Het woord ‘competentie’

In de NRC van 6 maart een artikel met als titel “ Waarom managers zo raar praten“.
Daarin de top-tien van ergerlijke woorden.
Net niet gehaald, op de elfde plaats het woord “competenties
En wie noemden dat woord speciaal volgens de NRC? Juist, studenten scholieren.
Dat woord kunnen de kleilagen en de managers op hun buik schrijven. En het geeft ook duidelijk aan wat de status van dat soort onderwijs is.

3 Reacties

  1. Vervolg managerstaal
    Dan worden in het artikel in de NRC nog wat afkortingen genoemd. Daarin mis ik SMART. Als je managers vraag twat die letters betekenen, beginnen ze nogal eens te hakkelen. In elk geval staat de M voor ‘meetbaar’. Ik denk dat prestaties van leraren dat eigenlijk nooit zijn. Maar ja, als straks de prestatiebeloning breed wordt ingezet voor 250 miljoen, zal het onmeetbare toch in cijfertjes moeten worden uitgedrukt.

    • De lijst
      De lijst komt uit 2009. Dus toen al. Over 2011 bestaat nog geen toplijst.
      Nu zien we in een overzicht van meest misbruikte termen in advertenties het volgende staan:
      10. competentie
      Na decennia van onderwijsvernieuwing heeft iedereen competenties, kerncompetenties en soms zelfs heuse core competences. Een competentie kan echter verwijzen naar kennis of vaardigheden, maar ook naar ervaring, opleidingsniveau, inzicht, bevoegdheid, houding of gedrag.

  2. Formules 1
    In discussies op fora met mensen die zich in de kleilaag hebben genesteld, kom ik formuleringen tegen die ik na tien keer overlezen nog niet helder begrijp. Een paar jaar geleden zou ik gedacht hebben dat dat aan mij lag.
    Maar mijn broer die in de leiding van een bedrijf zat had me al eerder gezegd dat managementsliteratuur eigenlijk alleen maar gebakken lucht is.
    In dat artikel in de NRC komt nog de volgende opsomming voor, en dan vooral letten op de laatste. Want daar wordt het onderwijs nu al jaren mee bestookt:
    “de lijnen moeten korter, de kwaliteit hoger, de marktoriëntatie sterker, de klantgerichtheid groter, de kosten lager, de cultuur ondernemender, en het moet vooral innovatiever, véél innovatiever”.
    Daarom zijn er ook veranderingsmanagers en geven de pedagogische centra daar dure cursussen voor.
    KPC: Actief op het gebied van onderwijsinnovatie, bestuur en strategie staat op de website van deze organisatie. CPS geeft de cursus verandermanagement: U heeft zicht op het eigen functioneren als verandermanager, U heeft zicht op de eigen school als veranderomgeving, U heeft kennis van de theorie over verandermanagement
    En ook de volgende opsomming is herkenbaar: “Verder moeten gerichte plannen worden verzonnen, moeten de prestatie-indicatoren scherp worden gesteld, moeten best practices worden nagevolgd, en is benchmarking hard nodig. Naast een cultuuromslag en meer transparantie natuurlijk. Op alle niveaus”.
    Als e de site van het APS bezoeken zien we hoe ook daar de managerstaligen ons willen helpen om onze skills en competenties op een hoger plan te brengen.

Reacties zijn gesloten.