BON over de hbo perikelen

BON heeft de volgende tekst in een bericht aan haar leden gestuurd:

BON SUCCES:
• LANDELIJKE EXAMENS VOOR HBO;
• HBODOCENTEN MOETEN MASTERTITEL HEBBEN.


Staatssecretaris Halbe Zijlstra heeft vrijdag bekend gemaakt dat hij landelijke examens voor het hbo gaat invoeren en dat hbo-docenten in het bezit moeten zijn van een mastertitel.
Deze mededeling kwam amper twee dagen nadat Presley Bergen woensdagavond 18 mei aanwezig was bij het ronde tafelgesprek met de Vaste Kamercommissie Onderwijs naar aanleiding van de problemen in het hbo, in het bijzonder bij Inholland. Behalve BON waren ook o.a. hogeschoolbestuurders en vakbondsbestuurders aanwezig. Presley pleitte tegen verdere aanscherping van procedures, maar voor overheidscontrole op het niveau van de stof, het niveau van de docenten en voor het eigenaarschap van docenten over hun eigen onderwijs. De bekende BON- standpunten die, zoals vandaag, blijkt volledig door Halbe Zijlstra zijn overgenomen.
Jammer dat de schoolbestuurders zich zo verdedigend opstelden, want, zo zei men, de afnemers van de studenten zijn toch zo tevreden over de kwaliteit van de afgeleverde studenten. Waar men dat vandaan haalt is onduidelijk. Zowel VNO/NCW als het MKB hebben zich herhaaldelijk in andere termen uitgelaten. Kijk bijvoorbeeld hier: :www.mkb.nl/index.php?pageID=4&messageID=5870.

BON vindt het overigens voor studenten en docenten van Inholland buitengewoon oneerlijk dat juist zij de dupe zijn van een pervers systeem dat de afgelopen jaren door de politiek is gecreëerd en door meerdere hogescholen is misbruikt om economische revenuen, aanzien van bestuurders en een uit de kluiten gewassen marketing afdeling in plaats van goed onderwijs voorop te stellen. Je kunt je afvragen wat hun politieke invloed nu nog is. Het lijkt dat de staatssecretaris, maar ook de Tweede Kamer weinig waarde meer hecht aan de mooie woorden en de opgepoetste verhalen.

Diezelfde dag, alleen dan ‘s morgens hebben Jan Willem Bruins en Jan Bouwens namens BON ten behoeve van de Rekenkamer en de Vaste Kamercommissie Onderwijs het voorstel verduidelijkt dat zij presenteerden op ons symposium en dat moet leiden tot een beter inzicht in de besteding van de onderwijsgelden bij het hbo en ook het mbo. Zoals wellicht bekend, is een motie met een dergelijke strekking al door de Tweede Kamer aangenomen. Zowel de Rekenkamer als de Vaste Kamercommissie was zeer geïnteresseerd in de achtergronden en details die Bruins en Bouwens konden geven. Ook dit is een belangrijk succes en zal leiden tot meer geld voor les en minder voor bureaucratie.

Verder is over dit onderwerp het volgende persbericht uitgegaan

Amsterdam, 20 mei 2011
persbericht persbericht persbericht

Maatregelen voor kwaliteitsverbetering hbo enorme stap in goede richting

De vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) is uitermate tevreden met het plan van staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs om in het hbo centrale toetsing van de kernvakken in te voeren. Ook vindt Zijlstra dat docenten aan het hbo een mastergraad moeten hebben. Met deze maatregelen maakt Zijlstra duidelijk dat de kwaliteit van het hbo hem ernst is. BON denkt dat de staatssecretaris zo goed op weg is de kwaliteit van het hbo weer op peil te brengen.

De plannen van Zijlstra zijn echter niet nieuw. BON heeft in haar Deltaplan Onderwijs (zie www.beteronderwijsnederland.nl) vorig jaar en zeer recent in een rondetafelgesprek (18 mei jl.) met de Tweede Kamer al erop aangedrongen landelijke toetsing voor de kernvakken in het hbo en mbo in te voeren. En al lang daarvoor heeft de vereniging in ettelijke publicaties en in gesprekken met de Vaste Kamercommissie Onderwijs en met de bewindslieden deze en andere voorstellen kenbaar gemaakt. Volgens BON slaat de staatssecretaris meerdere vliegen in een klap: hbo-instellingen zullen van studenten die het niveau niet aankunnen sneller afscheid nemen en docenten aanstellen die kennis en vaardigheden van hoog niveau bezitten. Ook onwerkbare en zweverige didactische systemen als het competentiegerichte onderwijs krijgen zo geen voet meer aan de grond omdat daarmee, zoals tot nu is gebleken, nooit het vereiste niveau gehaald kan worden. Besturen, ten slotte, zullen het wel uit hun hoofd laten het primaire proces, onderwijs, als sluitpost te beschouwen.

BON maakt de staatssecretaris er evenwel op attent dat ook veel van de hbo-master-opleidingen bij lange na niet het niveau hebben van een universitaire master. Het is dus gewenst ook voor die opleidingen een eindniveauniveau vast te stellen om te voorkomen dat er docenten met een hbo-masterdiploma, onvoldoende opgeleid, het hbo gaan bevolken. Ook zal Zijlstra goed moeten kijken naar beroepsgebieden waar een hbo-opleiding de hoogst denkbare is. Het is ten slotte van groot belang dat de docent een relevante masteropleiding heeft gevolgd; dat wil zeggen dat hij het vak doceert waarin hij de mastertitel heeft gehaald.

8 Reacties

  1. en nu de lerarenopleidingen en PABO’s
    In december 2009 zijn door de HBO-raad aan de huidige minister en toenmalige staatssecretaris de kennisbases voor taal en rekenen voor de PABO en de kennisbases voor alle vakken voor de 2-degraadslerarenopleidingen uitgereikt. De eerste versie van de kennisbasis rekenen-wiskunde PABO was zo doortrokken van een eenzijdige keuze voor didactiek en een daarmee al of niet samenhangend gebrek aan inhoudelijke en conceptuele correctheid, dat de Stichting Goed Rekenonderwijs geen mogelijkheden zag om bij te sturen toen zij om advies gevraagd werd. Het daarna door SGR samengestelde heldere alternatief
    staff.science.uva.nl/~craats/SGR_KennisbasisRekenenPabo.pdf
    is door het projectteam en de HBO-raad genegeerd. De integrale versie op CD-rom, zie
    www.kennisbasispabo.nl/publications/,
    bevat op pagina 69 een figuur die de teloorgang van het rekenonderwijs symboliseert. De kennisbasis voor de exacte vakken, waaronder wiskunde, voor de 2-degraadslerarenopleidingen, ook voorzien van een voorwoord door de huidige baas van InHolland, bevat op pagina 6 de claim dat gezaghebbende wetenschappers in de onderhavige vakgebieden zijn geraadpleegd. Wie de lijstjes afvinkt kan eenvoudig nagaan in hoeverre dit waar is.

    Joost Hulshof

    • Complimenten en felicitaties voor….
      …het bestuur en de medewerkers van BON.
      Maar we zijn er nog lang niet.
      Nu het mbo, de pabo’s, het basisonderwijs, toelatingsexamens voor bepaalde middelbare scholen, het terugdringen van de schaalvergroting, de feminisering van ons onderwijs en de verspilling van onderwijsgelden nog. Om er maar een paar te noemen.

      • Niet de eerste keer
        En ze geven nog een verwijzing ook, en wel naar de ‘breukenbode’ van Buijs, Bokhove, Keijzer, Lek, Noteboom & Treffers uit 1996. Het is dus niet de eerste keer dat een groep Freudenthalers deze blunder (?) maakt.

  2. eindniveauniveau
    Is eindniveauniveau niet wat te veel niveau ?

    ( “Het is dus gewenst ook voor die opleidingen een eindniveauniveau vast te stellen om te voorkomen dat er docenten met een hbo-masterdiploma, onvoldoende opgeleid, het hbo gaan bevolken.”)

  3. Bijkomen
    Ik ben nog steeds aan het bijkomen van dit goede bericht.
    En ik ben erg benieuwd hoe het nu verder wordt vormgegeven en door wie.

    • De tegenpartij is al bezig
      “Ook studenten in het HBO moeten bij zichzelf te rade gaan.”
      De aloude dichotomie tussen ideaal en praktijk dringt ook door bij de beleidsmakers.

  4. ook hbo-‘masters’ mogen straks nog hbo-‘masters’ opleiden
    Het gaat hier niet uitsluitend om masters van universitair niveau, maar ook om de ‘masters’ die het hbo zelf uitreikt. Daarmee wordt dus nog lang niet voldaan aan de alleszins redelijke eis dat iedereen die lesgeeft, zelf tenminste één niveau hoger moet zijn opgeleid dan het eindniveau van zijn studenten.

    Pas als deze eis in de wet is verankerd, mogen we voorzichtig juichen. Voorzichtig, want ook dan zal het nog jaren duren vooraleer al die ondermaats opgeleiden zichzelf ofwel hebben bijgeschoold, ofwel van baan zijn veranderd.

Reacties zijn gesloten.