smartphone’, 13 juli 2012

     

    Schleicher: actieve vakkennis is voorbij. MC-vragen kun je met de ‘smartphone’ oplossen. Je leert wat je zelf wil, en niet wat het leerplan voorschrijft. In 2030 zijn cijfers motiverende evaluaties, en geen doel mbt toegankelijkheid onderwijs. Mogelijkheden alle kinderen mobiliseren. Korea en Shanghai [hoeveel migratie?] bovenaan: autoritair, en creatief problemen oplossen. Duitsland uit tijdperk industrialisatie halen. 50% hoger opgeleiden moet kunnen. Projecten, groepswerk, en individualisering is goed. PISA 2015 is toets wereldburger. Meer schoolautonomie. Korea en Singapore hebben alles gedigitaliseerd (goed voorbeeld individuele vrijheid zonder leerkracht).

    www.fr-online.de/schule/pisa-chef-andreas-schleicher-mehr-wissen-als-ein-smartphone,5024182,16817270.html

  26. – Prof. Andreas Schleicher im

    – Prof. Andreas Schleicher im Interview mit Reinhard Kahl – Auszug, 21 feb 2011

     

    Als PISA vakkennis had getest, was Duitsland er wel goed uit gekomen. De wereld verandert, dus competenties in toets. Conclusie plaatser film: routinewerk wordt verder gemechaniseerd; levenslang leren voor iedereen.

    www.youtube.com/watch?v=oQW_QDE8J2Y

    .

    – Schleicher bij ‘World Innovation Summit for Education’ (WISE), Quatar, 2011

     

    Niet kennis reproduceren, 2.15: na slechte PISA 2000-resultaat (ogv ‘equity’) is Duitse onderwijssysteem hervormd. PISA 2009 had beter resultaat. 2:30: migratie is mogelijkheid ipv probleem. Zweden en Canada (weliswaar selectieve instroom) doen het goed; 3:40 effectieve uitkomsten die samengaan met effectieve leerstrategieën; vanaf 4.45 professionele ruimte en autonomie leraren; vanaf 7.00 landen als Polen, Korea, Chili, Brazilië; 8.00 technologie wijzigt manier en inhoud van leren; 8.15 innovaties – 1. soort vaardigheden: meting vaardigheden ingewikkeld;. 9.00 PISA 2015: gezamenlijke probleemoplossing (‘innovatie’) [15-jarigen; handige vaardigheden groepsverband = denkkracht?! ;)]; 9.25 2. succes begrijpen, blij: 2000-30% naar 2015-85% identificatie succesfactoren tussen scholen, incl. gebruik technologie.

    www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=XPUKWZuRSN0&NR=1, en en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment, nl.wikipedia.org/wiki/Realistisch_rekenen

     

     

  27. PISA: Duits gymnasium blijft

    PISA: Duits gymnasium blijft moeilijk te nemen vesting voor sociale onderklasse. Schleicher: individualisering onderwijs geeft kans aan ieder talent met elke sociale achtergrond (‘equity’). Jörg Dollmann (socioloog): hoge verwachting migrant komt niet uit. Sociale achterstelling?

    .

    Focus, ‘Bildungsreformen. NRW ist Musterschüler’, 28.05.2008

     

    “Seit Pisa ist klar: Deutschlands Schulen müssen reformiert werden. Die Ergebnisse einer Untersuchung zeigen die schulpolitischen Verbesserungen in den Ländern.”

     

    “Nur wenn die Schulpolitik die entscheidenden Rahmenbediungen für eine Dezentralisierung des Schulsystems schafft, auch für mehr Transparenz, Leistungskontrollen und Qualitätsentwicklung sorgt, könne das deutsche Schulsystem zukunftsfähig gemacht werden, so die Autoren der Studie.”

    www.focus.de/schule/schule/bildungspolitik/bildungsreformen-nrw-ist-musterschueler_aid_304368.html, Schleicher: veel talent gaat door selectieve systeem verloren; individualisering onderwijs noodzakelijk, vanaf 2.20: www.youtube.com/watch?v=Jz7ayzG5wEk, migranten overschatten Duitse scholen, www.spiegel.de/schulspiegel/wissen/bildungskluft-einwanderer-ueberschaetzen-die-deutschen-schulen-a-736392.html, www.mzes.uni-mannheim.de/d7/de/profiles/jorg-dollmann, en bindende aanbeveling leerkrachten veroorzaakt sociale achterstelling, www.uni-mannheim.de/1/presse_uni_medien/pressemitteilungen/2011/juli/mehr_bildungsgerechtigkeit_durch_bindende_lehrerempfehlungen

  28. Reactie van lezer op kritisch

    Reactie van lezer op kritisch boek ‘Globale Eliten, lokale Autoritäten: Bildung und Wissenschaft unter dem Regime von PISA, McKinsey & Co.’, Richard Münch (2009), 2e lezersrecensie Titanic – 'Bildung' vs vaardigheden; NPM; de keizer heeft geen kleren aan. Vervolg (zie hyperlink): veel geld in excellentie, omdat 'te veel staat en ambtenarenmentaliteit' werkt het niet, zegt men (Titanic):

     

    “Am Anfang steht eine ganz einfache Frage, die sich wahrscheinlich bisher zu wenige gestellt haben: meint Bildung Luther, Goethe, Kant oder die Vermittlung arbeitsmarktkonformer Grundkompetenzen? Pisa untersucht letzteres, Eltern verlangen ersteres und die Schulen scheitern schließlich daran, beiden Ansprüchen gerecht werden zu wollen. (…)

     

    In entsprechend nüchternem Tonfall präsentiert er seine seine haarsträubenden Erkenntnisse. Das Ganze "New Public Management" mit dem Behörden und Institutionen nach dem Vorbild von Unternehmen umgebaut werden sollen, ist ein Kaiser ohne Kleider. Die zentrale Idee, alle dienstlichen und bürokratischen Beziehungen in Anbieter-Kunden-Beziehungen umdeuten zu wollen, mag in der Theorie verführerisch klingen, ist in der Praxis aber völlig untauglich.”

    www.amazon.de/Globale-Eliten-lokale-Autorit%C3%A4ten-Wissenschaft/dp/3518125605, Richard Münch, www.uni-bamberg.de/?id=1058 (zie publicaties; SozBlog discussies), soziologie.de/blog/?author=9, “Versuche, die Moderne als „verwirklicht“ zu erklären, mündeten in Totalitarismus; der Kommunismus sei ein solches Projekt gewesen.”, de.wikipedia.org/wiki/Richard_M%C3%BCnch_(Soziologe)#Die_Moderne_-_trotz_und_wegen_immer_intensiverer_Kommunikation_ein_.E2.80.9Eunvollendbares_Projekt.E2.80.9C_.28Kritik_an_Habermas.29   

  29. @ alle reacties, hierboven ;

    @ alle reacties, hierboven ;

    Sprookje – Er was eens een ijverig iemand (m/v ?), die, vlijtig en prijzenswaardig, veel (héél veel) informatie bijeen gesprokkeld had en daarmee, in het onderwijs-fornuis onder het rijstebreipannetje, een gloedvol vuur ontstak.

    Het vuur was heel lang heel warm, heet zelfs, en het brandde maar voort, het maakte dat de rijstebrei heel lang bleef koken   – – ; totdat  – –   de rijstepap overkookte, en de pap door de keukendeur over de stoep vloeide, de tuin in, langs de brievenbus expandeerde en al spoedig de dorpsstraat bereikte, alwaar het dorpsleven tenslotte tot stilstand kwam, omdat niemand er meer door kon. Dat was vervelend voor het rijstebreimannejte/vrouwtje, dat, zoals goede burgers betaamt, het vaandel van gezag en orde graag hoog hield, en desondanks het milieu had aangetast  –  de honden lustten er geen hap meer van.

     

    En toen les ik het (i.e. alle reacties, hierboven) ;  en ik kwam tot de conclusie  : er zit veel in ; maar er zit ook teveel in dit rijstebreipannetje om op te eten, en ook teveel om de dorpsstraat  te boenen.

    Daarom deze vragen :

    [1] Samenvatting ?

    [2] Conclusies ?

    [3] Doel ?

    [4] Wat nu verder met deze informatie (vrij vertaald : follow up) ?

  30. Heb nu onvoldoende tijd.

    Heb nu onvoldoende tijd.

     

    Kort – als u de links leest ziet u:

    – In het hoofdartikel van Hendrikush – als u het leest – zult u zien dat zowel de OESO als de Bertelsmannstichting worden genoemd.

    – OESO, PISA heeft een – omstreden – onderwijsfilosofie die in tests verwerkt wordt. Een hoge 'ranking' – denk aan Nederland – kan veelal worden verkregen door aan deze onderwijsfilosofie verwant nationaal onderwijs. De OESO-filosofie is invloedrijk. 

    – Summier: de  nadruk ligt inmiddels meer op vaardigheden dan op kennis zelf. Het eindresultaat wordt beinvloed door het meenemen van factoren als 'equity'. Het is bekend dat OESO (Schleicher) in het kader van 'equity' landen als Nederland met MAVO (VMBO-t), HAVO, en VWO minder geschikt acht dan landen met middenschool. Duitsland en Nederland krijgen er om deze reden telkens weer van langs. Duitsland heeft de lage 'ranking' indertijd met – omstreden – onderwijsvernieuwingen willen verbeteren. Zo zijn er veel onderwijsministers die zich door OESO- lijstjes laten leiden. De vraag is dan uiteraard of de onderwijsfilosofie van OESO – een organisatie met economische grondslag – ons nationaal onderwijs indirect kan sturen.

    – De internationale organisaties met economische grondslag (Wereldbank, UNESCO, OESO, EU, lobby-organisaties bedrijfsleven) hangen alle 'lifelong learning' (denk aan 'snel veranderende wereld' waardoor nieuwe beroepen; mondialisering; verplaatsing arbeid) aan. In de EU zijn de Europese onderwijsvakbond en de Europese onderwijswerkgevers dezelfde filosofie toegedaan. In de filosofie van het levenslange leren staat de competentie tot leren (vaardigheden) hoog aangeschreven. Kennis veroudert, dus je kunt maar beter weten hoe je kennis verwerft, is de – omstreden – filosofie. Zeer invloedrijk, ligt ook ten grondslag aan onderwijshervormingen in NL (net als: Duitsland, Frankrijk, Belgie, VK, enzovoort). 

    – Men verwacht dat door mondialisering van bedrijfsleven een nieuw type werknemer zal ontstaan en anticipeert in OESO-test daarop (samenwerken, vaardigheden testen enz). In het interview met Andreas Schleicher – 'mehr wissen als Smartphone' – staat omschreven hoe de OESO de toekomst ziet. Het gaat om individueel onderwijs met gebruik van ICT. Vaardigheden van de 21e eeuw voor beroepen van de 21e eeuw enzovoort. Basiskennis is niet meer zo nodig. Hoe gaan we met bestaande beroepen om? Moet alles kapot? Niet alles en iedereen kan een goed geoliede lobby-organisatie veroorloven.  

    – Het blijkt dat de Bertelsmannstichting (aandeelhouder van zeer groot mediaconcern; WO2 verleden) in Duitsland veel invloed op NPM in het onderwijs heeft. Hiernaast houdt deze organisatie voor de EU de 'lifelong learnin'g index' bij. Wat vindt men van de invloed van het bedrijfsleven op het beroepsonderwijs (en algemeen vormende onderwijs)?

    – Het lobby-orgaan van het internationale bedrijfsleven in Brussel heeft onderwijsrapporten geschreven die nagevolgd zijn. Het gaat om competenties (vaardigheden), ICT-gebruik e.d. Wenst men deze grote invloed van het bedrijfsleven op de Europese economische Unie?

     

    De reden waarom ik publiceer is dat ik meer bekendheid wil geven aan de invloed van het internationale bedrijfsleven en organisaties op het nationale onderwijs. Bij Haagse onderwijshervormingen worden deze er niet bij genoemd. Ik stel daarbij de vraag of economische organisaties deze invloed mogen hebben, en of het sowieso wel 'de juiste' opvatting is. Nog meer stel ik mezelf de vraag of een eenzijdige onderwijsfilosofie – die zich onvoldoende bewezen heeft en in Nederland op mislukking en verzet is gestuit – de vrijheid van onderwijs van de burgers niet te veel aantast. Een planeconomie blijkt er achteraf wel eens naast te zitten. Ik geloof meer in keuzevrijheid, diversiteit en flexibiliteit door mindere schaalgrootte. Hoogopgeleide bevoegde leraren behoren meer invloed op het onderwijs te krijgen. Inhoudelijke (basis)kennis is onontbeerlijk eventueel naast vaardigheden.

  31. Wel, dat klaart de boel een

    Wel, dat klaart de boel een beetje op (maar nog lang niet genoeg !) : much adoo about nothing  :

    [1] We weten allang dat internationale organisaties proberen, onderwijs-methoden en leerplannen te "moderniseren", zonder benul van didactiek, leerplan/leerstof-ontwikkeling, child development science of andere relevante onderwijs-kennis of -ervaring. Gefundenes Fressen.

     

    [2] Ik geloof direct, wat allerlei geruchten en gefluister zeggen : dat IT- en andere power-ondernemingen, met hun invloed, geld en hang naar macht-met-winst, proberen de onderwijs-curricula en – methodiek naar hun hand te zetten. Ook als dat overdreven wordt, is hun invloed veel te groot  –  die behoort  = 0 te zijn  –  education is none of their business. Voor de banken en haute finance geldt simila similibus hetzelfde : none of their business. Ook gefundenes Fressen.

     

    [3] En of de fabrikant van grafische rekenmachines echt de kans heeft om de eindexamens of Cito-toetsen mee te schrijven ? Texas Instruments is lang geleden failliet gegaan, en grafische presentaties zijn tegenwoordig (alweer, excuus) gefundenes Fressen voor tablets en mac's ; en misschien zelfs voor i'phones en vergelijkbaar tuig, ik weet dat niet, ik ben een noob.

    Wel is weer duidelijk dat "de" scholen, en "veel" leraren (m/v) hun didactische dweperij graag omzetten in veel computerprojectieschermen. Bestaan taal-puristen nog ? Het duitse equivalent van dergelijke taal-mishmash was altijd : Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber, zo'n ding waarmee de spoorwegen last hebben als het vriest, en waar de Tweede Kamer dan weer een mening over heeft, net als over computer-gestuurd onderwijs.

     

    [4] En nu we toch met business bezig zijn : de overheid, kabinet, ministers, hun adviesraden en de Tweede Kamer : onderwijs is none of their business. Wiens business wel ? Simpel : de ouders, de kinderen, de adolescenten  –  de objecten van onderwijs dus. Bericht aan de minister, die het onderwijs-geld (van ouders afkomstig) collecteert (pardon, afpakt) : Uwe edele gelieve het geld zonder aftrek door te geven aan de scholen en de klassen, onder de enkele voorwaarde van efficient onderwijs, zondar dat er ergens wat aan non-relevante strijkstokken * blijft hangen. Opnieuw : gefundenes Fressen ; op straffe van revolutie. Zo simpel kan het zijn, als "we " maar willen.  

     

    [5] Overigens heb ik nooit de indruk gehad dat onderwijs in NL (op genoemde, vooral bancaire influx na, die wel in sterkte toeeneemt  -;( ) beheerst of ook maar beinvloed wordt door Internationale Ondernemingen, door OESO (met zijn scheve Pisa en Bologna worst) of door de Wereldbank (zolang tenminste Dijsselbloem, ooit de chef-fileerder van onderwijsmisstanden, het IMF er buiten houdt).

    Wel dat educatieve uitgeverijen en andere gretige mafia, met hun lucratieve greep in de onderwijs-ruif, veel teveel leerplan-ontwikkeling beheersen ; alhoewel, dat doen ze in consonanza met hun afnemers, "de" leraren. Who is who, to be accused ?

     

    [6] Maar vooral : dat de confessionele haagse Politiker, die, constructivistisch (ironisch grapje) aangedreven, met hartnekkigheid vasthouden aan hun gepatenteerde door goddelijke constructie (design) verkregen inzichten in didactiek  –   meer taktiek dan di-dactiek, zei een lerares ooit  –  en dat weer in tegenstelling tot hun  Landesdeutsche Politiker-kollega's , die (ondanks de hevige citaties in dit topic @ allen) wèl bezorgd zijn over hun onderwijs-nivo. In Duitsland is onderwijs het prerogatief van de Bundesländer. Er woedt geen confessionele onderwijsstrijd, de Berufschulung was van ouds beter dan in NL en is dat nog steeds, er zijn universiteiten en TU's van wereldnivo (wat NL universiteiten proberen te zijn, en vervolgens mislukt).    

     

    [7] Mijn voorlopige conclusie : spiegelen aan de duitse situatie is niet relevant  –  de NL problemen liggen anders. Kwsestie van volksaard. Spiegelen aan wat internationale organisaties beweren, OESO in het bijzonder of ook de Wereldbank, is niet relevant. Bertelsmann mag dan veel pulp (pulp is de grondstof voor papier, en van papier maakt B. boeken, zo simpel is het) hebben verkocht, met vette winsten, het wil niet zeggen dat de Stiftung uitmaakt hoe het duitse onderwijs geregeld wordt of zal worden. Drukte om  niks.

     

    * grapje van Wim Kan :  weet u wat ook heel mooi is ?  Twee strijkstokken –  

  32. @ Sassoc.

    @ Sassoc.

    Ik ben onder de indruk van uw bloemrijke taal. Hoe goed geeft u profiel aan uw mening. Mijn bijdragen spreken u blijkbaar aan. Als u meer wilt weten, verwijs ik u naar www.beteronderwijsnederland.nl/blog/24 .

    Toch wil ik u nog wijzen op het samenwerkingsverband tussen voornoemde Duitse stichting en de (ongeveer) Duitse HBO-raad voor de 'Hochschulreform'. Als u mijn linkjes leest – ik weet het, het valt niet mee, vooral niet als deze in het Duits zijn gesteld – kunt u zien dat ik niet slechts een mening poneer. Zie bij 'Centrum für Hochschulentwicklung'. Graag laaf ik mij verder aan uw encyclopedische kennisbron (zo bent u weer terug in uw sprookje).  

     

     

     

     

     

     

Reacties zijn gesloten.