De Slag om Nederland (VPRO) onderzoekt waarom de schoolbestuurders van Nederland graag allemaal de grootste willen hebben.

BON werkt met Presley Bergen en Hans Duijvestijn mee aan de tweede aflevering van VPRO’s De Slag van Nederland (maandag 23 januari 20u25 Nederland 2).

Deze uitzending is tevens de aftrap voor een serie discussies op het BON-forum over de artikelen van de Onderwijsbubbel. Dus: lees Hans Duijvestijns “Het rijkste ROC van Nederland” (De Onderwijsbubbel blz 23-27), kijk maandag naar De Slag om Nederland en discussieer mee op ons forum. Na afloop van de uitzending is er een twittersessie met @hansduijvestijn en @bestuurbon. Gebruik hashtag #dson. Voor extra achtergrondinformatie willen we de site www.betermboparkstad.nl graag aanbevelen.

In De Slag om Nederland onderzoeken Teun van de Keuken, Roland Duong, en Andrea van Pol of de Nederlandse burger nog iets te zeggen heeft over zijn land. Wie ordent de ruimte? Wie is er verantwoordelijk voor de ontelbare, lege kantoorkolossen en versloffende bedrijventerreinen en waarom zijn alle winkelstraten hetzelfde? De Slag om Nederland geeft Nederland terug aan de Nederlanders en rekent af met geldverslindende woningcorporaties, gewiekste projectontwikkelaars en overijverige wethouders.

Het Arcus College in Heerlen wist in de afgelopen jaren 60 miljoen euro te sparen en werd zo het rijkste ROC van Nederland. Het geld werd koste wat het kost opzij gezet voor de bouw van een futuristische scholencomplex. Het onderwijs werd er niet beter op: leraren werd opgedragen de examens niet te moeilijk te maken, onbevoegde docenten met tijdelijke contracten moesten de gaten in het lesrooster opvangen en een hele klas ging onterecht over. Hoe kan het dat een onderwijsinstelling zijn belangrijkste taak zo kon verwaarlozen? Zijn die nieuwe gebouwen echt nodig? En wat moet er gebeuren met de acht panden die het Arcus college achterlaat in Heerlen, dat toch al kampt met enorme leegstand? In de tweede aflevering onderzoekt De Slag om Nederland waarom de schoolbestuurders van Nederland graag allemaal de grootste willen hebben.

20 Reacties

  1. Daalder
    De eerste ‘Slag’ was geweldig, scherp, kritisch en informatief. Zij vragen zich in het openbaar af wat velen van ons zich al heel lang afvragen EN……………ze vinden een antwoord. Toen het ging over al die nieuwe kantoorgebouwen terwijl er zoveel leegstaande kantoorgebouwen zijn pakten ze flink door. De resultaten waren schokkend en akelig verhelderend.

    Die eerste Slag was een daalder waard. Op naar de volgende!

    • Absurd
      Ik keek vanavond met een Franse student (aan het conservatorium in Amsterdam), die probeerde de verbanden te zien. Hij vroeg zich af hoe dat mogelijk was. Ik legde hem uit wat de lumpsum is en hoe lang we daar al van mogen genieten.
      Zijn reactie was “Dat is absurd. Is dat geld dan niet geoormerkt?”
      Die cgo-man dacht hij ook te begrijpen. “Die zit daar zeker voor de computerfabrikanten?”. Het kostte nog even moeite om uit te leggen hoe dat dan weer in elkaar stak.

  2. arcus college
    Na 29 jaar les te hebben gegeven als 2e graads bevoegd docent met diverse bijscholingen werd ik in 2000 wegens ziekte afgekeurd.
    Mijn lessen werden overgedragen aan een zojuist geslaagde mbo-er van mijn laatste eindexamenklas !!
    Het meisje raakt overspannen !! Vervolgens worden onbevoegde mensen aangesteld die “iets” van voeling met het vakgebied hebben !!
    Werkgever: Arcus college !!

    • Welkom Rozemarijn
      Herkenbaar verhaal. Helaas ken ik meer mensen die iets dergelijks is overkomen. Het toont de minachting voor het onderwijs van deze mensen.
      Ik ken geen artsen die een hekel aan geneeskunde hebben, maar het barst van de onderwijsbobo’s met en hekel aan onderwijs, lijkt het wel.

  3. De onderwijsbubbel in beeld
    Schrijnende beelden vanuit de auto langs al die leegstaande gebouwen; de hekken eromheen. Een wethouder, die niet weet wat hij ermee moet. En dan de bestuurders, weer eens met hun eeuwige champagne, die hun nieuwe campus vieren maar niet bereid zijn om voor de camera democratisch verantwoording af te leggen. Blij met hun speeltje, geheel losgezongen van het onderwijs. De zo genaamde noodzaak voor nieuwbouw vanwege het cgo (competentie gericht onderwijs), ging volgens een pleitbezorger/adviseur van dat cgo mooi niet op.
    Kortom: de onderwijsbubbel in beeld.

  4. Het C-woord
    Mooi programma, op zich begrijpelijk dat men niet inging op competentiegericht onderwijs, al had ik graag gezien dat ook het CGO een vette veeg uit de pan zou krijgen.

    Toch begrijp ik iets niet: de minister zou de term ‘competenties’ uit de wet hebben geschrapt. Ik had daar ook laatst een heftige discussie over met collega’s.

    Klopt het dat het C-woord niet meer in de wet staat. Wie levert mij hiervoor een bewijs?

    • AMVB
      Beste Hinke,
      We hebben in de coöperatie bijna de tekst afgerond over de lerarenkwalificaties. Dus niet ‘lerarencompetenties”. Volgende week 3 februari zetten daar de ‘responsgroepen’ de laatste kanttekeningen bij. In die responsgroepen gaan de BON-leraren en de andere, aangeleverd door de bonden, gelijk op in hun opluchting dat het stuk helder is, ontdaan van jargon en dat de competenties verdwenen zijn.
      Het is de bedoeling dat deze tekst als Algemene Maatregel Van Bestuur aangehecht wordt aan de wet. Daarom zullen juristen er zich nog over buigen, maar die zullen inhoudelijk geen iota veranderen.
      Binnen enkele maanden gaat de tekst naar de minister.

      • Verdwenen?
        Maar als de competenties verdwijnen in de beschrijvingen wat leraren moeten kennen en kunnen, zijn ze nog niet weg in het onderwijs dat leerlingen krijgen.
        Er zal nog veel moeten gebeuren, maar het is een begin.
        Wat wel opvalt is dat de vmbo-leraren in de responsgroep (en op de honderd moeten dat er heel wat zijn) zich ook op deze manier ondubbelzinnig hebben uitgesproken tegen de competenties. Ongetwijfeld hebben ze gezien hoe funest die uitgewerkt hebben in hun scholen.
        Het is dus opportuun voor wie daar ook maar enige zeggenschap over heeft ze zo snel mogelijk over de hele linie af te schaffen.

        • Re: verdwenen?
          Ik meen me te herinneren dat bij de behandeling van een nieuwe wet op het MBO onlangs de term ‘competentie’ inderdaad uit de wet geschrapt is.

          • Bubbel
            Ook in de Onderwijsbubbel stond zoiets expliciet vermeld. Als iemand meer weet: graag!

          • Wet BIO
            Bedoelen jullie H.5 Wet op de beroepen in het onderwijs* (Wet BIO*), p. 211 e.v. Onderwijsbubbel?

            In WEB-wetsinformatie* heb ik gevonden Wet van 7 november 2011* (iwt 01-01-2012; 32316*) tot wijziging van onder meer de Wet educatie en beroepsonderwijs inzake de beroepsgerichte kwalificatiestructuur. Deze wijziging is per 01-01-2012 opgenomen in de onlineversie van WEB.

            Ecorys, Evaluatie* van Wet BIO (30 juni 2004) iov OCW, april 2011. Zie ook*.

            Versterking positie leraren* (zoals: onderwijscoöperatie). Nog aanhangig.

            Off topic: Innovatieve experimenteerruimte onderwijs* (aanhangig) en Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen *

          • WEB
            Wet educatie en beroepsonderwijs* (WEB); Hoofdstuk 4 Personeel;
            * Titel 2. Vereisten benoeming of tewerkstelling*;
            * Artikel 4.2.3. Bekwaamheidseisen*: “Zij omvatten in elk geval eisen ten aanzien van: a. pedagogisch-didactische kennis, inzicht en vaardigheden, en b. vakbekwaamheid.”
            * Artikel 4.2.3a. Bekwaamheidsdossier*.

            Hoofdstuk 7 Het onderwijs; Titel 1 Het onderwijs;
            * Artikel 7.1.3.Kwalificatie*:
            “Een kwalificatie is het geheel van bekwaamheden die een afgestudeerde van een beroepsopleiding kwalificeren voor het functioneren in een beroep of een groep van samenhangende beroepen, in het vervolgonderwijs en als burger en dat is beschreven binnen een kwalificatiedossier.”
            Titel 2. Het beroepsonderwijs; § 2 Beroepsopleidingen en kwalificatiestructuur;
            * Artikel 7.2.4. Landelijke kwalificatiestructuur beroepsonderwijs*;
            * Artikel 7.2.5. Advisering over kwalificatiestructuur en kwalificatiedossiers*.

          • WEB en gedelegeerde regelgeving
            Gedelegeerde regelgeving van Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB):

            Besluit bekwaamheidseisen onderwijspersoneel (23 augustus 2005), Hoofdstuk 2 Bekwaamheidseisen leraren en docenten; Titel 1 Zeven competenties; Artikel 2.1. *Zeven competenties*: “De bekwaamheid tot het geven van onderwijs omvat de volgende competenties:
            a. interpersoonlijke competentie;
            b. pedagogische competentie;
            c. vakinhoudelijke en didactische competentie;
            d. organisatorische competentie;
            e. competentie in het samenwerken met collega’s;
            f. competentie in het samenwerken met de omgeving;
            g. competentie in reflectie en ontwikkeling.”

          • Voor leerlingen in het beroepsonderwijs
            De competenties voor docenten kunnen me op dit moment niet veel schelen. De discussie gaat om de vraag of de competenties voor het beroepsonderwijs (samenwerken, klantgericht zijn en andere flauwekul) inderdaad niet meer genoemd worden in de wetgeving.

          • Het C-woord
            H.1 Het middelbaar beroepsonderwijs, “Wij willen les!”, p. 41 bovenaan van de Onderwijsbubbel. “Zij schrapt de term ‘competentiegericht’ uit de wet.”

            Met noot: Tweede Kamer, 17 mei 2011*, dwz 18 mei 2011, nr. 12 tweede nota van wijziging, ontvangen 17 mei 2011, bij wetsvoorstel 32316*.

          • Het C-woord (2)
            Behandeling van het wetsvoorstel* 32416; 32316, 14, 15, 16, 17; op 17 mei 2011 (p. 24 na helft rechterkolom):

            Minister Van Bijsterveldt-Vliegenthart: “Voorzitter. Als dit het is, hoe bewaak ik dan dat we niet te veel overhellen naar houdingsaspecten ten opzichte van harde kennis en vaardigheden, naar wat men soms ook wel de “soft skills” noemt? Om te beginnen heb ik vandaag een nota van wijziging meegenomen. Die is geïnspireerd door de heer Elias. In die nota van wijziging schrap ik het begrip “competentiegericht” uit de titel van het wetsvoorstel. Die titel is namelijk verwarrend. Dit betekent dat het begrip “competentie” als zodanig in de wettekst niet meer voorkomt. Dat maakt duidelijk hoezeer dat ook goed kan. Ik spreek vanaf nu gewoon over “beroepsgerichte kwalificatiestructuur” en benadruk hiermee waar het om gaat. Daarmee is elk woord rondom competentiegerichte kwalificatie uit het wetsvoorstel verdwenen. Het stond alleen in de titel. Alleen de titel was al heel bepalend, omdat die het verhaal weergeeft. Stel dat hier “kennisgerichte kwalificatiestructuur” had gestaan, wat was er dan gebeurd met houding en vaardigheden? Of als er “vaardigheidsgerichte kwalificatiestructuur” had gestaan, wat was er dan met die twee andere gebeurd? Door dit te doen maken wij de evenwichtigheid tussen de drie heel erg duidelijk. Ik heb althans de behoefte om dat te doen, omdat ik hier gehoord heb dat de behoefte aan die evenwichtigheid er is. Bij dezen teken ik de nota van wijziging en dan geef ik haar gelijk aan de voorzitter.”

          • Beroepsgerichte kwalificatiestructuur (WEB)
            * ‘Invoering van een beroepsgerichte kwalificatiestructuur voor het beroepsonderwijs’, 32316*: “Dit wetsvoorstel werd op 10 februari 2010 ingediend door de regering. Dit voorstel was tot de nota van wijziging van 17 mei 2011 geheten: Wijziging van onder meer de Wet educatie en beroepsonderwijs inzake de invoering van een competentie gerichte kwalificatiestructuur voor het beroepsonderwijs.”
            * Behandeling op 17 mei 2011* (via*).

            Opmerking: 32316* (iwt 01-01-2012) is opgenomen in onlineversie van WEB*.

          • Regeling vaststelling kwalificatiedossiers (ogv WEB)
            Gedelegeerde regelgeving van WEB (Wet educatie en beroepsonderwijs).

            Regeling vaststelling kwalificatiedossiers 2011–2012 en vaststelling eindtermen beroepsonderwijs 2012–2013*.

            Artikel 1*: “In deze regeling wordt verstaan onder:” …
            “b. competenties: in het kader van het herontwerp van de kwalificatiestructuur mbo opgestelde eindtermen, die verwijzen naar onderliggende vaardigheden, kennis, en houdingsaspecten en expliciet zijn gerelateerd aan de toepassing in de praktijk;”

            Artikel 2* Vaststelling kwalificatiedossiers 2011–2012:
            “1. Voor de beroepsopleidingen opgenomen in bijlage 1 behorende bij deze regeling worden de kwalificatiedossiers voor het studiejaar 2011–2012 vastgesteld overeenkomstig bijlage 2 behorende bij deze regeling.”

            Bijlage 2: *Kwalificaties MBO*. Let op: het C-woord is (nog) niet verdwenen.

          • Toekomst per 1/8/2012: opleidingen zonder C-woord (ogv WEB)
            Competentiegerichte kwalificatiestructuur wordt Beroepsgerichte kwalificatiestructuur* (2011):

            “De Tweede Kamer heeft op 19 mei 2011 het wetsvoorstel over de invoering van de beroepsgerichte kwalificatiestructuur (BKS) (voorheen competentiegerichte kwalificatiestructuur) aangenomen. In het najaar 2011 zal het wetsvoorstel behandeld worden in de Eerste Kamer. De Kamerleden zijn van mening dat er bij de uitleg en beleving van het begrip ‘competentie’ te veel nadruk ligt op houdingsaspecten in relatie tot kennis en vaardigheden.

            Met dit wetsvoorstel kunnen studenten zich op 1 augustus 2011 voor het laatst inschrijven voor eindtermgerichte opleidingen. Met ingang van 1 augustus 2012 stromen nieuwe studenten uitsluitend in opleidingen in gebaseerd op de beroepsgerichte kwalificatiestructuur.”

            **
            Beroepsgerichte kwalificatie: balans tussen kennis, vaardigheden en houding* (na helft tekst).

  5. arcus als zovele roc’s
    De adviseur van college van bestuur van arcus, (secretaris) is iemand die voor de lumpsump voor een onderwijsvakbond zijn mannetje stond. Hij zag zich al minister president worden. Het is niet iemand die kritisch naar zijn eigen functioneren kijkt. Hij is een charmeur, goed van de tongriem gesneden, een briljante onderhandelaar, maar gaat over lijken als hij een tegenstander heeft die hij niet mag. Hij deinst er ook niet voor terug imago’s kapot te maken om zijn eigen positie te redden. Deze persoon is degene die de grote projecten moet realiseren voor Arcus. Zijn charmes worden ingezet, een ambtenaar van de gemeente heeft het nakijken, is niet tegen hem opgewassen of wordt kapotgemaakt. Het is iemand die een grote kennis heeft van de onderwijswereld en terdege weet waar hij mee bezig is. Hij meent zelf echt dat hij geweldig is voor het onderwijs en weet altijd uit de wind te blijven.

Reacties zijn gesloten.