Weer een commissie Meijerink: rapport over de Pabo

Er is weer een commissie-Meijerink: die biedt vandaag een rapport over de pabo aan, aan de HBO-Raad (opdrachtgever). PDF hier ophalen. Voor persbericht enz. zie de website van de HBO-raad.

Bericht in De Volkskrant p. 2. ‘Alleen betere leerkrachten bij strengere selectie pabo’

Er zitten waarschijnlijk aanknopingspunten in voor een betere opleiding wat rekenen betreft, of misschien mist Meijerink hier juist de boot. Ik ben benieuwd.

Was Meijerink niet de hoofdinspecteur van het voortgezet onderwijs onder wiens bewind scholen die klassikaal les gaven ‘onvoldoende’ werden beoordeeld? Hoe zat dit ook al weer?

In de opdracht die de commissie heeft meegekregen van het bestuur van de HBO-Raad is zijn de kennisbases rekenen en taal uitgezonderd (deze twee kennisbases waren namelijk al vastgesteld).

De ‘centrale opdracht’ aan de commissie was:

  • Lever op basis van de aangeleverde kennisbases
    een concreet overzicht op van die kennis die voor
    iedere startbekwame leraar (te onderscheiden van
    de vakbekwame leraar) minimaal noodzakelijk is

Bijlage 4 Samenstelling van de commissie en werkgroep

De Commissie Kennisbasis Pabo
Heim Meijerink (voorzitter)
Jan van den Akker, algemeen directeur SLO
Ellen van den Berg, lector Rich Media & Teacher Learning, Hogeschool Edith Stein
Rogier Hilbrandie, docent basisonderwijs, leraar van het jaar 2007
Jozef Kok, adviseur kwaliteit en innovatie
Betty van Waesberghe, voorzitter instituutsdirectie Pabo Hogeschool Arnhem Nijmegen
Rob Diephuis (secretaris), onderwijsadviseur, Diephuis & Van Kasteren, Culemborg
Jan Haan (waarnemend lid), Projectleider 10 voor de leraar

De Werkgroep Kennisbasis Pabo
Irma Fuchs, onderwijsmanager innovatie Akademie Pedagogiek en Onderwijs, Saxion Hogeschool
Henderijn Heldens, manager onderwijs en kwaliteit, Fontys Hogeschool
Ronald Stroo, lerarenopleider geschiedenis, Hogeschool Leiden
Edmée Suasso, docent pedagogiek-onderwijskunde, Hogeschool Edith Stein
Annette Thijs, leerplanonderzoeker op het thema ‘diversiteit in het curriculum’, SLO
Tamara de Vos, hogeschooldocent pedagogiek-onderwijskunde, Hogeschool Rotterdam
Rob Diephuis, onderwijsadviseur, Diephuis & Van Kasteren (voorzitter)

Met medewerking van:
Judith Kivits, beleidsadviseur lerarenopleidingen HBO-raad
Frans Wisman
Marja van Graft, SLO
Anky Jacobse, SLO
Inge Roozen, SLO
Dirk Tuin, SLO
Bas Trimbos, SLO

15 Reacties

  1. Op basis van de aangeleverde kennisbases…..
    Welke kennisbases? Ik mag hopen niet die van december 2009.

  2. Exit kennisbases 2009
    Op pagina 14 staat:

    “Wij kwamen al vrij snel tot de conclusie dat het aan- geleverde pakket kennisbases in de huidige vorm niet bruikbaar was. Dat is een pijnlijke constatering, gezien al het werk dat er in is gestoken. Dat komt omdat er vrijwel alleen gestuurd is op inhoudelijke kwaliteit en niet op functionaliteit.”

    • Nog minder inhoud?
      Als de bestaande kennisbases niet bruikbaar waren omdat daar “vrijwel alleen gestuurd is op inhoudelijke kwaliteit”, wat gezien de beroerde inhoudelijke kwaliteit van die kennisbases nauwelijks voorstelbaar is, lijkt het er op dat de herziene kennisbases nog minder inhoudelijk zijn. Van de regen in de drup, lijkt dat, of nog erger.
      Hopelijk zie ik het verkeerd.

      • Welke kennisbases
        hier worden bedoeld is me nog steeds niet duidelijk.

        In het rapport wordt verwezen naar een stuk over samenhang in het natuurwetenschappelijk onderwijs voor havo en vwo van

        Kerst Boersma
        Commissie Vernieuwing Biologie Onderwijs
        Astrid Bulte
        Stuurgroep Nieuwe Scheikunde
        Jenneke Krüger
        Stuurgroep NLT
        Maarten Pieters
        Commissie Vernieuwing Natuurkundeonderwijs havo/vwo
        Frank Seller
        Stuurgroep Nieuwe Scheikunde
        december 2010

        Boersma kennen we van 7984. Scoorde ook goed bij DUDOC 8051.

        Ach.

        • 18
          Kerst Boersma ondertekende het pamflet van de 18 hoogleraren (ons rekenonderwijs is prima in orde, Nederland kan er rustig op gaan slapen)

  3. Jozef Kok
    Jozef Kok, die kwamen we eerder tegen op de BONsite (in 2007). Zie hier. Toen was hij lector Het Nieuwe Leren bij Fontys.

    • NWO-BOPO
      * NWO, *Beleidsgericht onderzoek primair onderwijs* (BOPO)
      *Programmacommissieleden*: drs. Jozef J.M. Kok, Adviseur PO-raad & commissieleden van APS; SCP; centrum arbeidsverhoudingen; UvA, economische wetenschappen en econometrie; RUG, orthopedagogiek [deskundigen mbt *primair onderwijs*/ basisonderwijs …]

      * 2009-2012*: sectorontwikkeling en autonomievergroting; onderwijskwaliteit primair onderwijs; passend onderwijs; onderwijsachterstanden.”
      * Lopend onderzoek: *projecten*; *onderzoeksresultaten*.

      * Zie ook: NWO, *Programmaraad voor het onderwijsonderzoek* (PROO); *Beoordelingscommissie*.

    • Bestuursakkoord Primair onderwijs getekend
      PO-Raad, *17 januari 2012*

      “Vandaag is in Den Haag het bestuursakkoord tussen het primair onderwijs en de bewindslieden van OCW ondertekend. Het akkoord geeft de schoolbesturen ruimte en vertrouwen om de goede dingen goed te doen. Iedere school kan een eigen keuze maken in het versterken van de kwaliteit. Daarbij worden de scholen niet belast met een extra verantwoordingsplicht. De verantwoording ligt bij de schoolbesturen via hun gebruikelijke kanalen, zoals het jaarverslag.”

      Zie ook: *Code Goed Bestuur Primair Onderwijs*, januari 2010

      • een akkoord??
        Ik begrijp werkelijk niet wat hier aan de hand is.
        Wat is ‘het primair onderwijs’? Wie hebben daar kennelijk met het ministerie zitten praten?
        Krijgen we ruimte en vertrouwen om de goede dingen te doen??
        Wat zijn ‘goede dingen’? De inhoud van ‘goede dingen’ verschilde nogal eens de laatste decennia; tegenwoordig valt (niet) passend onderwijs onder ‘de goede dingen’.
        Versterken van de kwaliteit???
        Volgens mij is er de laatste decennia een enorme krachtsinspanning geleverd als het ging om ‘het maken van een kwaliteitsslag’. De folders stonden bol van de ‘verbetering van de kwaliteit’ en de ‘professionalisering’. Na tientallen jaren mag men verwachten dat al die grootspraak eindelijk iets bereikt had.
        Maar nee hoor….
        ALWEER moet er kwaliteit versterkt worden!
        HOUDT HET DAN NOOIT OP?

        Hoe kan men nog geloven in het zoveelste holle rapport.
        Newspeak is het, steeds weer, inderdaad lonesomejoe.
        Dikke taal om de werkelijke verloedering te maskeren.

        Altijd komt het sprookje van de kleren van de keizer mij weer voor ogen.
        Maar eveneens het fenomenale sprookje van Godfried Bomans: Erik en het klein insectenboek.

        • Professioneel statuut
          *Bestuursakkoord primair onderwijs 2012-2015*, 17 januari 2012 – Impuls opbrengstgericht werken en professionalisering – Basis voor Presteren, Leraar 2020, In Tien Jaar naar de Top:

          “De PO-Raad zal ervoor zorgen dat in 2012 een handreiking voor een professioneel statuut voor leraren tot stand komt waardoor zowel de professionele ruimte als de professionele dialoog worden gestimuleerd. Deze handreiking voor een professioneel statuut wordt in overleg met de Onderwijscoöperatie opgesteld.

          Daarnaast stimuleert de PO-Raad zijn leden om in 2012 deel te nemen aan de pilots peer-review, die worden opgezet door de Onderwijscoöperatie. OCW spreekt met de Onderwijscoöperatie af dat de PORaad betrokken wordt bij de opzet van de pilots.” (p. 6)

      • de leugen ‘vanuit het veld’
        Dat wordt bij alle onderwijsontwikkelingen steeds weer verkondigd: ‘Het veld’ zou het willen.
        Dat is een pure leugen.
        ‘Het veld’ zit steeds met verbazing te kijken wat er nu weer ‘van boven’ bedacht werd.
        Het is de overheid geweest die een toenemende hoeveelheid eisen aan besturen is gaan stellen. Hierdoor was het besturen van basisscholen b.v. een steeds ingewikkelder werkje geworden. Ooit kon dat besturen gebeuren door enkele gedrevenen onder voorzitterschap van de dominee. De kleine kring van betrokkenen corrigeerde elkaar als het nodig was; uiteindelijk hadden alle betrokkenen eenzelfde doel voor ogen.

        Maar de overheid wilde steeds meer gelijkschakeling, ook onder de besturen van de bijzondere scholen. De bestuurlijke eisen werden dusdanig opgeschroefd dat het besturen voor amateurs (betrokken vrijwilligers) nauwelijks nog te doen was.
        Zij moesten noodgedwongen expertise ‘van buiten’ inroepen. Die expertise werd geleverd door procesmanagers van o.a. de samenwerkingsverbanden WSNS.
        Aldus werd de vrijheid van besturen uitgehold: door zoveel eisen te stellen, dat externe overheidshulp noodzakelijk werd.
        De totale gelijkschakeling: DAT is wat we zien bij al die maatregelen om alle besturen op 1 lijn te krijgen. En dit alles uiteraard als voorbereiding op de nog grotere gelijkschakeling: die van Sovjet-EU.
        (mijn mening; niet noodzakelijk die van BON)

        • De leerkracht in de EU
          The Association for Teacher Education in *Europe* (ATEE)

          “Education and Training is one of the policy priorities of the European Union. And as the quality of the teacher is considered as the most crucial factor in the learning process of pupils and students, a considerable amount of policy documents and recommendations at the level of the Council of the European Union and the European Council is issued on the topic of teachers and *teacher education*.”

        • De ambitie van de EU
          “To support policies concerning *education*, a more in-direct strategy is used, called the *Open Method of Co-ordination* (OMC). This method is a way of co-ordinating and stimulating policy development at national levels by defining shared goals and timetables for reaching these goals, followed by a definition of qualitative and quantitative indicators and benchmarks, the development of national policy plans with targets, sharing of national experiences through peer learning and peer review and finally periodic monitoring and evaluation, both on the national and European levels.”

          “The *open method* on *soft law mechanisms* such as guidelines and indicators, benchmarking and sharing of best practice. This means that there are no official sanctions for laggards. Rather, the method’s effectiveness relies on a form of peer pressure and naming and shaming, as no member state wants to be seen as the worst in a given policy area.” … “it is sometimes seen as a way for the Commission to “get a foot in the door” of a national policy area.”

  4. Op basis van de aangeleverde kennisbases…..
    Dat kunnen de CGO/HBO-raad kennisbases voor de 2-degraadslerarenopleidingen zijn, of die voor rekenen en taal. Zie forum node 7786. Of weer andere kennisbases?

    Verwar dit nieuwe rapport overigens niet met de referentiekaders.

  5. Het is zoals het is
    Gelukkig is er onderscheid gemaakt tussen een ‘commissie’ en een ‘werkgroep’ voor de kennisbasis pabo (en nog een rijtje leerplanadviseurs), want anders kwam het geld niet op.

    Het verheugt me ook om te zien dat er in beide groepen vrijwel geen leerkracht basisonderwijs is opgenomen. Die storen maar, als het gaat om hun eigen beroep.

    Zelfregulatie ten aanzien van beroepskwalificaties, dat is iets voor onschadelijke dommekrachten zoals advocaten, hoogleraren en artsen. Niet voor verantwoordelijke beroepsbeoefenaars zoals leraren. Die besteden de beroepskwalificaties verstandig uit aan lieden die daar later geld aan gaan verdienen, zoals opleiders, ontwikkelaars en adviseurs.

Reacties zijn gesloten.